Už jen pár měsíců si mohou čeští řidiči osobních aut užívat luxusu německých dálnic, za které se neplatí. Německý Spolkový sněm schválil plán vlády Angely Merkelové na zavedení mýtného od roku 2016.
Zbystřit by přitom měli hlavně řidiči dieselových vozů. Ti si oproti autům na benzin připlatí tři eura za každých započatých sto kubických centimetrů. Například u obvyklého motoru s objemem 1,4 litru činí rozdíl v ceně 42 eur ročně, tedy zhruba 1165 korun.
Diskriminace cizinců?
I přes opakované výtky Evropské komise německá vláda prosadila systém, který fakticky dopadne jen na zahraniční řidiče. Majitelé aut registrovaných v Německu si totiž mýtné odečtou od daně z vlastnictví motorového vozidla, kterou platí také podle toho, jak ekologicky náročný provoz auta je – například za fabii z roku 2009 s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru platí daň 28 eur za rok.
Podle předběžného stanoviska Evropské komise je takový systém vůči zahraničním řidičům diskriminační. „Je v jasném rozporu tvrdit, že mezi zákony (o zavedení mýtného a o snížení daně) není žádná souvislost, když se všem domácím řidičům sníží daň přesně o tolik, kolik by museli platit na mýtném,“ citoval na začátku března časopis Der Spiegel z dokumentů Evropské komise. Ta se může návrhem oficiálně zabývat až nyní, když byl návrh schválen. Očekává se také, že nová pravidla přezkoumá i Evropský soudní dvůr.
Podle ministra dopravy Alexandra Dobrindta (CSU) je ale vše v pořádku. „Zákon je v souladu s evropským právem, věřte tomu konečně,“ prohlásil při dnešním projednávání ve Spolkovém sněmu. „Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury,“ řekl Dobrindt k mýtnému již dříve.
Pokud by Evropská komise shledala, že německý zákon porušuje evropská pravidla, hrozila by Německu pokuta. „Pokud Komise dospěje k názoru, že členský stát porušil evropské smlouvy, zahájí proti němu řízení, které může v konečném důsledku skončit pokutou – k tomu však dochází relativně zřídka a až po soudním řízení, které zpravidla trvá několik let,“ říká Martin Stašek, mluvčí Evropské komise v Česku. Výše pokuty podle Staška nejde určit předem, stanovuje se vždy individuálně.
V průměru 74 eur
Konečná výše ceny za roční mýtné bude závislá na ekologické třídě automobilu a na jeho výkonu. Více zaplatí majitelé dieselových vozů. Návrh počítá s průměrnou roční cenou ve výši kolem 74 eur (zhruba 2050 korun), maximální cena je 130 eur. Například za druhou generaci fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 se bude platit 24 eur. Za druhou generaci octavie s dieselovým motorem 1,6 pak 80 eur. Platit mají i motorky.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem