Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Rodičovský příspěvek nově: Rychlejší čerpání (i pro chudé). Kdo je pro?

Jsem konzerva, šosák a šovinista, který má za to, že máma má být s malými dětmi doma. Z představy jeslí se mi dělá nevolno. A přece si myslím, že jsou správné návrhy Ministerstva práce a sociálních věcí, aby rodiče mohli čerpat rodičovský příspěvek rychleji než dnes a aby mohli nechávat děti od útlého věku v jeslích víc než dnes, aniž by o rodičák přišli.
Rodičovský příspěvek nově: Rychlejší čerpání (i pro chudé). Kdo je pro?

Můj sen je americký sen. Ale ne ten o tom, jak se díky usilovné práci a ostrým loktům stanete miliardářem. Můj sen je sen o středostavovské rodině, tak jak ho v některých svých povídkách kreslil Ray Bradbury: muž se unavený vrací z práce, v domě s ještě nesplacenou hypotékou ho čeká žena a děti, dostane sendvič, prohodí pár slov přes plot se sousedem a jde něco kutit do garáže… Pak se to tedy většinou zvrtne a syn začne ve sklepě pěstovat obří mimozemské houby nebo něco podobného, ale to pro nás v tuhle chvíli není důležité.

Nebyly to ovšem obří houby, které ten sen poničily. Skončil tehdy, když ta žena, co čekala doma, až se muž vrátí z práce, začala chodit do práce taky. Možná musela, protože už se – čím to? – sny nedaly financovat. Což je smutné. Možná „musela“, protože se sny začaly nafukovat, už nestačil levný domek a auto bylo lepší od začátku nové, proč začínat s nějakým ze secondhandu, také nezbytně nutných spotřebičů najednou přibývalo… a tak dál. Což je o něco smutnější. A možná ta žena do práce prostě chtěla. Což je podle mě nezodpovědné. Minimálně pokud jsou děti malé.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Petr Koukolíček: Molekulární gastronomie. Avantgarda na vašem stole

První česká kniha o molekulární gastronomii je tu! Molekulární gastronomie je fenomén poslední doby a my přinášíme unikátní publikaci, která vám pomůže nahlédnout nejen pod pokličku této tajuplné alchymie!

Nemám tu ovšem v plánu vás přesvědčovat o tom, že ideální model rodiny je právě ten můj. Nebudu snášet argumenty, proč se mi nelíbí jesle a proč mají mámy zůstávat s dětmi co nejdéle doma. Přestože si to totiž – a z dobrých důvodů – myslím, jsem zároveň rád za nové návrhy na změny pravidel rodičovského příspěvku, se kterými přišlo Ministerstvo práce a sociálních věcí a které podporují přesně opačné věci.

Rodičovský příspěvek vytěžíte rychleji…

Jednou z nich je možnost čerpat rychleji rodičovský příspěvek. Každému dítěti nachystal stát jako start do života 220 tisíc. Nedostane je ale najednou, rodičům je vyplácejí postupně po měsících. Tempo čerpání – a tedy výše měsíčního příspěvku – se dá regulovat, s jistými omezeními. Nejrychleji se dají peníze ze státu vypumpovat za nějakých dvacet měsíců. Ministerský návrh (který ovšem ještě neprojednala ani vláda) mluví o možnosti nejrychleji peníze ze státu vyrazit za půl roku. Nikoli však proto, aby se s nimi rodina vypravila na Havaj – ale aby si rodiče mohli odškrtnout, že maximum bylo vytěženo, a aby mohli spěchat do práce těžit další maxima ze zaměstnavatele.

… dokonce i když jste chudí...

Zmírnit by se měly také podmínky pro rodiče, kteří nedostali peněžitou podporu v mateřství. Pro ty zatím platí zcela nesmyslné pravidlo, že s dobou čerpání a výší rodičovského příspěvku nemůžou hýbat. Rodičák mají na čtyři roky, ze začátku dostávají 7600 korun, pak už po většinu z těch čtyř roků jen směšné 3800. I ti by nyní měli dostat šanci trochu víc o sobě rozhodovat.

… a jesle vás o něj nepřipraví

Nu a další novinka je, že vám rodičovskou nevezmou, když budete dávat dítě do jeslí. Dnes ho tam můžete nechat maximálně 46 hodin v měsíci. Pokud limit překročíte, je to porušení podmínek. To by mělo skončit – aby rodičovstvo mohlo dřív začít pěkně plnohodnotně budovat kapitalismus, chodit do práce, vydělávat peníze a podobně.

Za dobré slovo knížku

Minule jsme v rubrice Co si o tom myslíte? psali o strojích, které vám vezmou práci. 

Nebo nevezmou – většina diskutujících mi to aspoň vehementně vyvracela. Tak snad to tak bude a nepřijde ten svět, kdy bude valná část lidí odkázaná na almužny, sociální dávky, nepodmíněné příjmy nebo plat za podřadnou a zbytečnou práci kancelářské krysy. Přesto bychom knížku rádi poslali MoBovi, který v diskuzi připomněl klasika polské sci-fi Zajdela a jeho vizi právě takové vyspělé společnosti. Společnosti, kde: „Nejnižší třída nepracuje (nemá co dělat, nemá na to schopnosti) a dostává kredity jedné barvy. Přežít se tak dá, asi něco jako na sociálních dávkách. Střední třída pracovat může a pokud pracuje, dostává navíc kredity jiné barvy. Tím je možné výrazně si zlepšit životní standard, ale mnoha lidem stačí nepracovat (tuším, že dostávají více těch nejnižších kreditů). Nejvyšší třída pracovat musí (kreativní lidé, inteligence) a za to dostává úplně nejlepší kredity.“ 

Svět není ideální

Jsem oběma rukama pro. Abych totiž parafrázoval jeden slavný výrok: Nesouhlasím s tím, že matky mají chodit do práce co nejdřív, ale budu do smrti bránit jejich právo to udělat. Důvody pro to jsou myslím jasné: pro spoustu rodin to znamená možnost mít se líp. Jsou mámy samoživitelky, pro které dost znamená každá tisícovka z rodičovského příspěvku i ze zaměstnání, a čím dřív se k ní dostanou, tím líp pro ně. Jsou mámy, které prostě pracovat budou muset, ale čtyři roky doma pro ně znamenají obtížnější návrat do práce, případně fakt, že se budou muset spokojit s menší výplatou. Jsou matky až příliš závislé na výdělku muže, se kterým se nedobře žije a který jejich ekonomické závislosti zneužívá. Jsou rodiny, které příliš tlačí hypotéky a další závazky… Zkrátka je tu spousta okolností, které jaksi odlišují náš svět od toho ideálního. Ale aspoň nám tu děti nepěstují po sklepech obří mimozemské houby. Doufám.

Co si myslíte vy? Dávali jste děcka do jeslí? Protože se to tak dělalo, protože to bylo pohodlné, protože nebylo zbytí? Dali byste je tam dnes? Je vám milý model „muž živitel, žena ochránkyně rodinného krbu“, nebo se vám naopak příčí myšlenka, že by žena byla bez vlastních příjmů? Myslíte, že čtyři roky rodičovské dovolené jsou spíš velkorysá a chvályhodná sociální vymoženost, nebo socialistický nesmysl? Líbí se vám možnost čerpat rodičovský příspěvek rychleji?

Dejte nám vědět v diskuzi pod článkem, jsme zvědaví na vaše názory a postřehy a pro jednoho z vás máme za příspěvek do debaty nachystanou knížku z nakladatelství Grada.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+13
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

1. 9. 2016 14:34 | Ladislava Tesařová

Myslím, že je dobré mít možnost volby,a proto se mi možnost rychlejšího čerpání rodičovského příspěvku líbí i to, že tam budou volnější ostatní podmínky. Nemyslím, že by žena měla být ekonomicky závislá na muži, nikdy nevíte, co vám život přinese - z "partnera" se může vyklubat neřád, který její ekonomické závislosti bude využívat, po letech jí může vyměnit za "novější model" a co bude dělat žena, která své vzdělání promarnila v domácnosti a nepracovala na své kariéře? Bude ráda, když bude dělat za nesmyslně podhodnocenou mzdu pokladní v hypermarketu nebo uklízečku. A i když se manželství vydaří a ekonomicky to unesou, nebude mít pro budoucnost odpracované roky na svůj důchod, čili ho třeba vůbec nemusí dostat. A co bude v situaci, kdy její manžel předčasně zemře? Pokud budou děti malé, dostane vdovský (a sirotčí) důchod. Ale mít nárok na vdovský důchod trvale se odvíjí od vašeho odchodu do důchodu, který se neustále oddaluje. A proto si myslím, že je nezodpovědné, aby žena zůstávala doma a neměla svou kariéru a své nezávislé příjmy, protože by taky v budoucnu mohla skončit na sociálních dávkách nebo i hůř, jako bezdomovkyně.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

4. 3. 2016 2:08 | Jean

Toto vymyslel jen blázen , ta nemocnost nenahradí ty podprůměrně platy..Asi potřebuji otroky zpět na pole , Škoda , ze nejde pracovat. Za misku ryze.. Třeba. By mohly nastoupit po porodu , za hlídání vysolit 10 a vydělat si 15 . Odporný život v odporné státu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

3. 3. 2016 23:41 | guicklik

Myslím si, že by se tato problematika měla více řešit. Můj názor je takový že by rodič měl být doma s dítětem 3roky, dat mu základy a poté ať dítě nastoupí do školky. Ale nechapu jak je možné, že tento stát neřeší finanční podporu rodiny.... Je smutne, že je zcela běžne že matka má sice podprůměrný příjem nicméně se nějak uživí když je sama, nicméně mít nižší příjem z rodičovské a živit ještě dítě a kde jsou finance na bezne výdaje?a to nemluvim o potřebách pro dítě(pleny, očkování, sunar......). Proc se neudělá naopak to,aby minimální rodičovská byla 11500kc na 3roky....aspoň... Pak se diví, že je málo děti, ale jak mají mladé rodiny mít děti, když je spousta z nich nahnana do hypotek, aby měli aspoň střechu nad hlavou a rodičovská neuživí jednoho natož dva????
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+15
Líbí
Nelíbí

3. 3. 2016 23:27

a co jako?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (havlae 03. 03. 2016 09:17)

3. 3. 2016 14:23 | rucmaj

Se dvěma syny jsem byla doma 9 let. Myslím, že to bylo nejkrásnější období našeho života. Jde o nastavení životních hodnot, nemáme nové auto, luxusní byt, na dovolenou jsme jezdili po ČR. Jistě, každý má právo se rozhodnout, kdy se vrátí do zaměstnání, ale vůči dětem mi to přijde opravdu líto.... A ještě jeden názor. Moje babička říkala: že děti se rodí bez ohledu na peníze. A kdo dítě chce, bude ho mít bez ohledu na výši jakéhokoliv příspěvku. Dítě se přece nerodí proto, aby se jeho narození vyplatilo !!!, ale aby bylo milováno.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+39
Líbí
Nelíbí

3. 3. 2016 10:34 | wonder

Se ženou zastáváme pravidlo 1000 dní (popř. 3roky) - tak dlouho by podle nás, měl rodič (ať už matka nebo otec) s dítětem doma zůstat a věnovat se jeho rozvoji, naučení správných návyků a posílení sociálních vazeb. Dát malé dítko do jeslí, jen proto, aby rodiče mohli pracovat na svoji kariéře neuznávám a přijde mi to sobecké. Malé děti potřebují lásku a péči a tu jim školky/jesle nezajistí v takové míře, jakou potřebují.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+11
Líbí
Nelíbí

3. 3. 2016 9:17 | havlae

Souhlasím s tím, že by máma měla být s dětmi co nejvíce, ale... Jsou ženy, které dostaly do vínku takové schopnosti, že předčí mnohého muže a které role mámy úplně nenaplňuje, proto hledají své uplatnění i mimo rodinu. Byla by škoda jejich potenciál nezúročit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+13
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 7 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Fondy národní, Bonita, NAV, telefónica, o2, mobilní operátoři, daň z příjmů, daňové úniky, niilo jääskinen, identifikace, Baby Gaga, makroekonomická data, compliance rate, obvyklá cena, lublaňská burza, Big Brother Award, Hrubý, Hamilton

1T31308, 5E30844, 7B54457, 7T41122, 7T41122

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK