Den matek: Kdy bude svátek v roce 2025 a kde se vlastně vzal
20. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Svátek matek je svátek pohyblivý, takže každý rok připadne na jiný den. Přečtěte si, kdy se slaví jinde ve světě a kdo a kdy ho vlastně přinesl do Česka.
Zdroj: Shutterstock
Zákon o právu na digitální služby, který popisuje pravidla pro používání osobních dokladů v chytrém telefonu, čeká už jen na podpis prezidenta a zveřejnění ve sbírce. Po poslancích ho 21. prosince schválili také senátoři.
První doklady v mobilu měly být původně uznávány hned od začátku roku 2024, nakonec to bude až od poloviny ledna.
„Bude to jednoduché – stáhnete si aplikaci do mobilního telefonu, zaregistrujete se a používáte,“ říká vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš k novele zákona o právu na digitální služby, která takzvané eDoklady zavádí.
Jednoduché to ale bude jen pro toho, kdo má identitu občana – datovou schránku, bankovní identitu, Moje ID nebo Mobilní klíč k e-governmentu. Ten, kdo ji nemá, a přesto by chtěl doklady do mobilu, má smůlu.
Majitelé identity si tedy v lednu můžou z Google Play nebo AppStore stáhnout aplikaci eDoklady, ke které se nahraje jejich občanský průkaz.
Zatím jen občanský průkaz, o dalších dokladech se zákon konkrétně nezmiňuje. „Žádný jízdní řád zatím není, ale prioritu dostanou průkazy z centrálních evidencí s celostátním dopadem, říká Anna-Marie Lichtenbergová z Digitální a informační agentury (DIA). „Evidujeme zvýšený zájem o informace k možnosti zařadit do eDokladů vlastní průkazy, a to ze strany různých subjektů (např. i pojišťoven) a tyto možnosti budeme dále prozkoumávat,“ odpovídá Lichtenbergová na otázku, jestli bude časem možné do aplikace přihrát i doklady vydávané někým jiným než veřejnou správou, například zdravotními pojišťovnami, dopravními podniky a podobně.
Aplikace jsou ale dvě. Jednu má v telefonu občan a v ní průkazy. Druhá je ověřovací. Tu musí mít ten, který má údaje z občanky ověřit. A protože zavádění technologie do úřadů bude trvat, od polovičky ledna se budete moct telefonní občankou prokázat jenom na některých z nich.
Konkrétně na těch, se kterými většina z nás nemá až tak moc co do činění. Především na ministerstvech (ale ne na zastupitelských úřadech) a pak na úřadech jako je (namátkou): Český statistický úřad, Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Národní sportovní agentura… Celkem sedmnáct úřadů, se kterými řada lidí v životě nepřijde do styku.
Ty opravdové pecky přijdou až od července, kdy nejpozději bude možné nechat se ověřit přes občanku v telefonu u policie, u soudů, na finančním úřadě, na úřadech práce na správě sociálního zabezpečení, živnostenském úřadě, katastrálních úřadech, matrikách, na krajích a obcích s rozšířenou působností. Některé obce a kraje jsou ale připraveny se do projektu zapojit dřív.
Jak vybrat nejvýhodnější půjčku? Snadno!
Srovnáme parametry včetně sazeb a najdeme tu nejvýhodnější a nejtransparentnější půjčku. Ať konsolidujete, či hledáte novou.
Konečně do ledna 2025 budou připojeny další úřady, firmy a instituce, které jsou při různých příležitostech povinny ověřovat totožnost – okrskové volební komise, školy, zdravotní pojišťovny, banky, pojišťovny, notáři a exekutoři, zbytek obcí a obecní policie, pošta a zastupitelské úřady.
Na cestu do Evropské unie zatím pořád budete potřebovat plastovou občanku nebo cestovní pas.
Ověřovací aplikace bude existovat ve dvou verzích. Jedna bude pro chytré telefony, druhá se bude využívat zejména na počítačích na přepážkách úřadů. Pro úřady se ostatně speciálně vyvíjí – aby nemusely pořizovat nové vybavení. Pokud se ale rozhodnou pro smartphony a mobilní aplikaci, bránit jim nikdo nebude.
Občan by neměl potřebovat nic zvláštního, jen telefon. Ten ovšem musí mít funkční fotoaparát, bluetooth (ten se používá, když má ověřovatel mobil) a možnost připojit se na wifi (používá se, když má ověřovatel na přepážce jiné zařízení než mobil). Při ověřování mobilní appkou bude ověřování probíhat offline, ověřování na přepážce by mělo probíhat přes internet, nicméně úřadům Digitální informační agentura doporučuje, nabídnout klientům wifi. Ověřit by se tedy měl dát i ten, kdo nemá v telefonu datové připojení na web.
Když se to bude hodit a když k tomu dáte souhlas, může si úředník údaje z telefonické občanky přenést.
Výhodou občanky v telefonu – jazykem zákona „digitálního stejnopisu občanského průkazu“ – je oproti plastové verzi to, že ho jednak nedáte z ruky, jednak ukážete jenom to, co je v danou chvíli potřeba.
Pokud tedy bude potřeba ověřit věk, neuvidí ověřovatel ve svém zařízení například adresu. Nebo naopak – pokud bude ověřovat vaše bydliště, nebude už se zdržovat přemýšlením, jestli na svoje roky vypadáte staří, mladí nebo akorát.
Digitalizace úřadů pokročila i jinde. Poslanci schválili elektronizaci matrik a senátoři ji posunuli k podpisu prezidentovi.
Elektronizace matrik znamená propojení matričních úřadů, díky kterému půjde získat rodný list, oddací list nebo jiný matriční doklad na každé matrice v Česku, případně úplně bez cesty na matriku, jen přes internet.
Matriční záznamy se sice vedou už delší dobu nejen ve fyzických matričních knihách, ale i elektronicky, mezi jednotlivými matrikami ale není propojení a jednotný systém. Ve skutečnosti si na tuhle elektronizaci podle návrhu zákona počkáme nejspíš až do roku 2027.
S elektronizací matrik se svezla i aktualizace zákona o správních poplatcích. Dřív než digitální budoucnosti se na matrikách – už od začátku roku 2024 – dočkáme změny některých poplatků. Směrem vzhůru.
Sdílejte článek, než ho smažem