Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nezávislý Tibet? Ne, raději svobodnější Čínu

| rubrika: Sloupek | 14. 3. 2014 | 23 komentářů
Západní zastánci Tibetu sní o idyle, která nikdy neexistovala a existovat ani nemůže.
Nezávislý Tibet? Ne, raději svobodnější Čínu

Byl jsem mladistvým tibetomilcem. Udělal ho ze mě asi stejný koktejl memů jako u ostatních podobně orientovaných. Film Sedm let v Tibetu a nekritické zpodobnění dalajlámy v českých médiích (recyklovaná zpráva Dobro přiletělo do Prahy). Pak taky vcelku pochopitelná nenávist ke komunistické Číně a zároveň sympatie s okupovanými zeměmi. Takže jsem býval pyšný na úřady vyvěšující 10. března tibetskou vlajku a naopak pohrdal kýmkoliv, kdo konflikt neviděl patřičně černobíle.

Tím pádem bych pohrdal i sebou samotným za nějakých deset až patnáct let, tedy teď. Do mýtu o malém moudrém nárůdku utlačeném maoistickými surovci se mi totiž připletly dvě skutečnosti, které jsem neznal nebo ignoroval:

For sale

Nemusíte jihnout nad tibetskou vlajkou ani soucítit s uvězněnými ruskými výtržnicemi. Nečasův projev „Export über alles“ by vás ale stejně měl vyplašit.

Kompletní seznam škůdců českého exportu

Tibet nebyl před okupací ráj, ale teokratická diktatura

S naší historickou zkušeností lze v Tibetu roku 1950 snadno spatřit prvorepublikové Československo a v tehdejší Číně „ochranářskou“ třetí říši. První, papírový rozdíl: nezávislost Tibetu, vyhlášenou v roce 1911, neuznával na rozdíl od svrchovanosti Československa jediný stát kromě Mongolska. Druhý, praktický: zatímco demokratické Československo porobila diktatura, v Tibetu „jen“ jedna diktatura vystřídala jinou.

Předokupační idylka ze Sedmi let v Tibetu existovala pouze v hlavách hollywoodských scénáristů. Tibet byl po celé své dějiny až do roku 1950 teokratickým absolutistickým státem se „zkorumpovaným a neschopným vedením“ (Melvyn Goldstein). Historici se přou o to, zda se dá tibetské společenské uspořádání označit za feudalismus, nebo „jen“ za kastovní hierarchii: bavíme se o polovině dvacátého století. Proto si nepředstavujte vpád Wehrmachtu do Československa, ale spíš vpád Rudé armády do Českého království za vlády Zikmunda Lucemburského. Komunisti proti středověkým teokratům: komu fandit?

Tibet navíc nebyl mírumilovným rájem, který by expandoval leda spirituálně: už od roku 1930 útočil na čínské území. Pro přehled a vysvětlení „občanských“, rozuměj sektářských, konfliktů uvnitř Tibetu doporučuji dlouhý text politologa Michaela Parentiho.

Alternativou k čínské okupaci by proto téměř určitě bylo pokračování autoritativního režimu odmítajícího modernizaci, tak trochu si koledujícího o pár facek zevnitř nebo zvenčí. A co dělali lidé v jiných buddhistických zemích, když ve druhé půlce 20. století viděli, že jim autoritáři upírají politická práva a výdobytky techniky a medicíny? Nesypali mandaly, nepsali petice, ale brali do rukou flinty: viz Koreu, Vietnam, Nepál, Srí Lanku, Barmu a nejhůř ze všech Kambodžu. Ve většině z konfliktů se revoltující masy stejně zaštítily marxismem, se kterým vletěla Čína do Tibetu. Ve zbytku to byly nacionalistické myšlenkové proudy — etnické čistky se v posledních letech nevyhnuly ani sluníčkovému „neměříme růst, měříme štěstí“ Bhútánu.

Tím nežehnám Číně. Jen připomínám, že hloupě idylizovaný Tibet byl stejný sud střelného prachu, jaké v následujících letech bouchaly po celé jihovýchodní Asii. Je naivní myslet si, že by se modernizace země, která by nějakou záhadou v druhé polovině dvacátého století došla mezinárodně uznané suverenity, obešla bez krveprolití.

Alternativní dějiny jsou vratká půda, naštěstí se přes ně dostáváme rovnou ke druhé podstatné skutečnosti:

Anketa

Jak u vás, vyvěsili radní vlajku „svobodného Tibetu“?

„Free Tibet“ je hezké heslo, ale ne plán

Miluju západní hodnoty, jenže zároveň nemůžu nevidět strašlivou bilanci idealistických pokusů o jejich export mimo Evropu a Ameriku, ať už násilím (Libye), nebo zbožným přáním (Sýrie). Po tyranech teď nepřicházejí v revoltujících zemích k moci noví Havlové, ale bratrstva teokratických nebo nacionalistických fanatiků.

I Tibet má dlouhou teokratickou tradici a přesně nula roků zkušeností s demokracií. Desetinu populace představuje druhá a třetí generace čínských imigrantů. Proto by mě zajímalo, jaká konkrétní představa o novém uspořádání se skrývá pod neurčitým heslem „Free Tibet“. Ani letos jsem se to ze zpráv o vyvěšování vlajek a rozmetávání mandal nedozvěděl. Akce mají Tibet prostě „podpořit“.

Jenže v čem přesně Tibet podporujeme? Mají Tibeťané program? Ústavu? Vůdce? Plán? A kdo to jsou Tibeťané? Vejdou se do našich představ o Tibeťanech jen roztomilí negramotní mužici, kteří v Sedmi letech zachraňovali z výkopu žížaly, nebo i tibetští komunisté? A co separatističtí teroristé vraždící civilisty?

Má zůstat politická moc vedení autonomní oblasti, nebo ji má dostat domácí odboj, případně snad exulanti okolo 14. dalajlámy? (Což by mimochodem byla stejná situace, jako kdyby Otto Habsburský uprchl z Rakouska v roce 1927 a poprvé se do země vrátil v roce 1982.)

A zatraceně, svoboda svědomí přece chybí všem obyvatelům Číny: miliardě a třem stům padesáti milionům lidí. Proč se tak dojímat právě nad třemi miliony z nich?

Můj tip je, že Tibet nabízí to, co žádný jiný podobný případ: romantickou pohádku o odříznutém ráji, kde mezi horami přímo vane ezoterika. A na rozdíl od aktuálně zkoušených území jde o boj 63 let rozhodnutý, drtivým poměrem, bez možnosti návratu k původnímu stavu, natož k bájné, nikdy neexistující idyle. Vyvěsit tibetskou vlajku a „vyjádřit podporu“ je proto určitý bezpečný druh masochistické slasti, podobný chození na babiččin hrob. Pohrabeme štěrk, zapálíme svíčku, dojmeme se a odcházíme pyšní, že v moři pustnoucích hrobů my na svoje předky pořád myslíme.

Babička ale zůstává mrtvá a Tibet zůstává Číně. Nikdy proto nebude svobodnější, dokud nebude svobodnější celá Čína. A něco takového se bohužel stane nebo nestane bez ohledu na to, jestli starosta Horní Dolní před štábem Událostí vyvěsí nebo nevyvěsí tibetskou vlajku.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+230
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 3. 2014 5:16, Jiří Jakeš

Mno. V první řadě nevím, kdo hovoří o tibetském ráji. Ano, Sedm let v Tibetu je jen film. Stejně jako Kundun, který ale mocenský boj a intrikaření již trochu ukazuje. Harrerova knižní předloha, pokud si pamatuju, se politiky trochu dotýká a nechybí kritika. Ovšem detailnější je například kniha Buddhovi bojovníci nebo i knihy 14. dalajlámy (ve kterých tehdejší poměry kritizuje a ukazuje, jak začal pracovat na změnách i coby náctiletý vladař, neboť byl docela fascinován západním světem a viděl v západním systému dobrou cestu pro Tibeťany).

Není pravda, že nezávislost Tibetu je ten jediný cíl, za který všechny Free Tibet organizace bojují. Naopak bych řekl, že většinový cíl (a to také cíl exilové vlády a 14. dalajlámy) je skutečná autonomie Tibetu v rámci Číny. Bojují za to, aby Tibeťané nebyli zavíráni a mučeni za poslání fotky, aby nebyli zavíráni a mučeni za vlastnictví obrázku svého duchovní představitele, aby nebyli stříleni za jakkoliv klidné protesty apod.

Čínská vláda dělá vše pro to, aby Tibet a její kulturu vymazala z mapy. Postavila železnici do Lhasy (samozřejmě není pro Tibeťany cestující na východ, ale pro Číňany cestující do Tibetu), nabízí výhody (finance, ubytování, půdu apod. – zde je ta vaše desetina populace druhé a třetí generace imigrantů) Číňanům, kteří se rozhodnou přestěhovat do Tibetu, zakazují výuku v tibetšině v tibetských školách, staví v Tibetu čínské zábavní parky atd.

Tibet má obrovské zásoby nerostného bohatství a Čína samozřejmě udělá vše pro to, aby se vlády v Tibetu nevzdala (kniha Spoiling Tibet: China And Resource Nationalism On The Roof Of The World). Nějaké životy lidí nebo kultura čínskou komunistickou vládu nikdy nezajímaly a nezajímají.

Mimochodem, mluvíte o třech miliónech Tibeťanů, ovšem to je jen počet v Tibetské autonomní oblasti. Původní Tibet před anexí Čínou byl větší, jeho část pohltily čtyři okolní čínské provincie. Ve skutečnosti se tedy nejedná o tři milióny lidí, ale o sedm.

Žiju na Tchaj-wanu. Tchaj-wan má stejnou de facto nezávislost, jakou měl Tibet před okupací čínskou armádou. Jediný rozdíl je, že Tchaj-wan (resp. Čínská republika) je uznáván nějakými dvaceti státy namísto jednoho. Také je zde jiný režim, než v Číně (podle čínské vlády je chaotický a nebezpečný). Měl by to být důvod pro stejný akt, jaký provedla Čína s Tibetem?

Říkáte, že nezávislý Tibet není možný. Bohužel, asi se s tím musí souhlasit. Ovšem stejně tak je nemožná svobodná Čína. To nám ovšem nesmí bránit upozorňovat na zvěrstva a genocidu prováděnou Komunistickou stranou Číny. A vyvěšování tibetské vlajky patří mezi způsoby, jak na ně upozorňovat.

Reagovat

 

+254
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (23 komentářů)

31. 3. 2016 | 20:21 | anicka

Myslím že tento článek je naprosto pravdivý. více

30. 3. 2016 | 22:27 | Segeš

Hodně jednodtranný, tendenční text. Autor na něj má právo, ale at si nikdo nemyslím, že to tak je. To jen autor si to myslí. více

30. 3. 2016 | 19:17 | Milan Popelka

Ano, ušlechtilých důvodů pro okupaci Tibetu bylo několik: 1) Bratrské osvobození od západních imperialistů (v té době zde pobývalo zhruba 6-8 cizinců). 2) Navrácení Tibetu do původní rodiny národů Číny (byť se po staletí...více

30. 3. 2016 | 18:40 | Ivan

Nechal bych na exilové, podle mého nazoru legitimní, vládě dalsi osud. Nepohrabal bych si s myšlenkou, ze neni dulezite, jestliže nějakou zaostalou zemí spolkl větší soused a ze to je vlastně v pořádku, protože na tom nesejde....více

30. 3. 2016 | 15:21 | Berchmans

Proti komunistům fandím komukoliv, tedy i středověkým teokratům. více

Čtenáři také navštívili

1. 4. 2016 |  | 15 komentářů

Kalouskovo náhlé osvícení

Mávání tibetskou vlajkou nic nestojí a nic nemění. Zastavit vyzbrojování tyranií nebo zkrotit Petra Nečase při sbližování s Ruskem a Čínou ale Kalousek jako ministr nezvládl. Totiž ani nezkusil.

20. 10. 2015 |  | 2 komentáře

Byznysplán: Pro čaj do země draka

Rok co rok se v době jarní sklizně vydává s batohem na zádech na dvouměsíční pouť do čínských hor, do zapadlých vesnic na konci světa. Ochutnává čaj ze stoletých stromů. Nejlahodnější lístky přiváží domů....

13. 5. 2015 |  | 2 komentáře

Technokratický sen: Čína připravuje rating občanské důvěryhodnosti

Známkování občanů podobným způsobem, jakým se na Aukru nebo AirBnB hodnotí uživatelé, může najít svoje zastánce i v Česku.

28. 11. 2014 |  | 23 komentářů

Borat vyváží pivo

Zemana jeho příznivci malují jako dříče sloužícího českým firmám a pracovním místům. V Kazachstánu tenhle proexportní robot zkratoval.

12. 9. 2012 |  | 11 komentářů

Kompletní seznam škůdců českého exportu. Jsou na něm děti, hrdost i Vánoce

Nemusíte jihnout nad tibetskou vlajkou ani soucítit s uvězněnými ruskými výtržnicemi. Nečasův projev „Export über alles“ by vás ale stejně měl vyplašit.

Oblíbená témata

čína, dalajláma, okupace, svoboda, tibet

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Prémie za nesplacení dluhu, Akvizice, Burzovní informace, životní styl, psd2, banky, česká národní banka, kurzy měn, vládní papíry, satelitní televize, Kongres, aleš pejchal, služby pro seniory, svaz pacientů, Tomáš Packa, vývoj produktů, Clo, obchodní centra

3J52939, 3J26758, 3P10527, 5E28071, 3AC9091

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK