Nemocný nosorožec?
4. 5. 2004 | Simona Ely Plischke
O tom, jak funguje projekt Avalanche, jsme psali nedávno. Tuto pyramidu, podle některých letadlo, v ČR před více než třemi lety nastartovala akciová společnost Rhinoceros. Právě ta... celý článek
V článku Nenaleťte na letadlo jsme si přiblížili lidi "žijící" pro takové projekty a praktiky které používají, aby vás dostali na prezentaci firmy. Co se odehrává, pokud přijdete?
Základem úspěšného "polapení nováčka" je jeho dobrý pocit po celou dobu prezentace. Účast na prezentaci vyžaduje od vašeho hostitele i od vás určitou přípravu. Již při pozvání proto budete upozorněni, že potřebujete slušné oblečení, tedy jako muž musíte přijít v obleku s košilí a kravatou, jako žena v kostýmu či společenských šatech. Záhodné je i to, abyste měli dobrou náladu: "Nečeká tě žádný nepříjemný pohovor, budeš se bavit," povzbudí vás hostitel.
Hostitel vás také nezapomene upozornit, že se na prezentaci bude tleskat, pískat a pokřikovat, že se prostě bude bavit. Příjemná atmosféra by proto měla vládnout již cestou. Přitom všem vás také naplní očekáváním, že se setkáte s úspěšnými lidmi: "Představím ti svého šéfa, to je milionový člověk, hodně mi pomohl a naučil jsem se od něj spoustu věcí," dozvíte se například. Nejdůležitější je ale fakt, že vám hostitel stále nesmí prozradit víc, než prozradil při pozvání.
Show začíná…
Již na místě vás hostitel "označkuje" nalepovací jmenovkou. "Na identifikátory napíši jméno hostů a nalepím na levou stranu hrudi, ženy si jej nalepí samy. Sám mám již svou jmenovku na hrudi," učí se v "příručce". Hostitel vás bude po celou dobu "tlačit" ke svým nadřízeným - manažerům a ředitelům.
Pokud jdete na prezentaci ve dvou, sedne si hostitel vždy mezi vás, ať už jste manželé nebo snoubenci. "Během prezentace spolupracuji s prezentérem, to je důležité pro navození důvěry mezi hostem a prezentérem. Je důležité projevovat nadšení a kladný přístup, a tak tleskám, kdykoli je to vhodné," jsou naučeni hostitelé. Je to logické, potlesk pomáhá navodit příjemnou atmosféru, uvolnit se a zpřístupnit novým informacím.
Hostitelé ví, kdy tleskat. Mimořádně důležitá místa pro potlesk poznáte snadno: "Naše firma má pro vás volné vstupenky na místa pro 4 až 5 % úspěšných," říká prezentér. "Naší firmě se podařilo navázat přímé spojení mezi námi a našimi sny, přáními, nadějemi a cíly," dozvíte se v další "potlesku hodnou" informaci. Největší aplaus ovšem nastane ve finále: "To vše pouze za 1 400 dolarů!" Vrcholila například prezentace Skyline.
Nalaďte se na projektovou vlnu
To jsme ale předběhli. Během přestávek se o vás bude hostitel starat, představí vás svým nadřízeným a pohostí vás (jídlo a pití předplaceno máte, viz minulý díl). "Hostům jsem naprosto k dispozici, hosté musí být spokojeni. Nesmí mě odradit jejich pasivita. Důležité jsou pozitivní hovory o přestávkách - budoucnost, štěstí, úspěch," říká "příručka hostitele". Nikdy se s vámi nebude bavit o válce, světovém dění, neštěstí, neúspěchu, nehodách, smrti, či jiných negativních tématech. O přestávce také za žádných okolností nezůstanete sami. "Během prezentace musím svého hosta posadit do nového života, ukázat mu nové možnosti a jedinečnou šanci," má za cíl hostitel. Druhou, tak "skvělou", šanci nedostanete, máte si zase uvědomit vy. "Při hovorech s nadřízenými musí host cítit autoritu mezi mnou a mým šéfem, neskáču mu do řeči, vždy mu vykám, mluvím o něm v superlativech," zní další "pravidlo". Nadřízený bývá velmi dobrý psycholog, ví, na co se nás má zeptat, ví, kam má zavést řeč.
Jak již bylo řečeno, bouřlivý několikaminutový potlesk následuje po vyhlášení "investice". Toto číslo, lišící se projekt od projektu, je pro všechny členy posvátné. "Je to vaše poslední investice v životě. Změní váš život. Je to brána do nového světa," máte si uvědomit. To je cíl celé prezentace.
Následuje vypsání žádosti o vstup do firmy. "Hostům vždy kladu sugestivní otázky, dávám odpověď dopředu. Člověk si vždy vybírá tu možnost, která je řečena poslední," je naučen hostitel. Setkáte se tedy s dotazy typu: "Napijeme se něčeho nebo vypíšeme smlouvu? Bude smlouva znít na tvou ženu nebo na tebe?". Nikdy se vás naopak nikdo nezeptá: "Vypíšeme tu smlouvu nebo ne?" Po vypsání žádosti vám podá ruku, upřímně se podívá do očí a pogratuluje k podpisu.
Odpověď na všechno a nic
Na všechny dotazy, které položíte, dostanete nadšenou a přesvědčivou odpověď, nicméně velmi stručnou a jasně cílenou. "Při odpovědích na otázky nesmím zvyšovat hlas ani činit na hosta nátlak. Odpovídám vyrovnaně, v klidu a bez stresu. Nejlepší je napsat všechny otázky na papír a postupně je zodpovídat. Po zodpovězení se hosta zeptám, zda je vše jasné, zda je s odpovědí spokojen. Pokud ano, zodpovězenou otázku škrtnu a jdu na další. Takto postupuji až do vyčerpání všech otázek," říká příručka.
Nejčastější otázky:
Nemáte potřebnou částku do tří dnů?
"To je běžný problém. Náš obchod není pro lidi, kteří mají 1 400 dolarů, ti nemají motivaci pracovat. 95 % lidí ve firmě na začátku tuto částku nemělo, ale uviděli svoji šanci, snažili se a sehnali. Kdo nesežene 1 400 dolarů do tří dnů, na obchod se nehodí. Ber to jako svoje dítě, svou budoucnost. Potřebuješ do tří dnů 1400 dolarů, jinak dítě zemře. Seženeš? Já jsem to udělal takto…," povzbuzovali své hosty členové projektu Skyline.
Hostitel vám také didakticky znázorní, že vlastně o nic nemožného nejde a na papír vám rozepíše: "Kolik máš? 200 dolarů? Skvělé, problém již není 1 400 dolarů, ale 1 200," škrtne 1 400 a napíše 1 200 USD. "Kolik ti půjčí rodina, přátelé, kamarádi, známí?" Ptá se hostitel a podle vaší odpovědi škrtá až do nuly." Vidíš, není to takový problém," završí povzbudivě.
Péče po prezentaci je nejtěžší
Na prezentaci jste viděli obrovské možnosti, otevřel se vám "nový svět" a teď máte tři dny na rozhodnutí a na sehnání potřebných peněz. Hlavou vám probíhá znovu celá prezentace, vypočítáváte všechna pro a proti, máte nové a nové otázky, máte proto telefon hostitele, na kterém byste měli získat odpovědi. "Důležité je domluvit si s hostem schůzku na následující den a zodpovědět mu všechny případné otázky. Odpovídám ale jen na otázky, které mi host položí, na nic jiného. V žádném případě nedělám hostovi druhou prezentaci. Informace, které dám hostovi bez otázky, mi mohou jenom nadělat škodu," ví účastníci projektu. Dostane se vám také připomenutí, že jste podepsali dobrovolný závazek o zachování obchodního tajemství, který je nutné dodržet. "Jakékoliv částečné a neúplné informace nezasvěceným osobám totiž poškozují jméno firmy a odrazují potenciální hosty," dozvíte se.
Pokud se úspěch psychologického tlaku dostaví, navštívíte banku a "zainventuje". Po potvrzení přijetí platby se stanete novým "obchodním partnerem", navštívíte první "obchodní trénink" a dozvíte se první informace o pozvání, chování na prezentaci a péči po prezentaci, v podstatě přesně to, co jste si právě přečetli. Koloběh se uzavře a další duše je polapena v hrníčku.
Zdroj: informační stránky pro účastníky projektu Skyline International a vlastní zkušenosti
Zažili jste něco podobného? Podepsali jste, nebo jste odešli? Jak se vám taková "investice" vydařila?
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 11. 2005 14:18
Nevim, kdzž jsem chzel pucku od komecky tak me to stalo 8000 a nic jsem nedostal
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
10. 11. 2005 14:28
Bohužel je poreba rozlisovatco je to multilevel a co letadlo, na prvni pohled stejne. Je dulezite rozlisit produkt. Chamtivost lidská je nebetycná. Sam jsem v nekterych MLM pracoval a taky jsem si nalitl dvakrat na letadlo. Ty ostatni byly a jsou opravdove a funkcni multilevly, penize vsak nevydelávate nahanením lidi ale nabizením produktu (vitaminy, kosmetika apod.)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.