Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zlatko Míčka: Kdo chce investovat do vína, měl by k němu mít vztah

„Nestává se, že by přišel někdo, kdo nemá rád víno, a přesto si ho vybral jako investiční alternativu,“ říká Zlatko Míčka, přední český expert na investice do vína, sommeliér a portfolio manažer investičního fondu Wine Investment Partners.
Zlatko Míčka: Kdo chce investovat do vína, měl by k němu mít vztah

Vínu se věnujete víc než dvacet let, dokáže vás ještě nějaká značka či ročník překvapit?

Nejsem si jistý, že byste našli natolik jedinečné kvalitní víno z Francie, jehož chuť jsem ještě nikdy nepoznal. Samozřejmě ochutnávám vína od nových mladých vinařů, a některá jsou opravdu výjimečná, už se mi ale opravdu dlouho nestalo, abych si koupil víno, které jsem ještě nepil, a mohl se tak těšit na nějakou vyloženě novou chuť. Překvapit může spíš nový sklepmistr. Unikátní byla v tomhle ohledu například loňská aukce burgundských vín Hospices de Beaune, kde po 35 letech nastoupil nový sklepmistr, respektive sklepmistryně. Všichni absolvovali ochutnávku s opravdu velkým očekáváním, jaké víno bude a kam se posune.

Zlatko Míčka & Merlot d’Or

Zlatko Míčka a Merlot d’Or

Zlatko Míčka

Majitel a jednatel společnosti Merlot d’Or. Jako portfolio manažer se zaměřuje na nákupy pro přímý prodej a do investičních skladů, výběr alokací En Primeur a investiční poradenství. Pravidelně vydává hodnocení vín En Primeur v Bordeaux pro Union GCC. Člen představenstva Asociace sommeliérů ČR, prezident Sommeliér Club de Bourgogne a člen dalších organizací, jako je Commanderie du Bontemps Médoc et Graves Bordeaux.

Merlot d’Or

Společnost Merlot d’Or dováží na český trh už 18 let vína prestižních malých výrobců a vína s dobrým poměr mezi kvalitou a cenou. Deset let organizuje největší prezentaci francouzských vín v ČR – Audience Grand Cru Classé, kde se představují vína kategorie Grand Cru Classé z ročníku právě přicházejícího na trh. Společnost vlastní několik vinoték, největší z nich – Galerii vín Passage–  najdete v Praze v pasáži Millennium Plaza. Investování do vín se věnuje Wine Investment Partners, investiční fond s proměnným základním kapitálem.

Poznáte ve víně ženský element?

Neřekl bych přímo ženský element. Víno spíš charakterizuje člověka jako takového. Když dělá víno bohém, který si užívá a bere život s nadhledem, je bohémské a nespoutané i jeho víno. Naopak distingovaný jemný člověk udělá elegantní a jemné víno.

Jakým vínům dáváte přednost vy?

Jemná, elegantní a uhlazená vína mě příliš neoslovují. Takové víno nepřekvapí. Inklinuju spíš k vínům, ve kterých se odráží styl daného regionu. Taky mám radši, když je víno zpracované tradičními, historicky danými postupy, zkrátka víno, které není pomocí technologií dotažené k dokonalosti. U některých vín je ale samozřejmě jemnost a elegance třeba, obzvlášť pokud je jejich největším charakterem.

Zaměřujete se primárně na Francii, jaký to má důvod?

Pokud se chcete vínu věnovat opravdu do hloubky, rozumět mu, není možné „dělat“ celý svět. Firmy, které obchodují s víny z celého světa, jsou spíš takové velkoobchody. Rozhodně tím nechci říct, že takové firmy jsou špatné, jen se zaměřují na jiný segment. Zásobují hlavně restaurace nebo obchodní řetězce a vína top úrovně mívají v nabídce jen občas. Obchodovat s takovými víny z dvaceti zemí světa jednoduše nejde. Dřív nebo později to odnese kvalita.

Investovat a šetřit!

Jasně, nachystat se na stáří. To je: Dobře si vychovat hodně šikovných dětí, pořídit si byt, aby se nemusel platit nájem, a zahrádku, aby si člověk sám vypěstoval lacino dobroty. To bude asi tak nejjistější.

Ale k tomu pořád investovat a šetřit!

Rádi poradíme s výběrem a pomůžeme porovnat:

Přesto jste se mohli zaměřit třeba na italská vína, proč padla volba právě na Francii?

I v jiných zemích se dají najít skvělá vína, srovnatelná s těmi francouzskými, ale je jich tam daleko méně. Když chcete najít velmi kvalitní vína v Itálii, musíte jet do Piemontu nebo Toskánska, kde je ale dost omezené množství titulů oproti tomu, co je možné sehnat ve Francii. S tím samozřejmě také souvisí ceny – když někdo produkuje desetkrát míň výborného vína, je jeho cena logicky vyšší. Ve Francii máme navíc historicky velmi dobré kontakty, takže volba byla víceméně jasná.

Jak jsou na tom čeští vinaři. Dá se v Česku najít víno, které by mohlo konkurovat světové top třídě?

Kvalitní víno tu určitě máme. My třeba zastupujeme dvě česká vinařství – vinařství Gala a vinařství Beneš, která prodáváme restauracím a zahraniční klientele. Co se ale týče investičních vín, ta se u nás prakticky neprodukují, protože česká vína nejsou vhodná pro dlouhodobou archivaci. Investiční víno musí vydržet dvacet třicet let, to je základní požadavek. Rozhodně ale naše víno rádi podporujeme. Když jsem nedávno počítal, kolik vín z Moravy jsem za ta léta dovezl a rozdal ve Francii, došel jsem zhruba k šesti paletám, tedy asi čtyřem tisícovkám lahví.

Pojďme zpět do Francie. Jakým způsobem vlastně investiční vína vybíráte a nakupujete?

Devadesát procent vína nakupujeme ještě v sudech před lahvováním. Když pak víno už v lahvích odebereme, uložíme většinu do sklepů a necháváme několik let vyzrát. Na trh se dostanou až za několik let, v momentě, kdy jsou připravené k pití. Když má totiž víno za něco stát, musí nejdřív láhvově nazrát. I bordeaux v základní řadě, které mají v nabídce restaurace, musí minimálně tři roky ležet. Když pominu pár procent vín, která jsou pro rychlou spotřebu, je nejmladší ročník, který teď prodáváme 2012 u standartních Bordeaux a 2009 u vín vyšší klasifikace.

Jan Neumann

„Zlom přišel v době, kdy se spekulovalo o tom, že chce Klaus zahýbat s měnou. Začaly se objevovat fámy, že máslo bude stát sto korun, takže Češi najednou nakupovali umění jak utržení z řetězu a nikdo zvenku prakticky neměl šanci. Další zásadní moment byly restituce. Najednou se na trhu objevila spousta neuvěřitelných skvostů,“ říká v rozhovoru nejen o investicích do umění a starožitností  prezident Asociace starožitníků Jan Neumann.

Snáz prodáte obraz za milion než za třicet tisíc

Kupujete vlastně vinné futures. Může se stát, že se celý ročník pokazí a vy přijdete o peníze?

I když si nepamatuju na celý ročník od jednoho vinaře, který by byl vyloženě zkažený, stát se to může. V praxi to chodí tak, že se vína ochutnají, domluví se cena a podepíše se rezervace. Dokud ale není víno v láhvích, nese veškeré riziko producent. Pokud by se něco pokazilo, peníze se nám vrátí.

Jak dlouho se může investiční víno archivovat?

U skupiny investičních vín je dolní hranice stáří pět let, v průměru pak osm až dvanáct let. Samozřejmě jsou i vína, která vydrží patnáct až dvacet let. Potom se určitá část překlápí do skupiny takzvaných raritních vín. Takových vín je opravdu minimum. Jejich cena se neřídí trhem, ale draží se na aukcích, takže si ji prodávající může v podstatě diktovat. Samozřejmě ale záleží, kolik jsou za něj kupci ochotní dát. Ale jde opravdu o rarity, zhruba o jedno procento investičních vín.

Jak se v průběhu let vyvíjí cena investičních vín?

Rozhodně nestoupá lineárně. Prvních pět let se s investičními víny prakticky nedá obchodovat, takže cena stojí. Stoupat začne až v momentě, kdy se pustí na trh. Dál se pak vyvíjí v závislosti na stáří vína a hodnocení. Vliv má samozřejmě i klesající počet lahví na trhu, tedy dostupnost vína. Občas ale dochází i k nečekaným výkyvům, třeba když vyjde přehodnocení ročníku a některý z renomovaných hodnotitelů napíše, že víno bylo skvělé, může cena vyskočit o dvacet procent. Pokud tohle umíte vysledovat, můžete dosáhnout opravdu zajímavých zisků. Chce to ale hodně zkušeností a dobrý odhad.

Je tohle právě váš úkol ve Wine Investment Partners?

Přesně tak. Kromě dvou měsíců na jaře, kdy přechutnávám všechna investiční vína a rozhoduju, co budeme kupovat, sleduju zbytek roku právě takové výkyvy, abych mohl říct co a jak prodávat. Díky tomu nemám mnoho času věnovat se degustacím, což mě bavilo a baví. Víc času teď trávím v kanceláři u počítače a sleduju ceny a změny. Moc mě to sice netěší, ale segment firmy se posunul tímhle směrem.

Očima expertů

Má smysl, aby se do umění zkoušeli investovat lidé, kteří nejsou odborníci? Je správná doba pro krátkodobější spekulativnější investice do umění, nebo je spíš lepší investovat s dlouhodobým horizontem? Ptáme se mezi investory, obchodníky s uměním, starožitníky i ekonomy. A do čeho by právě oni vložili svoje peníze?

Komu se vyplatí kupovat umění?

Jak jsou na tom vína s likviditou?

Záleží, kdy s nimi vyjdete na trh. V momentě, kdy jde cena nahoru, a těsně před tím, než se dostane na vrchol, je likvidita téměř okamžitá. Jsme členy Londýnské burzy investičních vín a můžeme tak vína nabízet on-line. Pokud je poptávka, jsem během pár vteřin schopný ji spárovat a obchod je vyřízený. Záleží ale na tom, jakou marži chci utržit. Pokud nejsem „nenažraný“ a ukrotím touhu po co největším zisku, není likvidita problém. Roli hraje ale i složení portfolia. Stejně jako jinde se i u vín vyplatí rozumně diverzifikovat do různých značek a ročníků. Každá značka a ročník si totiž žijí vlastním životem, a pokud vsadíte všechno na jednu kartu, můžete se dočkat velké výhry, ale klidně to může dopadnout i opačně. Diverzifikovat znamená jistotu zisku, i když menšího.

Jaký je pro vás uspokojivý roční zisk?

Když se pohybuje kolem šesti až osmi procent, je to pro mě příjemné a zajímavé. Když jdeme pod čtyři procenta, považuju to za osobní prohru, protože v tom případě nedělám svou práci tak dobře, jak bych chtěl.

Index Londýnské burzy investičních vín vyskočil od roku 2006 zhruba o 350 procent. Co se stalo? Není tím pádem vaše výkonnost výrazně pod trhem?

Šlo o jen o krátkodobý výkyv. Mezi lety 2007 a 2009 přišla obrovská poptávka po vínech, z Číny. Cena se u některých vín opravdu zvedla víc než trojnásobně, v extrémech dokonce i desetinásobně. Řada lidí si myslela, že ceny budou stoupat do nebes. Nakonec ale se ukázalo, že šlo o vinnou bublinu a došlo ke korekci. Pod nákupní ceny ale trh nespadl. Naštěstí…

Když za vámi přijde člověk, který by rád investoval do vína, jaké možnosti mu nabídnete?

