Šéf Yves Rocher v Česku: Botanik, pěstitel, výrobce, distributor, prodejce

Radim Zelený | rubrika: BrandInsight | 18. 10. 2022
Patero řemesel, jediná firma. Tak charakterizuje Miroslav Kubricht podnikání francouzského výrobce kosmetiky Yves Rocher. Sám tak trochu sedí na pěti židlích, i když řemeslo má jediné: jako generální ředitel z Prahy řídí byznys Yves Rocher v pěti zemích střední a východní Evropy.
Šéf Yves Rocher v Česku: Botanik, pěstitel, výrobce, distributor, prodejce

Zdroj: Shutterstock

Značka Yves Rocher loni slavila 30 let na českém trhu. Jak důležité je Česko pro fungování celé skupiny?

Česko je pro Groupe Rocher významný trh nejen z pohledu tržeb a ziskovosti. Jsme vnímáni jako země s inovativním přístupem, proto se u nás spousta věcí a projektů pilotuje. Příkladem je náš e-commerce, práce s daty a segmentací zákazníků.

Ze své pozice řídíte pět trhů. Proč je ohniskem zrovna Česko?

Během posledních pěti let jsme jako tým dokázali, že máme potřebnou energii, kompetence a znalosti. Na trzích, které jsme řídili, náš tržní podíl progresivně rostl, a tohle bylo logické vyústění. A navíc je tu také strategické umístění Prahy v centru našeho nově vzniklého regionu.

Jak s firmou ekonomicky zahýbal covid?

Zavření maloobchodu v Česku s sebou přineslo okamžitou změnu nákupního chování. Hodně zákaznic a zákazníků v tu chvíli začalo nakupovat online nebo využili nabídky obchodů – drogerií a lékáren –, které dostaly z lockdownu výjimku a prodeje neomezily. Velice nás proto potěšilo, že se k nám po znovuotevření maloobchodu mnoho zákazníků vrátilo. Nicméně nadále platí, že v obchodních centrech klesla návštěvnost o 30, v některých případech až o 50 procent. Částečně je to kompenzováno větším nákupním košíkem, tedy průměrnou útratou na jednoho zákazníka.

Museli jste propouštět?

Jsem hrdý na to, že nemuseli. Svoje zaměstnance jsme během prvních lockdownů podpořili i vyplácením plných mezd, i když nebylo jasné, jestli vláda zavede nějaké kompenzace. Zaměstnanci to ocenili – v interním průzkumu angažovanosti a spokojenosti za rok 2021, který organizuje centrála ve Francii, jsme dosáhli hodnoty 87 procent.

Jak se společnosti dotýká válka na Ukrajině?

Dalo by se to rozdělit. Jednak je tu humanitární pomoc, kterou poskytla jak firma jako celek, tak i naši zaměstnanci, soukromě, z vlastní iniciativy. V pražské kanceláři jsme zároveň zaměstnali kolegyně z Ukrajiny. A jednak je tu samozřejmě další ochlazení nákupního chování zákazníků, kteří cítí nejistotu.

Vaše produkty jsou téměř ze sta procent rostlinného původu. Rostliny si dokonce sami pěstujete. Kde a jak?

Rostliny jsou pro naše produkty zásadní, stejně jako jejich původ a způsob pěstování. Proto si je pěstujeme sami v bretaňském městě La Gacilly, v režimu ekologického zemědělství na polích s certifikací Ecocert. Místní botanická zahrada je doslova laboratoř pod širým nebem, kde naši vědci pěstují a zkoumají účinky víc než tisícovky rostlin. Další suroviny nakupujeme od prověřených partnerů po celém světě a jejich udržitelnost kontrolujeme prostřednictvím pravidelných auditů.

Miroslav Kubricht

Miroslav Kubricht
Zdroj: archiv firmy

Před pěti lety v Yves Rocher začínal jako generální ředitel pro Česko a Slovensko, později dostal na starost také Maďarsko a nyní řídí i firemní byznys v Polsku a Rumunsku. Ve vedoucích pozicích se pohybuje už dvacet let – pracoval například jako regionální ředitel značky Nike nebo Levi Strauss & Co. Rád cestuje a rekreačně létá.

Některé z vašich rostlin získaly certifikaci od UEBT. Co to znamená?

V roce 2020 jsme se stali členem Unie pro etický BIO obchod a tím jsme se zavázali získávat přírodní složky odpovědně a s ohledem na biologickou rozmanitost. Rostlinné složky našich výrobků pocházejí z víc než 400 přírodních zdrojů z celého světa, kde na ně dohlížejí naše týmy. Tím si zajišťujeme sledovatelnost, bezpečnost a zodpovědné využívání každého z nich. Při výrobě postupujeme podle vlastního modelu: jsme současně botanik, pěstitel, výrobce, distributor i prodejce.

Je složení některého vašeho produktu původní, stejné od vzniku značky Yves Rocher, nebo receptury měníte?

V průběhu let se naše poznání mění a tomu uzpůsobujeme i výrobní postupy. Složení některých produktů a produktových řad průběžně obnovujeme, abychom dosáhli co nejlepších výsledků.

Jakým projektům se věnuje Nadace Yves Rocher, která byla založena v roce 1991?

Yves Rocher, zakladatel značky, a jeho syn Jacques nadaci zakládali s cílem podporovat projekty, které se zaměřují na ochranu biodiverzity. Značka Yves Rocher je od vzniku nadace jejím hlavním sponzorem. Jednou z nejvýznamnějších aktivit je iniciativa Plant for Life, díky které se po celém světě sázejí stromy. Vysazeno jich bylo už přes sto milionů a do projektu je zapojená i Česká republika, v oblasti Ralské pahorkatiny se podílíme na obnově lesů po kůrovcové kalamitě. Kromě ochrany biodiverzity a sázení stromů má ale nadace i další projekty. Od roku 2019 uděluje mezinárodní cenu Terre de Femmes a oceňuje nejrůznější iniciativy, na kterých se podílejí odhodlané a inspirativní ženy po celém světě. Přímo v La Gacilly také každoročně probíhá festival fotografie podporující autory, kteří ve své tvorbě upozorňují na palčivé environmentální otázky a nutnost chránit přírodu.

Když jste zmínil ochranu přírody, jak konkrétně se v rámci výroby snažíte minimalizovat dopad na životní prostředí?

O biologickém zemědělství už byla řeč. Kromě toho samozřejmě dbáme i na co nejekologičtější výrobu obalů, neustále se snažíme snižovat spotřebu surovin z neobnovitelných zdrojů a upřednostňujeme recyklovatelné materiály. Celá naše produkce v La Gacilly bude do konce roku 2025 uhlíkově neutrální.

O kolik je ekologické hospodaření nákladnější ve srovnání s konvenčním?

Ekologické hospodaření je samozřejmě proti standardnímu náročnější, ačkoliv přesná čísla pro srovnání k dispozici nemáme. Rozhodně ale věřím, že vynaložené náklady se nám v konečném důsledku vrátí. Jsme takto schopni zajistit udržitelné hospodářství a kvalitní suroviny.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách. Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

26. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 5 komentářů

Připevněná víčka, papírová brčka a další „eko“ vychytávky. Mají smysl?

Rozmočené brčko v pití nebo víčko připevněné k lahvi, které se nepříjemně odírá o obličej. Vychytávky, které mají na rozdíl od plastů šetřit přírodu, už stihly rozčílit nejednoho z... celý článek

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

25. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

Cena elektrické energie pro domácnosti v Česku byla v loňském druhém pololetí nejvyšší v Evropské unii, pokud zohledníme odlišnou kupní sílu v jednotlivých státech. Vyplývá to z dnes... celý článek

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Partners Financial Services