Pomsta stálým zákazníkům?

Pomsta stálým zákazníkům?
Po novoročním zvýšení jízdného pro nahodilé cestující zdražily České dráhy od minulé neděle i jízdné zákaznické a komerční slevy. V průměru o sedm procent, ti nejvěrnější ale zaplatí i více než dvojnásobek.

Zpráva Českých drah hovoří o sedmiprocentním nárůstu zákaznického jízdného a až čtyřicetiprocentním zvýšení cen traťových jízdenek. Jako důvod se kromě stoupajících nákladů uvádí i skutečnost, že ceníky komerčních slev nebyly upravovány již téměř dva roky. Právě neměnností těchto slev však bylo při minulých změnách vysvětlováno vyšší zdražení obyčejného jízdného.

Při pohledu do nových ceníků je patrné, že cenový nárůst postihne nejcitelněji držitele těch komerčních nabídek, kteří cestují vlakem nejčastěji. A nejde přitom zdaleka jen o traťové jízdenky. Druhým, již tradičním pravidlem tarifních úprav je radikálnější zvýšení jízdného u cest na krátké vzdálenosti, zatímco při delších trasách cestující tak hluboko do kapsy sáhnout nemusí.

U traťových jízdenek měsíčních a čtvrtletních, které slouží pro opakované jízdy po téže trati, se zvýšení pohybuje na kratší vzdálenosti okolo zmíněných 40 %, na vzdálenosti větší mezi 15 – 20 %. Paradoxně podstatně menší nárůst postihl traťové jízdenky týdenní, jež lze dokonce na vzdálenost nad 110 km pořídit levněji než dříve. V desítkách procent stoupla i cena jednosměrných traťových jízdenek, které přitom byly nově zavedeny teprve v loňském roce. Z nových tarifních podmínek u slevy ČD Tip, kterou lze využít pro zpáteční cesty skupin 2 – 5 osob, se mohou radovat cestující důchodci. Při cestách nad 100 km ušetří až 10 %, zdražení na kratší vzdálenosti většinou představuje korunové položky. Ostatní naproti tomu zaplatí o 11 – 36 % více. Nově je možné tuto nabídku využít i v neděli (doposud jen v pátek, v sobotu a v letní sezóně celotýdenně). Jízdenka s Junior pasem, průkazem pro mladé lidi do 26 let, vyjde dráže o 10 – 33 %, v prvním tarifním pásmu až o 50 %. Dalším výrazným zdrojem úspor pro tuto věkovou kategorii se v minulosti stala sleva pro skupiny 6 a více osob. U ní je nutno počítat dokonce s nárůstem o 75 %. Vzhledem k tomu, že ceníky skupinové slevy se pro děti a cestující starší 26 let mění méně radikálně, stávají se mladí cestující druhou nejpostiženější skupinou současné úpravy. Těmi nejpostiženějšími totiž zůstávají držitelé oblastních a síťových jízdenek, jež umožňují libovolné cesty vlakem ve zvoleném období. U čtvrtletní jízdenky pro oblast Moravy se jedná dokonce o zdražení o 123 %! Kompletní přehled o úpravách jízdného u všech komerčních slev poskytuje tabulka. Vezmeme-li v úvahu zmiňovaný fakt, že nový tarif nejvýrazněji dopadá na stálé cestující, a skutečnost, že u konkurenčních druhů dopravy ceny zůstávají zpravidla stabilní, bude nepochybně zajímavé sledovat vývoj tržeb Českých drah v příštích měsících.

Komerční nabídka Zvýšení jízdného v %
Traťové jízdenky jednosměrné týdenní (5 dnů) 3 - 29
měsíční 15 - 39
Traťové jízdenky obousměrné týdenní (5 dnů) -1 - 20
týdenní (7 dnů) -1 - 20
měsíční 19 – 44
čtvrtletní 14 – 38
ČD Tip cestující 15 – 60 let 11 – 36
důchodci -10 – 25
Junior pas 11 – 50
Sleva pro skupiny cestující mladší 15 let 10 – 50
cestující 15 – 26 let 32 – 75
cestující starší 26 let 10 – 43
Oblastní jízdenka Čechy týdenní 31
měsíční 47
čtvrtletní 51
Oblastní jízdenka Morava týdenní 80
měsíční 93
čtvrtletní 123
Síťová jízdenka týdenní 35
měsíční 21
čtvrtletní 41
Kilometrická banka neomezené použití 13
omezené použití 17
Zpáteční jízdné 9 - 27

Co si o tarifních novinkách myslíte? Podělte se s námi o zkušenosti a názory!

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 2. 2002 17:37

Holt někdo musí zaplatit mimo jiné i za "grátis" cestování modré armády a jejich příbuzných.

+35
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 2. 2002 15:22, Zbyněk

ČD zavedly extrémně neprůhledný systém slev. Jsem přesvědčen o tom, že naprostá většina cestujících si není schopna (nebo ochotna) zjistit cenově nejvýhodnější slevu. Také seznam paradoxů uvedených výše svědčí a naprostém chaosu. Marně se snažím přijít na to, proč. Chtějí se dráhy zbavit i zbývajících cestujících a jen pumpovat dotace ze státního rozpočtu?

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.