Dobrého partnera poznám za čtvrt hodiny

Radim Zelený | rubrika: BrandInsight | 13. 12. 2023
„Chceme mít skutečného obchodního partnera v každém městě, ne podřízené manažery poboček,“ říká Petr Zelenka, ředitel partnerské sítě společnosti Next Reality. Ta bude v příštích letech hledat takřka stovku nových partnerů – franšízantů.
Dobrého partnera poznám za čtvrt hodiny

Zdroj: Shutterstock

Velké realitní kanceláře zpravidla fungují buď jako multilevely, nebo jako franšízy. V čem je hlavní rozdíl z pohledu makléřů, kteří pro ně pracují?

V multilevelu máte kariéru centrálně řízenou, pěkně dopředu nalinkovanou. Makléř v multilevelu postupuje podle obratu, čímž si vydobude lepší procenta. Má tedy přesně vymezeny mantinely, ve kterých se pohybuje.

Pro franšízanta to neplatí?

Franšízant má větší volnost. Od nás jako franšízora nemá kariéru striktně danou, ale jen doporučenou. Podmínky pro konkrétní franšízu si lze dohodnout tak, aby vyhovovaly oběma stranám. Každá lokalita je trochu jiná. Čím dál je od Prahy, tím je specifičtější. A tomu může franšízant přizpůsobit marketing, který bude tato specifika odrážet. To je podstatné proto, aby se franšízantovi i jeho makléřům dobře pracovalo, aby byli v lokalitě vidět.

Proč jste v Next Reality vsadili právě na franšízy?

My jsme na ně nevsadili, ale „dozráli“ jsme k nim. Vzešli jsme z multilevelu, osm let jsme vytvářeli klasickou pobočkovou síť. Pak se ale růst firmy přibrzdil a my chtěli jít dál. Začali jsme uvažovat o franšízovém modelu, který byl v té době cool. Do dvou let jsme koncept sítě Next Reality Partner rozjeli. Ukázalo se to jako jednoznačně správná cesta, jen za poslední tři roky se růst ztrojnásobil, každý rok jsme se rozrostli o 10 až 12 nových kanceláří. Dnes jich máme 57. Konečné číslo by ale mělo být mnohem vyšší a nabíráme dál.

Jaký by měl nový franšízant být?

Nechceme mít podřízené manažery poboček, ale toho nejlepšího možného partnera v každém městě. Měl by to být tedy podnikavý člověk. Také komunikačně zdatný, protože jako manažer musí umět předávat informace svému týmu. Musí rovněž umět přijmout odpovědnost, kterou majitel franšízy má, být organizačně schopný, mít schopnost motivovat tým lidí, kteří s ním budou pracovat. A postupně jim předávat i odbornost. Při startu mu samozřejmě maximálně pomůžeme se vším potřebným.

Petr Zelenka

Next Reality

Je ředitelem partnerské sítě a členem představenstva Next Reality. V obchodě, managementu a řízení projektů se pohybuje od roku 2005. V Next Reality pak od roku 2015. Kromě budování partnerské sítě zde také projektově řídí obchodní divizi Next Develop a spoluvytváří projekt Chytře bydlím. Petr je celoživotní optimista a sportovec. Je ženatý a má jedno dítě.

Je pro vás důležitá i osobní rovina?

Dokonce velmi důležitá. Vždycky mě zajímá osobní příběh budoucího partnera, co má za sebou. Z toho, jak o tom vypráví, jak se prezentuje, dnes už dokážu během čtvrt hodiny poznat, zda si v komunikaci budeme navzájem vyhovovat. Bez toho by to nešlo.

A co zkušenosti z oboru realit?

Ty jsou výhodou, nikoliv nutností. Pro mě je mnohem důležitější odhodlání vybudovat firmu, začít podnikat a postupně získat do spolupráce nové kolegy-makléře. Tu odbornost, nejde-li o člověka z realit, pak získá, v tom není problém. Máme ucelený vzdělávací program pro makléře a manažery. V rámci naší Next Akademie zajistíme a připravíme – ať už makléře, či franšízanta – na kompletní certifikační zkoušky, které u nás absolvuje. Bez těch podle zákona o realitním zprostředkování v realitách podnikat nelze.

Každý budoucí majitel realitní kanceláře určitě zvažuje, zda začít na vlastní pěst, nebo se spojit se silným hráčem. Proč dát přednost franšíze?

Nespornou výhodou kvalitního franšízového projektu je známost značky, dlouholeté know-how, znalost realitního prostředí, vlastní informační systém, interní vzdělávací akademie, vlastní právní oddělení nebo marketingové oddělení na centrále. Plusem je určitě i možnost využít velkoobchodní podmínky u dodavatelských služeb, jež centrála nasmlouvá. Ať už jde o inzerci, telekomunikační služby, operativní leasingy na auta nebo třeba ocenění nemovitostí. Dokážeme tedy do cen promítnout naši velikost a 18 let praxe. A zakládáme si i na tom, že franšízantům dokážeme doručit také obchodní příležitosti od spolupracujících partnerů. Například od finančních poradců Partners nebo v rámci realitní skupiny od Českomoravského realitního fondu.

Za to ale bude muset centrále určitě něco platit…

Ano, každý náš franšízant odvádí mezi 10 až 15 procenty, podle obratu franšízy za daný měsíc, minimálně je to 10 tisíc korun. Tento model je stejný pro všechny napříč celou republikou. Zásadní ale je, že u nás tyto roční odvody vůči centrále máme zastropované. Jakmile franšízant dosáhne kdykoliv v průběhu kalendářního roku hranice odvodu stanoveného pro město dané velikosti, po zbytek roku už neodvádí ani korunu. Z dalších uzavřených obchodů mu již vše zůstává. Může se třeba podělit se svými makléři.

A co počáteční investice?

Vstupní poplatek, či chcete-li jednorázové fee, které je obvyklé u jiných franšízových konceptů, u nás nemáme, respektive činí symbolickou jednu korunu. Zastáváme názor, že toto už je trochu přežité. Dáváme přednost tomu, aby franšízant hotovost, kterou má pro start připravenou, věnoval raději do rozjezdu své kanceláře. K tomu, aby získal nové kolegy. Nebo do marketingu a budování pobočky na začátku. Konkrétní výše nutné vstupní investice závisí hodně na velikosti města, kde franšíza vznikne. Čím větší město, tím větší peníze budou potřeba. Pokud bych to měl nějak zobecnit, bavíme se o nižších desítkách tisíc korun.

Kolik nových franšízantů plánujete v příštích letech přibrat pod Next Reality?

Rádi bychom měli partnera v každém městě České republiky nad 10 tisíc obyvatel, což představuje 150 franšíz po celé republice. Přičemž máme pravidlo, že v každém městě může být jen jeden partner, pokud je to město do 50 tisíc obyvatel. Města se tak postupně zaplňují, některá už jsou „zavřená“. I tak nás ale do cíle čeká ještě daleká cesta, k níž budeme potřebovat další takřka stovku nových partnerů. Samozřejmě chceme udržet i kvalitu realitní služby a profesionální přístup ke klientům. Na to se zaměřujeme s každým franšízantem, který k nám přistupuje.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight: Partnerem článku je Next Reality

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách. Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Čas na daňové přiznání končí. Návody, změny a časté chyby

30. 4. 2024 | Petr Kučera

Čas na daňové přiznání končí. Návody, změny a časté chyby

Co je letos jinak? Jaké slevy se dají využít? Do kdy je potřeba odevzdat přehledy OSVČ? Poradíme.

Jaký je rozdíl mezi personálním a mzdovým systémem?

30. 4. 2024 | PR text

Jaký je rozdíl mezi personálním a mzdovým systémem?

Čas jsou peníze – to ví každý úspěšný člověk i firma. Abyste dosahovali lepších výsledků, měli byste digitalizovat a automatizovat opakované činnosti, které zabírají hodně času. Ušetřený... celý článek

Podvody s falešnými fakturami se množí. Ale projde jich minimum

4. 4. 2024 | Hynek Just

Podvody s falešnými fakturami se množí. Ale projde jich minimum

Jak to funguje? „Dodavatel se většinou pokusí vystavit podvodnou fakturu nebo se cizí člověk vydává za odběratele a pak se obrátí na nás, jestli jsme schopni zakázku financovat,“ popisuje... celý článek

Začněte podnikat s největší sítí školních bister

4. 4. 2024 | PR text

Začněte podnikat s největší sítí školních bister

Spousta lidí by chtěla začít podnikat, nebýt na nikom závislý a pracovat sám na sebe. Málokdo ale přijde s originálním nápadem, který má šanci uspět. Dobrá zpráva je, že takový nápad... celý článek

Nový žebříček nejbohatších lidí světa. Je v něm i 11 Čechů

2. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ | 2 komentáře

Nový žebříček nejbohatších lidí světa. Je v něm i 11 Čechů

Nejbohatším člověkem světa zůstává Francouz Bernard Arnault, vlastník podniku s luxusním zbožím LVHM. Časopis Forbes spočítal jeho jmění na 233 miliard dolarů – v přepočtu asi 5,5 bilionu... celý článek

Partners Financial Services