Ceny aut narazily na dno. A vydaly se vzhůru

Kolikrát se říkalo, že níž už to nejde. A přesto prodejci nových aut v Česku kvůli konkurenčnímu boji posouvali cenové dno níž a níž. Letní měsíce 2012 to mění.
Ceny aut narazily na dno. A vydaly se vzhůru

Děje se to pomalu a plíživě – ale děje se to. Ceny nových vozů se po letech neustálého zlevňování vydávají v těchto týdnech vzhůru. Neodhaluje se to snadno, protože samotné cifry se zas tak moc nemění. Značky totiž zvyšují ceny vedlejší cestou – tu uberou některé části výbavy, které dříve byly ve standardu, a v ceníku je zařadí pod příplatkové prvky. Tam zase ponechají cenu auta v případě leasingu a s ní pracují v reklamách.

Reálné ceny se ale evidentně zvyšují a nepopírají to ani lidé z českých zastoupení automobilek. A u některých aut se dá růst odhalit i bez zmíněných kliček. Tady je důkaz: srovnání cen deseti vybraných aut letos v lednu a nyní v červenci.

Příklady zdražení nových aut 2012

 

Leden

Červenec

Citroën Berlingo

264 900 Kč

269 900 Kč

Ford Fusion

229 990 Kč

239 990 Kč

Hyundai ix35

429 990 Kč

439 990 Kč

Chevrolet Cruze

274 900 Kč

282 900 Kč

Mazda 5

421 900 Kč

459 900 Kč

Peugeot 107

173 000 Kč

180 000 Kč

Škoda Fabia

189 900 Kč

200 900 Kč

Škoda Roomster

224 900 Kč

244 900 Kč

Toyota Auris

284 900 Kč

299 900 Kč

Volkswagen Touran

413 900 Kč

469 900 Kč

Prodeje: Evropa padá, Česko roste

Značkám se ale těžko divit. V Česku si zákazníci léta vybírají hlavně podle ceny – a pokud chtěli dovozci držet dobrá prodejní čísla, museli jít lidem na ruku. Zlevňováním se to dařilo.

Není tajemstvím, že trh osobních aut v Evropě neustále padá. Zatímco ještě před pěti roky držel v půlce roku 8,5 milionu prodaných aut, letos už není ani na sedmi milionech. To v Česku registrace nových aut poslední dobou naopak rostou, k 30. červnu 2012 překročily magickou hranici 100 000 vozů. Dříve jí dosahovaly až ve druhé polovině roku.

A tak zatímco velké trhy hlásí ke konci pololetí 2012 obří poklesy (Francie – 14 %, Itálie – 20 %), Česko, kterému patří v evropském žebříčku 12. místo, letos roste o sedm procent. I proto značky nezdražily ani na začátku letošního roku, kdy to slibovaly a kdy je ideální čas pro změnu ceníků: třeba škodovky byly v lednu 2012 naopak nejlacinější v historii.

Vzhůru už se muselo

A je to právě Škoda, která udává v Česku cenový směr. A protože nyní zdražila, následovaly ji i další značky.

Jak se měnila cena Fabie a Roomsteru

 

Fabia

Roomster

2008

229 900 Kč

339 900 Kč

2009

219 900 Kč

299 900 Kč

2010

219 900 Kč

262 900 Kč

2011

194 900 Kč

239 900 Kč

2012

189 900 Kč

224 900 Kč

nyní

200 900 Kč

244 900 Kč

Jak ukazuje naše tabulka, základní cena Fabie po letech zlevňování stoupla o jedenáct tisíc. Druhý nejprodávanější model českého trhu se nyní prodává od 200 900 korun. Této sumě odpovídá provedení Easy Champion, vybavené třeba rádiem s CD, centrálním zamykáním, čtyřmi airbagy, přípravou pro rádio, dělenou zadní sedačkou, plnohodnotnou rezervou a motorem 1.2 HTP/44 kW. Další možností je limitovaná série Active Champion, která stojí se silnějším tříválcem 224 900 korun, s jednotkou 1.4 16V/63 kW o deset tisíc víc.

Bratr Fabie – velkoprostorový Roomster – dokonce podražil o dvacet tisíc: z 224 900 Kč na 244 900 korun.

Na druhou stranu ho místo tříválce pohání benzinová čtrnáctistovka, navíc v základu přibyla klimatizace. Z dalších prvků můžeme zmínit čtyři airbagy, mlhovky, elektrická okna, dálkové centrální zamykání nebo rádio s CD.

Nejlevnější auta v ČR loni a teď

 

Loni

Červenec

Renault Thalia

144 900

164 900 Kč

Dacia Sandero

159 900

159 900 Kč

Fiat Panda

159 900

199 900 Kč

Chevrolet Spark

162 900

162 900 Kč

Citroën C1

174 900

164 900 Kč

Renault Twingo

172 900

164 900 Kč

Toyota Aygo

169 900

169 900 Kč

Peugeot 107

169 000

180 000 Kč

Škoda Citigo

179 900

179 900 Kč

Ford Ka

179 990

179 990 Kč

Renault Clio

174 900

174 900 Kč

Co má vliv na tvorbu cen nových aut?

Kurz koruny, ale hlavně chování zákazníků – tvorba cen nových aut se neřídí jenom objektivními faktory doložitelnými čísly, ale i těmi pocitovými.

Ostatně právě chuť či nechuť lidí zajít si koupit nové auto vedla k trendu z posledních let: zlevňování.

Jenže automobilky teď zjišťují, že níž s cenami už zkrátka v Česku jít nemohou. Zvedly se ceny ropy a dalších surovin na světových trzích, Evropská unie tlačí výrobce k emisně čistším autům, stejně vysoký je tlak na aktivní i pasivní bezpečnost aut. Jednoduše řečeno: musí nabídnout ve všech vozech (tedy i v nejlevnějších verzích) minimální počet airbagů, k tomu stabilizační systém a podobně. Co bylo před lety považováno za exkluzivní výbavu drahých aut, stává se běžným standardem i těch malinkých.

Aby neztratili zákazníky, šli dovozci dokonce tak daleko, že snižovali plošně ceny aut tak, že samotní dealeři už na prodeji auta nic nevydělávali a zisky si připisovali jen na servisu. To už ale v létě 2012 nestačí.

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 7. 2012 15:55, Petr

Dacia je jen parodie na auto - několikrát jsem v ní v poslední době jel. Ta cena skutečně odpovídá tomu autu. Ale v národě kde nápisy "sleva" a "akce" dokážou zvednout davy k pohybu věřím, že něco prodat mohou. Po vlastní zkušenosti, bych si já Dacii rozhodně nekoupil.

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 8. 2012 22:17, TOM

DUSTER je super auto za par korun, klidně bych si ho koupil

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Snižte daně, křičí řidiči! Víc než půlka ceny benzinu jde státní kase

20. 6. 2012 | Jindřich Hradecký | 14 komentářů

Snižte daně, křičí řidiči! Víc než půlka ceny benzinu jde státní kase

Už čtyři z pěti Čechů pociťují vážné trable s výší cen u stojanů čerpacích stanic. Za řešení by podle čerstvého průzkumu většina řidičů považovala snížení spotřební daně.

Český hit Octavia: na co přijde a kolik stojí ostatní?

2. 5. 2012 | Jindřich Hradecký | 14 komentářů

Český hit Octavia: na co přijde a kolik stojí ostatní?

V seriálu o cenách nejžádanějších aut jednotlivých kategorií se po mini, malých vozech a nižší střední třídě dostáváme k té střední. Do ní Svaz dovozců automobilů, z něhož vycházíme... celý článek

Golf a spol.: nižší střední třída pod 350 tisíc korun

25. 4. 2012 | Jindřich Hradecký | 8 komentářů

Golf a spol.: nižší střední třída pod 350 tisíc korun

Auta nižší střední třídy, kam patří bestsellery typu VW Golf, Ford Focus, Opel Astra či poslední hity jako Kia Cee’d a Hyundai i30, už dávno nejsou ani jako nová pro Čechy příliš drahý... celý článek

Rozum versus cit: jak kupovat auto, abych ho později co nejvýhodněji prodal?

28. 3. 2012 | Jindřich Hradecký | 12 komentářů

Rozum versus cit: jak kupovat auto, abych ho později co nejvýhodněji prodal?

Když si člověk kupuje auto, parametry jako motor, barvu či výbavu si vybírá často podle srdce. Není ale od věci zapojit i mozek – volbou jednotlivých prvků totiž zároveň rozhodujete... celý článek

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

14. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 3 komentáře

Ceny aut stále klesají. Kdy nakoupíme pod sto tisíc?

Renault hodlá uvést na trh vůz, který bude stát 2 500 eur – tedy pouhých 64 tisíc korun. Zpráva z konce listopadu jen dokládá, kam se trh s auty dostal. Zatímco rohlíky zdražují a zdražují,... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.