Pomazánka z pekel
13. 7. 2014 | redakce Peníze.CZ
Předpisy vížící se k prodeji potravin jsou stále dokonalejší. Potraviny stále hnusnější. Je mezi tím nějaká úměra?
O smysluplnosti a hodnověrnosti značky kvality Klasa panují (nejspíš oprávněné) pochyby. A panovaly i o tom, jestli propagování vybraných potravin státem nevychází příliš draho. Pokud jde o druhé, je už jasno: stát vyhazuje za reklamu ročně stamiliony. Zběsile a rozmařile. Často se přitom vůbec nezdržuje tím, aby zjišťoval, jestli jeho reklamní aktivity vůbec mají nějaký efekt.
V letech 2008 až 2013 podle Nejvyššího kontrolního úřadu utratily Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský a intervenční fond a Vinařský fond za propagaci značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech celkem 1,5 miliardy korun. Důvod? Zabrnkat na vlasteneckou strunu a podpořit domácí výrobce v konkurenci levnějších, taktéž dotacemi posilněných, produktů ze zahraničí. Označení Klasa však nezaručuje, že jde o čistě tuzemský produkt.
Značka Klasa: původně byla udělována pouze vybraným tuzemským výrobkům, od roku 2007 je udělována výrobkům, které splňují požadavky kvality, jež stanovilo ministerstvo zemědělství a SZIF, na původ potravin už se ohled nebere.
Značka Regionální potravina: je udělována výrobkům vyrobeným v určitém regionu a ze surovin daného regionu, měla by označovat tradiční potravinářské výrobky z jednotlivých krajů země.
Značka Vína z Moravy, vína z Čech: vznikla v roce 2006 za účelem podpory a propagace našich vín, mohou ji získat pouze lahvová vína z kategorií jakostní a jakostní s přívlastkem z tuzemských vinařských oblastí.
Podle Nejvyššího kontrolního úřadu většinou byly kampaně nekonkrétní – nebylo jasné, čeho mají dosáhnout. „Ministerstvo, zemědělský a intervenční fond a Vinařský fond ostatně nezjišťovaly, jaký přínos a dopad tyto kampaně měly,“ uvádí mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu Olga Málková.
Zřejmé je, že se peníze utrácely netransparentně a že doslova létaly vzduchem. Z výsledků šetření kontrolorů jen namátkou:
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte? psali o datových schránkách. Že je měli mít všichni podnikatelé de facto povinně. A že dvakrát dostali roční odklad – a nakonec se ta povinnost vygumuje. A źe je to celé trochu vygumované.
Knížku za obzvlášť podnětný příspěvek do diskuze posíláme Radku Sedláčkovi, který na osobním příkladě ukázal, co je na věci nejhorší: stát by chtě svým občanům nakazovat, jak se s ním mají bavit. Když na to občan přistoupí a pořídí si datovku, ukáže se – že stát s tím sám neumí zacházet To si přečtěte, to vás smutně pobaví.
Být to v soukromém sektoru, musel by být člověk sebevrah, aby takhle hospodařil. Když jde o erár, nikdo už skoro ani nezdvihne obočí.
Nejvyšší kontrolní úřad předal oznámení o netransparentním hospodaření příslušným finančním úřadům. Do propagace značky Klasa se ovšem budou sypat státní peníze dál. Státní zemědělský a intervenční fond by měl do konce září vypsat výběrové řízení na propagaci značky Klasa pro období od roku 2015. Doba zakázky se nejspíš nově prodlouží z jednoho na dva roky – mělo by jít o kontrakt s cenou do tří set milionů korun. Ministerstvo zemědělství se prý chce vyvarovat dřívějších nezdarů a připravuje nové koncepce propagace: už se nad nimi potí zvláštní pracovní skupina.
„Kdo očekává, že oceněné výrobky představují výkladní skříň českých potravin, bude hodně zklamaný. Certifikát Klasa totiž získává množství naprosto průměrných produktů a dokonce i některé potraviny, které mají ke zdravému stravování a označení ‚kvalitní potravina‘ velmi daleko,“ píše v loňském článku na Peníze.cz Ondřej Tůma. Upozorňuje mimo jiné, že certifikát Klasa nezohledňuje obsah éček, výživovou hodnotu výrobku, zemi původu použitých surovin a řadu dalších vlastností potravin, které mají vliv na naše zdraví. A tak se na seznamu výrobků Klasa vyjímá například Aljašská pomazánka s treskou, která obsahuje glutaman sodný, benzoát sodný, barvivo košenilu, pocházející ze sušeného hmyzu, a další přídatné látky.
Co si o tom myslíte vy? Pomáhají vám značky a certifikáty kvality potravin ve výběru, když tápete mezi regály? Dá se jim věřit? A má smysl, aby stát v jejich propagaci utápěl tolik peněz? Nestačilo by jednoduše zpřísnit pravidla pro výrobce tak, aby nás museli o složení a původu potravin pravdivě a srozumitelně informovat na obale? Pokud dostaneme dost informací a stát dokáže vymoct, aby nás výrobci a prodejci nevodili za nos, bude přeci nejlepší, když si každý spotřebitel svoji klasu svobodně vybere sám. Na vaše názory a komentáře se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám na sebe určitě nechte mailový kontakt.
Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohla zaujmout třeba řada věnovaná právní revoluci – novému občanskému zákoníku.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
4. 9. 2014 13:13 | Adam Varmuža
Jestli je tam logo Klasa je mi u (_._), zřejmě jde o další legální tunel reklamkám a dalším darmožroutům ..
28. 8. 2014 8:12 | xyht
Zobrazeny všechny 2 komentáře