Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Prokletí českých dálnic

Evropa zrušila hranice, ale my stejně bezpečně poznáme, že jsme je přejeli. Celníků netřeba, jak to v autě začne drncat, skákat a rachotit, jsme doma, na české dálnici. Proč máme místo dálnic předražené tankodromy? Která vám pije krev nejvíc? Povězte nám, co si o tom myslíte.
Prokletí českých dálnic

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte diskutovali o šmejdech, kterými si plníme žaludky (totiž o nekvalitních potravinách). Tentokrát se zaměříme na jiné šmejdy, které nám hýbou žlučí: když si na nich natřásáme zadky.

Je to rána za ranou. Jedna do hlavy o okýnko, další do hlavy z Nejvyššího kontrolního úřadu. České dálnice jsou předražené, kilometr stojí 416 milionů, mohl by být o pětinu levnější. Zatímco u nás dosahují stavební náklady na kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu jen 260 milionů. Státu chybí jakákoli koncepce, stavby na sebe smysluplně nenavazují a zbytečně se protahují – průměrně na dvanáct let. Ke kompletní dálniční síti se (dá-li bůh) dopracujeme za třicet dva let. Podle původních plánů přitom měla být už dávno hotová. To je hlavní resumé nejnovější analýzy kontrolního úřadu.

Mluviti zlato!

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? zamýšleli nad hysterií kolem potravin dovážených z Polska.

V debatě se srážely názory na první pohled protichůdné, ale nakonec se nám zdálo, že na každém z nich něco je. Jeden nečte etikety, ale spoléhá svou chuť, úsudek a na zkušenost, někdo si do Polska jezíd nakupovat, jiný trvá na tom, že jsme se bez dovozu obešli dřív a klidně bychom se mohli obejít i dnes... Když jsme měli vybrat jeden komentář spěciální, sáhli jsme nakonec po jednom, který by jistý bodrý politický šoumen označil za „sluníčkový“. I na něm něco je: „ (...) spousta lidí má domek se zahradou (z měst lidi utíkají), ale kdo si na té zahrádce zasadí ovocný strom, rybíz, angrešt, papriky, rajčata, mrkev, brambory? Kdo si u baráčku postaví králíkárnu nebo vykrmí prase jako dřív? Pokud investuji trochu svojí práce a ušetřím na potravinách, které jsem schopen sám vypěstovat, mohu si potom dovolit koupit dražší kvalitní např. máslo, jogurt, uzeninu, které sám nevyrobím. U nás to takhle funguje odjakživa (...)“

Já, já, já… já to říkal

„Já to říkal, já to říkal, že jsou dálnice předražené! Ale nikdo mě neposlouchal,“ přihlásil se pohotově do debaty někdejší ministr dopravy Vít Bárta. Vyjádřil naději, že teď, když to má veřejnost černé na bílém se „štemplem“ Nejvyššího kontrolního úřadu, konečně mu uvěří. Jedinečná schopnost a ochota přihřát si polívčičku za všech okolností. Není nic lepšího, než moct se v kritickém okamžiku spolehnout na hlas samozvaného spasitele. O tom, že našel Vít Bárta v této roli zálibu, už jste na Peníze.cz v jiné souvislosti četli:

My jsme to na Peníze.cz přece říkali taky. A kdekdo další to taky říkal. A nevymysleli jsme to. Jen jsme vycházeli z propočtů a analýz, které ukazují předraženost českých dálnic už dlouhé roky a o kterých se obecně ví. Nic nového pod sluncem.

Nejvíc peněz se utopí v územních a stavebních řízeních

Zajímavé je spíš to, že analýza Nejvyššího kontrolního úřadu rozebírá, jak a proč se naše dálnice prodražují. Úřad se zaměřil na výstavby dálnic a rychlostních komunikací v letech 2008 až 2012. Analyzoval průběh 74 staveb celkem za 215 miliard korun. A zjistil, že největší problém spočívá už v přípravné fázi: v územních a stavebních řízeních – kvůli dodatečným změnám, procesním vadám, problémům s vymezením tras (ta, která se líbí jedné obci, vadí jiné apod.), požadavkům účastníků řízení nebo třeba majetkoprávnímu vyrovnání s vlastníky pozemků.  

„Předpokládané náklady nejvíce rostly v průběhu územních řízení – o 21,9 miliardy korun, tedy o 68 procent – a stavebních řízení, v jejichž rámci kontroloři zaznamenali nárůst o 5,9 miliardy korun, tedy o 37 procent,“ stojí ve zprávě.

Když se dva perou

Jako příklad neefektivity uvádí Nejvyššího kontrolního úřadu stavbu v úseku R35 Křelov–Slavonín. Nejvýhodnější trasu navrhlo Ředitelství silnic a dálnic už v roce 1993, měla stát 683 milionů korun. V roce 2001 ale stavbu kvůli nesouhlasu obcí rozdělilo na dva úseky. Celkové stavební náklady se vyšplhají nejméně na 2,1 miliardy korun. Jeden z úseků dosud není hotov.

K dalšímu kufrování nákladů pak dochází v průběhu stavby. Kontroloři zjistili, že u třinácti staveb došlo celkem k 920 změnám, kvůli kterým stavební náklady stouply skoro o dvě miliardy.

Potíž číslo tři nepřekvapí: veřejné zakázky. Kontroloři prověřili 38 veřejných zakázek za 6,4 miliardy korun. „Porušení zákona zjistili u 21 z nich za celkem 4,3 miliardy korun. ŘSD například u 11 akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 % z původní ceny. Tyto vícepráce přitom zadalo původnímu dodavateli bez zadávacího řízení a v některých případech i bez písemné smlouvy,“ uvádí Nejvyšší kontrolní úřad.

Supermarket, kde kradou všichni

Supermarket, ve kterém kradou všichni – tak okomentoval pro Lidové noviny výsledky kontroly a situaci na poli výstavby dálnic ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Celý systém je podle něj nastaven tak, že se všichni účastníci řetězce chovají patologicky a uhlídat by je prý nedovedla ani vojenská diktatura. Výsledek je smutný: stát prošustroval ve výstavbě dálnic už tolik, že nemá na jejich dokončení. Takže máme řadu předražených „cancourů“, které se ještě dlouho nepodaří propojit.

Oprava D1 začala před třemi měsíci: a už je jasné, že se zpozdí i prodraží

Před třemi měsíci začala rekonstrukce nejdůležitější české dopravní tepny – dálnice D1. Už nyní je ale jasné, že stavba nabere zpoždění, z plánovaných pěti let se nejspíš protáhne na sedm. Stavební firmy letos zbourají staré nadjezdy, samotnou výměnu vozovky ale odloží až na jaro.

A pravděpodobně se bude stavba také prodražovat. Firma OHL ŽS totiž v červenci přerušila na svém úseku práci a žádala od státu další peníze – zjistila prý, že krajnice dálnice jsou v horším stavu, než předpokládala. Do křížku se kvůli tomu s ní dostal ministr dopravy Zdeněk Žák.

Už v minulosti se diskutovalo o tom, jak oproti ostatním evropským zemím vynikáme v počtu sjezdů z dálnic – které je mimochodem prodražují o miliardy. Jejich nadprůměrného množství si všimne i laické oko ospalého dovolenkáře, když se vrací z ciziny.

Skuteční specialisté jsme taky na přechody a podchody pro zvěř. Zatímco v Rakousku a Německu se pohybuje cena běžného „ekoduktu“ mezi 62 až 75 miliony korun, u nás dosahuje dvě stě padesáti milionů. Jen škoda, že se často postaví na místě, kde se zvířata vůbec nevyskytují nebo kde je nemůžou využívat. Jako třeba na rychlostní silnici R6 u Karlových Varů – na trase k podchodu totiž byla povolena další výstavba, která zvířatům cestu zablokovala. Do budoucna se prý proto od betonových podchodů a přechodů ustoupí – nahradí je dřevěné, které vyjdou zhruba šestkrát levněji.

Zarážející je ovšem hlavně to, že i když v dálnicích utápíme daleko víc peněz, než by bylo třeba, připomínají dost často spíš tankodrom. Dnešní otázka pro vás, milí čtenáři, zní: proč? Která dálnice nebo rychlostní silnice vám pije krev ze všech nejvíc? Jaké máte zkušenosti z ciziny? A kde je hlavní příčina předražování staveb dálnic podle vás? Své názory a postřehy pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat kontakt. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou z nakladatelství Grada.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zajímat třeba...

Petr Syrový. Jak si spořit na důchod

Kniha řeší žhavou problematiku důchodové reformy z pohledu účastníka.

Milan Taraba a Lenka Veselá. Rádce nájemníka bytu

Komplexní přehled informací pro nájemce, pronajímatele, vlastníky nemovitostí, obce, bytová družstva a jejich členy. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+20
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

15. 8. 2013 23:52 | Zilin

Myslel jsem trošku severnější Polsko, ty úseky se minuly víc na jih, asi nějaká infekce z Česka či co :) Tím vzorem jsem bral spíše výsledný produkt pro řidiče - cestovatele na dlouhých štrekách (ve srovnání s naší dálniční sítí), ale nedělám si iluze o tom, že i v PL v tom mají bordel. Ono všude je něco a ne vždy je tráva zelenější u mě nebo u souseda.
Jako řidiče vás nijak netrápí, kolik co stálo a kolik firem krachlo, vnímáte pouze to, jak se vám jede. Jako polský daňový poplatník bych asi mluvil jinak.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Marv-CZ 15. 08. 2013 22:47)

15. 8. 2013 22:47 | Marv-CZ

Myslíte v tom Polsku, kde když staví dálnici ze dvou konců, tak se o několik kilometrů minou? A kde všechny stavby dálnic nabírají zpoždění, protože jedna stavební firma za druhou krachují? Nevím, jestli zrovna Polsko bych bral za vzor.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Zilin 15. 08. 2013 12:35)

15. 8. 2013 12:57 | Jana Maxová

Problém to je. Ale každý problém se dá řešit pokud je vůle. Každý si dovolí tolik kolik mu je dovoleno. Takže pokud se někdo přihlásil do výběrového řízení s nějakou finanční nabídkou a na základě této vyhraje je s podivem, že následně tvrdí, že to za dané finanční prostředky nelze udělat protože podloží je jiné apod. Předpokádám, že pokud se jedná o profesionální stavení firmu věděla do čeho jde, její odborníci měli patřičné informace apod. Je až s podivem, že mnohdy u státních zakázek je cena za vícepráce vyšší ( nebo stejná) jako základní práce. Stát by se neměl nechat vydírat. Jsem jen zvědavá zýda-li jsou v uzavřených smlouvách pro tyto případy příslušné sankce. Pokud ne tak i smlouvy byly uzavřeny neprofesionálně. Jana
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

15. 8. 2013 12:35 | Zilin

Myslím, že nejvýživnější úsek dálniční sítě na Moravě je úsek Brno-Vyškov na D1, kde jet v pravém pruhu znamená vytřepat ze sebe duši, případně se hopsáním vzrušit. Cestou z divokého západu na neméně divoký východ mám velmi oblíbený úsek na R46, a to na jejím 34 km směrem na Olomouc. Závěrečný pravotočivý stoupák do Olomouce mi dlouhou dobu připomínal, že jsem "doma".
Myslím, že naši sódruzi by se mohli v kvalitě a cestovním komfortů inspirovat ve spřáteleném Polsku na A1, konkrétně v úseku Toruń - Gdańsk. Přehledné, krásně široké, odpočívadla s WC moderní, udržovaná, nezničená a ani neposprejovaná. Kavamaty a sušenkomaty doplňované. Je sice placená (a to nemálo, zvláště pro pravidelné cestovatele), ale lze aspoň vidět, že část vybraného mýtného fakt jde na tu údržbu. Navíc systém placení odfiltruje část aut a vraků, kterých i v dnešním Polsku jezdí nemálo.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

15. 8. 2013 11:41 | Jirka

Ani jedna z našich dálnic se z pohledu řidiče nedá srovnat s okolními v Německu, Rakousku, ale i na Slovensku. A úplně nejhorší je Praha-Brno a zpět. Uživatelé takové dálnice si svá auta náležitě poničí a měli by za to dostávat náhrady a ne naopak ještě platit za užívání dálnic poplatky. To je absurdní a je to možné snad jedině v našem státě.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

15. 8. 2013 10:57 | Radek

Ono vůbec není ptřeba dělat složité analýzy. Prostě celé je to nastaveno tak, aby se peníze "ztrácely" do soukromých kapes. Každý v celém řetezci se na něco/někoho vymlouvá, ale každým v tom profituje a krvácí státní rozpočet. Je to celé jen o lidech, kteří na tom bohatnou. Nekvalitní práce je také záměr, protože tím se firmám připraví další kšeft na budoucí opravy. Stačilo by sehnat kvalitní lidi, ale moc peněz je příliš silná.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+16
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (lajos 15. 08. 2013 07:48)

15. 8. 2013 7:48 | lajos

copak na tohle se ještě dá reagovat nějak slušně?! raději tupě a smutně mlčím a doufám, že dostanu knížku..!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 7 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

RPSN, Přímé obchody, Účetní hodnota, zaměstnanec, vladimír vaňo, nta, daňový bonus, daně, Forfaiting, akty, dagmar kocmánková, p.a., Exxon Mobil, Adam Smith, Henry Ford, zaměstnanecký fond, termínový charakter, Jarmila Lehnerová

4S26370, 4SUCCESS, 2SZ7074, 3SI8345, 4AK8181

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK