Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ústecké aktivistické voodoo

| rubrika: Sloupek | 4. 4. 2014 | 9 komentářů
Další čárka do kolonky „ustaraní lidi prohráli, ale aspoň si to udělali hezký“.
Ústecké aktivistické voodoo

„Množí se spektákly rozhořčení, účinný odpor se vytrácí,“ napsal před měsícem Václav Bělohradský a já si na to vzpomenu pokaždé, když vidím zprávy z Ústí. Radní tam náhlou změnou pravidel financování de facto zlikvidovali Činoherní studio a jeho příznivci proto už třetí měsíc předvádějí spektákl rozhořčení jak z příručky:

  • Odhalování ňader. Smíchejte přízemní domácí erotiku se vznešenými cíli — výsledek bude pořád přízemní, jak bylo vidět už před čtyřmi lety v kampani Karel je sexy.
  • Chození v černém. Nejběžnější barva svršků z českých ulic jako projev politického postoje: lišácké.
  • Alegorický pohřeb lomeno zabíjačka. Bývalý šéf Činoherního studia na akci podle Ústeckého deníku pronesl ultimátní argument: „Mluvit o penězích v souvislosti s kulturou, to je jako když dítě zabije své rodiče a pak se u soudu hájí tím, že je sirotek.“
  • Facka oponentovi. Herec Jiří Maryško říká svému záhlavci pro radního Jana Eichlera noblesně „výchovný pohlavek“ a „občanská povinnost“. Já tomu říkám přiznání bezradnosti, poslední zoufalý krok před promočením kalhot.
  • Petice. Petice dávají smysl, když vyžadujete místní referendum nebo kandidujete na prezidenta: pak jim zákony přisuzují skutečnou moc. Nezávazná petice „na podporu“ je politické homeopatikum.
  • Bití na poplach. Povinná bojová symbolika.
  • Transparent „Radní odejděte“. Škoda, že o téhle superzbrani nevěděl Lee Harvey Oswald, ušetřila by dva životy.
  • Festiválek. Co by byla revoluce bez koncertů a kelímkového piva?

Na ústecké radní kupodivu nic z aktivistického voodoo nezabralo, Činoherák definitivně končí.

Anketa

Zajdete si takhle rádi na demonstraci?

Naši mladí byli v televizi!

Když sleduju tolik lidí s upřímným zájmem o veřejné dění, jak buší do kovadliny, chytá mě stejný smutek jako při pohledu na plápolající tibetské vlajky. Smutek pragmatika litujícího tisíců člověkohodin mizejících v aktivitách, které jsou pěkné na pohled a člověk z nich může mít prima pocit i uvnitř. Jenže nijak nezasáhnou ty, proti kterým jsou namířeny.

Nemůžu to doložit daty, ale stejně jako Bělohradskému se mi zdá, že se tyhle spektákly množí. Že se z pohledných akcí pro něco nebo proti něčemu stává oblíbená společenská aktivita středních vrstev. Navzdory jejich nevalným výsledkům.

V Česku v tom slyším rezonovat naučenou bezmocnost: když už nic nezměníme, tak si to aspoň uděláme hezký. Zároveň (od prvního článku na Žít Brno, kterého se to bohužel taky týká, přiznávám) žasnu nad tím, jak nadšeně lidé reagují na jakoukoliv palbu do „těch nahoře“. Jako děti, kteří se radují z vtípků o učitelce — kterou si samy zvolily.

Díky osobní zkušenosti se spektákly rozhořčení mám tip, proč je spektakulární odpor tak populární všude na světě, nejen v zemi s totalitní minulostí a tradicí pašijí a majálesů: cokoliv jde zaznamenat působivým obrazem, to přitáhne pozornost médií. Tuhle okamžitou a přehnaně ceněnou („naši mladí byli v televizi!“) zpětnou vazbu pak člověk snadno zamění za úspěch, za dosažení cílů. Mediální ohlas jsou pro aktivního občana rychlé cukry, návykový zdroj euforie, zároveň ale taky jed rozostřující pozornost.

Druhý tip: je jednoduché vytvořit spektákl, hlavně když se na internetu můžete inspirovat od nesčetných protestních hnutí celého světa. Složité je zato zformulovat alternativu a tu politickými mechanismy prosadit. Říct přesně, co chcete, kde na to vzít peníze, koho to bude bolet. Protože „mluvit o penězích v souvislosti s kulturou“ není víc chucpe než mluvit o penězích v souvislosti se školstvím nebo zdravotnictvím.

Jak jsem při rešerši procházel články za poslední dva měsíce, všiml jsem si, že se v protestech postupně rozpustily argumenty a konkrétní požadavky. Ještě 4. února se v Lidovkách psalo, že divadlo „nemá problém se sepisováním grantových žádostí a nebrání se transparentnímu financování. Není však schopno, aniž by porušilo rozpočtovou kázeň, v polovině divadelní sezony a měsíc po začátku fiskálního roku, dostát všem svým závazkům a zároveň přistoupit na nesplnitelné podmínky.“ To znělo rozumně. Pak přišly facky, ňadra a argumenty vzpírající se logice.

Činoherák tím získal ohromnou pozornost a podporu z jiných měst, která má na ústecké záležitosti stejný vliv jako podpora z Laponska: žádný. Zároveň ale z diskuse zmizel původní věcný spor a nahradilo jej klišé utlačovaní kumštýři versus mocipáni, čímž nakonec zmizela i diskuse samotná.

Do kolonky „ustaraní lidi prohráli, ale aspoň si to udělali hezký“ čmrkám další čárku. Kolik ještě?

Foto ze setkání na podporu Činoherního studia isifa/MAFRA/Karel Pešek

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 4. 2014 10:35, ST

Osobně si myslím, že žijeme v kulturní zemi, která je na svou kulturu hrdá a podporuje ji. Na druhé straně umělci si musí uvědomit, že nemohou nám ostatním diktovat své podmínky.

Reagovat

 

+1
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 4. 2014 10:04, Honza

Jsem dost nekulturní, do divadla nechodím, ale než jsme měli děti, tak mě tam manželka asi 8x nebo 10x vzala. Vysoce kulturní psycho to bylo jen 2x, zbytek nějaká obdoba "veselohry se zpěvy pro nekulturní plebs". Takže ono to takhle už funguje, jen se prostě ani tímhle způsobem nejspíš divadlo neuživí. Přijde mi to jako takový zmar, veselohry je blbost podporovat (ale bohužel se podporují), úplné psycho asi taky nemá smysl podporovat - na to zase skoro nikdo nechodí (to ať si pro sebe někde ve sklepě hrají zadarmo studenti a pár zestárlých intelektuálů, ne?). Tak podporovat něco mezí tím? Něco co i normálnímu inteligentnímu člověku něco přinese a nebude to jen zábava? No ale zase kdo rozhodne co podporovat a co ne...

Reagovat

 

-9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Veterán 04. 04. 2014 09:51)

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

25. 4. 2014 | 10:38 | ST

Je v naprostém pořádku, že dotujeme kulturu, provoz divadel, galerií, že se dává prostor pro uměleckou tvorbu. Špatné je, když si z toho někdo dělá živnost, dojnou krávu a nereflektuje to co chce trh. Přijde mi naprosto...více

25. 4. 2014 | 10:35 | ST

Osobně si myslím, že žijeme v kulturní zemi, která je na svou kulturu hrdá a podporuje ji. Na druhé straně umělci si musí uvědomit, že nemohou nám ostatním diktovat své podmínky. více

11. 4. 2014 | 18:42 | kvakin

Dost mne zaráží, že člověk který byl asi 10x v divadle si dovoluje vyřknout moudrost "veselohry je blbost podporovat (ale bohužel se podporují)". Když ho divadlo nezajímá, tak ať tam nechodí, ale nemůže pronášet slova "(to...více

5. 4. 2014 | 11:32 | Jirka

Upřímně, pane Kašpárku (nomen omen, že?) - co má Váš článek dělat na tomto webu? To už nemáte o čem psát? Je to asi tak, jako kdyby do divadelních listů přispíval nějaký pojišťovák o úrocích...Nebo se snažíte ve světě peněz...více

4. 4. 2014 | 10:53 | Veterán

Kdo rozhodne co podporovat? Umění se při požadavcích dnešních umělců asi skutečně samo neuživí. Ale pořád mi připadá můj návrh použitelný. Co třeba dotace na návštěvníka divadla? Pak by byla snaha narvat divadlo po půdu...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Podnikatelství, Běžný účet platební bilance, Brettonwoodský měnový systém, nemovitosti, mobilní operátoři, o2, spotřebitel, vodafone, David Navrátil, dividendový výnos, Společnosti Online, mimořádná okamžitá pomoc, rekordní ztráta, závažné choroby, kydoalarm, realitní kancelář, poškozená zásilka, CAPE

1AN5490, 1AN5490, 2SR1035, PETRA275, 4M10000

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK