Přes 20 tisíc dětí chce být mistrem republiky ve finanční gramotnosti

Jan Stuchlík | rubrika: Co se děje | 29. 4. 2010 | 1 komentář
O tituly mistra republiky ve finanční gramotnosti si to příští týden rozdá čtrnáct týmů ze základních a středních škol. První ročník soutěže zaujal děti i učitele. Přestože účast nebyla povinná, do školního kola nastoupilo přes 24 tisíc dětí.
Přes 20 tisíc dětí chce být mistrem republiky ve finanční gramotnosti

Patnáct otázek, dvě a čtvrt minuty, plný počet bodů. Tak rychle a tak dobře nedokončil test, na jehož vyplnění měly děti třicet minut, nikdo. Z dvou chlapců a jedné dívky ze základní školy v Merklíně u Plzně jsou rázem favorité celostátního kola prvního ročníku školní soutěže ve finanční gramotnosti.

Strategie týmu složeného ze dvou deváťáků a jednoho osmáka z merklínské školy byla jednoduchá. Rozdělili si otázky. Když si nebyli jisti odpovědí, radili se dohromady. „Hodně mě překvapili. Možná měli i štěstí na otázky,“ říká Květoslava Štikovcová, učitelka, která měla v merklínské škole organizaci soutěže na starosti.

Škola v Merklíně u Plzně je jednou z 325 základních a středních škol, které se nové soutěže Finanční gramotnost dobrovolně zúčastnily. Soutěž pořádá obecně prospěšná společnost Finanční gramotnost s podporou ministerstva školství. Ve školním kole soutěžilo přes 24 tisíc dětí. Do okresního kola postoupily tříčlenné týmy, které tvořily děti s nejlepším výsledkem na dané škole. Z krajského kola se do celostátního finále dostalo čtrnáct základních a čtrnáct středních škol.

Foto: Dreamstime

„Chtěli jsme téma finanční gramotnosti dostat mezi co nejvíce dětí a zprostředkovaně i mezi rodiče. Děti by měly vědět více než dnes. Roste třeba počet těch, jejichž rodiče jsou několik let bez práce, a ony neví, že se do práce chodí každý den a že se nemusí žít jen ze sociálních dávek a půjček,“ vysvětluje záměr organizátorů Izabela Noveská. Přínos soutěže je především v tom, že se děti a učitelé začnou o osobní a rodinné finance a výuku finanční gramotnosti více zajímat, shodují se oslovení experti, kteří se výukou finanční gramotnosti zabývají.

Testové otázky připravili lidé ze společnosti Finanční gramotnost ve spolupráci se zástupci ministerstva školství, ministerstva financí, České národní bankya ČSOB. Řídili se standardy pro výuku finanční gramotnosti, jak je sestavily už v roce 2007 ministerstva školství a financí. Ty říkají, o jakých tématech se mají děti dozvědět na prvním a druhém stupni základní školy a na střední škole. „Museli jsme hodně dbát na to, aby otázky byly pro děti srozumitelné. Třeba jsme museli vynechat cizí slova, s nimiž se ve svém věku ještě nemusely setkat,“ dodává Noveská.

Ve finále družstev ze základních škol budou merklínskému týmu šlapat na paty děti především z malých měst. Kromě Prahy jsou jen tři základní školy z měst s více než deseti tisíci obyvateli. Pět škol je v místech s nezaměstnaností, která překračuje 14 procent. Zdaleka ne všechny finanční gramotnost učí v samostatných předmětech.

Připravujeme pro vás

  • Reportáž z celostátního kola soutěže Finanční gramotnost
  • Rozhovor s vítězi
  • Budete si moci vyzkoušet testy, které děti vyplňovaly

V Merklíně se děti s finančními tématy setkávají na celém druhém stupni. „Třeba v předmětu Svět práce se sestavuje rodinný rozpočet. Něco se děti dozví v občanské výchově, praktické úkoly bereme i v informatice, když probíráme excel,“ říká Štikovcová. Samostatný předmět by sice umožnil lepší a hlubší výklad některých témat, ale zřídit ho není jednoduché.

