Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Potvrzení daňových odpočtů: která razítka vyschla?

Potvrzení daňových odpočtů: která razítka vyschla?
Jak stát svými novelami, tak i pojišťovny svým rozdílným přístupem k výkladu dělají v možnostech odpočtu zaplaceného pojistného na životní pojištění od základu daně ohromné zmatky. Tisíce klientů potvrzení potřebné pro daňový odpočet proto nezískají. Ptáte se proč?

Možnost snížit si daňový základ o zaplacené pojistné na životní pojištění až do výše 12 000 Kč ročně se poprvé v naší legislativě objevila ve zdaňovacím období 2001. Od té doby se nejenom několikrát změnilo příslušné ustanovení zákona, ale měnil se v čase i přístup pojišťoven k jeho aplikaci. Výsledkem je naprosto obrovský chaos v částkách, které pojišťovny svým klientům pro účely daňových odpočtů potvrzují. Bohužel, ve většině případů jde o čísla nižší, a klient coby daňový plátce či poplatník nevyužije tuto možnost snížení daní naplno. Ačkoli na pojistném 12 000 Kč zaplatil.

Za největší záludnost lze bezesporu označit to, že stát může pravidla pro odpočty neustále měnit. Možnost a způsob daňového odpočtu v žádném případě nejsou součástí pojistné smlouvy, ani neplatí, že by se řídily stavem ke dni uzavření smlouvy. Přesto jsou velmi často používány jako podstatný, ne-li dokonce hlavní argument při prodeji životního pojištění. Jestliže dnes při prodeji investičních instrumentů musí být klient upozorněn, že výnosy minulých období nezaručují výnosy budoucí, měl by nepochybně být také zájemce o životní pojištění náležitě uvědomen, že možnost odpočtu zaplaceného pojistného není do budoucna garantována.

Podívejme se, jak se znění zákona vyvíjelo v čase a jaké to přineslo důsledky pro klienty:

  • Zdaňovací období 2001
    Zákon: odečíst lze "zaplacené pojistné na zdaňovací období".
    Důsledek: pokud klient uzavřel pojistku s roční platbou 12 000 např. 1. prosince a ještě před koncem roku zaplatil roční pojistné 12 000 Kč, měl dostat za rok 2001 potvrzeno pouze 1 000 Kč (za prosinec 2001, kdy pojistku uzavřel). Zbývajících 11 000 Kč totiž nebylo zaplaceno na zdaňovací období 2001, ale až na zdaňovací období 2002. Bohužel ne všechny pojišťovny toto časové rozlišení dodržovaly, a tak u některých dostal klient potvrzeno celých 12 000, u některých jen 1 000, přestože pojišťovny uplatily stejný zákon.
  • Zdaňovací období 2002
    Zákon: odečíst lze "zaplacené pojistné na zdaňovací období".
    Důsledek: nedošlo k žádné změně. Pokud pojišťovna držela stejný výklad zákona, pak klienti, kteří za předchozí rok obdrželi potvrzení pouze na 1 000 Kč, dostali za rok 2002 potvrzeno 11 000 + 1 000, tedy celých 12 000 Kč (bez ohledu na to, že těch 11 000 zaplatili již v roce 2001). Ti, kteří v předchozím roce dostali potvrzení na celých 12 tisíc, i za tento rok odečetli 12 000 Kč (pokud je během roku 2002 na pojistném zaplatili).
  • Zdaňovací období 2003
    Zákon: odečíst lze "zaplacené pojistné na zdaňovací období".
    Důsledek: nedošlo k žádné změně legislativy, ovšem některé pojišťovny si uvědomily, že mají zaplacené pojistné časově rozlišovat, a tak z ničeho nic u pojistek uzavřených v průběhu roku 2003 potvrdily jen část pojistného, vztahující se k roku 2003. Uzavřel-li tak klient pojistku 1. 12., dostal potvrzeno jen 1 000 Kč. Bohužel tento přístup pojišťovny "zapomněly" říct svým obchodním zástupcům a ti vesele lákali další klienty na možnost daňových odpočtů: "Uzavřete-li životní pojištění ještě před koncem roku a ještě v prosinci zaplatíte 12 000 Kč, o těchto 12 tisíc si budete moci snížit daňový základ." To pak bylo překvapení, když klient dostal potvrzeno jen třeba 1 000 Kč.
    O přístupu jednotlivých pojišťoven jsme psali v článku Připraví vás pojišťovna v dobré víře o 11 tisíc?.

