Jak na České dráhy

Jak na České dráhy
Je čas výletů a dovolených a tak se může stát, že na cestu vlakem se vydají i ti, kteří této dopravy během roku vůbec nevyužívají.
Obzvláště takovéto "neotrlé" cestovatele mohou překvapit změny předpisů, jízdních řádů a samozřejmě cen. Tento článek by vám měl pomoci, abyste předešli nepříjemnostem a věděli si rady v případě reklamace.

Může se vám třeba stát, jako mně, že si koupíte jízdenku den předem (abyste byli v době odjezdu klidní) a pak zjistíte, že ji vlastně nepotřebujete, protože se do cílové stanice dostanete jinak. Co teď?

Nic není ztraceno - pokud nejpozději v den jízdy přinesete jízdenku k pokladně a požádáte o navrácení jízdného z důvodu nenastoupení jízdy. Je-li vše v pořádku, strhnou si České dráhy (ČD) srážku deseti procent z ceny jízdenky, minimálně však dvacet korun. Vyprávím o tom proto, že ještě vloni jste se o možnosti vrátit jízdenku mohli dočíst v celostátním jízdním řádu, nyní již ne.

Jak na reklamace?

V případě, že chcete uplatnit právo z přepravní smlouvy (tedy reklamaci), vždy je nejlepší tak činit v místě zakoupení jízdenky. Jak potvrdil vedoucí tiskového oddělení ČD Petr Šťáhlavský, můžete reklamaci uplatnit v libovolné výdejně ČD, ale počítejte s tím, že se vyřízení protáhne. Někdy se musí ověřovat, zda skutečně nastala reklamovaná skutečnost, stanice si zasílají doklady a pokud není oprávněna k hotovostní výplatě peněz, pošle vám peníze na účet nebo složenkou až útvar Kontroly přepravních služeb (KPT). Pokud byste neuspěli s reklamací u přepážky, můžete se obrátit na přednostu stanice, obchodně provozní ředitelství (OPŘ) nebo přímo generální ředitelství ČD (GŘ). Na vyřízení mají ČD třicet dní. "Kniha přání a stížností je určena k zapsání stížnosti a nikoliv k uplatnění práva z přepravní smlouvy," dodává ještě Šťáhlavský.

Úprava chování Českých drah
Chování ČD pro osobní vnitrostátní přepravu upravují dva hlavní předpisy: Smluvní přepravní podmínky ČD pro veřejnou osobní dopravu (tzv. SPPO) a Tarif ČD pro vnitrostátní přepravu cestujících a zavazadel (tzv. TR 10). V prvním z nich se dočtete o jízdenkách, průkazech, příplatcích, zpožděních, přepravě zavazadel a také o uplatnění práva z přepravní smlouvy – tak se správně říká reklamacím. TR 10 je zejména o tarifních podmínkách, zvláštním jízdném a obchodních nabídkách, což jsou nejrůznější druhy slev (Junior pas, Senior pas, ČD Tip atd.). Ceníky mají formu přílohy. Oba předpisy si můžete vyžádat na stanicích ČD (často vás odkážou jen na výňatky T1 a T2, které tam někde visí) nebo je najdete na internetu Českých drah (SPPO, TR 10). Jejich nastudování vám dodá argumenty pro libovolný spor s ČD.

Jak předejít problémům?

Nejlepší je se do konfliktu s ČD vůbec nedostat. Proto si hned u okénka nezapomeňte přepočítat vrácené peníze, ověřit si, že jízdenka je vydána do správné stanice a že trasa jízdy je správně vyznačena! Divili byste se, ale průvodčím vadí, že jedete z Prahy do České Lípy přes Lovosice a máte koupenou jízdenku přes Bakov nad Jizerou, přestože cena je stejná. Pokud by bylo přece jen něco špatně, máte právo na vrácení jízdenky bez srážky a zakoupení nové, pokud to stihnete do patnácti minut. Protože jízdenky vydává počítač, není problém podle jejího čísla zjistit, kdy byla vydána. Srážku také neplatíte, pokud je vina evidentně na straně pokladní.

Co se také může stát

Absurdní případ reklamace se stal v Říčanech u Prahy. Jízdenku jsem na základě již uvedeného práva chtěl vrátit, protože jsem jízdu nenastoupil. Nevšiml jsem si však malé cedulky u pokladny, na které je psáno: "Prosíme nepřekládat jízdenky, v případě reklamace nemohou být uznány." (Tato informace není ani na jednom z nádraží, které jsem v poslední době navštívil, namátkou Zbiroh, Tábor, Praha – hl.n., Varnsdorf, Kopidlno, Praha – Smíchov).

Samozřejmě, že jsem jízdenku, která je 13x7,5cm veliká, přeložil. Slečna pokladní mi nechtěla jízdenku vzít. Požadoval jsem tedy ukázat, jaký předpis tento požadavek obsahuje. Ukázalo se, že není schopna to zjistit! Petr Šťáhlavský na stejný dotaz odpověděl: "Neexistuje. V plném rozsahu platí SPPO a tohle je nějaký informační šum (nebylo myšleno přeložení ve smyslu několikanásobného /skládání parníku, lodičky…/, což by mělo za následek poškození údajů, tedy fakticky ne problém přeložení, ale problém nečitelnosti údajů?" Ne, skutečně šlo o jediné přeložení napůl. Za vývěsky u pokladen je zodpovědný přednosta stanice. Kontaktoval jsem tedy přednostu stanice Zdeňka Malého, který působí v Praze-Hostivaři. Ten mě odkázal na kompetentnějšího člověka, náměstka přepravy p. Vrčáka.

Od něj jsem se dozvěděl, jak se věci mají. Cedulka s nesmyslným nápisem, určená pokladnám, vznikla jako interní nařízení odboru Kontroly přepravních služeb a jejím účelem bylo, aby byly vrácené jízdenky čisté a čitelné. "Bohužel se do předpisu dostalo i rozporuplné ustanovení o překládání jízdenky," říká Vrčák. Zajímavé je, že s tímto zjevně nelogickým nařízením žijí dráhy již více než čtvrt roku a řeší to různě – obvykle se postupuje na stanicích rozumně a pokladní nedělají cestujícím problémy. "Pokladní, která přijme neoprávněnou reklamaci, ji musí uhradit ze svého," vysvětluje pan náměstek neochotu některých pokladních vracet jízdné. "Učinili jsme ale opatření a v dohledné době obchodně provozní ředitelství vydá závazné rozhodnutí, které předpis opraví."

Takže všechno jde, když se chce.

Cestovali jste letos v létě vlakem? Jaké byly vaše zážitky? Podělte se o ně!

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

-49
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 8. 2001 11:08, Siky ... siky@email.cz

Zazil sem zajimavou situaci, za kerou si svym zpusobem muzu sam, a svym zpusobem by vubec nemusela nastat, dyby jedna pani na pokladne v Praglu projevila drobet inteligence ci zajmu. Vracel sem se do Budejc a to poslednim nocnim (respektive prvnim ranim) v 0:33. Na nadr sem dorazil nekdy pred dvanactou, koupil si listek, zapadnul do vlaku a usnul. No a pak prisla pruvodci, vzbudila me, ja ji ukazal listek a zjistilo se, ze je neplatnej. Respektive ze platil, ale vcerejsi den ... Je fakt, ze sem si to mel u pokladny pri koupi listku uwjedomit, ze musim kupovat listek na druhej den, ale zas nadruhy strane, byl by takovej problem do programu pro tisk listku zadat kontrolu, esli este vubec nakej vlak jede ?? (sem programator, takze tadle varianta me napadla vokamzite jako prvni) A za druhy ... newjerim, ze ta pani z pokladny newjedela, ze od 23:50 do 24:00 toho dne uz zadnej rychlik do Budejc nepojede. Ze ja cekam na spojeni v 0:33 bylo dost zrejmy a presto ji nevadilo prodat mi naprosto nesmyslnej listek. Mozna je to hlavne tim, ze na velkych nadrazich sou fsichni cestujici temdle pokladnim ukradeny ... z vlastni zkusenosti vim, ze na jakymkoliv malym nadrazicku by se mi to nestalo, tam ma personal stanice k cestujicim podstatne bliz ...

+25
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 8. 2001 8:20, Horackova

Jak bych to řekl... Jediná šance, jak se nedostat do konfliktu s ČD, je přestat využívat jejich služeb. Jezdil jsem intenzivně vlakem 5 let, tak vím, o čem mluvím. Od té doby, co jsem s nimi cestovat přestal, mi výrazně klest krevní tlak a ten tik v oku už taky není tak velký ;-).

-15
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.