Podvod na Bazoši a Sbazaru. Teď vypadá i jako kupec

Jana Divinová | rubrika: Co se děje | 21. 2. 2022 | 172 komentářů
Nepozornost, neznalost, tlak a spěch. To jsou nejčastější pomocníci podvodníků, kteří číhají na inzertních portálech. Ukážeme, proč si dát pozor i na kupující.
Podvod na Bazoši a Sbazaru. Teď vypadá i jako kupec
Ilustrační foto.
Zdroj: Shutterstock

Dřív se podvodníci objevovali hlavně mezi prodejci, teď na ně čím dál častěji narazíte i mezi kupujícími. Tváří se jako zájemci o zboží, které nabízíte na inzertních webech jako Bazoš, Sbazar nebo Facebook Market.

Své oběti obvykle kontaktují přes WhatsApp nebo Messenger s tím, že koupí nabízené zboží. Po krátké výměně zpráv jim namluví, že peníze uložili u kurýrní služby, která si pro zboží přijede. Stačí prý kliknout na odkaz, vyplnit údaje a peníze jsou... fuč.

„Podvodník sdělí, že peníze poslal prostřednictvím platební karty, a pošle prodávajícímu odkaz. Jediné, co prý musí prodávají pro přijetí peněz udělat, je odkaz rozkliknout a vyplnit údaje z karty, na kterou chce peníze přijmout. S vidinou prodeje zboží tyto údaje prodávající vyplní. Podvodník má tak všechny informace o klientově kartě a provede platbu – samozřejmě ve prospěch svůj, ne ve prospěch prodávajícího,“ popisuje mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Většinu internetových plateb je potřeba potvrdit v bankovní aplikaci nebo kódem z SMS. Ani to bohužel některé klienty neodradí. Když jim přijde na mobil upozornění, že z jejich karty je připravena platba a pokud s tím souhlasí, mají ji potvrdit, tvrdí podvodníci, že se jedná právě o notifikaci pro přijetí platby za prodej zboží. „V notifikaci je sice uvedeno něco jiného, tedy že se jedná o platbu z účtu klienta – ale někteří klienti podvodníkovi věří, notifikaci si pozorně nepřečtou a platbu potvrdí,“ říká Pokorná.

Podvod

Ukázka podvodu v praxi. (Kopie: Air Bank)

Někdy jsou podvodníci ještě drzejší a pošlou i odkaz, který od prodávajícího vyláká také přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.

Lidé, kteří se s tímto podvodem setkali, se shodují na několika podezřelých znacích. Falešní kupující většinou projevují zájem o dražší kousky, příliš se nezajímají o stav ani kvalitu zboží a velmi spěchají na platbu.

Podvody samozřejmě nemíří jenom na klienty Air Bank, varovaly před nimi i některé další společnosti – vedle bank nebo inzertních portálů to jsou i dopravci. „Měsíčně řešíme nižší desítky případů, které mají znaky podvodného jednání,“ potvrzuje Kamil Chalupa ze společnosti Packeta Group, která provozuje službu Zásilkovna.

Podvodníci prostě zkoušejí, kdo se chytí. Odtud i obecný název tohoto druhu podvodu: phishing, který se do češtiny převádí jako rhybaření.

„Takových podvodů přibývá. Proto se naše uživatele snažíme dlouhodobě edukovat a pobízet je, aby byli při koupi i prodeji zboží obezřetní. V hlavičce našeho portálu ostatně máme aktuálně umístěnou lištu: Nenaleťte podvodníkům vydávajícím se za Sbazar.cz,“ říká Pavel Kolář, ředitel divize oborových služeb Seznam.cz.

„Podobné případy se stále množí a liší se pouze v detailech,“ potvrzuje i mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Falešný kupující například nabízí služby České pošty k doručení zásilky a zároveň údajně bezpečnou platbu prostřednictvím jejího webu. Po prodávajícím chce údaje k platební kartě, místo připsání peněz na účet prodávajícího je však podvodník ukradne.

V jiném případě podvodník nabízí prodávajícímu, že zařídí doručení Českou poštou na vlastní náklady. Pošle prý kurýra pošty, který může přijít v jakémkoliv vhodném čase. Podvodník údajně zaplatí za zboží a doručení, prodávajícímu stačí jenom potvrdit odkaz pro potvrzení objednávky. Prodávající by měl obdržet platbu – nic ale nedostane.

Řádí tu falešný pošťák. Podívejte se, jak vypadá

Fotogalerie: Česká pošta varuje, že přibývá podvodníků vydávajících se za tento státní podnik. Domů si zatím netroufnou, operují po e-mailu nebo SMS. Ukážeme vám, jak takové podvody vypadají. 

Zdroj ukázek podvodných e-mailů a SMS: Česká pošta

Také podle Policie ČR jde o poměrně rozšířený jev. „Podvodníci zkouší různými způsoby vylákat z potenciálních obětí finanční hotovost nebo přístup do internetového bankovnictví. Legendy jsou různé: může se jednat o podvodný inzerát na prodej zboží, nebo naopak pachatelé kontaktují přímo prodejce s tím, že mají zájem o nabízený produkt. Následně pak zasílají odkaz, přes který má být realizována platba. Často se však jedná o způsob, jak instalovat škodlivý počítačový program do mobilního zařízení oběti,“ říká policejní mluvčí Jakub Vinčálek.

Jen za loňský rok Policie ČR registrovala 9518 skutků spadajících do kategorie kybernetické kriminality a ostatní kriminality páchané v kyberprostoru. Kolik z nich jsou konkrétně podvody na inzertních portálech, nelze podle Vinčálka přesně určit.

Vyšetřování, účinnou obranu i šanci na návrat peněz bohužel často komplikuje fakt, že jde o organizovanou činnost ze zahraničí. „Drtivá většina finančních prostředků pocházející z kybernetické majetkové trestné činnosti je přeposílaná do zahraničních peněžních institucí nebo okamžitě převedena na některou z kryptoměn. Za uplynulé období lze pozorovat masivní využívání virtuálních měn jako prostředek k zametení stop a současně i k legalizaci výnosů z trestné činnosti,“ dodává policejní mluvčí.

Jak se bránit

Zdroj: Shutterstock
  • Je-li to možné, projděte si nejdříve recenze kupujícího nebo prodávajícího. U e-shopů jsou dobrým pomocníkem ověřená hodnocení na webech jako Heureka, u nepodnikatelů třeba na Aukro.cz.
  • Nenechte se od cizích lidí dotlačit do způsobů placení, které neznáte. Při prodeji preferujte osobní předání, případně dobírku nebo bankovní převod.
  • Nikdy nikomu nedávejte jakékoliv informace o své platební kartě a jejich bezpečnostních prvcích. Když od vás někdo chce nakoupit, stačí, aby znal jen číslo vašeho účtu a částku, kterou vám má poslat.
  • Pro internetové platby neznámým prodejcům (nikdy ne kupujícím) kdyžtak používejte kartu, na které nemáte příliš peněz navíc. Ideální je jednorázová virtuální karta, jejíž čísla využijete jen pro jedinou platbu (pro další se vygenerují jiná).
  • Pokud vám přijde nějaký odkaz s výzvou k platbě nebo zadání citlivých údajů, zbystřete. Obvykle se jedná o falešné stránky, které se velmi často tváří jako oficiální. Podvodníci zneužívají názvy i loga společností. Prozradit může špatná čeština, nelogičnosti a především odlišná doména (adresa nahoře). Například u Zásilkovny podvodníci používají domény https://zasilkovna-cz, https://zasilkowna.com, https://zasilkovna.su, http://zasilkovnapobocky.cz, https://zasilkovna-cz.seznam-spay.com/cash86221xxx, https://3deal.site/zasilkovna/info. U Sbazaru si vymýšlejí rovnou fiktivní služby, jako třeba Sbazar kurýr nebo Sbazar Pay. Snadno si přitom můžete ověřit, jakou oficiální doménu daná společnost skutečně používá, a zda takové služby nabízí.
  • Už jste takový formulář vyplnili? Rychle kontaktujte svou banku a zablokujte platební kartu. Nenechte se uklidnit tím, že vám zatím žádné peníze z účtu nezmizely, přestože jste údaje zadali už před nějakou dobou.
  • O podvodu informujte i policii. Prověřování a vyšetřování takové trestné činnosti je sice zdlouhavé, a ne vždy musí vést k dopadení pachatele, přesto může pomoci třeba zabránit dalším podvodům. Zvýšit šanci na dopadení můžete i tím, že čin ohlásíte ihned.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+276
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 172 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 2. 2022 7:06, Josef

S tím jsem se také setkal. Prodával jsem na Bazoši pánské kolo za 2 tisíce. Přesně stejný postup. Přijede kurýr a zboží odveze. Vidět jej prý nemusí stačí mu foto z Bazoše. Posílám odkaz na platbu. Řekl jsem mu, že pošlu pouze číslo účtu, nic víc. Obrátil jsem se na banku a tam mi řekli, že pokud pošlu jenom to číslo, tak že se nemůže nic stát. "Kupují" sice ztratil zájem, ale výzva k potvrzení odkazu mi ještě několikrát přišla. Tak jsem jej zablokoval a mám pokoj.

+232
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 2. 2022 6:46, Elitak

Opět neviditelná reklama!!!

-167
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (172 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

26. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.

Partners Financial Services