Dobírka už není králem, Češi častěji platí kartou

| rubrika: Aktuality | 29. 5. 2020 10:50

Zdroj: Shutterstock

Za nákup na internetu platí Češi nejčastěji platební kartou. Její náskok před dříve nejrozšířenější dobírkou se za poslední rok výrazně zvýšil. Ukázal to průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci.

Lidé mohli uvést víc způsobů placení současně. Platební kartu zmínilo 58 procent (loni 54 procent), dobírku 48 procent (loni 53 procent). Průzkum, který asociace představila včera, proběhl už v lednu, tedy ještě před omezeními kvůli koronaviru.

Zdroj: ČBA

Klikněte pro zvětšení.

Dodatečný průzkum pak zjistil, že uzavření kamenných obchodů a omezení pohybu přivedlo k online nakupování další zákazníky, případně ti stávající začali platit online místo dobírky. „Otázkou je, zdali pouze dočasně. Mnoho e-shopů totiž zrušilo možnost dobírky s platbou při převzetí zásilky v hotovosti s ohledem na hygienická opatření a ochranu doručovatelů,“ říká Tomáš Hládek, poradce České bankovní asociace pro platební styk.

Pětina lidí nakupovala během karantény online častěji než dřív. Šest procent začalo na internetu nakupovat i věci, které předtím nekupovalo. A tři procenta lidí si vyzkoušela online nákup vůbec poprvé. Skoro pětina lidí (18 %) začala upřednostňovat online způsoby placení před dobírkou.

Zdroj: ČBA

Klikněte pro zvětšení.

Zdroj: ČBA

Klikněte pro zvětšení.

Češi při online nákupech nejčastěji využívají stolní počítač či notebook (celkem 78 %). Mobilní telefon preferuje 20 % a tablet 2 %. „To lze přisuzovat většímu uživatelskému komfortu, větší plocha obrazovky například umožňuje přehlednost položek v e-shopu,“ upřesňuje Hládek. Většina (84 %) dotázaných má na příslušném zařízení, z něhož nakupují, nainstalovaný antivirus.

Průzkum se zajímal také o důvody, proč lidé (bylo jich jenom 58) nenakupují na internetu. Nejčastěji uváděli obavy ze špatného výběru (42 %), strach z podvodu (40 %), obavy o bezpečnost svých údajů (27 %), obavy o bezpečnost peněz na účtu (26 %) nebo neznalost práce s internetem (8 %).

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.