Loni přišla změna

Pro zdaňovací období 2004 platí, že lze podle zákona odečíst "zaplacené běžné pojistné ve zdaňovacím období…. podle pojistné smlouvy" a jen při splnění podmínky minimálních pojistných částek (40 tisíc resp. 70 tisíc Kč, o těchto limitech jsme psali v článku Krausovo kukaččí vejce omezuje daňové odpočty).

Jaké toto ustanovení přineslo důsledky?

  1. Došlo k podstatné změně způsobu časového rozlišení - od roku 2004 nezáleží na tom, kterého zdaňovacího období se pojistné týká, ale naopak záleží na tom, ve kterém zdaňovacím období bylo fyzicky zaplaceno (vyjma jednorázového pojistného, které zákon řeší odděleně). Tato změna se dotkla zejména klientů těch pojišťoven, které před tím časové rozlišení podle původního zákona dodržovaly.
    Co se stalo? Pokud klient u takové pojišťovny zaplatil 1. prosince 2003 roční pojistné 12 000 Kč, dostal za rok 2003 potvrzeno 1 000 Kč, ovšem za rok 2004 (tedy letos) zbylých 11 000 Kč již potvrzeno nedostal. Proč? Protože je nezaplatil ve zdaňovacím období 2004, ale v roce 2003. Touto změnou časového rozlišení připravil stát tisíce klientů o možnost odpočtů, přestože jejich pojistka zákonné podmínky splňovala a přestože řádně platili.
  2. Slovem "běžné" bylo z odpočtů vyloučeno mimořádné pojistné, obvyklé například u investičního životního pojištění nebo u různých flexibilních pojištění.
  3. Rovněž nová formulace "podle pojistné smlouvy" je velmi záludná. Proč? Pokud klient má počátek pojistného období např. 1. ledna a byl poctivý a zaplatil ještě v prosinci 2004 proto, aby 1. ledna 2005 měla pojišťovna peníze na účtu, velmi se divil. Přestože platbu provedl ve zdaňovacím období 2004, některá pojišťovna mu ji nepotvrdila. Důvod? Nešlo o platbu podle pojistné smlouvy, neboť podle té měl zaplatit až v lednu.
    Takto konkrétně postupovala např. Kooperativa, která si tím rozhněvala několik tisíc klientů. Podle všeho je její postup správný, smutné ovšem je, že Kooperativa rozeslala příslušné složenky již v listopadu 2004 a neupozornila, že pokud klient zaplatí v roce 2004, nedostane na tuto částku daňové potvrzení. Bohužel ho nedostane ani za rok 2005, protože nešlo o platbu ve zdaňovacím období 2005. Na druhou stranu, jiné pojišťovny zákon takto striktně nedodržují a potvrzení za rok 2004 vydávají i na toto "předplacené" pojistné. I když nebylo zaplaceno "podle smlouvy".
  4. Nově zavedené minimální pojistné částky vyřadily z daňových odpočtů tisíce smluv. Je zřejmé, že toto opatření bylo činěno výhradně v zájmu pojišťoven. Kdyby tomu tak nebylo, bylo by možné pojistné částky sčítat z více smluv téhož poplatníka. To bohužel možné není, což nemá jinou logiku, než touhu pojišťoven po navyšování pojistných částek. Kdo pojistnou částku nenavýšil, za rok 2004 nedostal daňové potvrzení na smlouvu, na kterou ji v předchozích letech dostával.
  5. Aby toho nebylo málo, tak některé pojišťovny přestaly z vlastního rozhodnutí potvrzovat některé smlouvy, které před tím potvrzovaly. Konkrétně jde o pojistky, které obsahují pojištění vážných chorob a které vyplacením pojistné částky při diagnostikování vážné choroby končí. Tato pojistná událost může nastat dříve než v 60 letech věku klienta, tudíž pojišťovny dospěly k závěru, že odpočet na takovou pojistku nenáleží. To, že ji dříve potvrzovaly, přecházejí mlčením.

Letos přišla další změna

Pro zdaňovací období 2005 lze odečíst "zaplacené pojistné ve zdaňovacím období…. podle pojistné smlouvy" a jen při splnění podmínky minimálních pojistných částek (40 resp. 70 tis. Kč). Vypuštěním slova "běžné" se stalo daňově uznatelným jakékoliv pojistné, tedy i pojistné mimořádné, pokud tato možnost je dána v pojistné smlouvě.

Jak stát svými legislativními změnami, tak i pojišťovny svým rozdílným přístupem k výkladu dělají v daňových odpočtech naprosto neuvěřitelné zmatky. Tisíce klientů, kteří se nechají zejména ke konci roku nalákat k uzavření smlouvy právě možností daňových odpočtů, se pak nestačí divit. Vyznat se v právní úpravě není vůbec jednoduché a odhadnout, jaký výklad zaujme právě ta "naše" pojišťovna, je prakticky nemožné.
Alespoň jednu radu závěrem vám ale můžeme dát: pokud se nezmění legislativa, je třeba dávat pozor na to, kdy je podle smlouvy pojistné splatné. Je-li to počátkem roku, v žádném případě nesmí být zaplaceno koncem předchozího roku. Za krátké prodlení nehrozí žádná sankce, za předčasné zaplacení však přijdete o odpočet.

 Co vede pojišťovny k odlišným praktikám? Sjednali jste si na konci roku životní pojistku ve snaze získat plný daňový odpočet? Je normální, že se právní úprava neustále mění?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 3. 2005 7:11, petrsevela

Stalo se mi totéž. Zdá se, že Credit Suisse není tak seriózní pojišťovna jak se tváří. Zavolání na jejich bezplatnou linku, no to je tedy zážitek pro zvláště silné jedince. Nejen že se Vám nesnaží pomoci ale snaží se z Vás udělat blba.

Reagovat

 

+26
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (petrsevela 07. 03. 2005 13:42)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 3. 2005 20:52, PSafranek

Zřejmě jste nepochopil problém! Tazatel nezaplatil nic navíc, tedy nad rámec smlouvy, pouze došlo k záměně platby zaměstnavatele za platbu pojistníka...

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 07. 03. 2005 20:44)

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

13. 3. 2005 | 20:21 | PSafranek

Převedenou rezervu opravdu nemůžete použít jako odpočitatelnou položku - vždyť byla vytvořena z peněz, které jste již jednou uplatnil v předchozích zdaňovacích obdobích. Uplatnit můžete jen to, co jste zaplatil v roce 2004...více

11. 3. 2005 | 7:07 | Pavel

Já mám jiný problém.V roce 2003 jsem měl celkem 6 smluv,které součtem tvořili odčitatelnou položku 12000.-Kč.Od 1.5.2005 se staly v tomto smyslu nefunkční.Bylo mi nabídnuto přepracování dvou z nich do jedné odčitatelné s...více

8. 3. 2005 | 8:45 | petrsevela

Samozřejmě, že platby byly provedeny podle platné smlouvy. Ve smlouvě je uvedeno, že já budu platit více než 16 000 a firma mi bude přispívat 12 000. Takže pojišťovně Credit suisse přišlo na konto více než 28 000Kč a oni...více

8. 3. 2005 | 7:11 | petrsevela

Stalo se mi totéž. Zdá se, že Credit Suisse není tak seriózní pojišťovna jak se tváří. Zavolání na jejich bezplatnou linku, no to je tedy zážitek pro zvláště silné jedince. Nejen že se Vám nesnaží pomoci ale snaží se z Vás...více

7. 3. 2005 | 20:52 | PSafranek

Zřejmě jste nepochopil problém! Tazatel nezaplatil nic navíc, tedy nad rámec smlouvy, pouze došlo k záměně platby zaměstnavatele za platbu pojistníka... více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Nedobrovolná nezaměstnanost, Veřejné výdaje na zboží a služby, Pozůstalostní penze, sleva, mobilní operátoři, o2, operátoři, spotřebitel, výpomoc, out, manageři, osvobození, tereza mynářová, daňová úspora, vězení pro dlužníky, tabakismus, nmnmn, Rychlá půjčka

1P55559, 8P888888, 8P888888, 8P888888, 7B57338

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK