Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Investiční pornografie

Investiční pornografie
Určitě si vybavíte nejednu zprávu v médiích či přímo nějakou reklamní kampaň, která vám slibovala rychlé a přitom bezpečné zhodnocení peněz. Finanční newspeak takové konání výstižně nazývá investiční pornografií.
Ačkoliv to na první pohled nemusí být patrné, investiční byznys není nepodobný jakémukoliv jinému. Společnosti 'informují' prostřednictvím médií potenciální klienty o svých schopnostech zhodnotit svěřené prostředky. Je nasnadě, že průměrný investor hledá takový subjekt, který dokáže nejlépe rozmnožit jeho majetek. Problémem ale je, že se člověk při takovém lovu příliš upíná na historické výnosy, které byly dosaženy ve velmi krátkém horizontu například jednoho roku, což je ve světě investování zanedbatelný časový úsek a vypovídací schopnost takových dat je nulová. Toho se samozřejmě subjekty lákající další a další investory snaží využít a prezentují své výsledky pokud možno tak, aby co nejvíce lahodily investorovu oku, jež je bohužel od přírody 'krátkozraké'. Tato vrozená vada se ovšem dá stejně jako v medicíně i zde vyléčit.

Investiční pornografie je stejně jako klasická pornografie v zásadě útokem na vaše emoce. Jde o to, abyste shlédli atraktivní design a rychle jednali. Příkladem budiž nedávná vlna internetového nadšení, která s sebou strhla spoustu osaměle surfujících investorů. Přitom by stačilo, aby si tito investoři vzpomněli na jeden z výroků velkého Napoleona Bonaparta:

"Sláva je pomíjivá, neznalost je věčná."

Sledovat historické výnosy je zajímavé, což o to. Ono ani tak nejde o to, aby investoři ignorovali minulost, to skutečně nebylo dvakrát rozumné. Investoři by ale podobné informace měli brát pouze jako jeden z nutných dílů investiční mozaiky a především je posuzovat v kontextu konkurence a časové periody. Měli by si klást otázky, zda inzerované výnosy jsou srovnatelné s výnosy alternativních investic, zda se subjekt nesnaží propagovat pouze výsledky dosažené v době, kdy bylo uměním spíše podobně skvělých výsledků nedosáhnout nebo jestli náhodou není efekt nadprůměrných výnosů vynulován nehoráznými transakčními náklady.

Je komické, že čím více se dočítáme o senzačních výsledcích v minulosti, tím méně nacházíme nějaké ohlédnutí, které by zpětně zhodnotilo následnou výkonnost v budoucnosti. Existuje příliš mnoho negativních příkladů na to, aby člověk uvěřil tomu, že minulé výsledky jsou zárukou výsledků budoucích, když už se odmítá smířit s logickou omezeností lidí dlouhodobě dosahovat nadprůměrných výsledků.

Jak tedy zacházet s podobnými asymetrickými informacemi? Nejlepší radou je ignorovat je. Nespoléhejte se pouze na informace obsažené v reklamě, ty jsou většinou jen zkratkovité a často i nekorektní.

Pět věcí, jak se nestát obětí investiční pornografie:

  1. Nikdy neinvestujte pouze na základě minulých výnosů. Toto krásně vystihuje známý investor Peter Lynch, který říká: "Je nebezpečné se dívat jenom do zpětného zrcátka, pokud zrovna jedete po dálnici."

  2. Cílem investování není dosáhnout maximálně možného výnosu. Investoři by se měli spíše snažit o to, jak dosáhnout maximálního možného výnosu v rámci předem stanovených parametrů, tj. důvodů, proč investují, jejich averze k investičnímu riziku, investičního horizontu a vývoji jejich finanční situace.

  3. Ignorujte "zaručené a bezpečné" tipy, jak zdvojnásobit hodnotu investice během několika týdnů. Nikdo nemá křišťálovou kouli a kdyby ji měl, tak by se o ni nedělil s ostatními.

  4. Neinvestujte tehdy, když je to moderní, nýbrž tehdy, když to skutečně potřebujete. Móda se bohužel mění příliš rychle na to, abyste ji byli schopni sledovat. Proto si oblékněte módě nepodléhající kabát dlouhodobého investování a směle vykročte za vašimi investičními cíli.

  5. Vše výše uvedené se týká i těch nejserióznějších médií. Proto se neřiďte tím, co vidíte, popřípadě kde to vidíte, ale řiďte se svým rozumem a logikou.

Jaké jsou vaše zkušenosti s investiční pornografií? Myslíte si, že pornografie má v investování své místo? Napište nám své názory.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-31
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 5. 2001 12:53, PetrV

Existuje spousta jemných detailů, které mohou odlišovat solidní inzerci od nesolidní. Rozlišení u některých je otázkou zdravého rozumu a základních invetsičních znalostí, u jiných je nutné hlubší znalost problematiky. Nejčastěji se objevuje "protěžování" minulých výnosů, zejména výnosů za poslední rok, které skutečně neznamenají téměř nic, pokud nejsou prezentovány v širším kontextu (tzn. v kontextu delšího období, v kontextu konkurence, indexů a v neposlední řadě i rizika). Je třeba si dávat pozor, když někdo příliš zdůrazňuje prospěch z investice a opomíjí možná rizika, která rostou s růstem výnosového potenciálu. Odstrašujícím příkladem budiž společnost AGW.cz, která ve svých informačních materiálech se o možných rizicích nezmiňuje ani slovem, zato nešetří proklamacemi o zaručených, bezpečných a vysokých výnosech.
Tomáš Janča, Peníze.cz

Reagovat

 

+18
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TGP 02. 05. 2001 12:29)

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

2. 5. 2001 | 17:45 | TL

Moznosti jsou. Napriklad by mohly vzniknout urcite regule ohledne povinneho obsahu propagacnioch materialu, ktere by vydavala napr. Komise pro cenne papiry, tyto by byly by povinne a KCP by dohlizela na jejich spravnost (asi...více

2. 5. 2001 | 17:02 | Baronlempl

Naši důchodci jistě opět využijí služeb AGV.CZ. více

2. 5. 2001 | 15:48 | TGP

Děkuji za odpověď a přeji příjemný den. více

2. 5. 2001 | 12:53 | PetrV

Existuje spousta jemných detailů, které mohou odlišovat solidní inzerci od nesolidní. Rozlišení u některých je otázkou zdravého rozumu a základních invetsičních znalostí, u jiných je nutné hlubší znalost problematiky. Nejčastěji...více

2. 5. 2001 | 12:29 | TGP

No jo, ale jak poznat seriózní reklamu od neseriózní? Kde je ta hranice? více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Předvaha, Minimální mzda, Reálná mzda, karel havlíček, banky, daně, pavel bělobrádek, e-shopy, rozpočtová rezerva, IŽP, František Kupka, whistleblower, Facebook Credits, Zástavní právo, marek dospiva, timeshare, bezpečné země, Raiffeisen

6U12786, 1Z59964, IAMS0RRY, 1Z59964, 1Z59964

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK