Příčinou je "skryté zvyšování daně", způsobené faktem, že se nezvyšují limity daňových pásem a odčitatelné položky. Protože příjmy rostou, zmrazené limity a odpočty způsobují přesouvání stále větší části příjmu do vyšších daňových pásem. Tato skutečnost přitom prochází bez valné pozornosti jak poplatníků, tak médií, kterým připadá, že není o čem hovořit, protože se "nic nemění".
K poslednímu navýšení došlo k 1. lednu 2001. Budeme se tedy zabývat obdobím od tohoto dne do konce září letošního roku. Podle ČSÚ se za tuto dobu zvýšily mzdy v průměru o 32,5 %. Limity daňových pásem byly nastaveny následovně:
základ daně od - do (Kč) |
sazba daně |
do 9 100 |
15 % |
od 9 100 do 18 200 |
20 % |
od 18 200 do 27 600 |
25 % |
od 27 600 |
32 % |
S výjimkou odčitatelné položky na dítě (od letošního roku změněné na daňovou slevu) zůstaly stejné i položky, odčitatelné od základu daně. Pro vysvětlení jevu skrytého zvyšování daně použijeme pouze základní odčitatelnou položku, tedy 3 170 Kč měsíčně na poplatníka (je jediná, která se týká každého).
Změny mezd a daně z příjmu v období od ledna 2001 do září 2005, za předpokladu průměrného nárůstu mzdy (vyměřovacího základu OSVČ):
2001 |
2005 |
hrubá mzda |
základ daně |
daň |
čistý příjem |
zdanění |
hrubá mzda |
základ daně |
daň |
čistý příjem |
zdanění |
10 000 |
8 750 |
840 |
7 910 |
9,60 |
13 250 |
11 594 |
1 275 |
10 318 |
11,00 |
15 000 |
13 125 |
1 545 |
11 580 |
11,77 |
19 875 |
17 391 |
2 405 |
14 985 |
13,83 |
20 000 |
17 500 |
2 425 |
15 075 |
13,86 |
26 500 |
23 188 |
3 660 |
19 527 |
15,78 |
25 000 |
21 875 |
3 335 |
18 540 |
15,25 |
33 125 |
28 984 |
5 110 |
23 874 |
17,63 |
30 000 |
26 250 |
4 410 |
21 840 |
16,80 |
39 750 |
34 781 |
6 847 |
27 934 |
19,69 |
35 000 |
30 625 |
5 510 |
25 115 |
17,99 |
46 375 |
40 578 |
8 703 |
31 875 |
21,45 |
40 000 |
35 000 |
6 911 |
28 089 |
19,75 |
53 000 |
46 375 |
10 559 |
35 816 |
22,77 |
45 000 |
39 375 |
8 319 |
31 056 |
21,13 |
59 625 |
52 172 |
12 415 |
39 756 |
23,80 |
50 000 |
43 750 |
9 695 |
34 055 |
22,16 |
66 250 |
57 969 |
14 239 |
43 729 |
24,56 |
Pozn.: Hrubá mzda má pouze orientační význam, protože z ní se daň nepočítá. Vypočítává se ze základu daně (vyměřovacího základu). Míra zdanění je tudíž uvedena v % vyměřovacího základu a platí shodně pro zaměstnance i OSVČ. |
Otázkou je samozřejmě i to, co si za obdržené peníze koupíme - důležitá je tedy jednak čistá mzda, jednak časová hodnota peněz. Pokud by např. inflace převyšovala růst mezd, koupili bychom si i při průměrném růstu mzdy v roce 2005 méně zboží a služeb než v roce 2001. Zajímavé tudíž je porovnání reálných hodnot. Inflace za sledované období činila 12,8 % (zdroj: ČSÚ). Porovnáme tedy reálné hodnoty mezd a daní ve skutečných cenách k 1. 1. 2001:
2001 |
2005 reálně |
hrubá mzda |
základ daně |
daň |
čistý příjem |
zdanění |
hrubá mzda |
základ daně |
daň |
čistý příjem |
zdanění |
10 000 |
8 750 |
840 |
7 910 |
9,60 |
11 746 |
10 278 |
1 130 |
9 147 |
11,00 |
15 000 |
13 125 |
1 545 |
11 580 |
11,77 |
17 620 |
15 417 |
2 132 |
13 285 |
13,83 |
20 000 |
17 500 |
2 425 |
15 075 |
13,86 |
23 493 |
20 556 |
3 245 |
17 311 |
15,78 |
25 000 |
21 875 |
3 335 |
18 540 |
15,25 |
29 366 |
25 695 |
4 530 |
21 165 |
17,63 |
30 000 |
26 250 |
4 410 |
21 840 |
16,80 |
35 239 |
30 834 |
6 070 |
24 764 |
19,69 |
35 000 |
30 625 |
5 510 |
25 115 |
17,99 |
41 113 |
35 974 |
7 715 |
28 258 |
21,45 |
40 000 |
35 000 |
6 911 |
28 089 |
19,75 |
46 986 |
41 113 |
9 361 |
31 752 |
22,77 |
45 000 |
39 375 |
8 319 |
31 056 |
21,13 |
52 859 |
46 252 |
11 006 |
35 245 |
23,80 |
50 000 |
43 750 |
9 695 |
34 055 |
22,16 |
58 732 |
51 391 |
12 623 |
38 767 |
24,56 |
Doposud jsme se zabývali hodnotou mezd a daní v Kč. Teď se podíváme na jejich změny. Ve všech případech jde o růst. A ten, v porovnání s počátkem sledovaného období, vidíme na grafu:
Je zřejmé, že zdanění základu daně vzrostlo minimálně o 1,4, maximálně o 2,4 procentního bodu (průměrně o 2 p.b.). Mzdy vzrostly o 32,5 %, daně o 47 až 58 %. Reálné mzdy o 17,5 %, reálná daň o 30 až 40 %.
Státní pokladna se utěšeně plní, roste složená daňová kvóta - příčinou je nejen zvýšení DPH a spotřebních daní, ale právě i vyšší daně z příjmu. A není to jen díky prosperující ekonomice, ale i kvůli zvyšování daní - toho zvyšování, které není vidět. Pro vládu je tento způsob zvyšování objemu vybraných daní ideální - stačí nedělat vůbec nic.
Snad by stálo za úvahu valorizovat všechny limity automaticky ze zákona alespoň o inflaci. Celý problém se totiž netýká jen daní - týká se i dalších věcí, např. redukčních hranic vyměřovacího základu pro výpočet důchodu. Povinná valorizace o inflaci by vládě ponechala určitý manévrovací prostor, nebyla by přitom tak nefér, jako současný stav.
Pociťujete tiché zvyšování daní? Vadí vám? Valorizovali byste všechny daňové limity ročně automaticky o inflaci?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 11. 2005 8:28, Vladku
Chybná čísla v tabulkách... (Copy-Paste?)
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 11. 2005 13:45, zinfo
Právě by bylo přínosné, pokud by se odpočitatelná položka nevalorizovala. Rovná daň s odpo položkou není de facto rovnou daní, protože pokřivení zůstává.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.