Do jednotlivých předmětů rozpustili finanční témata i ve škole dalších finalistů, ve východočeském Dubenci. Výkon tamního družstva ovšem hodně ovlivnily i životní zkušenosti dětí. „Lepší výsledky měly děti z rodin, které to nemají finančně jednoduché. Patrně o tom s rodiči více mluví, když ví, co jsou to exekuce. Mají s penězi i praktičtější zkušenosti než děti, které dostanou vše, na co si vzpomenou,“ tvrdí Ladislav Provazník, který na dubenecké škole finanční témata vyučuje. Do celostátního finále postoupilo družstvo, jehož členy jsou i dvě děti, které dříve propadly. ( Spočítejte si, co vám exekutor nemůže vzít)

Anketa

Je podobná soutěž dobrý nápad, jak děti naučit lepší finanční gramotnosti?

Základní školu Pionýrů v moravském Uničově bude naopak reprezentovat družstvo složené z nadprůměrných žáků třídy s rozšířenou výukou matematiky. „Test si u nás udělalo ve školním kole 54 dětí. Ty z matematické třídy byly viditelně lepší. V ostatních třídách máme hodně dětí ze sociálně slabého prostředí. Jejich finanční gramotnost je malá. Vidí své zabezpečení v sázkách a půjčkách, aniž by si byly schopny představit důsledky, které to pro ně může mít,“ říká Marie Žitná, ředitelka školy, která učí i samostatný předmět Ekonomika domácnosti. Do něj se v deváté třídě koncentruje výuka finanční gramotnosti.

V Uničově začali finanční gramotnost vyučovat loni v září. „Postavili jsme nový předmět na učebnici manželů Skořepových Ekonomická a finanční gramotnost. Dětem se líbí především praktické úkoly. Porovnávali jsme ceny, zjišťovali vlastníky budov. Bavilo je i sestavování rodinného rozpočtu,“ dodává Žitná. ( Vše, co potřebujete k sestavení rodinného rozpočtu)

I díky soutěži chce ředitelka uničovské školy příští školní rok výuku upravit. Některá témata dostanou více prostoru. Podobně hovoří i zástupci ostatních škol. „Ukázalo jim to, co vše do standardů finanční gramotnosti patří a že některých témat se nemusí bát,“ shrnuje dosavadní ohlasy Izabela Noveská.

Velké finále čeká merklínský tým a jeho konkurenty 4. května v kongresovém centru České národní banky. Středoškoláci změří síly o den později. Tentokrát ale budou týmy muset strategii změnit. Otázky budou dostávat od moderátora postupně. Celý test neuvidí. I ve finále ale kromě správnosti odpovědi bude rozhodovat rychlost. Vítězové se budou moci honosit titulem mistra republiky ve finanční gramotnosti. A organizátoři kromě diplomů slibují i hodnotné ceny.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Ideální výuka finanční gramotnosti? Na chrudimské základce.

16. 12. 2009 | Jan Stuchlík | 9 komentářů

Ideální výuka finanční gramotnosti? Na chrudimské základce.

Učit finanční gramotnost je jednoduché. Žáci, ani učitelé nemusí vědět, že probíraná látka se dá nazvat finanční gramotností. Jenže zapojit témata osobních financí do běžné výuky je... celý článek

Finanční gramotnost: Na dovolenou si půjčí jen blázen, zjišťují učitelé ve finanční hře

9. 12. 2009 | Jan Stuchlík | 10 komentářů

Finanční gramotnost: Na dovolenou si půjčí jen blázen, zjišťují učitelé ve finanční hře

Výuka finanční gramotnosti na školách často naráží na nezájem učitelů. Poradenská společnost KFP přišla s metodou, jak učitele i žáky pro toto téma nadchnout. Učitelům nabízí kurzy,... celý článek

Učitelé mají učit finanční gramotnost, ale často neznají ani základní pojmy

13. 11. 2009 | Jan Stuchlík | 23 komentářů

Učitelé mají učit finanční gramotnost, ale často neznají ani základní pojmy

Rozdíly ve znalostech učitelů, kteří mají učit finanční gramotnost na základních a středních školách, jsou velké. Přitom do dvou let by se finanční témata měla učit na všech českých... celý článek

Finanční gramotnost aneb když si děti hrají nejen na rodiče

22. 9. 2009 | Jan Stuchlík | 5 komentářů

Finanční gramotnost aneb když si děti hrají nejen na rodiče

Na světě je nová učebnice finanční gramotnosti. Vznikla v rámci projektu Rozumíme penězům a spíše než o klasickou učebnici jde o návod, jak děti finanční gramotnosti naučit. Základem... celý článek

Partners Financial Services