Prokletí českých dálnic

Evropa zrušila hranice, ale my stejně bezpečně poznáme, že jsme je přejeli. Celníků netřeba, jak to v autě začne drncat, skákat a rachotit, jsme doma, na české dálnici. Proč máme místo dálnic předražené tankodromy? Která vám pije krev nejvíc? Povězte nám, co si o tom myslíte.
Prokletí českých dálnic

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte diskutovali o šmejdech, kterými si plníme žaludky (totiž o nekvalitních potravinách). Tentokrát se zaměříme na jiné šmejdy, které nám hýbou žlučí: když si na nich natřásáme zadky.

Je to rána za ranou. Jedna do hlavy o okýnko, další do hlavy z Nejvyššího kontrolního úřadu. České dálnice jsou předražené, kilometr stojí 416 milionů, mohl by být o pětinu levnější. Zatímco u nás dosahují stavební náklady na kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu jen 260 milionů. Státu chybí jakákoli koncepce, stavby na sebe smysluplně nenavazují a zbytečně se protahují – průměrně na dvanáct let. Ke kompletní dálniční síti se (dá-li bůh) dopracujeme za třicet dva let. Podle původních plánů přitom měla být už dávno hotová. To je hlavní resumé nejnovější analýzy kontrolního úřadu.

Mluviti zlato!

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? zamýšleli nad hysterií kolem potravin dovážených z Polska.

V debatě se srážely názory na první pohled protichůdné, ale nakonec se nám zdálo, že na každém z nich něco je. Jeden nečte etikety, ale spoléhá svou chuť, úsudek a na zkušenost, někdo si do Polska jezíd nakupovat, jiný trvá na tom, že jsme se bez dovozu obešli dřív a klidně bychom se mohli obejít i dnes... Když jsme měli vybrat jeden komentář spěciální, sáhli jsme nakonec po jednom, který by jistý bodrý politický šoumen označil za „sluníčkový“. I na něm něco je: „ (...) spousta lidí má domek se zahradou (z měst lidi utíkají), ale kdo si na té zahrádce zasadí ovocný strom, rybíz, angrešt, papriky, rajčata, mrkev, brambory? Kdo si u baráčku postaví králíkárnu nebo vykrmí prase jako dřív? Pokud investuji trochu svojí práce a ušetřím na potravinách, které jsem schopen sám vypěstovat, mohu si potom dovolit koupit dražší kvalitní např. máslo, jogurt, uzeninu, které sám nevyrobím. U nás to takhle funguje odjakživa (...)“

Já, já, já… já to říkal

„Já to říkal, já to říkal, že jsou dálnice předražené! Ale nikdo mě neposlouchal,“ přihlásil se pohotově do debaty někdejší ministr dopravy Vít Bárta. Vyjádřil naději, že teď, když to má veřejnost černé na bílém se „štemplem“ Nejvyššího kontrolního úřadu, konečně mu uvěří. Jedinečná schopnost a ochota přihřát si polívčičku za všech okolností. Není nic lepšího, než moct se v kritickém okamžiku spolehnout na hlas samozvaného spasitele. O tom, že našel Vít Bárta v této roli zálibu, už jste na Peníze.cz v jiné souvislosti četli:

My jsme to na Peníze.cz přece říkali taky. A kdekdo další to taky říkal. A nevymysleli jsme to. Jen jsme vycházeli z propočtů a analýz, které ukazují předraženost českých dálnic už dlouhé roky a o kterých se obecně ví. Nic nového pod sluncem.

Nejvíc peněz se utopí v územních a stavebních řízeních

Zajímavé je spíš to, že analýza Nejvyššího kontrolního úřadu rozebírá, jak a proč se naše dálnice prodražují. Úřad se zaměřil na výstavby dálnic a rychlostních komunikací v letech 2008 až 2012. Analyzoval průběh 74 staveb celkem za 215 miliard korun. A zjistil, že největší problém spočívá už v přípravné fázi: v územních a stavebních řízeních – kvůli dodatečným změnám, procesním vadám, problémům s vymezením tras (ta, která se líbí jedné obci, vadí jiné apod.), požadavkům účastníků řízení nebo třeba majetkoprávnímu vyrovnání s vlastníky pozemků.  

„Předpokládané náklady nejvíce rostly v průběhu územních řízení – o 21,9 miliardy korun, tedy o 68 procent – a stavebních řízení, v jejichž rámci kontroloři zaznamenali nárůst o 5,9 miliardy korun, tedy o 37 procent,“ stojí ve zprávě.

Když se dva perou

Jako příklad neefektivity uvádí Nejvyššího kontrolního úřadu stavbu v úseku R35 Křelov–Slavonín. Nejvýhodnější trasu navrhlo Ředitelství silnic a dálnic už v roce 1993, měla stát 683 milionů korun. V roce 2001 ale stavbu kvůli nesouhlasu obcí rozdělilo na dva úseky. Celkové stavební náklady se vyšplhají nejméně na 2,1 miliardy korun. Jeden z úseků dosud není hotov.

K dalšímu kufrování nákladů pak dochází v průběhu stavby. Kontroloři zjistili, že u třinácti staveb došlo celkem k 920 změnám, kvůli kterým stavební náklady stouply skoro o dvě miliardy.

Potíž číslo tři nepřekvapí: veřejné zakázky. Kontroloři prověřili 38 veřejných zakázek za 6,4 miliardy korun. „Porušení zákona zjistili u 21 z nich za celkem 4,3 miliardy korun. ŘSD například u 11 akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 % z původní ceny. Tyto vícepráce přitom zadalo původnímu dodavateli bez zadávacího řízení a v některých případech i bez písemné smlouvy,“ uvádí Nejvyšší kontrolní úřad.

Supermarket, kde kradou všichni

Supermarket, ve kterém kradou všichni – tak okomentoval pro Lidové noviny výsledky kontroly a situaci na poli výstavby dálnic ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Celý systém je podle něj nastaven tak, že se všichni účastníci řetězce chovají patologicky a uhlídat by je prý nedovedla ani vojenská diktatura. Výsledek je smutný: stát prošustroval ve výstavbě dálnic už tolik, že nemá na jejich dokončení. Takže máme řadu předražených „cancourů“, které se ještě dlouho nepodaří propojit.

Oprava D1 začala před třemi měsíci: a už je jasné, že se zpozdí i prodraží

Před třemi měsíci začala rekonstrukce nejdůležitější české dopravní tepny – dálnice D1. Už nyní je ale jasné, že stavba nabere zpoždění, z plánovaných pěti let se nejspíš protáhne na sedm. Stavební firmy letos zbourají staré nadjezdy, samotnou výměnu vozovky ale odloží až na jaro.

A pravděpodobně se bude stavba také prodražovat. Firma OHL ŽS totiž v červenci přerušila na svém úseku práci a žádala od státu další peníze – zjistila prý, že krajnice dálnice jsou v horším stavu, než předpokládala. Do křížku se kvůli tomu s ní dostal ministr dopravy Zdeněk Žák.

Už v minulosti se diskutovalo o tom, jak oproti ostatním evropským zemím vynikáme v počtu sjezdů z dálnic – které je mimochodem prodražují o miliardy. Jejich nadprůměrného množství si všimne i laické oko ospalého dovolenkáře, když se vrací z ciziny.

Skuteční specialisté jsme taky na přechody a podchody pro zvěř. Zatímco v Rakousku a Německu se pohybuje cena běžného „ekoduktu“ mezi 62 až 75 miliony korun, u nás dosahuje dvě stě padesáti milionů. Jen škoda, že se často postaví na místě, kde se zvířata vůbec nevyskytují nebo kde je nemůžou využívat. Jako třeba na rychlostní silnici R6 u Karlových Varů – na trase k podchodu totiž byla povolena další výstavba, která zvířatům cestu zablokovala. Do budoucna se prý proto od betonových podchodů a přechodů ustoupí – nahradí je dřevěné, které vyjdou zhruba šestkrát levněji.

Zarážející je ovšem hlavně to, že i když v dálnicích utápíme daleko víc peněz, než by bylo třeba, připomínají dost často spíš tankodrom. Dnešní otázka pro vás, milí čtenáři, zní: proč? Která dálnice nebo rychlostní silnice vám pije krev ze všech nejvíc? Jaké máte zkušenosti z ciziny? A kde je hlavní příčina předražování staveb dálnic podle vás? Své názory a postřehy pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat kontakt. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou z nakladatelství Grada.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zajímat třeba...

Petr Syrový. Jak si spořit na důchod

Kniha řeší žhavou problematiku důchodové reformy z pohledu účastníka.

Milan Taraba a Lenka Veselá. Rádce nájemníka bytu

Komplexní přehled informací pro nájemce, pronajímatele, vlastníky nemovitostí, obce, bytová družstva a jejich členy. 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

2. 6. 2017 18:03 | Jozef

D 1 ? Mezinárodní ostuda - že nás hanba nefackuje.A nechat si za to ještě platit dálniční poplatek?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 8. 2013 23:52 | Zilin

Myslel jsem trošku severnější Polsko, ty úseky se minuly víc na jih, asi nějaká infekce z Česka či co :) Tím vzorem jsem bral spíše výsledný produkt pro řidiče - cestovatele na dlouhých štrekách (ve srovnání s naší dálniční sítí), ale nedělám si iluze o tom, že i v PL v tom mají bordel. Ono všude je něco a ne vždy je tráva zelenější u mě nebo u souseda.

Jako řidiče vás nijak netrápí, kolik co stálo a kolik firem krachlo, vnímáte pouze to, jak se vám jede. Jako polský daňový poplatník bych asi mluvil jinak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 8. 2013 22:47 | Marv-CZ

Myslíte v tom Polsku, kde když staví dálnici ze dvou konců, tak se o několik kilometrů minou? A kde všechny stavby dálnic nabírají zpoždění, protože jedna stavební firma za druhou krachují? Nevím, jestli zrovna Polsko bych bral za vzor.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 8. 2013 12:57 | Jana Maxová

Problém to je. Ale každý problém se dá řešit pokud je vůle. Každý si dovolí tolik kolik mu je dovoleno. Takže pokud se někdo přihlásil do výběrového řízení s nějakou finanční nabídkou a na základě této vyhraje je s podivem, že následně tvrdí, že to za dané finanční prostředky nelze udělat protože podloží je jiné apod.
Předpokádám, že pokud se jedná o profesionální stavení firmu věděla do čeho jde, její odborníci měli patřičné informace apod. Je až s podivem, že mnohdy u státních zakázek je cena za vícepráce vyšší ( nebo stejná) jako základní práce. Stát by se neměl nechat vydírat. Jsem jen zvědavá zýda-li jsou v uzavřených smlouvách pro tyto případy příslušné sankce. Pokud ne tak i smlouvy byly uzavřeny neprofesionálně. Jana
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 8. 2013 12:35 | Zilin

Myslím, že nejvýživnější úsek dálniční sítě na Moravě je úsek Brno-Vyškov na D1, kde jet v pravém pruhu znamená vytřepat ze sebe duši, případně se hopsáním vzrušit. Cestou z divokého západu na neméně divoký východ mám velmi oblíbený úsek na R46, a to na jejím 34 km směrem na Olomouc. Závěrečný pravotočivý stoupák do Olomouce mi dlouhou dobu připomínal, že jsem "doma".

Myslím, že naši sódruzi by se mohli v kvalitě a cestovním komfortů inspirovat ve spřáteleném Polsku na A1, konkrétně v úseku Toruń - Gdańsk. Přehledné, krásně široké, odpočívadla s WC moderní, udržovaná, nezničená a ani neposprejovaná. Kavamaty a sušenkomaty doplňované. Je sice placená (a to nemálo, zvláště pro pravidelné cestovatele), ale lze aspoň vidět, že část vybraného mýtného fakt jde na tu údržbu. Navíc systém placení odfiltruje část aut a vraků, kterých i v dnešním Polsku jezdí nemálo.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 8. 2013 11:41 | Jirka

Ani jedna z našich dálnic se z pohledu řidiče nedá srovnat s okolními v Německu, Rakousku, ale i na Slovensku. A úplně nejhorší je Praha-Brno a zpět. Uživatelé takové dálnice si svá auta náležitě poničí a měli by za to dostávat náhrady a ne naopak ještě platit za užívání dálnic poplatky. To je absurdní a je to možné snad jedině v našem státě.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 8. 2013 10:57 | Radek

Ono vůbec není ptřeba dělat složité analýzy. Prostě celé je to nastaveno tak, aby se peníze "ztrácely" do soukromých kapes. Každý v celém řetezci se na něco/někoho vymlouvá, ale každým v tom profituje a krvácí státní rozpočet. Je to celé jen o lidech, kteří na tom bohatnou. Nekvalitní práce je také záměr, protože tím se firmám připraví další kšeft na budoucí opravy.
Stačilo by sehnat kvalitní lidi, ale moc peněz je příliš silná.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 8. 2013 7:48 | lajos

copak na tohle se ještě dá reagovat nějak slušně?! raději tupě a smutně mlčím a doufám, že dostanu knížku..!
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazeno všech 8 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Autem na Východ: spíš peklo než ráj

13. 8. 2013 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Autem na Východ: spíš peklo než ráj

V červenci jsme se vydali autem do Chorvatska a navíc prozkoumali, jak se vyhnout placení ve Slovinsku. Pak jsme se projeli po zemích jižní Evropy a západním směrem. Miniseriál o cestování... celý článek

Vykouzlí dálnice, nechá zmizet dluh, z parlamentu udělá králíkárnu. Co si o tom myslíte?

16. 8. 2012 | Petra Dlouhá | 14 komentářů

Vykouzlí dálnice, nechá zmizet dluh, z parlamentu udělá králíkárnu. Co si o tom myslíte?

Pavel Dobeš je mág. Děkujme bohu, že ministr dopravy ustál bouři kolem zpackaného registru vozidel. Kdyby dostal vyhazov, nedočkali bychom se vrcholného čísla. Předevčírem oznámil,... celý článek

Billboard je mor(d)! Co si o tom myslíte vy?

15. 3. 2012 | Petra Dlouhá | 16 komentářů

Billboard je mor(d)! Co si o tom myslíte vy?

Billboardy hyzdí a zabíjejí. Za volantem nám vtíravě ukrádají pozornost. Jen těžko bychom hledali důvody, proč je nenechat okamžitě odstřelit. Někteří politici však zřejmě důvody mají.... celý článek

Očima expertů: České silnice jsou tragické. A ještě si za ně připlatíme!

23. 12. 2011 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Očima expertů: České silnice jsou tragické. A ještě si za ně připlatíme!

Jízda po některých úsecích českých dálnic je jen pro otrlé. Přesto si za tento „komfort“ budeme muset připlatit. Přečtěte si, co si o zdražování dálniční známky myslí ekonomové Jan... celý článek

Dan Ťok: Déjednička? Zapomenutý tankodrom mezi Brnem a Prahou!

27. 8. 2011 | Martin Vlnas | 10 komentářů

Dan Ťok: Déjednička? Zapomenutý tankodrom mezi Brnem a Prahou!

Záleží prý na nás, „jestli si řekneme jako národ, že na to prostě máme, že nevíme, jak bychom naše daně lépe využili, a budeme dál stavět krásné, i když nepříliš funkční věci, nebo... celý článek

Partners Financial Services