Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Česko má první mistry ve finanční gramotnosti. Jsou to děti.

| rubrika: Co se děje | 6. 5. 2010 | 8 komentářů
Česko má první mistry ve finanční gramotnosti. Jsou to děti.
Historicky prvními mistry republiky ve finanční gramotnosti se v kategorii základních škol staly děti ze strakonické školy Dukelská. Přesto, že ve škole se toho zatím o osobních a rodinných financích moc nedozvěděli.

Pět, čtyři, tři, dva. Hodiny na velkém plátně odpočítávají čas do zobrazení odpovědí na poslední finálovou otázku. Růžena Jirsová, Filip Smrčka a Miroslav Třeštík ze strakonické základní školy Dukelská se přihrbí. Jejich tváře ozářené žlutozeleným monitorem počítače hledí upřeně na obrazovku. Až na něm naskočí odpovědi, musí co nejrychleji najít správnou odpověď na otázku, kolik bance celkem zaplatí za roční půjčku 95 tisíc korun s desetiprocentním úrokem.

Jedna, nula. Klik. Trefili se. Trvalo jim to 1,3 vteřiny. Jenže žáci z uničovské školy, kteří sedí vedle, to stihli o půl vteřiny dříve. Kongresový sál České národní banky ztichl. Děti čekají. Učitelé, kteří je doprovázejí, v hlavách rychle počítají body a čas. „Tak pojďme na celkové výsledky,“ vyzývá moderátor Tomáš Černý z Českého rozhlasu obsluhu soutěžního systému. Strakoničtí 16 bodů, uničovští také 16 bodů. Teď bude záležet na tom, jak rychle oba týmy odpovídaly na jednotlivé otázky.

Vítězové soutěže základních škol. Zleva: Miroslav Třeštík, Filip Smrčka, Růžena Jirsová
Foto: Zdeněk Balabán

Děti ze Strakonic všechny odpovědi stihly za 19,81 vteřiny. Družstvu z Uničova to trvalo o necelých osm sekund déle. „Jooo,“ ulevuje si vítězně Růžena. Všichni tři z jejího týmu se tímto okamžikem stali historicky prvními mistry republiky ve finanční gramotnosti. ( Čtěte více o soutěži a posutpujících školách )

Paradoxní je, že ve škole se toho o osobních financích moc nenaučili. Ani osmačka Růžena, ani šesťák Miroslav se s finančními tématy zatím ve výuce nesetkali. „My jsme brali základní ekonomické pojmy v občanské výchově, ale jen okrajově. Finanční matematiku budeme mít až na konci devítky,“ říká deváťák Filip.

Na finále je připravovala učitelka češtiny a občanky Lucie Hejlková. Když postoupili ze školního do okresního kola, dala jim materiály, které si měli pročíst. Před finále šli na exkurzi do banky, kde jim vysvětlili pojmy, které do té doby neznali. Prošli si i slovník finančních pojmů .

Soutěž Finanční gramotnost by měla školám ukázat, že věnovat se více finanční gramotnosti má smysl. „Chtěli jsme, aby se prostřednictvím dětí dostalo toto téma dál k učitelům a rodičům,“ vysvětluje Izabela Noveská z pořadatelské obecně prospěšné společnosti Finanční gramotnost. Celkem se ve školních kolech do soutěže zapojilo přes 24 tisíc dětí z 325 základních a středních škol. Středoškoláci soutěžili o den později než děti ze základních škol.

Finále soutěže Finanční gramotnost v kongresovém sále ČNB.
Foto: Zdeněk Balabán

Ve Strakonicích finanční témata zatím rozdělili do matematiky, občanské výchovy a rodinné výchovy. „Byl bych ale rád, aby finanční gramotnost měli žáci v deváté třídě jako samostatný předmět, nebo aby se jí věnovali aspoň půl roku. Teď, když jsme vyhráli, pro to budu snad mít lepší argumenty,“ tvrdí Zdeněk Gracík, zástupce ředitele strakonické školy, který vítězný tým doprovázel do Prahy.

Své svěřence Gracík sledoval ze druhé řady hlediště pro soutěžící, doprovod a náhradníky. Před půl desátou ráno zasedli s dalšími šesti týmy k notebookům v prvním semifinále. Čekalo je šest teoretických a dvě praktické otázky. „Co je dluhová past,“ přečetl jednu z nich moderátor. Děti měly minutu na rozmyšlenou. Pak se na monitorech objevily čtyři odpovědi.

Moderátor nedočetl ani první z nich a soutěžící i publikum už viděli výsledky. Odpovědi jim trvaly dvě vteřiny. Moderátor četl dál. Z publika se ozval smích. "Musím dostát regulím," glosoval pobaveně Černý.

Na zjištění správné varianty měli soutěžící k dispozici minutu. U početního příkladu to byly dvě minuty. Nejrychlejší tým dostal za správnou odpověď tři body, druhý dva body a třetí získal jeden bod. Ostatní, i když odpověděli správně, zůstali bez bodu. „To bylo hrozně rychlé. Strašně rychlé,“ chrlila ze sebe dojmy po semifinále členka týmu, který sice měl skoro všechny odpovědi správně, ale odpovídal pomalu a nepostoupil.

Vyhodnocení jedné ze soutěžních otázek.
Foto: Zdeněk Balabán

Strakoničtí do finále postoupili z prvního místa. Ve finále se jako nejtěžší soupeři ukázali dva kluci a jedno děvče z moravského Uničova. Když druhé semifinále zakončili na prvním místě, ředitelce školy Marii Žitné spadla úlevou hlava do dlaní. „Chtěla jsem, abychom se vešli do desátého místa, a my jsme teď ve finále. Hrozně to prožívám a oni jsou přitom úplně v klidu,“ sypala ze sebe Žitná. Její slova potvrdil kapitán týmu. Ostatní děti horečně probírali otázky, on si vytáhl kapesní počítačovou hru.

O půl dvanácté začalo finále. První otázka a tým z Merklína, který reprezentoval Plzeňský kraj, reklamuje výsledky. Ukázalo se, že tři týmy si sedly na špatná stanoviště. Jen děti ze Strakonic se stěhovat nemusí. 

„Bonita zájemce o úvěr je schopnost,“ přečetl moderátor zadání. Po půl minutě se Růžena a její kamarádi zjevně nudili. Myší přejížděli po otázce a měnili její barvu na modrou. „Celková schopnost splácet,“ zní správná odpověď. Strakoničtí stihli odpovědět za 1,2 vteřiny. Druhý tým z Uničova na to potřeboval 1,48 vteřiny. „To jsou rozdíly jako při sjezdovém lyžování,“ rýpnul si moderátor.

Před šestou otázkou vedou Uničovští o čtyři body. Na další dvě ovšem žádný tým neodpoví správně. Porota zastavuje soutěž. „Software s něčím takovým nepočítal a přidělil soutěžícím body. Poslední dvě otázky musíme anulovat. Místo nich dostanou týmy náhradní úlohy,“ sdělil sálu po deseti minutách čekání ředitel a zakladatel soutěže Ivan Noveský.

Růženu a spol. vynucená pauza nabudila. Další dvě otázky zodpověděli nejrychleji. Před posledním úkolem vedli o dva body. Pak se vzepnuli k velkému finiši Uničovští. Nestačilo to. Prohráli kvůli horšímu celkovému času.

Další příležitost k vítězství budou mít možná už příští rok. Pořadatelé soutěže už požádali ministerstvo školství o její zařazení na seznam akcí, které ministerstvo podporuje a doporučuje školám. Šanci mají velkou, naznačuje Jaroslav Froulík, který se o školní soutěže na ministerstvu stará: „Byla to nejlépe nastartovaná soutěž za poslední roky.“

Chtěli byste, aby se příští rok takové soutěže zúčastnilo i vaše dítě? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 5. 2010 15:29, cohen

Naučit děti základům finančního plánování je podle mne chvályhodné. Samozřejmě, je to jen hra a v životě to pak bude mnohem složitější, rozhodně je to však v době, kdy se Vám neustále někdo snaží vnutit hypervýhodné půjčky, dobře.
To expert: Pokud jsou pro Vás peníze pouze bezcenné papírky, předpokládám, že jste si již dávno vrátil k naturální směně.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (expert na krize 06. 05. 2010 11:55)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 5. 2010 9:42, Hráč

Volitelný předmět Základy finančního vzdělávání mám na ZŠ už 5 let a prošlo jím na 120žáků. Neřešíme ale tolik matematiky,zaměřujeme se spíše na osobní finance-jak se nezadlužit, jak vést měsíční rozpočet,jak investovat či podnikat.
Byli jsme i v pořadu Krotitelé dluhů díl č.12.
www.krotiteledluhu.cz

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

29. 12. 2010 | 12:34 | jiřina Suchomelová

Dobrý den,já a můj druh jsme se ocitli v dluhové pasti ,co máme prosím dělat když nechcem pod most.Děkuji více

6. 5. 2010 | 15:29 | cohen

Naučit děti základům finančního plánování je podle mne chvályhodné. Samozřejmě, je to jen hra a v životě to pak bude mnohem složitější, rozhodně je to však v době, kdy se Vám neustále někdo snaží vnutit hypervýhodné půjčky,...více

6. 5. 2010 | 12:13 | pavel

Ty vole, ty že učíš děti finanční gramotnosti ? Copak si se uplně pomátl a nevíš, že stát vychovává a financuje toliko stádo hloupých a negramotných ovcí včetně Vás rádoby učitelů ? více

6. 5. 2010 | 11:55 | expert na krize

Kdo jsi, abys soudil ? Napsal svůj názor na výuku tzv. finanční gramotnosti, která jen jen oblbuje zmanipulovanou veřejnost, je parodií bez pochopení samotných základů systému peněz, které se tisknou z ničeho, na dluh + úrok....více

6. 5. 2010 | 10:48 | Hráč

I některé děti myslí tak scestně jako Vy více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotřebitelský leasing, Potenciální míra růstu, Katastr nemovitostí, eet, banky, psd2, daně, restaurace, Deutsche Börse, rozvíjející, Slovensko, souhrn, mladí lidé, osoba samostatně výdělečně činná, český, OB Kvanto Globální listinný, podnikatelská sféra, Nejvyšší soud ČR

ABLADV01, 4J40109, 6C66016, 3AN2669, 4J40109

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK