Děje se to pomalu a plíživě – ale děje se to. Ceny nových vozů se po letech neustálého zlevňování vydávají v těchto týdnech vzhůru. Neodhaluje se to snadno, protože samotné cifry se zas tak moc nemění. Značky totiž zvyšují ceny vedlejší cestou – tu uberou některé části výbavy, které dříve byly ve standardu, a v ceníku je zařadí pod příplatkové prvky. Tam zase ponechají cenu auta v případě leasingu a s ní pracují v reklamách.
Reálné ceny se ale evidentně zvyšují a nepopírají to ani lidé z českých zastoupení automobilek. A u některých aut se dá růst odhalit i bez zmíněných kliček. Tady je důkaz: srovnání cen deseti vybraných aut letos v lednu a nyní v červenci.
Prodeje: Evropa padá, Česko roste
Značkám se ale těžko divit. V Česku si zákazníci léta vybírají hlavně podle ceny – a pokud chtěli dovozci držet dobrá prodejní čísla, museli jít lidem na ruku. Zlevňováním se to dařilo.
Není tajemstvím, že trh osobních aut v Evropě neustále padá. Zatímco ještě před pěti roky držel v půlce roku 8,5 milionu prodaných aut, letos už není ani na sedmi milionech. To v Česku registrace nových aut poslední dobou naopak rostou, k 30. červnu 2012 překročily magickou hranici 100 000 vozů. Dříve jí dosahovaly až ve druhé polovině roku.
A tak zatímco velké trhy hlásí ke konci pololetí 2012 obří poklesy (Francie – 14 %, Itálie – 20 %), Česko, kterému patří v evropském žebříčku 12. místo, letos roste o sedm procent. I proto značky nezdražily ani na začátku letošního roku, kdy to slibovaly a kdy je ideální čas pro změnu ceníků: třeba škodovky byly v lednu 2012 naopak nejlacinější v historii.
Vzhůru už se muselo
A je to právě Škoda, která udává v Česku cenový směr. A protože nyní zdražila, následovaly ji i další značky.
Jak ukazuje naše tabulka, základní cena Fabie po letech zlevňování stoupla o jedenáct tisíc. Druhý nejprodávanější model českého trhu se nyní prodává od 200 900 korun. Této sumě odpovídá provedení Easy Champion, vybavené třeba rádiem s CD, centrálním zamykáním, čtyřmi airbagy, přípravou pro rádio, dělenou zadní sedačkou, plnohodnotnou rezervou a motorem 1.2 HTP/44 kW. Další možností je limitovaná série Active Champion, která stojí se silnějším tříválcem 224 900 korun, s jednotkou 1.4 16V/63 kW o deset tisíc víc.
Bratr Fabie – velkoprostorový Roomster – dokonce podražil o dvacet tisíc: z 224 900 Kč na 244 900 korun.
Na druhou stranu ho místo tříválce pohání benzinová čtrnáctistovka, navíc v základu přibyla klimatizace. Z dalších prvků můžeme zmínit čtyři airbagy, mlhovky, elektrická okna, dálkové centrální zamykání nebo rádio s CD.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 7. 2012 15:55, Petr
Dacia je jen parodie na auto - několikrát jsem v ní v poslední době jel. Ta cena skutečně odpovídá tomu autu. Ale v národě kde nápisy "sleva" a "akce" dokážou zvednout davy k pohybu věřím, že něco prodat mohou. Po vlastní zkušenosti, bych si já Dacii rozhodně nekoupil.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
31. 8. 2012 22:17, TOM
DUSTER je super auto za par korun, klidně bych si ho koupil
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.