Co říkáte na nápad zvýšit DPH na záchranu státního rozpočtu?

Co říkáte na nápad zvýšit DPH na záchranu státního rozpočtu?
Příští rok se český stát zadluží o více než dvě stě miliard korun. Tolik má činit deficit státního rozpočtu. Ministr financí proto začíná hovořit o potřebě zvýšit například DPH, aby se díra částečně zalepila. Je to dobrý nápad? Napište, co si o tom myslíte.

A je to tady. Bez zvyšování daní se státní rozpočet, který se kvůli recesi propadá do stamiliardových deficitů, zachránit nepodaří. Jako zatím poslední s touto myšlenkou vystoupil ministr financí Eduard Janota. Ten hovoří třeba o zvýšení daně z přidané hodnoty. Platí ho všichni v cenách zboží a služeb. Každý rok z ní stát získá zhruba 17 procent svých příjmů. Navíc její výběr je poměrně jednoduchý.

Zatím o vyšších daních hovořila sociální demokracie. Ta ale míří na daně z příjmu. Chce je zvýšit lidem s příjmy vyššími než sto tisíc korun měsíčně a firmám. Autor sociálnědemokratického ekonomického programu Jiří Havel ovšem už připustil, že není vyloučeno ani zvýšení sazeb zdravotního a sociálního pojištění, které se platí ze mzdy. ODS se debatám o řešení rozpočtové díry zatím vyhýbá. Zřejmě se spoléhá na to, že budoucí růst ekonomiky problém vyřeší. Jenže na to se při pohledu na makroekonomické prognózy zjevně spoléhat nedá.

Je zvýšení DPH nejlepší cestou jak rychle vyřešit problémy státního rozpočtu? Existuje jiná daň, která by tuto funkci splnila lépe? Nebo si myslíte, že růst ekonomiky výpadek příjmů v příštích letech zase nahradí?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI MÍNĚNÍ OSTATNÍCH.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 17 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

30. 7. 2009 21:24 | john

SETRIT SETRIT A SETRIT, lepit diry v rozpocti pujcovanim nebo okradanim je totalni nesmysl. Pokud napriklad Ceske drahy maji 1miliardu na reklamu, tak rikam ze ve statnim rozpoctu je jeste hodne rezerv kde se tech 200 miliard najde.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 19:36 | Igor

Nemáte pravdu! Ve Vašem případě by to byla pravda pouze u komodit, co nemusíte mít. Musíte bydlet, topit, jíst, oblékat se, dopravovat se a pod. Když stát nařídí zvýšit DPH na tyto buitné komodity k životu, tak to je důkaz, že stát preferuje bohaté!
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 7. 2009 16:40 | Nox

Problem DPH je, ze nekteri lide si ji budou moci odecist i u nekterych veci osobni spotreby. Proto je potreba dan ze spotreby i z prijmu - tam zase hrozi zatajovani prijmu, prace nacerno, atd.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 15:16

Zvyšovat DPH není preference bohatých. Je to jediná logická spravedlivá daň. Kdo spotřebuje málo, protože je třeba chudý, zaplatí málo na DPH. Kdo hýří a utratí hodně, zaplatí také hodně DPH.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 7. 2009 13:17

Citace - Jirka Hadrava / 30.07.2009 13:03

Od existence DPH tvrdím, že tato daň je jediná spravedlivá daň jakéhokoliv hospodářského systému. Konečně se někdo snaží, i když oklikou o tomto problému diskutovat. Je potřeba zdaňovat spotřebu a ne příjem. Proto jsem pro odbourání všech ostatních daní a poplatků včetně základního zdravotního a sociálního pojištění a stanovení jednotné výše DPH samozřejmě pokud možno na co nejširší úrovni nejlépe celosvětové nebo alespoň Evropské. Velice rád zaplatím třeba i 55% DPH, pokud dostanu nezdaněný příjem a nebudu se muset strachovat o to, zda zítra vydělám na povinnou platbu zdravotního či sociálního pojištění.

Akorát jsem si bohužel nevšiml, že by někdo byť jen slůvkem zmínil rušení daně z příjmu... Souhlasím s tou ideou, ale dokud tu budou občas volby, tak to není realizovatelné. Politici se chtějí zavděčit voličům a nejvíce voličů jsou (doplňte si sami).
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 7. 2009 13:17 | Jirka Hadrava

Nevím proč z úst sociálně cítících lidí se ozývá nevole ke zvýšení DPH. Je to protože zde chybí ten druhý krok - zrušení všech daní a poplatků? Je na snadě, že zvýšením DPH na míru 45-55% by došlo k naprostému nahrazení daní z příjmů a různých jiných daní, které by se nemuseli vybírat. Navíc by zdaňovaná byla spotřeba. Bezdomovec by zaplatil DPH z deseti rohlíků a lahve rumu. Ten kdo by měl na víc by samozřejmě zaplatil procentuelně stejnou daň za auto, nebo drahou dovolenou a také samozřejmě za vstupy do své prosperující podnikatelské činnosti. Co je na tom špatného? Zastávám tento názor od vzniku DPH. Proč o tom nechce nikdo diskutovat? Víte kolik by odpadlo legislativy v daňové problematice, kolik by odpadlo darmožroutů - daňových poradců ....
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 7. 2009 13:03 | Jirka Hadrava

Od existence DPH tvrdím, že tato daň je jediná spravedlivá daň jakéhokoliv hospodářského systému. Konečně se někdo snaží, i když oklikou o tomto problému diskutovat. Je potřeba zdaňovat spotřebu a ne příjem. Proto jsem pro odbourání všech ostatních daní a poplatků včetně základního zdravotního a sociálního pojištění a stanovení jednotné výše DPH samozřejmě pokud možno na co nejširší úrovni nejlépe celosvětové nebo alespoň Evropské. Velice rád zaplatím třeba i 55% DPH, pokud dostanu nezdaněný příjem a nebudu se muset strachovat o to, zda zítra vydělám na povinnou platbu zdravotního či sociálního pojištění.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 12:24 | pítrs

Vymyslet zákon: všem zaměstnaným v takové pozici, že dostávají plat z veřejných peněz snížit plat o 20% (něco takového udělali v Maďarsku). Snížit počet státních zaměstnanců min. o 30%. Snížit počty policistů tak, abychom jich neměli nejvíce v Evropě po přepočtu na počet obyvatel.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 7. 2009 10:13 | Igor

Zvýšení DPH je preference bohatých! Doplatí na to opět chudí a střední třída!!
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 12:23 | Ruprecht

Navrhuji zvýšit DPH na 49,9 %, snížit důchody na hranici životního minima nebo i pod ně, ať tito neproduktivní darmožráči co nejdříve odejdou a nezatěžují tak naši mladou a dynamickou, progresivní společnost, vedenou nerozbornou ODS ku světlým ztřkům. Rovněž by se mělo výrazně přidat na dávkách našim opáleným sdpoluobčanům, ať se z Kanady radostně zase stahují k nám ! Nebylo by od věci výrazně snížit daně z příjmů zbohatlíkům a tunelářům. Na první pohled to vypadá kontraproduktivně, ale když si uvědomíme, že tyto osoby pak mnohem více utratí - a to přece máme ošetřeno zvýšenou DPH. Rovněž by se měly zvýšit doplatky na léky a u lékařů, aby ze systému konečně vypadli všelijací ti čičmundové - a přežívalo více osob s modrou krví, kteří postupně zkvalitní český genefond, takže jeho kvalita se bude blížit soudruhům z USA ! Další daně pro lůzu by se daly dovymyslet. Daň z komínů by asi neprošla, alwe co t akhle progresívní daň z objemu motorů motorových přibližovadel ? Z prvních 50 ccm po 1.000 Kč za 1 ccm a rok, pak by se to mohlo snižovat a při obsahu nad 5.000 ccm bych návrhoval 10 let celkové daňové prázdniny. Dále bY se mohla zdanit podváha lůzy a ještě mnoho hodnotného by mohla návrhovat ODS. Tyto myšlenky věnuji nezištně zcela zdarma ! Čes a zdar ! Ruprecht
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 10:59 | Pierre

