Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte diskutovali o šmejdech, kterými si plníme žaludky (totiž o nekvalitních potravinách). Tentokrát se zaměříme na jiné šmejdy, které nám hýbou žlučí: když si na nich natřásáme zadky.
Je to rána za ranou. Jedna do hlavy o okýnko, další do hlavy z Nejvyššího kontrolního úřadu. České dálnice jsou předražené, kilometr stojí 416 milionů, mohl by být o pětinu levnější. Zatímco u nás dosahují stavební náklady na kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu jen 260 milionů. Státu chybí jakákoli koncepce, stavby na sebe smysluplně nenavazují a zbytečně se protahují – průměrně na dvanáct let. Ke kompletní dálniční síti se (dá-li bůh) dopracujeme za třicet dva let. Podle původních plánů přitom měla být už dávno hotová. To je hlavní resumé nejnovější analýzy kontrolního úřadu.
Já, já, já… já to říkal
„Já to říkal, já to říkal, že jsou dálnice předražené! Ale nikdo mě neposlouchal,“ přihlásil se pohotově do debaty někdejší ministr dopravy Vít Bárta. Vyjádřil naději, že teď, když to má veřejnost černé na bílém se „štemplem“ Nejvyššího kontrolního úřadu, konečně mu uvěří. Jedinečná schopnost a ochota přihřát si polívčičku za všech okolností. Není nic lepšího, než moct se v kritickém okamžiku spolehnout na hlas samozvaného spasitele. O tom, že našel Vít Bárta v této roli zálibu, už jste na Peníze.cz v jiné souvislosti četli:
My jsme to na Peníze.cz přece říkali taky. A kdekdo další to taky říkal. A nevymysleli jsme to. Jen jsme vycházeli z propočtů a analýz, které ukazují předraženost českých dálnic už dlouhé roky a o kterých se obecně ví. Nic nového pod sluncem.
Nejvíc peněz se utopí v územních a stavebních řízeních
Zajímavé je spíš to, že analýza Nejvyššího kontrolního úřadu rozebírá, jak a proč se naše dálnice prodražují. Úřad se zaměřil na výstavby dálnic a rychlostních komunikací v letech 2008 až 2012. Analyzoval průběh 74 staveb celkem za 215 miliard korun. A zjistil, že největší problém spočívá už v přípravné fázi: v územních a stavebních řízeních – kvůli dodatečným změnám, procesním vadám, problémům s vymezením tras (ta, která se líbí jedné obci, vadí jiné apod.), požadavkům účastníků řízení nebo třeba majetkoprávnímu vyrovnání s vlastníky pozemků.
„Předpokládané náklady nejvíce rostly v průběhu územních řízení – o 21,9 miliardy korun, tedy o 68 procent – a stavebních řízení, v jejichž rámci kontroloři zaznamenali nárůst o 5,9 miliardy korun, tedy o 37 procent,“ stojí ve zprávě.
K dalšímu kufrování nákladů pak dochází v průběhu stavby. Kontroloři zjistili, že u třinácti staveb došlo celkem k 920 změnám, kvůli kterým stavební náklady stouply skoro o dvě miliardy.
Potíž číslo tři nepřekvapí: veřejné zakázky. Kontroloři prověřili 38 veřejných zakázek za 6,4 miliardy korun. „Porušení zákona zjistili u 21 z nich za celkem 4,3 miliardy korun. ŘSD například u 11 akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 % z původní ceny. Tyto vícepráce přitom zadalo původnímu dodavateli bez zadávacího řízení a v některých případech i bez písemné smlouvy,“ uvádí Nejvyšší kontrolní úřad.
Supermarket, kde kradou všichni
Supermarket, ve kterém kradou všichni – tak okomentoval pro Lidové noviny výsledky kontroly a situaci na poli výstavby dálnic ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Celý systém je podle něj nastaven tak, že se všichni účastníci řetězce chovají patologicky a uhlídat by je prý nedovedla ani vojenská diktatura. Výsledek je smutný: stát prošustroval ve výstavbě dálnic už tolik, že nemá na jejich dokončení. Takže máme řadu předražených „cancourů“, které se ještě dlouho nepodaří propojit.
Už v minulosti se diskutovalo o tom, jak oproti ostatním evropským zemím vynikáme v počtu sjezdů z dálnic – které je mimochodem prodražují o miliardy. Jejich nadprůměrného množství si všimne i laické oko ospalého dovolenkáře, když se vrací z ciziny.
Skuteční specialisté jsme taky na přechody a podchody pro zvěř. Zatímco v Rakousku a Německu se pohybuje cena běžného „ekoduktu“ mezi 62 až 75 miliony korun, u nás dosahuje dvě stě padesáti milionů. Jen škoda, že se často postaví na místě, kde se zvířata vůbec nevyskytují nebo kde je nemůžou využívat. Jako třeba na rychlostní silnici R6 u Karlových Varů – na trase k podchodu totiž byla povolena další výstavba, která zvířatům cestu zablokovala. Do budoucna se prý proto od betonových podchodů a přechodů ustoupí – nahradí je dřevěné, které vyjdou zhruba šestkrát levněji.
Zarážející je ovšem hlavně to, že i když v dálnicích utápíme daleko víc peněz, než by bylo třeba, připomínají dost často spíš tankodrom. Dnešní otázka pro vás, milí čtenáři, zní: proč? Která dálnice nebo rychlostní silnice vám pije krev ze všech nejvíc? Jaké máte zkušenosti z ciziny? A kde je hlavní příčina předražování staveb dálnic podle vás? Své názory a postřehy pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat kontakt. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou z nakladatelství Grada.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
2. 6. 2017 18:03 | Jozef
15. 8. 2013 23:52 | Zilin
Jako řidiče vás nijak netrápí, kolik co stálo a kolik firem krachlo, vnímáte pouze to, jak se vám jede. Jako polský daňový poplatník bych asi mluvil jinak.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 8. 2013 22:47 | Marv-CZ
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 8. 2013 12:57 | Jana Maxová
Předpokádám, že pokud se jedná o profesionální stavení firmu věděla do čeho jde, její odborníci měli patřičné informace apod. Je až s podivem, že mnohdy u státních zakázek je cena za vícepráce vyšší ( nebo stejná) jako základní práce. Stát by se neměl nechat vydírat. Jsem jen zvědavá zýda-li jsou v uzavřených smlouvách pro tyto případy příslušné sankce. Pokud ne tak i smlouvy byly uzavřeny neprofesionálně. Jana
15. 8. 2013 12:35 | Zilin
Myslím, že naši sódruzi by se mohli v kvalitě a cestovním komfortů inspirovat ve spřáteleném Polsku na A1, konkrétně v úseku Toruń - Gdańsk. Přehledné, krásně široké, odpočívadla s WC moderní, udržovaná, nezničená a ani neposprejovaná. Kavamaty a sušenkomaty doplňované. Je sice placená (a to nemálo, zvláště pro pravidelné cestovatele), ale lze aspoň vidět, že část vybraného mýtného fakt jde na tu údržbu. Navíc systém placení odfiltruje část aut a vraků, kterých i v dnešním Polsku jezdí nemálo.
15. 8. 2013 11:41 | Jirka
15. 8. 2013 10:57 | Radek
Stačilo by sehnat kvalitní lidi, ale moc peněz je příliš silná.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
15. 8. 2013 7:48 | lajos
Zobrazeno všech 8 komentářů