Střední třída v ulicích. Kapitalistická revolta ve Francii

Pavel Jégl | rubrika: Komentář | 3. 12. 2018 | 9 komentářů
Co se to děje s Francouzi? Demonstrují pod heslem „Smrt daním“.
Střední třída v ulicích. Kapitalistická revolta ve Francii

Emmanuel Macron se během francouzských prezidentských voleb představoval jako sociální liberál. Přesto je jeho politika v lecčems antiliberální. A také antisociální.

Někdejší bankéř od Rothschildů pokračuje ve šlépějích socialistického předchůdce v Elysejském paláci Françoise Hollanda, který vyššími a ještě vyššími daněmi vyháněl Francouze z aut poháněných spalovacími motory.

Macronova vláda prosadila od nového roku další růst daní z paliv – o 6,5 centu za litr nafty a o 2,9 centu za litr benzinu. Když si k tomu připočtete, že ceny nafty samotné vzrostly za rok o 23 procent a benzinu o 15 procent, sotva se můžete divit, že ve Francouzích bouchly saze.

Produktem vládní zelené politiky je hnutí gilets jaunes – žlutých vest. Reflexní vesty, součást povinné výbavy aut, si teď na demonstracích a blokádách po celé zemi oblékají stovky tisíc lidí.

Žluté vesty protestují proti vyššímu zdanění u čerpadel, na dálnicích, v ulicích měst. Nejviditelnější jsou samosebou na pařížském bulváru Champs-Élysées. Radikálové z řad anarchistů a gangů z předměstí, kteří se k demonstrantům připojili, tam vedou pouliční válku dlažebními kostkami a zapalují auta.

Z místa

Prezident Macron se vrací den po demonstraci rozháněné slzným plynem do Paříže a obhlíží škody. 

Fotoreportáž Michala Fučíka na Finmagu

Francie sladká a zelená

Cílem vlády je přimět Francouze, aby víc používali hromadnou dopravu a svá benzinová nebo naftová vozítka nahradili auty do zásuvky.

Jenže z pohledu žlutých vest to je konfiskační politika. Cena vlaků i autobusů v zemi galského kohouta pořád stoupá. Kromě toho autobusy a vlaky, natož TGV, nejezdí do všech obcí. Mnozí Francouzi jsou tedy na autech závislí a většina z nich na hybrid nebo čistokrevný elektromobil prostě nemá.

Francouzské vlády se přitom v minulých dekádách snažily přimět obyvatele, aby zůstávali na venkově, anebo se tam stěhovali z měst, a tak pomohli udržet francouzské zemědělství. K tomu sloužila štědrá dotační politika a stejnému cíli byla podřízena i zemědělská politika bruselské Evropy. Tím ale vlády nepřímo povzbuzovaly některé Francouze, aby do práce i na nákupy dojížděli auty.

Sám prezident Macron nedávno přiznal: „Zatlačili jsme je [venkovany] do této situace. Jsou jejími oběťmi.“ Vzápětí však upozornil, že od plánu zvýšit daň na naftu a benzin neustoupí: „Nemůžete být v pondělí pro ochranu životního prostředí a v úterý zase proti vyšším cenám uhlíkových paliv.“

Francouzské vlády vyhlašují smělé environmentální cíle a Macronova není výjimkou. Chce, aby Francie byla lídrem zelené ekonomiky.

Země se má do roku 2050 stát uhlíkově neutrální. To znamená, že veškeré emise skleníkových plynů by měly být vyváženy postupy pro jejich odstranění z ovzduší. Tento cíl vyhlásili Francouzi ještě před tím, než ho pro Evropu nalinkoval šéfkomisař Jean-Claude Juncker.

Co víc, do roku 2040 má být ve Francii zakázán prodej aut, která pohání pouze spalovací motor. A že si taková politika vyžádá oběti? Švejk by si povzdechl: „Přísnost na chudý lidi musí bejt, kdyby na sůl nebylo.“

NABITÝ LETNĚ-PODZIMNÍ FINMAG

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Každý investor by měl v noci klidně spát,“ řekl Dominiku Stroukalovi Jan Sýkora, spolumajitel investiční skupiny Wood & Company. V příštích 18 měsících podle něj uvidíme celou řadu úžasných příležitostí.

FIN. Hudební byznys: Jak udělat velký a cenově dostupný festival • V kanceláři šéfa Kebooly • Jakub Žofčák o byznysu s přežitím • V hlavě podnikatele a filantropa Jana Školníka • Robert Vlach o zanedbané cenotvorbě freelancerů a nutnosti zdražovat

MAG. Korsika má svá specifika. Kromě divokých prasat na plážích a kaštanového piva i originální způsob vyřizování účtů • Otevřít kavárnu ve druhém patře, a ještě nad hampejzem – to může udělat jen blázen. Café Louvre slaví 30 let • Nejlepší vývrtka na světě má sto padesát let. Všem Francouzům na vztek ji vynalezl Němec


Trh to neumí. A vláda?

Macron má pravdu, když říká, že tržní ekonomika si sama o sobě neporadí se škodami, které lidské aktivity páchají na přírodě. Sotva je ale vyřeší vyšší daně na fosilní paliva, když nejsou kompenzovány třeba nižší daní z příjmů.

Pokud jsou spotřebitelé víc zdaněni, stěží dosáhnou na moderní hybrid nebo elektromobil. V takovém případě nejspíš zůstanou odkázaní na svoji starou benzinovu nebo naftovou káru. Na to ostatně upozorňují také někteří z neformálních mluvčích žlutých vest.

Protesty žlutých vest jsou unikátní. Neorganizuje je některá z odborových centrál, nepodporují je levicové strany. Jejich účastníci nepožadují vyšší platy, kratší pracovní dobu (za stejné peníze) nebo delší dovolenou.

Hnutí vzniklo mimo Paříž, vyrostlo spontánně zezdola. Na transparentech reflexních vest jsou vidět hesla jako Nelikvidujte nás daněmi nebo radikálnější Smrt daním.

Když si odmyslíme výtržníky z předměstí, je dnes mezi protestujícími mnoho těch, kteří se před tím žádných demonstrací neúčastnili, píše novinářka Rachel Mardsenová, jež sleduje protesty v metropoli. Z rozhovorů, které vedla s demonstranty, dospěla k poznatku, že mezi nimi jsou početně zastoupeni živnostníci a začínající podnikatelé.

Jsou to lidé, kterým daně berou mnohdy i víc než polovinu příjmu a jejichž životní úroveň zelená politika citelně poznamenává. Mardsenová připomíná, že tito Francouzi nejsou pod ochranou mocných odborů. Na rozdíl od zaměstnanců tak nemůžou doufat, že z vysokých daní dostanou aspoň část zpátky ve formě sociálních benefitů. (V tomhle jim čeští živnostníci mohou přitakat.)

Je proto nasnadě, že požadují, aby jim vláda nechala jejich peníze a oni se mohli postarat sami o sebe. Kromě toho nemají důvod věřit ve vládní nebo obecní zelené programy. Mají na paměti, jak pařížská radnice v dotovaném projektu sdílení elektromobilů Autolib utopila 293 milionů eur veřejných peněz, než ho letos v létě odpískala.

Rachel Mardsenová píše, že na současné protesty Francie „dlouho čekala“. Žluté vesty označuje za „stoupence individualismu a opravdového kapitalismu“.

Že by kapitalistická revolta ve Francii. Kdo by se toho byl nadál?

Fotografie: Michal Fučík


Pavel Jégl

Autor článku Pavel Jégl

Před listopadem 1989 vystudoval automatizaci a robotiku na ČVUT. Psal do samizdatu a do šuplíku. Po volbách v roce 1990 zastupoval ve Federálním shromáždění Občanské fórum. Poté absolvoval stáž v USA a dvě desítky let pracoval... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+47
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 12. 2018 17:34, pagani

Je to dobré, pro mne, jakožto tvrdého nepřítele multikulti a transferu Afriky a Asie do Evropy, totiž platí, čím hůř, tím líp.

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 12. 2018 13:31, Vodník česílko

Rusové chlastají vodku, Češi pivo, Japonci zápasí sumo, Angličani hrajou kriket, Francouzi demonstrujou... a co jako má bejt?

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Evropští Lehman Brothers? Dvě obří banky hasí problémy

3. 10. 2022 | Jana Divinová | 1 komentář

Evropští Lehman Brothers? Dvě obří banky hasí problémy

Akcie dvou evropských bankovních obrů se teď obchodují na extrémně nízkých hodnotách, jaké trhy neviděly od finanční krize v roce 2008. Akcie Credit Suisse se kupují za 0,23násobek... celý článek

Euro oslabuje, stojí jako dolar. Hrozí další zdražování

12. 7. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

Euro oslabuje, stojí jako dolar. Hrozí další zdražování

Společná evropská měna je vůči americkému dolaru aktuálně nejslabší za posledních téměř dvacet let. Dnes poprvé od roku 2002 klesla na takzvanou paritu – jedno euro se prodávalo za... celý článek

Zásah Putina i peněženek. Embargo dál zdraží benzin

31. 5. 2022 | Lukáš Kovanda | 23 komentářů

Zásah Putina i peněženek. Embargo dál zdraží benzin

Embargo EU na ruskou ropu přichází pro Fialovu vládu ve špatný čas, myslí si ekonom Lukáš Kovanda. Ropa zdražuje v předvečer snížení spotřební daně z paliv. Putin kvůli embargu přijde... celý článek

V žebříčku nejbohatších lidí světa je devět Čechů

5. 4. 2022 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

V žebříčku nejbohatších lidí světa je devět Čechů

Nejbohatším člověkem světa je padesátiletý Elon Musk, který stojí za společnostmi jako Tesla a SpaceX. Vyplývá to z čerstvého žebříčku časopisu Forbes. Muskův majetek odhaduje na 219... celý článek

První bitcoinový stát má problémy. Experiment nefunguje

2. 4. 2022 | Jana Divinová | 22 komentářů

První bitcoinový stát má problémy. Experiment nefunguje

Salvadorský prezident se nevzdává a chce v bitcoinech financovat chod země. Chystá dluhopisy na nové město, kde chce kryptoměnu těžit. Z dálky to připomíná vzdušné zámky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.