Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Konflikty se šéfem není dobré držet pod pokličkou

| rubrika: Jak na to | 10. 8. 2009 | 1 komentář
Konflikty se šéfem není dobré držet pod pokličkou
Vést lidi je těžká a zodpovědná činnost. Někteří šéfové mohou mít své mouchy, například může být nerozhodný, nebo naopak nepříjemný cholerik. Nejčastější radou ke každému konfliktu je nenechat si to líbit.

Mezi deset nejčastějších konfliktních situací, do nichž se může dostat zaměstnanec, řadí deník Handelsblatt šéfy, kteří se například snaží vnutit ostatním svůj styl či jsou choleričtí, přivlastňují si cizí nápady. Každý problém stojí za to zkusit vyřešit, ale i to vyžaduje od zaměstnance odvahu nenechat si danou věc líbit.

Šéf mi nutí svůj pracovní styl

Ne všichni jsou stejní a každému vyhovuje trochu jiný styl. Pokud něčí pracovní stůl vypadá jako skládka, ale pracovníkovi to vyhovuje a vyzná se v chaosu, který ho šéf donutí přeskládat, je pravděpodobné, že najednou tento zaměstnanec nebude schopný nic najít. „Jasně šéfovi řekněte, že váš styl je odlišný, ale stejně tak efektivní jako ten jeho,“ píše pro Handelsblatt psycholožka Chistiane Drühe-Wienholt a dodává, že pak člověk nesmí šéfa zklamat, aby viděl, že má pravdu a že se dokáže orientovat i ve zdánlivém nepořádku.

Šéf je cholerik a vztek si vybíjí na mně

Cholerický šéf je nepříjemný a je na místě opatrnost, protože nikdo neví, kdy takovému zuřivému člověku povolí nervy. „Pokud šéf křičí, neodpovídejte za žádných okolností stejným tónem. Než promluvíte, tak se raději zhluboka nadechněte, jinak riskujete eskalaci konfliktu,“ tvrdí Drühe-Wienholt. V extrémním případě, pokud je těžké zvládat vlastní emoce , se doporučuje otočit se na patě a raději odejít. „Konverzaci není dobré přerušit na dlouho. Když se šéf uklidní, zdvořile a jasně mu sdělte, že si nepřejete, aby s vámi bylo takto zacházeno a nabídněte, že s ním budete rádi o problémech věcně hovořit,“ říká Drühe-Wienholt.

Šéf mi dává nejasné úkoly a nedodržuje sliby

Pokud šéf neumí jasně určit, co a jak by mělo být uděláno, může mu jeho zaměstnanec připomenout, že když dal jednou jasné instrukce, vše bylo včas a v pořádku. Případně je dobré zadanou práci sepsat. „Email má v tomto velkou výhodu, že má zaměstnanec dokument i s datem, který může, pokud jsou nějaké pochybnosti o úkolu či datu zadání, použít,“ myslí si Christine Weiner, poradkyně v oblasti podnikání, kterou cituje Handelsblatt.

Šéf je louda a neumí udělat rozhodnutí

Pokud se šéf chová jako politik, snaží se neudělat žádné rozhodnutí i přesto, že mu dá podřízený jasně na výběr z několika možností, a chce si nechat všechny cesty otevřené, je prý nejlepší nechat to tak být. „Nakonec nese šéf odpovědnost. Každý by si měl dát hlavně pozor, aby se ji šéf nesnažil potom shodit na někoho jiného,“ tvrdí Drühe-Wienholt.

Šéf je blázen do kontrol a nejraději dělá vše sám

Šéf se může bát, že se něco zvrtne. Není si jistý výsledkem a tak úplně nevěří lidem. Z toho vyplývá, že jsou zaměstnanci často kontrolovaní. Dobrou obranou je, pokud zaměstnanec nabídne nějakou část projektu , kterou by mohl vést a za kterou by nesl zodpovědnost. Tím by ale celý proces neměl skončit. Je vhodné takovému šéfovi pravidelně hlásit úspěchy projektu a tak mu ukázat, že je na zaměstnance spolehnutí.

