COOP: Obchod budoucnosti se osvědčil, druhý bude větší

Jana Divinová | rubrika: Rozhovor | 27. 4. 2022 | 2 komentáře
Od poloviny března testuje družstevní řetězec COOP ve Strakonicích první automatickou prodejnu, do které se dostanete díky bankovní identitě i mimo běžnou otevírací dobu. O dosavadních zkušenostech jsme si povídali s ředitelem rozvoje a marketingu Lukášem Němčíkem.
COOP: Obchod budoucnosti se osvědčil, druhý bude větší
Vstup do prodejny.
Zdroj: Jana Divinová

Prodejna s automatickým provozem ve Strakonicích funguje přes pět týdnů. Jak jste s ní spokojeni?

Zatím velmi. Automatický prodej nám na jednu stranu přitahuje nové zákazníky a na stranu druhou zvyšuje efektivitu celé prodejny. Lidé se učí novou technologii používat velmi rychle. Mladší ročníky systém okamžitě přijaly za svůj. Systematicky se nicméně věnujeme tomu, abychom i konzervativnější zákazníky naučili s novým systémem pracovat.

Kolik zákazníků prodejnu mimo běžnou otevírací dobu zatím využilo?

Zatím máme řádově stovky nákupů. Nečekáme však, že nakupujících v automatickém režimu bude většina. S postupně rostoucími čísly jsme však spokojeni.

V jakých věkových kategoriích?

Nemáme detailní statistiku, nicméně z osobní zkušenosti už nyní víme, že mladší lidé se se systémem naučili pracovat okamžitě. Tak to však bývá u většiny novinek.

Co nejčastěji lidé nakupovali mimo klasickou otevírací dobu?

Lidé využívají automatický provoz k podobným nákupům jako přes den. Rozdíly ve velikostech nákupů nejsou zásadní. Často jde například o doplnění zapomenutých položek. Obecně sledujeme větší zájem prémiový alkohol či sladkosti. Na základě zkušenosti jsme už také doplnili sortiment hygienických potřeb.

Lukáš Němčík COOPFoto: COOP

Lukáš Němčík

Zvýšil se nějak výrazně objem prodaného zboží?

Zákazníci nakupují v automatickém režimu stejně jako v normálních podmínkách. Přínosem je tak spíše neomezená otevírací doba, kdy se dostanou ke zboží dle potřeby.

Jak moc stouply díky nonstop provozu tržby této prodejny?

Na tyto otázky budeme umět odpovídat až po delším provozu obchodu. V tomto případě se jedná o menší prodejnu, tudíž zde spíše testujeme zájem zákazníků.

Kolikrát musel do samoobslužného provozu mimo otevírací dobu zasahovat člověk?

Zatím jsme tuto situaci nemuseli řešit, snad to tak i zůstane.

Kolikrát lidé využili nouzového tlačítka?

Doposud ani jednou. Ukázalo se, že systém je dobře připraven a nemáme problémy ani s vandalismem nebo s pokusy o krádeže.

Fotogalerie: Coopak to tu máme?

Do prodejny COOP se dostanete, i když má zavřeno. Potřebujete bankovní identitu a speciální aplikaci. 

Foto: Jana Divinová

V čem zatím vidíte největší výhody a případně nevýhody?

Nejde mluvit o výhodách a nevýhodách. Jsou typy zákazníků, kterým systém vyhovuje. A pak samozřejmě takoví, kteří vždy budou preferovat nákup s standardní obsluhou. My vycházíme vstříc oběma skupinám. Za nás je důležité, že systém se osvědčil po technické stránce a část zákazníků jej evidentně už přijala. S rostoucím počtem lidí s bankovní identitou a překonáváním předsudků čekáme další růst využívání služby.

Co vás po měsíci provozu nejvíc překvapilo?

Jak jsem už zmiňoval, jsme obecně překvapeni, jak rychle se lidé učí s novinkou pracovat. Poněkud nepřekvapivě lidé chodí nejčastěji do půlnoci a pak o volných dnech. Po půlnoci je už zájem minimální.

Jak prodejnu hodnotí zákazníci?

Máme samé dobré reakce a zatím nemáme důvod jim nevěřit. Lidé do obchodu zajdou i o volných dnech, kdy přes den čelíme konkurenci vietnamských obchodů. To je myslím jasný důkaz, že nakupování v automatickém režimu je skutečně jednoduché a lidí s ním nemají problém.

Zajímají se o ni i zákazníci ve starším věku?

Velmi. Máme výhodu, že jsme schopni se jim osobně věnovat. Naše prodavačky denně věnují čas zaučování starších zákazníků. Mnoho z nich rychle zjistí, že to není nic složitého. A pro ty ostatní budeme stále k dispozici v rámci standardního režimu.

Co na to říká stávající personál?

Pro naše lidi se přechodem v zásadě nic nezměnilo. Pozitivně hodnotí, že jim takový režim nepřinesl více starostí, a naopak přilákal nové zákazníky, kteří dříve nedorazili.

Bude potřeba něco zlepšit?

Nejde ani tak o zlepšení, ale nutnost dobře promýšlet sortiment s ohledem na přechod obchodu do částečně automatického režimu.

Co se povedlo lépe, než jste očekávali?

Jsme celkově spokojeni s řešením. Ve světě se řeší systémy, kdy kamery například samy rozpoznávají zboží ukládané do košíku. Jde o velmi komplikované a tedy drahé technologie. Náš systém kombinující bankovní identitu, samoobslužnou pokladnu a platbu kartou je jednoduchý, bezporuchový a lidem okamžitě srozumitelný.

Už můžete vyhodnotit, jestli se nový koncept osvědčil a bude se rozšiřovat i do jiných měst? Nebo je ještě brzy?

Na celkové zhodnocení je skutečně brzo, nicméně už nyní připravujeme další automatickou prodejnu. Tentokrát půjde o větší obchod v Českém Krumlově, předběžně počítáme s otevřením 28. června.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Obleč se jako včelař. Penny láká na slevu v netradiční akci

17. 5. 2024 | Pavla Adamcová

Obleč se jako včelař. Penny láká na slevu v netradiční akci

Penny láká na poněkud netradiční slevu. Kdo v pondělí 20. května přijde na prodejnu řetězce oblečený ve včelařském oblečení, dostane cukr krystal bílý za sníženou cenu 14,90 koruny... celý článek

Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte

17. 5. 2024 | Pavla Adamcová

Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte

Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.

Penny rozšiřuje prodej na dálku. Nákup rozveze už i po Praze

16. 5. 2024 | Pavla Adamcová

Penny rozšiřuje prodej na dálku. Nákup rozveze už i po Praze

Online objednávku a rovážku přes aplikaci dopravní společnostii Wolt testuje diskontní řetězec Penny už od loňského roku. Doteď mohli službu vyzkoušet zákazníci v Brně a Hradci Králové. Nově... celý článek

Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest

16. 5. 2024 | redakce Peníze.CZ

Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest

Skupina evropských spotřebitelských organizací včetně českého dTestu podala stížnost na čínské online tržiště Temu. 

Polská Biedronka míří k sousedům. Slováci se na ni těší, doma řeší obří pokuty

14. 5. 2024 | Ivana Sladkovská

Polská Biedronka míří k sousedům. Slováci se na ni těší, doma řeší obří pokuty

Loni polský řetězec Biedronka oznámil, že se chystá na Slovensko. Češi i Slováci z pohraničí si ho oblíbili kvůli nízkým cenám. Otazník ale visí nad kvalitou a původem potravin. Biedronka... celý článek

Partners Financial Services