20 % výdajů státního rozpočtu může vládat nějak ovlivnit, 80 % jsou výdaje, které je nutné platit ze zákona. A potom si stačí vzpomenout, kdy se tyto mandatorní výdaje zvyšovaly, kdy se neprováděly žádné reformy v době hojnosti. Uplácení funguje nejenom u veřejných zakázek, uplácejí se i voliči. Z levicového spektra politické scény jsem slyšel, že schodky mají i jiné země Evropy, i ty bohatší. Dodávám, na jak dlouho, než přijde čas zúčtování. Ředitel Microsoftu pro Evropu ve svém rozhovoru zmínil, že 90 % evropských politiků ví, co by se mělo dělat, jenže to neudělá kvůli svému znovuzvolení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 10:58 | MoB

Zásadně nesouhlasím. Dokud se politici nenaučí správně hospodařit, nemají nárok nejen na více peněz z kapes poplatníků, ale ani na ty stávající. Až u nás nebudou nejdražší dálnice v Evropě, až nebude státní aparát stát tolik peněz, až bude stát zaměstnávat jenom polovinu úředníků, až nebude parlament vyrábět legislativní paskvily, až se budou politici starat o fungování státní správy a ne o vlastní kapsu, až přestanou lhát, až... pak snad. Do té doby jsem proti.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 10:41 | Lenka Ulčová

Nesouhlasím s ním. Důvod je prostý. Je to nejjednodušší řešení, ke kterému sahali už panovníci před stovkami let. Je smutné a pro mne velkým zklamáním neochota našich "špiček", vládních, politických i úřednických, šetřit spolu s občany. Toto je arogance moci. Toto je přesně opatření, které nenaučí lidi pracovat a nepodvádět.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 7. 2009 10:16 | kve

A na to jsi prisel prosim te jak?
DPH je jedina spravedliva dan - platis jen za to co si koupis - bohati lide vetsinou kupuji vice, takze i vice plati ..
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 7. 2009 10:14 | kve

Ono to neni az tak kvuli recesi ze ... To ze se na ministerstvech utraci kde nema, ze se davaji zakazky drahym firmam ktere podmaznou a ze kazdy druhy poslanec je ve spravni rade kde dela prd a bere za to desetitisice a ze kdyz se hlasuje je pritomna polovina poslancu a o neco vice senatoru.
To ze veznice stoji prachy aniz by vezni museli makat, ze v nemocnicich jsou pacienti bez pojisteni, ze do televize a radia se cpou prachy ani se nevi za co a mohlo by se pokracovat ...
Jinymi slovy, najit mista kde se zbytecne utraci je mnoho, jenze koho to bude bolet kdyz se tam utracet nebude? Ty co o tom maji rozhodnout ... takze je to jasne.... DPH pujde nahoru -> bude se vice setrit, ekonimika pujde dolu a za rok tu mame dalsi navrh na zvednuti dane ... nejspise dane ze vzduchu - uz vidim jak lide zadrzuji dech...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 17 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Je správné snižovat sazbu daně pro lidi z nízkými příjmy?

23. 7. 2009 | redakce Peníze.CZ | 18 komentářů

Je správné snižovat sazbu daně pro lidi z nízkými příjmy?

Sociální demokraté zveřejnili předvolební program. Mimo jiné chtějí zvýšit daňovou sazbu lidem s příjmy nad sto tisíc. Pokud to bude možné, chtějí naopak snížit sazbu pro nízkopříjmové... celý článek

Využijete velkých slev na letní dovolené?

25. 6. 2009 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Využijete velkých slev na letní dovolené?

V zimě cestovní kanceláře tvrdily, že zájezdy last minute letos skoro nebudou. Teď musí ve velkém zlevňovat, aby vůbec nějaké klienty sehnaly. Co si myslíte o marketingových fintách... celý článek

Co s vaší finanční situací zatím udělala recese?

11. 6. 2009 | redakce Peníze.CZ | 8 komentářů

Co s vaší finanční situací zatím udělala recese?

Skoro polovina Čechů tvrdí, že jim kvůli recesi klesly příjmy. Dvě třetiny obyvatel říká, že jen horko těžko vyjdou se svými příjmy. Navzdory těmto tvrzením spotřeba domácností roste... celý článek

Pustíte se do zateplení rodinného domku?

4. 6. 2009 | redakce Peníze.CZ | 13 komentářů

Pustíte se do zateplení rodinného domku?

Stát rozšířil okruh majitelů rodinných domků, kteří budou moci žádat o dotace na zateplení. Jenže překážkou mohou být desítky tisíc korun, které je třeba nejdříve zaplatit za projekt... celý článek

Partners Financial Services