Navýšení cílové částky vás může přijít draho

"Staré" smlouvy o stavebním spoření jsou velmi výhodné pro klienty, ne již ale tolik pro stát a spořitelny. Stát změnil zákon, co udělají spořitelny? Vysoké úročení starých smluv se jim líbit nemůže, jak se tedy brání jejich prodlužování? A co nás čeká do budoucna? Víte, že spořitelna po vás může požadovat pravidelné měsíční úložce ve výši zpravidla 0,5 % cílové částky? Má na to váš rozpočet?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 1. 2005 23:08, Tomáš Marný

No, to je právě to, co nikdo neví... Spořitelny evidentně spoléhají na to, že je nikdo kvůli pár korunám nedá k soudu... A ti, co by si mohli dovolit pořádného akvokáta a k soudu to dát, si zase nepotřebují pořizovat nějaké pitomé stavební spoření :-(. Povinnost platit spoření skutečně končí přidělením cílové částky, je otázka, jestli tím, že překročíte cílovou částku pouze připsanými úroky a státní podporou, porušujete smluvní podmínky - zvláště u RSTS, která v původních VOP žádný zákaz překročení CČ nemá.

BTW to bychom se taky mohli dočkat toho, že spořitelny budou vypovídat smlouvy již při naspoření 50% cílové částky - neboť cílová částka se skládá z uložených vkladů, úroků, státní podpory a úvěru až do výše 50% cílové částky...

Zobrazit celé vlákno

+65
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 1. 2005 1:20, Tomáš Marný

Podle VOP z r. 1998, podle kterých máte pravděpodobně smlouvu uzavřenou, může spořitelna smlouvu vypovědět, pouze neplní-li účastník smluvní podmínky. Přespoření cílové částky není smlouvou zakázáno, naopak s ním spořitelna ustanovením § 3 odst. 4 v podstatě souhlasí s tím, že je účastník při ukončení vztahu povinen zaplatit 1% rozdílu mezi skutečně naspořenou částkou a původně stanovenou cílovopu částkou.

Takže spořte klidně dál, spořitelnu pozdravujte a vzkažte jí, že za blbost se prostě platí. Já také platím poplatek za zasílání výpisu, protože jsem jim naletěl na lživý příslib zasílání výpisu po dobu spoření zdarma. Takže si to mnohonásobně vyhradím na úrocích.

Zobrazit celé vlákno

-14
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 52 komentářů)

22. 1. 2005 11:15 | HonzaH

Dotaz směřující na dobře informované: Mám SS u Lišky, které používám jako spoření a cílovou částku mám spočítanou, abych to mohl za 5 let vybrat. Po připsání posledních úroků (úrokového bonusu při výpovědi, cca 7 let od začátku spoření), když si nedám pozor, může být cílová částka překročena. Nejsem si jist, jestli ve smlouvě není ustanovení, že CČ bude v takovém případě automaticky zvýšena. Nepřepočítají mi v takovém případě celou smlouvu podle uvedeného šokujícího pravidla, o kterém nikdo neví a rozhodně nebylo v podmínkách při založení smlouvy? Došlo by k paradoxní situaci, že po odcizení bonusu a 1/3 úroků by CČ nebyla dosažena o pár desítek tisíc a důvod k jejímu zvýšení by pominul.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 1. 2005 9:05 | Petr Šafránek

Vážený pane, když přijedete s Vaší Fabií na technickou prohlídku s tím, že chcete dále jezdit ve Fabii a oni Vám řeknou, že teď už je na trhu pouze Superb, tudíž Vám musí Fabii přestavět na Superba a Vy za to musíte zaplatit, tak se asi hodně divit budete.... Klienti ČMSS a Modré pyramidy nechtějí automaticky přejít na tarif s úvěrem za 4.8%, jen chtějí dále spořit (s nárokem na úvěr za 6%). Tak proč je jim vnucováno a účtováno něco, co nechtějí. Prostě za to, že chtějí dál jezdit ve Fabii musejí u ČMSS a Modré pyramidy doplatit za Superba, i když ho nechtějí a nevyužijí!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 1. 2005 8:57 | Petr Šafránek

Obávám se, že se poněkud pletete! To, co vepisujete do návrhu smlouvy, nejsou jen tak nějaká čísla, ale poté, co je návrh akceptován stavební spořitelnou, jde o obsah smlouvy a čísla v ní jsou závazná!!! VPP pouze upravují, jaká tato čísla mohou být. Znamená to, že výjimečně můžete do návrhu vepsat i něco jiného, než 0.5% CČ. To, co tam ovšem vepíšete, je následně závazné, tudíž i vymahatelné. Při Vašem pojetí bychom mohli dospět k závěru, že i CČ vepsaná do návrhu je jen takové číslo, které není pro nikoho závazné, neboť podle VPP může být v podstatě libovolné.....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 1. 2005 8:51 | Petr Šafránek

Obávám se, že v bodech 1.-3. nemáte pravdu! Existuje totiž jěště bod 4. Souhlasit, neprodělat a neokrást. To "neprodělat", lze realizovat tak, že změním úročení na současné od okamžiku navýšení CČ a odejmu nárok na úrokový bonus. To "neokrást" je v tom, že nebudu sahat na dosud připsané úroky. Samozřejmě nikdo nechce, aby s takovou změnou přicházela i změna (snížení) úrokové sazby u úvěru. Nechť tam zůstane ta původní (6%) a nechť poplatek ve výši 1/3 připsaných úroků zaplatí jen ten, kdo bude chtít čerpat levnější úvěr. Tam to má logiku (chceš levnější úvěr, tak ale vrať vyšší úročení vkladů), u pokračování spoření nikoliv - tam je to opravdu okradení klienta.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2005 10:26 | NED

K ukládání minimální úložky jste se nezavázal, pouze jste do návrhuhu napsal jakési číslo. Ve VPP se píše, že měsíční úložka činí "zpravidla" 0,5% z CČ. Není zde tedy minimální povinná úložka.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2005 9:35

Nevím, co máte přesně na mysli pravdami z doby před 5ti lety, ale asi tomu rozumím tak, že moc neuznáváte SS jako nástroj na koupi nebo výstavbu vlastního bydlení. Docela byste se asi divil, která varianta je výhodnější (hypotéka vs. SS). Před časem jsem na tomto serveru publikoval dva články, které se tomuto věnovaly a v některých případech byly SS levnější. Jinak o výhodnosti SS jako spořícího produktu v určité rizikové skupině a likviditě není sporu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2005 9:05 | Pavel

Spořím u Wüstenrotu a na smlouvě mám uvedenu minimální měsíční úložku. Že na ní spořitelna netrvá, to mi agent řekl, písemně jsem se ale zavázal ji ukládat. Že by teď měl Wüstenrot jiné smlouvy?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2005 8:49 | NED

Pokud někomu vyhovuje spořit velmi dlouhou dobu a přitom vkládat úložky pouze v takové výši, aby obdržel max. státní podporu, tak snad měl zvolit takovou stavební spořitelnu (Buřinka, Wüstenrot), která nestanovuje povinný minimální měsíční vklad. Pak si CČ mohl klidně dát třeba ten milion a vkládat 1.500/měs. Někdy se holt opravdu vyplatí číst Všeobecné obchodní podmínky nebo alespoň zvolit poradce, který věci trochu rozumí a důležité informace dokáže srozumitelně vysvětlit. (a to nejen u stavebního spoření)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 1. 2005 16:56 | Rada

Zlodějský poplatek mohu vysvětlit: v obchodních podmínkách je řečeno, že s navýšením CČ musí spořitelna souhlasit. V daném případě to pravděpodobně není pro spořitelnu výhodné, takže má na výběr tři možnosti: 1. Nesouhlasit 2. Souhlasit a prodělat na tom 3. Souhlasit, ale pod podmínkou že budete poplatkem kompenzovat ztrátu která z toho spořitelně plyne
Za podmínek které uvádíte je zvyšování CČ dobré pouze v případě, kdy chcete úvěr. Pokud chcete "jen" spořit, rozhodopádně nezvyšujte.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 1. 2005 16:43

Autor je zjevně ostře nabroušen proti stavebním spořitelnám. Neřeším teď jestli oprávněně nebo neoprávněně - spořitelny si svou poplatkovou politikou pěkně zavařily a teď si postupně klienty udobřují.
Ale co je špatného na tom, když spořitelna podmiňuje změnu smlouvy nějakými podmínkymi?
Příklad pro srovnání: Koupím si Fabii, druhý den se vrátím do prodejny, a chci místo Fabie raději Superba. Budu se divit, když na mně bude prodejce požadovat doplatek?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 1. 2005 16:19 | Pierre

Přesně tak. Zajímala by mě invence stavebních spořitelen bez státní berličky. Teď je to takový socialismus s tváří EU.
+23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 1. 2005 12:02 | Toleda

Také se nechci přít. Já jenom chtěl naznačit, že i výhoda jednotlivých produktů se v čase mění. Dnes je rok 2005, ale někteří pořád ještě papouškují pravdy, které platily třeba před pěti lety... Sám SS považuji pouze za dobrý spořící produkt, který si platím ze svých daní a část jich tím získám zpět. To také píšu. Jinak to je pro mě nezajímavá kategorie. Ale na druhou stranu je pro někoho také např. o preferencích nebo pro dalšího může být tato varianta výhodnější (třeba pro pořizování družstevního bytu.) Atd., atd.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 1. 2005 11:28

Nechci s Vámi sáhodlouze polemizovat o vhodnosti či nevhodnosti SS na financování bydlení. Jednoduše řečeno, pro někoho a na některé záměry je vhodnější použít úvěr (a světe div se, někdy i meziúvěr) z SS a na něco a pro někoho zase třeba hypotéku. Je třeba to ale vše velmi pečlivě spočítat a ne jako někteří střihouni, kteří májí jeden produkt jako všelék na všechno a pro všechny.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 1. 2005 10:59 | Tomáš Nablití

Plně s Vámi Tomáši Marný souhlasím, zdraví Tomáš Nablití
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 1. 2005 8:25 | Toleda

No, ten náš hybrid se v současnosti hodí tak nanejvýš k tomu spoření... Půjčit si můžete snadněji i výhodněji jinde... Ale je to jenom můj názor...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2005 20:48 | Tomáš Marný

Spořitelny bohužel nic zdůvodňovat nemusí. ČMSS a RSTS měly např. ve svých obchodních podmínkách (schválených MF ČR), že mohou zvýšit poplatky při podstatné změně správních nákladů nebo výdajů za poštovné.
ČMSS zvýšila během krátké doby poplatky ze 100,- na 390,- Kč, RSTS zasílání výpisu z 0,- na 20,- Kč. Obrátil jsem se na MF ČR, jakýsi JUDr. Ing. Špička mně odepsal, že ani MF ČR, ani ČNB nejsou od toho, aby kontrolovaly plnění OP, že kontrolují pouze využívání státní podpory. Nechť prý se obrátím na soud.
A protože mám 99,9999% jistotu, že u našich nezávislých a neúplatných soudů narazím na stejného inteligenta, jako je výše zmíněný absolvent práv, vykašlu se na to, těch pár korun oželím a nové stavební spoření neuzavřu ani omylem.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2005 15:18 | Neštastník

A co teprve chudáci klienti,takových ústavů jako je ZFPA.Drtivá většina lidí si na jejich "skvělé" rady dělala miliónové smlouvy a oni jim to ted zruší.To je hezké!
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 1. 2005 15:04 | SocPredator

V ČR nikdy nerozlišuji podle počtu klientů. ČMSS má nejsilnější reklamní masáž a přitom nevidím jediný důvod, proč bych měl spořit u nich. Stejné je to i třeba s POV (ručení), po "uvolnění" se objevilo asi 10 pojišťoven a některé byly i o dost levnější než ČP. První rok byla ČP zdaleka nejúspěšnější dle počtu klientů. Jen blázen platí víc než by musel a nechá se uplatit tričkem nebo reklamní samolepkou. Tady se teprve učíme kapitalismu, taky proto si spořitelny i banky dělají co chtějí, například zvyšují poplatky. Na západě naprosto sebevražedný tah :-)
S těmi úvěry budiž, já to beru z pohledu klienta. Prostě poplatek za úrokové zvýhodnění je všivárna a Wustenrot tohle neudělal. Tím si mě získali - férovou hrou. Ať jim to vydrží :-)
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2005 15:02

To máte pravdu, ale běda když potřebujete úvěr a patřičné "hodnotící číslo". A kvůli úvěrům na bytové potřeby tady vlastně SS je, nebo ne?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 1. 2005 14:49 | kiši

Wustenrot rozhodně není nejspolehlivější.Stavební spořitelny se dají porovnat v počtu klientů a v počtu poskytnutých úvěrů nebo meziúvěrů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Kolik musíte spořit na?

let
%

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ladislav Blažek

podnikatel, pánské oděvy Blažek

Jan Libich

ekonom

Ladislav Blažek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jan Libich
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services