Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Klimatizace v autě: kolik stojí a na kolik přijde údržba?

Ve většině případů si bez ní už auto nikdo nekoupí. A logicky pak výhodně ani neprodá. Klimatizace se za poslední roky stala naprostým standardem nových – a samozřejmě následně i ojetých vozů. Kolik si za vůz s klimatizací připlatíte? Na co si dát pozor?
Klimatizace v autě: kolik stojí a na kolik přijde údržba?

Nové auto pod 190 000 korun. I s klimatizací. Hyundai i20 dokazuje, že se tento prvek výbavy časem dostal i do základních variant malých aut.

Klimatizace standardem

Jak ukazuje naše tabulka pětadvaceti nejžádanějších modelů českého trhu za první pololetí letošního roku, od nižší střední třídy je jednodušší verze – manuální klimatizace – naprostou normou a bez ní si ani tu nejlevnější verzi nedovolí automobilky představit: viz v našem výběru Škoda Octavia, Ford Focus, Kia Cee’d, Renault Mégane. Výjimku představuje pouze Hyundai i30. Zato třeba Volkswagen Golf se s manuální klimatizací ani neobtěžuje a v nejlevnější verzi auta Comfort Edition za 329 900 korun dává rovnou automatický Climatronic. I tuto lepší verzi klimatizace jsme si vzali u vybraných aut pod drobnohled a v našem žebříčku najdete ceny za ni ve sloupci vpravo.

Jak číst v tabulce

Pro velký přehled cen jsme vybrali pětadvacet nejžádanějších aut podle registrací za první pololetí 2012, jak je uvádí Svaz dovozců automobilů, a přidali k nim nejnižší cenu, za niž jdou uprostřed prázdnin tato auta koupit podle oficiálních ceníků.

Anketa

Jak letos snášíte letní horka?

V dalších dvou sloupcích vypočítáváme náklady na oba typy klimatizace: manuální a automatickou. Bez hvězdičky přitom uvádíme ceny za samotnou klimatizaci coby příplatkovou výbavu a s hvězdičkou, pokud ji získáte ve vyšší výbavě nebo v takzvaném paketu.

Sumy vždy sčítáme. Příklad: Ford Fiesta ve výbavě Ambiente stojí 199 990 Kč, ale nemá klimatizaci. Ta se dá přikoupit za 25 000 Kč. Ale ve verzi Celebration (214 990 Kč) disponuje Fiesta manuální klimatizací standardně, proto píšeme jen 15 000 Kč s hvězdičkou. K Celebration se pak dá dokoupit za 10 000 Kč automatická, proto sčítáme 15 000 Kč* za Celebration + 10 000 Kč příplatek = 25 000 Kč*.

 

Cena auta

Manuální klimatizace

Automatická klimatizace

Škoda OCTAVIA

334 900 Kč

0 Kč*

122 000 Kč

Škoda FABIA

200 900 Kč

10 000 Kč*

51 200 Kč

Hyundai i30

289 900 Kč

20 000 Kč

36 000 Kč*

Škoda SUPERB

544 900 Kč

0 Kč

15 000 Kč*

Škoda YETI

362 900 Kč

0 Kč

18 100 Kč

Škoda ROOMSTER

244 900 Kč

0 Kč

32 200 Kč*

Ford FUSION

239 990 Kč

0 Kč

6 000 Kč

Volkswagen GOLF

329 900 Kč

x

0 Kč

Hyundai i20

189 990 Kč

0 Kč

x

Hyundai ix20

259 990 Kč

0 Kč

10 000 Kč

Kia CEE´D

259 980 Kč

0 Kč

30 000 Kč*

Ford FIESTA

199 990 Kč

15 000 Kč*

25 000 Kč*

Renault THALIA

164 900 Kč

27 000 Kč*

60 100 Kč*

Volkswagen PASSAT

589 900 Kč

0 Kč

0 Kč*

Hyundai ix35

439 990 Kč

20 000 Kč*

40 000 Kč*

Nissan QASHQAI

379 000 Kč

0 Kč

53 500 Kč*

Ford FOCUS

329 990 Kč

0 Kč

12 900 Kč

Volkswagen POLO

219 900 Kč

16 200 Kč

65 000 Kč*

Seat IBIZA

191 900 Kč

18 000 Kč*

86 000 Kč*

Renault MEGANE

249 900 Kč

0 Kč

35 000 Kč*

Škoda CITIGO

179 900 Kč

16 000 Kč

x

Dacia DUSTER

259 900 Kč

10 000 Kč

x

Volkswagen TIGUAN

519 900 Kč

0 Kč

7 900 Kč

Peugeot 207

210 000 Kč

10 000 Kč

28 000 Kč*

Kia RIO

229 980 Kč

5000 Kč*

25 000 Kč*

* Bez hvězdičky jsou uvedeny ceny za samotnou klimatizaci coby příplatkovou výbavu a s hvězdičkou, pokud ji získáte ve vyšší výbavě nebo v paketu. Auta řadíme podle registrací za pololetí 2012.
Zdroj: Ceníky automobilek na oficiálních stránkách.

Levná, takže špatná?

Pokud bychom měli vyčíslit cenu klasické obyčejné klimatizace, dostaneme se zhruba na 10 000 korun. Ostatně za takový příplatek pořídíte manuální klimatizaci u malých či levnějších aut, jak dokládá naše přehledová tabulka u Škody Fabia, Peugeotu 207 či Dacie Duster. Třeba před lety jste ji sehnali do Fabie za 30 000 Kč!

Jak se starat o klimatizaci?

► Nejméně jednou ročně nechte klimatizaci vyčistit a zkontrolovat.

► Klimatizaci zapínat alespoň jednou měsíčně i v chladném období roku, aby se dostatečně promazala.

► Vypínat ji už chvilku před tím, než zhasne motor vozidla, aby měl čas oschnout její výparník.

Znamená to, že je třikrát horší? Tak hrozné to nebude, ale mnozí odborníci v servisech upozorňují, že tak bytelné jako před lety klimatizace nejsou. Hlavně radiátory v přídi auta dnes zdaleka nedosahují úrovně obvyklé před patnácti lety. Stačí malý kamínek, který na klimatizaci vletí přes masku vozu, vznikne trhlina a chladivo začne pomalu mizet.

Na to pozor hlavně při koupi ojetiny. Nejrychlejší řešení je samozřejmě doplnit chladivo, ukázat při první jízdě, že klimatizace funguje – po pár dnech ale máte zaděláno na problém, když chladivo kvůli mechanickému poškození zmizí.

Náklady mohou zbytečně vyskočit

Ostatně hlavně kontrolovat by měl i ten, kdo chce ušetřit na vlastním autě s klimatizací.

Jak zkoušet klimatizaci při koupi ojetiny

► Klimatizaci nechte zapnutou po celou dobu zkušební jízdy a sledujte, zda teplota skutečně klesá. Z výdechů klimatizace by neměl vycházet žádný zápach.

► Zkontrolujte, jestli není klimatizace poškozena od kamínků za mřížkou na masce auta.

► Klimatizace nesmí vydávat žádné pazvuky slyšitelné v kabině – pískání, skřípání či vrzání.

Mnozí lidé ale spíš zbytečně vyhazují peníze za výměny, které nejsou nutné. Třeba v Česku hodně časté každoroční filtrování chladiva nebo i výměna vysoušeče je podle nás úplně zbytečná. Chladivo stačí ošetřit po dvou letech, vysoušeč výrobci doporučují vyměnit po pěti.

Největší náklad představuje kompresor. U starších aut včetně Škody Fabia či Octavia je nebezpečí v tom, že je kompresor stále v pohybu a klimatizace reguluje pouze množství chladicího média. Při nedostatku náplně se může kompresor zadřít a nový stojí sedm, ale u lepších typů klidně i patnáct tisíc.

