Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Zbaví se Česko nálepky hazardního ráje?

| rubrika: Očima expertů | 26. 4. 2013 | 3 komentáře
Ústavní soud dal obcím možnost skoncovat s výherními automaty. Budou herny i nadále na každém kroku, nebo dojde k jejich výraznému omezení? Zeptali jsme se odborníka na závislosti Karla Nešpora, aktivisty Matěje Hollana, ekonoma Lukáše Kovandy a dalších zajímavých osobností.
Očima expertů: Zbaví se Česko nálepky hazardního ráje?

Nad blikajícími forbesy se v České republice začínají stahovat mračna. Před čtrnácti dny rozhodl Ústavní soud o tom, že se z novely loterijního zákona vyškrtne ustanovení, podle kterého bylo možné provozovat videoloterijní terminály (VLT), povolované ministerstvem financí, až do konce roku 2014. Obce, které dosud rozhodovaly pouze o klasických výherních automatech (VHP), tak nyní můžou mnohem účinněji regulovat hazard a „véeltéčka“ okamžitě rušit. To se přirozeně nelíbí zástupcům hazardního průmyslu. „Ústavní soud rozhodl o tom, že se stát v podstatě vzdává regulace legálního herního průmyslu a předává tento segment trhu mafiím,“ řekl například pro ČTK ředitel Sdružení provozovatelů centrálních loterních systémů Petr Vrzáň. Odborníci se ale častěji shodují na tom, že může jít o první krok, jak by se Česko mohlo postupně zbavit nelichotivé nálepky ráje hazardních heren a automatů.

Bude zajímavé sledovat, jestli se obecní zastupitelé ve větším chopí příležitosti a s hazardem udělají rychlý proces, nebo pro ně budou důležitější peníze od provozovatelů terminálů.

Jak se na rozhodnutí Ústavního soudu o videoloterijních terminálech dívají osobnosti, které oslovil server Peníze.cz? Myslí si, že tento krok povede k výraznějšímu omezení hazardu na území České republiky?

Matěj Hollan

předseda občanského sdružení Brnění a člen projektu Rekonstrukce státu

Matěj Hollan
+30
Líbí
Nelíbí

Na tom, aby mohly obce hazard skutečně regulovat, jsme pracovali od roku 2011. Sehnali jsme čtyři obce, které kvůli tomu podaly ústavní stížnost. Ústavní soud se jí začal zabývat a přiřkl jí vysokou prioritu. Rozhodnutí soudu je nekompromisní a jasně říká, že krok Sněmovny, kterým obcím znemožnila regulovat hazard, byl protiústavní.

Je jasné, že v reakci na zrušení protiústavní části zákony bude mnoho obcí tlačit na zrušení automatů – my jim v tom rádi pomůžeme. Také je zřejmé, že některé obce si hazard ponechají, ať už kvůli přímému zkorumpování ze strany hazardu, nebo kvůli daním z něj.

Pokud bude chtít nějaká obec pomoci s regulací, nechť se na nás obrátí: brneni@gmail.com, www.mapyhazardu.cz.

Lukáš Kovanda

žurnalista a ekonom

Kovanda, Lukáš
+11
Líbí
Nelíbí

Na rozhodnutí soudu hledím kladně, jelikož vedení obce má zpravidla k dispozici lepší informace než vzdálená, ministerská „centrála“ a těmi informacemi může lépe poměřit místně specifické náklady a benefity videoloterijních terminálů. Těmi náklady mám pochopitelně na mysli neblahé sociální jevy, kriminalitu a podobně, které s sebou gamblerství obecně přináší. Benefity pak míním relativně bezpracný příjem z „blikajících beden“ pro obecní kasu.

Nechť tedy demokraticky zvolená vedení obcí nyní poměří náklady a benefity a rozhodnou, zda v dané obci terminály zruší zcela – jako v Klatovech, Židlochovicích a podobně –, omezí, či ponechají ve stávajícím stavu jako patrně na příklad ve Znojmě. Dodávám, že zvláště v případě úplného zapovězení terminálů je nutno na straně nákladů připočíst i ty spojené s očekávatelným rozmachem černého trhu, jejž obecně takřka každý plošný zákaz nějaké „hříšné aktivity“ doprovází. I z tohoto titulu jsem poměrně skeptický k tomu, že by snad tímto krokem došlo k výraznějšímu omezení hazardu v Česku.

Karel Nešpor

primář oddělení závislostí Psychiatrické léčebny Bohnice

Karel Nešpor
+20
Líbí
Nelíbí

Toto rozhodnutí je správné. Hazard a s ním často sousedící zastavárny mění charakter celých městských částí. Faktická cena nemovitostí v těsném sousedství kasin bude navíc podstatně klesat. Kdo by chtěl bydlet vedle hráčského doupěte, být rušen opilými a zoufalými hráči a najít ráno vykradené auto? Takto bude alespoň jasnější, kdo za hazard v té které obci odpovídá. Místní politici jsou většinou blíž běžným lidem a rychleji na ně dopadnou důsledky vlastních rozhodnutí. Doufám, že i z tohoto důvodu cítí větší odpovědnost.

Rizika hazardu pro obec jsou velká. Kromě zmíněné kriminality (krádeže, zpronevěra, podvody, loupeže, vydírání) sem patří i bezdomovectví, další sociální problémy a horší kvalita života obyvatel. Kriminalita negativně ovlivňuje cestovní ruch a obchod. Navíc klesá kupní síla obyvatelstva. Tím trpí místní podnikatelé a obchodníci. Jsou zde velká rizika pro dospívající děti, které, jak známo, často hazardně hrají v rozporu se zákonem. Existuje také jasná souvislost mezi hazardem a zneužíváním alkoholu a drog.

A na závěr ještě nabídka: Na stránkách www.drnespor.eu si lze zdarma stáhnout příručku pro patologické hráče a jejich příbuzné Už jsem prohrál dost. Tam nejdete podrobnější informace.

Tomio Okamura

senátor a podnikatel

Tomio Okamura
+13
Líbí
Nelíbí

Řešením tohoto typu hazardu je plošný zákaz na území Česka. Pokud obce terminály někde zakážou, tak se hráči přesunou jinam – to je vidět v obcích, kde zákaz heren v centru přesunul automaty a terminály na periférie –, což tamější obyvatele rozhodně nijak nepotěšilo.

V dnešní době je také nutné řešit on-line hazard po internetu – je sice v zárodcích, ale do budoucna se stane stejnou metlou jako klasické automaty – tím spíš, že pan exministr Drábek sociálně slabým vnutil bankovní účty a platební karty. To bude další efekt skutečně hloupého projektu sKaret. Rozhodnutí Ústavního soudu je ale velmi dobrý signál, hlavně v tom, že posílil pravomoci obce. Nejde o herny, ale o princip: obec a lidé, kteří v ní žijí, musí mít maximální možnost rozhodovat o tom, jak budou ve své obci žít. Stát a kraj tu jsou od toho, aby se staral o to, co obec nezvládne vlastní silou.

Aleš Tůma

finanční analytik Partners

Aleš Tůma
+10
Líbí
Nelíbí

Úmysl chvályhodný, ale nečekal bych zázraky. Jednak určitě nějakého šikulu napadne svážet gamblery dodávkou do vedlejšího města. A potom – stát se o mě přece vždycky postará, tak proč bych nenaházel všechny peníze do automatů?! Navíc vlády bez ohledu na barevné složení dělají všechno pro to, aby maximalizovaly nezaměstnanost. A když není do čeho píchnout a situace je zoufalá, barevná světélka uklidňují… Ostatně, stát má rád svoje ovečky závislé a nesvéprávné.

Mimochodem, obce by měly mít právo zakázat i bůček, vepřo-knedlo a řízky smažené na sádle. Rakovina a cévní choroby mají u nás na svědomí daleko větší finanční i lidské ztráty než automaty. Ale psssssst! Aby mě nějaký fašista hned nevzal za slovo…

Vladan Brož

advokát, vedoucí právní poradny Transparency International

Vladan Brož
+10
Líbí
Nelíbí

Nález Ústavního soudu potvrdil jen to, co říkáme již delší dobu. Tedy, že samosprávy mají ústavou zaručené právo na svém území provoz hazardu regulovat. Toto právo se snažilo omezit přechodné ustanovení v zákoně o loteriích, které se však, nikoli překvapivě, ukázalo jako protiústavní. Přechodné ustanovení bylo odrazem předchozí dlouhodobé praxe ministerstva financí, které vydávalo povolení k provozování videoloterijních terminálů a jiných zařízení zcela v rozporu se zákonem a obecně závaznými vyhláškami. Ministerští úředníci přitom prokazatelně již minimálně od roku 2008 o nelegálnosti svého konání věděli, nicméně svou praxi odůvodňovali jiným právním názorem a nesmyslnými obavami z arbitráží.

K jistému omezení hazardu jistě dojde, jde jen o to, nakolik si vedení jednotlivých obcí uvědomí, že hazard není normální podnikání. Hazard totiž velmi často znamená závažný druh závislosti, srovnatelné s drogovou závislostí. Ve výsledku pak hazard s sebou přináší velké množství negativních společenských jevů od drobné kriminality, přes lichvu a rozpady rodin k praní špinavých peněz a tvorbě korupčního prostředí. Peníze, které obce za provozování hazardních přístrojů na svém území ze státního rozpočtu dostávají, pak jen velmi těžko mohou kompenzovat škody, které jim tento „byznys“ přináší. Existuje množství obcí a měst, jejichž vedení se zatím marně snažilo hazard ze svého území vykázat úplně, případně jej regulovat místně či časově. Dnes už to mohou dělat, aniž jim v tom brání zákon nebo ministerstvo financí. To považuji za klíčové.

Jan Švácha

místostarosta Rakovníka

Jan Švácha
-17
Líbí
Nelíbí

Obce zmíněným rozhodnutím Ústavního soudu dostaly do rukou nástroj, kterým mohou rozhodnout o konci hazardu vlastně téměř ze dne na den. Stačí upravit vyhlášku a svolat zastupitelstvo. Tolik teorie. Praxe je daleko složitější. Provozovatelé heren přicházejí o živnost a výdělky a jejich zaměstnanci o živobytí. Podle toho vypadá i ochota provozovatelů výherních automatů i výherních loterijních terminálů opouštět dobytá teritoria.

Anketa

Kdo to nejlíp trefil?

V Rakovníku platí vyhláška o rušení automatů už od počátku loňského roku. Od té doby vlastně nepřestávají ataky loterijních společností na zastupitele – v zastupitelstvu se projednávaly změny, které by omezily účinnost či zcela zrušily vyhlášku, už čtyřikrát. Naposledy 22. dubna 2013. Objevují se stále stejné argumenty na obhajobu herních zařízení: Vzniknou černé herny, město přijde o peníze ze zisku společností, hráči se odstěhují o vesnici či město dál, obsluhy heren přicházejí o práci. Už nikdo nezmiňuje s hazardem spojenou zločinnost, zruinované rodiny či sebevraždy. Systematický tlak u nás zastupitelé pociťují především ze strany sportovních oddílů a jejich zástupců. Jde o taktiku, která dost funguje. Zkráceně: Když budou ve městě automaty, bude víc peněz na sport. Není to nutně pravda – peníze jdou do rozpočtu města a navýší-li se rozpočet, bude město teprve rozhodovat, kam peníze dá. Jestli do opravy chodníků, nebo na činnost sportovních oddílů.

Je třeba také říct, že každé z měst v České republice by potřebovalo víc peněz, než má v rozpočtu. Podle mých zkušeností tomu tak bude, s výjimkou několika obcí, vždy. Velmi těžko se tedy obci peníze z hazardu odmítají. Přesto doufám, že města a obce najdou dostatek odvahy videoloterijní terminály zakazovat. Každý zastupitel by si měl čas od času položit otázku, co je dobré pro obyvatele a jeho obec. Provoz videoloterijních terminálů to rozhodně není.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+11
Ano
Ne

Diskuze

8. 4. 2014 | 8:33 | Josef Nekovář

A MAJITELÉ HEREN NEBUDOU MÍT CO ŽRÁT!
https://www.youtube.com/watch?v=OKLegktOgHc
více

27. 4. 2013 | 22:56

nezbaví více

27. 4. 2013 | 14:45 | J.Bubla

Podle mé zkušenosti radního z malé obce jsou automaty především pračkami na peníze. K tomuto poznání mě vede "přiznání" k odvodu obci provozovatele přístroje z místní hospody. Tam sedává snad jen několik notoriků těšících...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Splatnost, Výnos, Připojištění, aleš poklop, daňové odpočty, třetí pilíř, příspěvek zaměstnavatele, penzijní společnosti, Petr Skokan, rituální předmět, organovo, podpora podnikání, kristýna patenidisová, komerční zdravotní pojištění, ekologická újma, červenec, souběh důchodů, výjimka

3P42397, 7B23159, 4AU2468, 3B16916, 3Z53548

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK