Podávání každoročních přehledů o příjmech a výdajíchČeské správě sociálního zabezpečení výhradně elektronicky mělo být pro podnikatele a živnostníky povinné už od roku 2013. Zákon, který povinnost zavedl, byl schválený o dva roky dřív.
V praxi to znamenalo: buď si zřídíte elektronický podpis, nebo datovou schránku – což ovšem také znamená ji pravidelně vybírat; jakmile schránku jednou máte, stát s vámi přednostně komunikuje přes ni. Datová schránka jako prostředek komunikace s úřady může někomu vyhovovat, mezi drobnými živnostníky ale bylo hodně těch, kterým se do novot nechtělo a nechce…
Po té, co stát živnostníky náležitě vystrašil, zařadil zpátečku – přistoupil k ročnímu odkladu. Živnostníci prý nebyli dost připraveni. Napřesrok (tedy od začátku roku 2014) už ale nařízení mělo platit určitě.
Když se termín blížil, přišlo déjà vu – tehdejší ministr sociálních věcí František Koníček oznámil, že se s povinnou elektronickou komunikací ještě rok počká; živnostníci pořád ještě nejsou připraveni. Ale zdůraznil, že elektronická komunikace rozhodně není mrtvý koncept, jedná se jen o dočasný odklad. Příští rok (rozumějte od začátku roku 2015) už měla být elektronická komunikace se sociálkou povinná najisto. Na Peníze.cz jsme vám to pro jistotu letos v červnu připomínali:
Nový hospodář, nové řešení: Bič na ty, kdo uvěřili
Jenže do hry vstoupila nová okolnost: země má od letoška nového hospodáře. Nová vláda přišla s novým řešením, zatraceně šalamounským. Povinnost elektronické komunikace se sociálkou se už dál odkládat nebude – úplně se zruší. A místo toho se zavede jiná: ti, kteří datovou schránku mají, ji budou muset od ledna povinně využívat ke komunikaci s finančním úřadem – tedy například k registraci nebo podávání daňového přiznání. Když formulář podají na papíře, automaticky dostanou dvoutisícovou pokutu. Pokud ovšem finančák dojde k závěru, že mu živnostník nebo podnikatel odmítáním elektronizace příliš komplikuje práci, může (v mimořádných případech) zvýšit pokutu až na padesát tisíc korun.
Jinými slovy: kdo se nechal napálit, a datovou schránku si pro jistotu zřídil, protože státu uvěřil, že se bez ní neobejde, bude svým způsobem bit.
Povinnost se dotkne zhruba sedmdesáti tisíc živnostníků (z celkového počtu jednoho milionu), kteří schránku mají. Ostatní? Lehárko.
Nutit? Radši nabídnout komfort
Donucovací metoda obvykle nejlepší výsledky nesklízí. Ono je vůbec trochu zvláštní pod pohrůžkou pokut a trestů nutit občany k něčemu, co má jim i státu ušetřit práci i čas (a tudíž: peníze).
Nakročit v jednadvacátém století k elektronizaci státní správy a komunikace s úřady, to věru není nikterak radikální revoluce ani šokující dějinný obrat. Pokud se to ovšem bude lidem dramaticky nařizovat, může to u některých takový dojem skoro navodit.
Je třeba myslet na to, že je tu pořád určitá část ekonomicky aktivní populace, která může mít s elektronizací – a počítačem vůbec – potíž. Působilo by úřadům tak nesnesitelné potíže umožnit podávat formuláře i osobně nebo poštou na papíře? A postupně zvyšovat komfort elektronického podání natolik, že přivábí většinu? A časem, v horizontu let, úplně všechny?
Jinými slovy: spíš přirozeně motivovat než si hrát na policajta a rozdávat pokuty těm, kteří nepochopili, co je nejjednodušší a nejefektivnější způsob komunikace se státní institucí – tedy co je i pro ně nejlepší?
Rozumnou cestou motivace se po letech lavírování rozhodla vydat Česká správa sociálního zabezpečení – podnikatele chce k využívání datových schránek prý přimět tím, že jim nabídne atraktivní uživatelské prostředí. Nabízí také kupříkladu, aby živnostník elektronické podání vyplnil na pobočce sociálky s pomocí úředníka – vyzkoušel si to, nechal si poradit a příště třeba už sám věděl, jak na to.
Co si o tom myslíte vy? Má, či nemá být elektronická komunikace se státními institucemi povinná? Má stát podnikatele a živnostníky nutit, nebo naopak vytvořit a nabídnout podmínky, které k elektronické komunikaci budou motivovat a které budou pohodlné a výhodné pro obě strany? Na vaše názory se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám nezapomeňte nechat mailový kontakt.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
12. 3. 2017 19:55 | Martin Lapáček
24. 9. 2016 13:47 | pepan
27. 8. 2016 13:00 | Jakub Macháček
15. 8. 2016 13:21 | hloupí-honza
Zaplatit to musíte jeto zákon a nazdar. Navíc mi bylo sděleno že schránka slouží pro mojí komunikaci s úřadem, opačným směrem se posílají asi jen pokuty. A já blbec si jí pořídil dobrovolně.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
12. 8. 2016 12:29 | kacka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
30. 7. 2016 14:20 | pepanFUJ
11. 4. 2016 9:28 | Anna
Všude to tak nefunguje.
I když na nejvyšších místech tvrdí, že jejich podřízené organizace podání přes DS vyřídí, "podřízené organizace" vám zavolají, že oni se rozhodli, že "takhle to přijímat nebudou". Dejte nám to papírově. Tečka.
8. 3. 2016 18:46 | Jeggy
8. 2. 2016 19:58 | Bressy
27. 1. 2016 9:09
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
30. 12. 2015 20:12
4. 11. 2015 16:47 | Petr Podnikavý
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
10. 8. 2015 11:24 | Turambar
7. 8. 2015 13:09 | O.S.
29. 6. 2015 21:32 | M.V.
Zobrazit všech 41 komentářů