Šéf mě neustále kritizuje, i před ostatními

„Napoprvé je nejlepší, pokud to není příliš obtížné, nevystupovat proti šéfově kritice , protože jako vedoucí pracovník tahá za delší konec provazu,“ myslí si Weiner. Dobré je domluvit si brzy osobní rozhovor, ve kterém zaměstnanec například zmíní, že kritika negativně působí na jeho pracovní výkon, který je jinak dobrý. Tento rozhovor by zaměstnanec neměl brát osobně. Vhodné je při rozhovoru také zmínit věci, které fungují a na kterých se dá stavět.

Šéf mě přetěžuje prací

Ne vždy nadřízený ví, kolik práce jeho zaměstnanec zrovna má. Mlčení je v tomto případě opravdu špatným řešením a poukázat jen na to, že to zaměstnanec nestíhá, znamená zklamání šéfa ohledně pracovního výkonu podřízeného. „Lepší je udělat seznam projektů, na kterém zaměstnanec pracuje. Měl by se zeptat, jaké priority má projektům přiřadit,“ tvrdí Drühe-Wienholt.

Anketa

Vážíte si šéfa?

Šéf neoceňuje můj výkon a nepovýší mě

„Uznání se dá požadovat, ale zaměstnanec by si měl dát pozor, aby se nedostal do osobní roviny,“ tvrdí Weiner. Proto by měl zaměstnanec dát šéfovi vědět, že se mu nejlépe pracuje, pokud má zpětnou vazbu a když mu šéf řekne, jaká práce se mu líbí. I na možnost kariérního postupu se může zaměstnanec zeptat. „Zaměstnanec si může vypracovat vlastní kariérní plán a ukázat ho šéfovi. Pokud je podřízený schopen obětovat volný čas na další vzdělávání, může to šéfa přesvědčit, že by zaměstnanci nějaký kurz dalšího vzdělávání dopřál,“ tvrdí Weiner.

Šéf nepřijme kritiku

„Podařená zpětná vazba nadřízenému je nejvyšší umění,“ tvrdí Weiner a doporučuje k tomu zvolit osobní rozhovor, ve kterém by neměl zaměstnanec plísnit šéfa za chyby, které vidí, ale spíš si vyjasňovat příčiny neshod a nedorozumění. Místo kritiky je prý lepší zvolit opisný tvar, tedy ‚já bych to udělal...‘ či ‚u nás to funguje...‘. Na takový rozhovor je také dobré se předem připravit, aby řeč pak nestála a slova volně plynula.

Šéf prodává moje nápady jako své vlastní

Pokud se taková situace stane při vetší prezentaci nápadu , radí Wiener zatnout zuby a neříkat nic. „Ihned po takové situace je ale vhodné, aby zaměstnanec za nadřízeným zašel a řekl, jak dobrý je to nápad, ale že má na jeho konceptu také podít a že je rád, že může pomoci posouvat práci dál vpřed,“ tvrdí Wiener a dodává, že pokud udělá příště stejnou věc, je dobré se ofenzivně zeptat, proč nezmínil všechny původce nápadu.

Podařilo se Vám úspěšně vyřešit nějaký konflikt na pracovišti? Podělte se o zkušenosti.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

10. 8. 2009 | 7:56 | Miki

Moje poslední šéfka měla všechny vyjmenované vlastnosti. Jediné co ji zajímalo byly konečné výsledky, ale i za cenu podvodů. I když během 2 měsíců z pobočky odešlo asi 15 lidí - právě pro její špatné povahové vlastnosti a...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Bankrot, Administrativní cena, Připojištění, jan sedláček, doplňkové penzijní spoření, aleš poklop, operátoři, příspěvek zaměstnavatele, hlavička zákona, vw, Hang Seng Bank, boj proti korupci, gold eagle, vývoj v ČR, Ústí nad Labem, výpočet, vchodové dveře, fér konsolidace

5AA2608, 2SK0238, 2L74312, 1C37501, 1AS0431

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK