Pět rad od dTestu: Jak neuvíznout v síti pouličních prodejců

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 11. 8. 2015 | 3 komentáře
Parfémy, elektroniku, oblečení, hodinky, ale i předplatné kosmetických balíčků či tarif u mobilního operátora. To všechno vám na ulici podbízivě vnucují prodejci, kteří nekompromisně útočí na vaši peněženku. Poradíme jak se nenechat napálit.
Pět rad od dTestu: Jak neuvíznout v síti pouličních prodejců

Určitě to znáte, vykračujete si po městě a najednou se k vám přitočí mladý komunikativní člověk v pěkném obleku. „Mám pro vás luxusní francouzský parfém. Jsou tu poslední čtyři kousky a zítra už nebudou. Za takovou cenu ho nikde neseženete,“ láká. Pokud se s ním dáte do řeči, může scéna skončit tak, že odcházíte o několik stovek lehčí a v ruce držíte předražený nekvalitní parfém, který jste původně vůbec nechtěli.

Uvědomte si, že každý pouliční prodejce dostává za prodaný výrobek nebo službu provizi. Je docela vysoká. A motivace přimět kolemjdoucí ke koupi téměř jakýmkoli způsobem její výši odpovídá. Pouliční prodejci jsou v poslední době čím dál agresivnější. Jdou s vámi dlouhý kus cesty, snaží se vás zastavit, chytají vás za rukáv, vtipkují, flirtují, pokřikují. Jde jim ale jenom o jedno: prodat. Jak si s nimi co nejlépe poradit? Máme pro vás pár rad…

Život je pes

A z téhož soudku jako triky pouličních prodavačů jsou triky a fóry prodavačů podomních. Prim mezi nimi hrají ti, kteří vás přesvědčují, že byste ještě dnes měli změnit dodavatele elektřiny nebo plynu. Mapujeme to, samozřejmě.

1. Pořád ve střehu

Pouliční prodejci jsou velmi dobře vyškoleni na rychlý prodej, takže nestihnete napočítat do tří a už pro vás mají fantastickou nabídku. Máte-li své peníze rádi, vůbec se s nimi nepouštějte do řeči. V opačném případě hrozí, že uvíznete v síti – oni jsou trénovaní, vy ne. Jejich triky a nátlak jsou často tak silné, že mnoho lidí nakonec neodolá a něco si koupí. Prodejci totiž umí své přesvědčování dokonale přizpůsobit věkové skupině osloveného i dané situaci. V případě matky s kočárkem se pravděpodobně zaměří na její ratolest a budou se snažit zapůsobit na matčiny city. K mladému studentovi se budou chovat jako jeho nejlepší kamarádi a budou se ho snažit přesvědčit, že bez nového operátora se v budoucnu jednoduše neobejde. A s opuštěným důchodcem si zase dlouze popovídají a mezi řečí mu nabídnou „kvalitní švýcarské“ hodiny pro vnuka.

2. Nebavte se

„Kam jdete, co děláte, co rodina, přátelé a zdravotní stav?“ Velí vám slušnost odpovědět? Pozor, prodejci se vás snaží vtáhnout do rozhovoru. Lehce tak prozkoumají osobní situaci osloveného a pak volí takové argumenty, aby bylo těžké odmítnout. Doporučení tedy zní: neodpovídat na otázky, po kterých cizímu člověku nic není, nedávat o sobě informace, které by pak prodejce mohl obrátit ve svůj prospěch.

dTest radí na Peníze.cz

dTest spravuje spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

3. Nevěřte na zázraky

Prodejci často tvrdí, že mají od nabízeného zboží pár posledních kusů. Jde o jeden z častých triků, který má vyvolat dojem exkluzivity a pocit, že se zboží velmi dobře prodává. Buďte opatrní, taková rychlokoupě se nemusí vůbec vyplatit. Člověk se v danou chvíli nachází pod velkým tlakem a nemá čas si vše pečlivě prohlédnout a rozmyslet. Výrobky, které se prodávají v rámci pouličního prodeje, mívají ke kvalitě hodně daleko. Prodejce ale musí prodat, a proto ve vás vyvolává pocit, že se jedná o zboží mimořádné kvality, které nikde jinde neseženete.

Navíc lákavé ceny ve stylu „kup teď za polovic“ mají často nějaký háček, například v podobě skrytých poplatků. Stává se také, že prodejce uvede jen cenu částečnou, ta konečná se nakonec vyšplhá na dvoj- či trojnásobek. Nenechte se proto napálit, že nabízená cena stejného zboží nebo služby je levnější než v kamenných obchodech či na internetu.

Hledáte pomocnou ruku?

Potřebujete radu nebo pomoc? V našich nových profesních rejstřících najdete odborníka, ke kterému to máte kousek:

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

4. Zboží můžete reklamovat

Když si i přes naše varování budete chtít u pouličního obchodníka nějaké zboží koupit, požádejte prodejce nejprve o dokument, který ho opravňuje k prodeji, a zjistěte si, kterou firmu zastupuje. Podobně jako v kamenném obchodě totiž máte později právo na reklamaci zakoupeného zboží. Ze zákona se na ně vztahuje dvouletá záruční lhůta. Pozor ale – v praxi často bývá s pozdější komunikací problém. Prodejce se proto hned na místě ptejte, jestli existuje nějaký kamenný obchod, a žádejte také kontakt na reklamační servis.

5. Hlídejte lhůtu pro odstoupení od smlouvy

Pokud vás prodejce z jakýchkoli důvodů přesvědčil ke sjednání smlouvy na zajištění nějaké služby, která se vám později rozleží v hlavě, není nutně důvod k panice. Musíte si ale hlídat zákonnou lhůtu. Do čtrnácti dnů totiž máte právo smlouvu bez jakýchkoli sankcí písemně vypovědět. Seriózní prodejce by vás měl na tuto možnost upozornit.

6. Ne pouličním prodejcům

Ha! Copak jsme nehlásili pět rad? Však ano. Nakonec si ještě jednou zapakujme tu hlavní: Pouličním prodejcům se obloukem vyhněte! To je nejjednodušší způsob, jak zbytečně nepřijít o peníze. Pokud na ně narazíte, nemluvte s nimi. Neposlouchejte je, nenavazujete oční kontakt. Je-li prodejce neodbytný a jde za vámi, opakujte „ne, nemám zájem“. Hlavně se nezastavujte a nebuďte zvědaví. Nejčastějším důvodem, proč se lidé nechají zviklat, je totiž právě jejich zvědavost. Nedávejte na sebe prodejcům svůj kontakt. A rozhodně jim nic nepodepisujte.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

dTest radí: Jak se nenechat napálit podomními prodejci energií

30. 7. 2015 | Lukáš Zelený | 3 komentáře

dTest radí: Jak se nenechat napálit podomními prodejci energií

Zazvoní vám u dveří a nabízí supervýhodné ceny za elektřinu a plyn. Z prvního vyúčtování ale zjistíte, že za nově sjednané služby budete muset naopak ještě připlatit. Máme pro vás pět... celý článek

Očima expertů: Věříte na kurvítko?

19. 6. 2015 | Ondřej Tůma | 43 komentářů

Očima expertů: Věříte na kurvítko?

Koupíte si počítač, pračku nebo televizi a přístroj přestane pár měsíců po uplynutí záruční doby fungovat. Měli jste jen smůlu, nebo váš spotřebič na předčasný odchod někdo předem naprogramoval?... celý článek

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

26. 5. 2015 | Lukáš Zelený | 25 komentářů

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

Osoby samostatně výdělečně činné dostaly před dvěma roky na vybranou: buď si do daňového přiznání vyčíslí výdaje procentní paušální částkou, nebo dostanou slevu na manžela/manželku... celý článek

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

1. 4. 2015 | Petra Dlouhá | 31 komentářů

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

Lednička nechladí, v mobilu podezřele rachotí, žralok na teniskách po prvním tréninku… Chystáte se reklamovat? Pročtěte si reklamační manuál krok za krokem. Poradíme, jak na to.

Sbírky do kasiček: charita pro dobrodruhy!

29. 8. 2011 | Jan Brož | 21 komentářů

Sbírky do kasiček: charita pro dobrodruhy!

Dobrý den, přispějte na postižené děti, na boj proti rakovině, opuštěné psy... Na rušných místech větších měst denně kupujeme drobné zbytečnosti a sypeme drobné na dobročinné účely... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.