Vládní daňový balíček, který už prošel prvním čtením ve Sněmovně, počítá s tím, že všichni živnostníci, podnikatelé a zaměstnavatelé, kteří mají datovou schránku (ať už si ji zřídili z jakýchkoli důvodů), přes ni budou muset od roku 2015 povinně komunikovat s finančním úřadem – konkrétně podávat přihlášky k registraci, daňová přiznání a oznámení o změně registračních údajů. Stejná povinnost dopadne na bedra zaměstnanců – pokud mají datovou schránku a daňové přiznání z nějakého důvodu podávají sami; ti, za které podává přiznání zaměstnavatel, jsou z obliga.
Kdo novou povinnost nesplní a podá jmenované dokumenty finančnímu úřadu v tištěné podobě, i když schránku má, dostane automaticky dvoutisícovou pokutu.
„Tato legislativní změna nenutí poplatníky, aby si zřizovali datové schránky. Změna se týká těch poplatníků, kteří už datovou schránku mají. Od nového roku ji budou povinně využívat i pro komunikaci se správcem daně, jak už to koneckonců (zcela dobrovolně) celá řada majitelů datových schránek dělá dnes,“ komentuje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.
Dá se z povinné komunikace s finančákem vyvázat?
Po uveřejnění komentáře na toto téma v minulém týdnu se na naši redakci začali čtenáři obracet s dotazy, jak se z povinné elektronické komunikace s finančním úřadem vyvázat – řada lidí si totiž datovou schránku zřídila ve víře, že se bez ní už brzy neobejdou. A teď se jim zdá, že si na sebe zbytečně upletli bič.
Schránku vám zruší až po smrti, ale lze ji znepřístupnit
Chcete svou datovou schránku zrušit? Jediný způsob, jak se toho domoci, je — umřít. Datová schránka se totiž dřív zrušit nedá. Můžete ji ovšem nechat znepřístupnit (deaktivovat). Žádost o znepřístupnění schránky můžete podat na kterémkoli Czech POINTu.
„Datová schránka je znepřístupněna nejpozději třetím pracovním dnem následujícím po dni podání žádosti,“ říká Petra Petlachová.
Kdykoli později si pak můžete zažádat o to, aby vám schránku znovu aktivovali (zpřístupnili). Případně znovu znepřístupnili. Platí tu jediné omezení: když vám schránku na vaši žádost znepřístupní dvakrát během jediného roku, můžete si ji nechat znovu aktivovat nejdřív rok po poslední deaktivaci.
Znepřístupnit datovou schránku na vlastní žádost ovšem nemůže ten, kdo ji má zřízenou ze zákona – což se týká například některých právnických osob a advokátů.
Nechci přiznávat elektronicky. Stačí schránku znepřístupnit?
Popravdě – nikdo ještě neví. Podle aktuálního znění novely daňového řádu (je právě ve druhém čtení a má případně nabýt účinnosti příští rok) by se povinnost elektronické komunikace s finančním úřadem vztahovala na všechny, kdo mají datovou schránku zřízenou – v přísném výkladu tedy i na člověka, který má schránku deaktivovanou.
Zákonodárci ale pravděpodobně nařízení ještě upřesní. „Je navrhována úprava v tom smyslu, že by se zúžil okruh povinných osob a namísto slova ‚zřízenu‘ (datovou schránku) by byl výraz ‚zpřístupněnu‘. Tato změna je však zatím v legislativním procesu,“ upřesňuje Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství. „Pokud bude změna schválena a poplatník nebude chtít jmenované dokumenty podávat elektronicky, datovou zprávou, může požádat o znepřístupnění datové schránky (zřízené předtím na jeho žádost). Pak by se na něho povinnost podávat elektronicky nevztahovala, pokud by nesplňoval jiné podmínky pro elektronická podání,“ pokračuje Petra Petlachová.
Zajímalo nás také, kolik mají lidé, kteří se budou chtít elektronické komunikaci s finančním úřadem vyhnout, na zrušení datové schránky času.
„Časový limit tam není. Skutečnost, jestli má podatel zpřístupněnou datovou schránku, se bude ‚testovat‘ v okamžiku, kdy je dané podání učiněno. Pokud je v tom okamžiku datová schránka znepřístupněna, povinnost podávat elektronicky padá. Poplatník by jen měl počítat s tím, že datová schránka je znepřístupněna nejpozději třetím pracovním dnem následujícím po dni podání žádosti,“ uzavírá mluvčí Petra Petlachová.
Jenže co když zákonodárci zmiňovanou úpravu nepřijmou? „Pak by museli poplatníci, kteří mají zřízenu, ale znepřístupněnu datovou schránku, podávat Přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové přiznání a dodatečné daňové přiznání pouze elektronicky – datovou zprávou,“ říká mluvčí Generálního finančního ředitelství.
Takové povinnosti by ovšem mohl člověk jen těžko vyhovět, pokud má schránku neaktivní. A měli bychom zaděláno na absurditu roku...
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 9. 2014 7:28, Pavel
Moje teta chodila do studny pro vodu, i když měla rozvod v domě, protože ty trubky, co vedly do domu, byly tak zaprasené, že se voda, co z nich tekla, nedala použít ani na praní. A s datovými schránkami je to podobné. Je to tak sprasený systém, že je lepší chodit na poštu, než to používat.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
3. 9. 2014 2:38, josef
Datovou schránku si v dnešní době nepořídí jen ten, kdo neumí s počítačem, kdo nemá denní přístup k internetu nebo vůl.Je to stejné jako chodit pro vodu do studny, když mám po domě z té studny rozvedenou vodu. Je tragedie, když touto cestou nekomunikují často ani profesionálové z různých oborů a to ani některé úřady, které mají tu povinnost.
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.