Jednou za rok je v každém případě nutné vyčistit cestu vzduchu proudícího do kabiny. Tedy povrch výparníku a výdechy.

Pokud si necháte zkontrolovat klimatizaci v servisu, poptejte se, co všechno za určenou cenu dostanete. Někdy je v ní už zahrnuté chladicí médium, jindy ne. Pokud jde o preventivní prohlídku a technik vám doplní jen sto gramů, je to v pohodě. Ale při úplně prázdném systému už doplnění 800 g chladiva vaše peněženka pozná v řádu stovek. A pozor! Chladicí médium je recyklovatelné, měli byste tedy platit pouze rozdíl mezi odsátým a znovu dodaným množstvím. Pouhé naplnění a kontrola těsnosti přijde asi na tisícovku, s dezinfekcí a výměnou filtru zhruba na dvě.

Dezinfikovat klimatizaci si ale můžete i sami. Těžko to sice bude ultrazvukovým rozprašovačem jako v servisech, ale i čištění pomocí spreje či dezinfekční pěny odvede dobrou službu.

Ojetina se bez klimatizace těžko prodává

Propojeno: jak kupovat, když víte, že za pár let budete prodávat?

Když si člověk kupuje auto, parametry jako motor, barvu či výbavu si vybírá často podle srdce. Není ale od věci zapojit i mozek – volbou jednotlivých prvků totiž zároveň rozhodujete o tom, jak výhodně auto za pár let prodáte. Poradíme, co se vyplatí.

Díky tomu, že se klimatizace stále častěji objevují i v ojetých autech, je jí dnes vybaveno i tři čtvrtě aut na trhu ojetin. Dá se říct, že rok co rok zastoupení aut s klimatizací v bazarech stoupá o desetinu. „A roste i počet vozidel s dokonalejší automatickou klimatizací. Zatímco ještě před dvěma lety byl poměr manuální a automatické dvě ku jedné, dnes už je to na remízu. A obecně se stala běžnou součástí výbavy i u menších a levnějších vozů, jako jsou Škoda Fabia, Opel Corsa nebo Ford Fiesta,“ říká ředitel výkupu AAA Auto Petr Vaněček.

Větší a novější auta bez klimatizace už jsou podle něj obtížně prodejná, obzvláště pak teď ve vrcholném létě. „Pokud si dnes někdo koupí vůz velikosti Octavie bez klimatizace, za pár let ho zaručeně prodá s velkou ztrátou,“ vysvětluje. Ještě předloni se podle něj za vůz s klimatizací připlácelo v bazaru až o 20 000 Kč proti průměru, dnes už se bere u novějších aut jako samozřejmost – a při její absenci cena vozu „jen“ klesá.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+35
Ano
Ne

Diskuze

7. 7. 2014 | 8:10 | Spring

Asi se jedná pouze o výbavu ve vyšší a oni to do toho započítali i s xenonama, park. asistenty a multifunkčním volantem atd.... více

7. 7. 2014 | 8:07 | Spring

K tomu čištění. V mém autě (OCT 1 L&K 1,8T) jsem klimu nečistil ani jednou za posledních 10 let. Klima jede jako nová, žádné úbytky chladiva, žádný zápach. Na kecy o čistění 2× ročně se vykašlete, pro ty co uvažují o čištění...více

31. 7. 2012 | 14:48

automaticka klima do octavie za 122k? to je vtip ne? skoda, for simply clever people:) více

Oblíbená témata

auto, auto-moto, klimatizace, nákup auta

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Předvaha, Garanční fond burzy, Předmět dozajištění, t-mobile, penzijní společnosti, Český telekomunikační úřad, o2, penzijní fondy, marcela machová, FTC, dodávka elektřiny, šťouch, Outperformance, Invalidní penze, státní propaganda, fundraising, Iveta Glogrová, odměna exekutora

2AB4866, 2SH9515, 8A29515, 8A29505, 4L61066

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK