Na světlo s alergeny! Regulace, která dává smysl
12. 12. 2014 | Michal Kašpárek | 24 komentářů
Proč tržní mechanismy nezaručují pravdivé informování o alergenech a proč může být unijní pošťouchnutí přínosné i pro restauratéry.
U vchodů největších obchodních řetězců v Česku musí být od Nového roku viditelně a čitelně přístupný seznam pěti zemí, z nichž pocházejí dodavatelé potravin s největším podílem na celkových tržbách.
Podle očekávání v seznamech vede Česká republika, pro běžné spotřebitele ale s nečekaně výrazným náskokem. Například Albert (včetně bývalého Intersparu) uvádí téměř 90% podíl tuzemských potravin.
Tesco
Země původu dodavatele | Podíl z tržeb |
1. Česká republika | 84,9 % |
2. Polsko | 4,4 % |
3. Slovensko | 3,7 % |
4. Španělsko | 1,1 % |
5. Německo | 1,1 % |
Kaufland
Země původu dodavatele | Podíl z tržeb |
1. Česká republika | 85,1 % |
2. Německo | 7,5 % |
3. Polsko | 3,0 % |
4. Slovensko | 1,5 % |
5. Maďarsko | 0,8 % |
Billa
Země původu dodavatele | Podíl z tržeb |
1. Česká republika | 93,5 % |
2. Slovensko | 1,6 % |
3. Německo | 1,0 % |
4. Rakousko | 0,9 % |
5. Itálie | 0,9 % |
Globus
Země původu dodavatele | Podíl z tržeb |
1. Česká republika | 93,46 % |
2. Německo | 3,38 % |
3. Slovensko | 1,16 % |
4. Itálie | 1,02 % |
5. Polsko | 0,31 % |
Albert (a Interspar)
Země původu dodavatele | Podíl z tržeb |
1. Česká republika | 89,8 % |
2. Polsko | 5,4 % |
3. Slovensko | 1,4 % |
4. Nizozemsko | 1,0 % |
5. Maďarsko | 0,5 % |
Lidl
Země původu dodavatele | Podíl z tržeb |
1. Česká republika | 44 % |
2. Německo | 28 % |
3. Polsko | 17 % |
4. Itálie | 3 % |
5. Francie | 2 % |
Z údajů od řetězců vyplývá, že na dalších pozicích se střídají Slovensko, Německo, Polsko, ale i Španělsko, Rakousko nebo Maďarsko. Z největších maloobchodních řetězců neposkytl on-line deníku Aktuálně.cz seznam dodavatelů pouze Penny Market, redaktoři jej nenašli ani u vchodu do dvou náhodně vybraných prodejen.
Novou povinnost prosadilo Ministerstvo zemědělství vedené Marianem Jurečkou (KDU-ČSL) nad rámec unijních předpisů. Měla zákazníkům pomoci získat přehled o dodavatelích jednotlivých obchodů a lépe se rozhodnout, kde nakoupí. Povinnost se vztahuje jen na řetězce s ročními tržbami přesahujícími pět miliard korun.
Potvrzují se ale výhrady, které měli kritici této povinnosti, podle nichž nové seznamy běžným spotřebitelům v praxi příliš nepomohou. Jsou přinejmenším matoucí. Rozhodující je totiž sídlo dodavatelské firmy, nikoliv skutečný původ potravin. Pokud například polské maso zabalí firma sídlící v Česku a ta jej do řetězce dodá pod svým jménem, počítá se taková potravina jako česká. A to paradoxně i tehdy, pokud na obalu samotného výrobku je země původu uvedena „správně“.
„Cílem nové povinnosti je přehledně zpřístupnit zákazníkům informace o zemích, z nichž jsou odebírány potraviny s nejvyšším podílem na tržbách daného obchodu. Nemá poskytovat informace o zemi původu potravin, ale o tom, z jakých zemí obchodník potraviny odebírá, tedy s kým dělá obchod,“ vysvětluje Hynek Jordán z Ministerstva zemědělství. Uvádí se podíl subjektů, s kterými obchodník dělá byznys,“ potvrzuje mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.
Právě rozdíl v pojmech může zákazníky podle oborových asociací mást. To, že řetězce uvádějí vysoké procento tržeb z prodejů potravin od české firmy, nemusí znamenat, že jsou tyto potraviny českého původu.
„Uvedená povinnost řetězců je výsledkem nechytrého politického rozhodnutí, postaveného právě na emoční vlně vnímání, že co je české, to je hezké,“ říká ředitel Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal.
Podíl tuzemských potravin mohou běžně zvyšovat třeba takzvané privátní značky. „Předpokládáme, že nebudou uváděny pod hlavičkou například polského výrobce, přestože jím většinou je,“ dodává Dupal.
Novou povinnost dlouhodobě kritizuje také Svaz obchodu a cestovního ruchu. „Jde o zbytečný požadavek nad rámec evropského potravinového práva, navíc procentuální podíly jednotlivých zemí není prakticky možné přesněji určit. Jde pouze o administrativní úkon, který nepřinese spotřebitelům žádnou přidanou hodnotu,“ říká mluvčí svazu Irena Vlčková.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Kvalita potravin je absolutně důležitá pro hlavu i tělo. A nás na Peníze.cz opravdu zajímá. Nabízíme výběr z článků a rozhovorů, věnovaných tomu, co všechno nám také v našich obchodech dokážou nabídnout. I tomu, jak se bez takových nabídek obejít:
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem