Od Nového roku se ve vlacích rozlišují dvě kategorie jízdného – obyčejné a zákaznické. Kdo chce cestovat za zákaznické jízdné, které cenově odpovídá dosavadnímu, musí si pořídit Kartu Z. Ta stála do konce roku 2001 stokorunu, od ledna je pro dospělé za dvojnásobek (děti a důchodci zaplatí 100 korun i nadále). Obyčejné jízdné pro ostatní, kteří nevyužijí ani žádnou jinou slevu, se zvýšilo v průměru o zmiňovaných sedmdesát procent. Například jízdenka z Prahy do Brna nyní stojí 294 korun, z Prahy do Českých Budějovic 204 korun.
Uvedení konceptu obyčejného a zákaznického jízdného v život nebylo přímočaré. Dvakrát se odkládal termín zavedení, Karta Z zdražila ještě před tím, než začala platit. Na nízkou informovanost veřejnosti ale nemají vliv jen často měněné podmínky. Propagace nového tarifu Českými drahami se omezuje na letáčky formátu A4 v železničních stanicích a několik článků v tisku. Není tedy divu, že o změně mnoho lidí neví.
Obyčejné jízdné se vzhledem ke své výši nedočká pravděpodobně širšího využití. Zaplatí jej snad jen opravdu nahodilý cestující, kterému se nevyplatí investovat do Karty Z, nebo cestující nic netušící, který po tomto zážitku služeb železnice již nikdy nevyužije.
Nicméně ani zákaznický tarif ve srovnání s ostatními druhy dopravy není zvlášť cenově výhodný. Cestování vlakem se tak vyplatí hlavně držitelům dalších komerčních slev. České dráhy zvýhodňují především mladé lidi, důchodce a také větší skupiny cestujících. Výrazně ušetřit je možné i při koupi zpáteční jízdenky. Další ohlášené zdražení od 27. ledna, které postihne rovněž komerční slevy, však tyto výhody relativizuje.
Přehled hlavních komerčních slev Českých drah
Nabídka |
Určena pro |
Cena |
Sleva oproti obyčejnému jízdnému |
Junior pas |
cestující ve věku 15 –26 let |
700 Kč (na kartu ISIC 100 Kč) |
60 % |
Senior pas |
cestující nad 70 let |
500 Kč |
jízdné zdarma |
ČD Tip |
skupiny 2 – 5 lidí (zpáteční jízdenka) |
- |
55 % |
Sleva pro skupiny |
skupiny 6 a více lidí |
|
15-26 let 70 % ostatní 55 % |
Zpáteční jízdenka |
zpáteční cestu |
- |
45 % |
Autobusoví dopravci ve výhodě
Zpravidla levněji než zákaznické jízdné ve vlacích vyjde cesta autobusem. Ten často na překonání vzdálenosti mezi dvěma místy potřebuje méně kilometrů. Na atraktivních trasách se nadto příznivě projevuje konkurence více dopravců, jež snižuje ceny hluboko pod železniční jízdné. Z hlavního města do Plzně se dá koupit jízdenka od 60 korun, do Brna do 120 korun. Mezi velkými městy je cesta vlakem jednoznačně výhodnější už jen na ose Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava, v ostatních případech autobus přinejmenším zdárně konkuruje.
Přeplněnost vozů především na konci týdne, menší pohodlí a dodatečné náklady v podobě dovozného za zavazadla nebo místenky jsou nicméně důvodem, proč se někteří cestující tomuto druhu dopravy vyhýbají a dávají přednost vlaku i za vyšší cenu.
Ačkoliv ministerstvo financí povolilo pro příští rok maximální zvýšení tarifu v autobusové dopravě o deset procent, současné nízké ceny pohonných hmot dávají dopravcům prostor pro udržování cen a další získávání zákazníků na úkor železnice. Nelze však pominout ostatní náklady, které rychle rostou, dá se tedy předpokládat, že reakce autobusových společností bude individuální. Již nyní značné cenové diference mezi jednotlivými dopravci se tak zřejmě ještě prohloubí.
Individuální doprava vítězí
Nynější úroveň jízdného v hromadné dopravě způsobuje, že stále větší počet lidí usedá do svých automobilů. Při spotřebě sedmi litrů na sto kilometrů a cenách benzínu okolo 25 Kč/l se individuální doprava stává téměř levnější než cesta vlakem za obyčejné jízdné. Je-li vozidlo obsazeno dvěma pasažéry, konkurují náklady na jízdu zákaznickému jízdnému na železnici, při cestě alespoň tří osob překonává automobil i jízdné autobusové. Oproti hromadné dopravě však musí majitel vozu brát v úvahu i opotřebení a další náklady. Obrázek dnešních dní, kdy se silnice na okrajích měst zaplňují houfem stopařů, skupinky kolegů se domlouvají na společné cestě do práce autem a kdy se ve špičkách tvoří dopravní zácpy, budeme tedy pravděpodobně vídat stále častěji.
Porovnání nákladů na dopravu mezi vybranými místy (v Kč)
Relace |
Km (BUS / VLAK) |
Vlak |
Autobus |
Osobní automobil |
Obyčejné jízdné |
Zákaznické jízdné |
1 osoba |
2 osoby |
3 osoby |
4 osoby |
Jihlava – Dobronín |
13 / 9 |
16 |
10 |
12 |
22 |
11 |
8 |
6 |
Plzeň – Nýřany |
13 / 14 |
22 |
14 |
16 |
22 |
11 |
8 |
6 |
Ústí n. L. – K. Vary |
130 / 130 |
162 |
95 |
125 – 140 |
240 |
120 |
80 |
60 |
Praha – Č. Budějovice |
146 / 169 |
204 |
120 |
91 –104 |
260 |
130 |
87 |
65 |
Č. Budějovice – Brno |
196 / 236 |
274 |
162 |
140 - 160 |
350 |
175 |
117 |
88 |
Praha – Brno |
210 / 257 |
294 |
174 |
120 - 140 |
350 |
175 |
117 |
88 |
Praha – Ostrava |
349 / 358 |
424 |
250 |
260 |
620 |
310 |
207 |
155 |
Kdy jste naposledy jeli vlakem? Vyplatí se vám některá z komerčních nabídek Českých drah? Nebo raději při občasných cestách zaplatíte plné jízdné? Co si o tarifních novinkách myslíte? Podělte se s námi o zkušenosti a názory!
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 1. 2002 23:21, Jirka
Pred koncem roku jsem si zaplatil Zkartu a jake bylo me prekvapeni, kdyz po me pozadovali rodne cisko, ktere mi pak uvedli na Z kartu hned pod fotografii!
Jsou fakt naprosto nepoucitelni - copak nikdo z managementu necte noviny? Prazska MHD musi kvuli tomu menit prukazky!
Jeste vetsi prekvapeni nasledovalo pri nakupu jizdenky - RC se rucne opise n vydavanou jizdenku - neexistuje proto jediny rozumny duvod - vzdyt ve vlaku se stejne budu prokazovat Z kartou a navic to znacne zdrzuje!
Ach jo
Jirka
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 1. 2002 12:31, urubkova
Kdyby snad nekdo z vas nejakym omylem chtel jet vlakem....
Ceske drahy od Noveho roku zavedly "obycejne jizdne", ktere je drahe jako krava a "zakaznicke jizdne", ktere je vyrazne lacinejsi (odpovida predchozim cenam), na ktere je ale treba mit koupenou Kartu Z, ktera stoji 200 Kc na jeden rok. I bez Karty Z je mozne dostat "zpatecni listek", ktery je jeste lacinejsi nez dva zakaznicke, ale je nutne se nim vratit nejpozdeji druhy den. "Zpatecni listek" je obvykle jen trochu drazsi nez "obycejny" (jen tam) a na 81-90 km vzdalenost je dokonce o 2 Kc lacinejsi !! :-)
Ale nasla jsem o mnoho vetsi anomalii: skupina 6 a vic osob ma vyraznou slevu (i v porovnani se "zakaznickym jizdnym") a v ramci teto skupiny maji deti jeste polovicni jizdne. Proto pokud cestuji 2 az 5 osob, z kterych jsou aspon dve dospele, nemaji karty Z a jedou jen "tam", tak se jim vyplati fiktivne se doplnit detmi do poctu 6 !!
Nejlepe vynikne tento cely idiotismus na pripade, kdy dva cestuji 81-90 km :
a) kdyz si bezhlave koupi dva "obycejne", tak zaplati 2 x 110 = 220 Kc
b) kdyz si koupi dva "zpatecni" (i kdyz nepojedou zpet), tak to vyjde 2 x 108 = 216 Kc
c) kdyz koupi listky i pro 4 deti (ktere s nimi necestuji), tak 2 x 48 + 4 x 24 = 192 Kc
Pruvodci by se nad tim asi pozastavil, ale ja si myslim, ze neexistuje paragraf, ktery by mohl dokazat, ze na slevu na necestujici deti neni narok. Jednoduche je, kdyz jeden z tech dvou je zena, proste povi, ze nosi v sobe male ctyrcata :-) Dva muzi by meli drsne prohlasit, ze decka proste nestihly
nastoupit :-)
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.