Evidence tržeb a zákaz kouření zničí pětinu hospod, bojí se pivovary

| rubrika: Aktuálně.cz | 9. 8. 2015 | 13 komentářů
Pivovary se obávají velkého zavírání hospod. Zákazníky lákají na nové druhy piv, ale třeba i exkluzivní sportovní přenosy.

Výrazného úbytku hospod a restaurací v Česku se obávají lidé z pivovarské branže. Někteří očekávají, že v dohledné době zmizí každý pátý z dosavadních téměř 40 tisíc podniků. „Já se bojím, že jich nakonec zanikne až třetina,“ říká předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Důvodem jsou hlavně další státní regulace, zejména chystaný úplný zákaz kouření a zavedení elektronické evidence tržeb.

„Pro provozovatele restauračních podniků je nepříjemné, že se schází hned několik zásadních novinek,“ říká k tomu Tomáš Mráz, ředitel obchodu restaurací a hospod společnosti Plzeňský Prazdroj. Konkrétně zmiňuje právě zákaz kouření a takzvané registrační pokladny.

Pivní rozhovor

Jan Šuráň

Kdyby nebyly porodnice, narodil se v pivovaře. Takhle musíme říct, že jeho první cesta vedla z porodnice do pivovaru. Pivo studoval na střední i vysoké škole – na střední průmyslové škole technologické a fakultě potravinářských a biochemických technologií VŠCHT. Po škole – s roční přestávkou na sládkování v Krušovicích – třináct roků ve Výzkumném ústavu pivovarském a sladařském.

V roce 1992 je u zrodu firmy PIVO Praha, která pomáhá vařit pivo: velkým pomáhá s technologiemi, malým prostě postaví mini- či pikopivovar na klíč.

Rozhovor s prezidentem Českomoravského svazu minipivovarů Janem Šuráněm:

Zánik restaurací a hospod není špatnou zprávou jen pro jejich provozovatele, ale právě i pro pivovary jako jejich dodavatele. Podíl sudového piva do restaurací a hospod na celkovém prodeji tuzemských pivovarů už delší dobu klesá, zatím se zastavil na 41 procentech. Téměř tři z pěti prodaných piv tedy nyní Češi pijí doma či jinde z plechovek nebo skleněných či plastových lahví. Přitom ještě na počátku tisíciletí byl tento poměr obrácený, tedy 60 : 40 ve prospěch sudového či tankového piva. Největší zlom přišel v období ekonomické krize, kdy lidé museli začít šetřit.

Současný podíl se může ještě zhoršit. Ve většině zemí Evropy je obvyklé, že 80 procent vyrobeného piva se stáčí do obalů pro obchody a jen 20 procent pivovary distribuují do restauračních zařízení.

Pivovary proto častěji představují novinky, které mají udržet stávající pijáky čepovaného piva a ideálně znovu získat i další.

Největší tuzemský pivovar Gambrinus v červenci představil zcela nový typ dvanáctistupňového světlého ležáku speciálně pro restaurace a hospody – do obchodů se vůbec nebude dodávat. Pravidelně také nabídne várky speciálních piv. Podobnou cestou se ubírá třeba také pivovar Krušovice, patřící do skupiny Heineken.

„Snažíme se představovat nová a zajímavá sezónní piva. Naší specialitou jsou například piva připravovaná pouze z jednoho druhu chmele namísto obvyklé směsi dvou i více. Posledním příkladem je ležák uvařený z odrůdy žateckého chmelu Harmonie,“ říká mluvčí Heinekenu Jana Pikardová.

Vznikají i nové řetězce restaurací, jejichž koncept vymýšlejí přímo pivovary.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 8. 2015 10:51, Pavel

Jo, jenže tenkrát si ke každému pivu dávali ruma - to asi, aby se neožrali, že...

Zobrazit celé vlákno

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 8. 2015 9:35, dre

Tak to mě pobavilo.To i kořalka se pálila osmička?

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.