Buď může investovat do sebe a svého sklepa. To znamená za co nejnižší cenu koupit láhve, které jednou vypije. My mu pomůžeme sestavit portfolio ideálních vín, na která může finančně dosáhnout. Chodí za námi ale i investoři, kteří s námi chtějí na víně pouze vydělávat. V takovém případě mohou vstoupit do fondu kvalifikovaných investorů. Získají klasické podílové listy, vědí, co fond nakupuje, jaké je zhodnocení, jaká je tržní hodnota vín v portfoliu a jakou cenu má jejich podíl. Už ale nemají žádný vliv na to, jaká vína fond nakoupí. A samozřejmě si nemohou lahve otevírat k večeři…

Anketa

Kolik jste nejvíc „zainvestovali“ do vína?

Koho dokáže taková investice oslovit?

Určitě lidi, kteří mají k vínu vztah. Nestane se, že by přišel někdo z ulice, kdo nemá rád víno, nepije ho, a přesto si ho vybral jako investiční alternativu. Je to stejné jako s investicemi do veteránů nebo do umění - lidé si je vybírají, protože je baví. Dost často jde o klienty, kteří o vínu něco vědí, rádi se účastní degustací i dalších akcí, kde hraje víno hlavní roli. Řada z nich je hrdá na to, že investuje právě do fondu s vínem.

Kolik různých značek a ročníků je momentálně v portfoliu fondu?

Fond nakupuje pouze investiční vína ve vyšší cenové hladině, zhruba od padesáti eur za láhev. Kdybychom kupovali levné láhve, padne veškerý zisk na náklady za uskladnění. Devadesát pět procent vín nakupujeme ve Francii, z toho asi sedmdesát procent en primeur [v sudech před lahvováním, pozn. redakce] v Bordeaux. Jde zhruba o 30 až 40 nejvhodnějších investičních titulů. Nakupujeme i v Burgundsku, což je ale malá oblast, jejíž produkce je oproti Bordeaux zhruba desetinová. Obchodujeme také Champagne, ale jen prestižní cuvée, kde je zaručený vývoj ceny. Zlomky procent opravdu prestižních titulů, které jsou investičně zajímavé, bereme také z Itálie.

Může laik investovat do vína sám, najít například nějaký zajímavý titul na internetové aukci?

To rozhodně nikomu nedoporučuju. Mnoho lidí, kteří by rádi investovali do vína, udělá zásadní chybu, a sice koupí víno jako fyzická osoba, zaplatí spotřební daň, DPH a uvedou ho do oběhu České republiky. V ten moment se víno stává prakticky neprodejným.

Jak to?

Investiční víno by mělo být vždy uskladněné v režimu wines in bond – v daňovém skladu, neuvedené do daňového režimu žádné země. V opačném případě musíte platit daně a clo v Česku, kupec pak ve své zemi, v ten moment je cena vína úplně mimo standardní poptávku, tedy pokud neprodáváte totálně pod tržní cenou. Řada obchodníků, kteří nabízí víno na různých webech, o tom své klienty neinformuje. Kupci po vás navíc ve většině případů chtějí certifikát o původu a uskladnění. A když si víno uskladníte ve vlastním sklepě, takový certifikát nikdy nezískáte.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

29. 8. 2016 | 15:26

to musíš bejt dobrej debil :D :D :D více

20. 4. 2016 | 9:47

Hlavně o vínech kecá, vyzná se spíš v jiných věcech. více

18. 4. 2016 | 16:59 | Cyberguy

No ... Zlaťáku, ve vínech se asi vyznáš. Ale podruhé už bych s Tebou do ničeho nešel. Jedna špatná zkušenost za několik set tisíc mi jako školné stačila. více

16. 4. 2016 | 18:05 | Youdah von Kaaden

Investoval jsem do brazilských akcií, ale te´d s hrůzou zjišťuji, že jsem to udělal asi špatně, protože k Brazílii nemám žádný vztah. Hned v pondělí to všechno prodám a vrazím to do Kadaňských strojíren, tam jsem dvacet let...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

OPEC, Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Faktoring, daňové odpočty, příspěvek zaměstnavatele, aleš poklop, doplňkové penzijní spoření, penzijní fondy, kampelička, mastercard standard, marcela střelcová, výběrová řízení, zákonné pojištění odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání, svatopluk němeček, letecké zájezdy, náhrada platu, mkreditka, personál

4E92435, 1SB4436, 3E92435, ZRI0479, 6B96967

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK