Brno se chtělo stát velkoměstem, dopadlo to jako vždycky

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 20. 4. 2018 | 37 komentářů
Osekávání projektu přesunu brněnského nádraží je tragické pro Brno – a příznačné pro celou republiku.
Brno se chtělo stát velkoměstem, dopadlo to jako vždycky

Když se v Brně hádáme o polohu nového nádraží, hádáme se ve skutečnosti o něco podstatnějšího a zajímavějšího. O to, jak bude příští desetiletí až staletí vypadat a fungovat celé město. Varianta s novou nádražní budovou na stejné ulici v zásadě zachovává status quo. Varianta s fungl novým železničním uzlem na jih od centra by znamenala nejradikálnější urbanistický počin v porevolučním Česku.

Za prvé by umožnila zrušení víc než dvou kilometrů železniční trati v těsné blízkosti historického jádra a její proměnu na park ve stylu newyorské High Lane. Za druhé původní projekt počítal s probouráním nové městské třídy skrz rumiště na východ od centra města: široké chodníky, trolejbusová trať, smíšená zástavba. Za třetí a především měla k novému nádraží vést podzemní dráha, která by rychle spojovala střed města, několik vysokoškolských areálů, technologický park, ale i Tišnov na severu a Slavkov na východě.

Obě dvě varianty jsou technicky proveditelné, obě podporují respektovaní architekti, každá může vyjít levněji nebo dráž než ta druhá, záleží na parametrech. Nádraží blíž centru má zastánce mezi aktivisty, kterým se podařilo vyvolat dvě referenda – neplatná pro nízkou účast. Město i stát jsou dlouhodobě pro odsun. Jenže…

V únoru se zastupitelstvo usneslo, že nepočítá s budováním nové městské třídy, třebaže je v územním plánu a developeři kolem ní rýsují a stavějí svoje projekty. A i když v tom samém dokumentu požaduje město po státu stavbu podzemní železnice, Správa železniční dopravní cesty i Státní fond dopravní infrastruktury jsou proti. Definitivně rozhodnout má vláda – snad už v květnu.

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje Českou modernu a vede nejúspěšnější aukční dům v Česku. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už po 150 let sbírá umění? A jak to, že ani nejmladší generace nemá důvod se vzepřít a sází na tenhle byznys?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?


Fábka v základu, kam se podíváš

Brnu po osekání projektu zůstává hlavní nevýhoda odsunutého nádraží: pro většinu města hůř dostupné vlaky a dálkové autobusy. Dopravě navíc hrozí našponování k trvalému kolapsu, kterému měla zabránit podzemní železnice. Město naopak přichází o historickou příležitost proměnit zanedbané čtvrti poblíž centra na atraktivní místa pro život nebo se infrastrukturně připravit na další firmy a vědecko-výzkumné instituce. Generace architektů podepsaná pod skvělými rekonstrukcemi náměstí a parků v centru si bude moct hrát jen na relativně malém prostoru mezi starým a novým nádražím, který bude potřebovat zastavět – ne na desítkách velkých i malých příležitostí, které by otevřela nová městská třída a metro.

Není to ale jen brněnský problém. Na proškrtávání se k minimálním variantám bez ohledu na budoucí problémy je cosi příznačného. Viz: stanice metra bez eskalátorů a stříšky nad schody. Letité rekonstrukce železničních koridorů, které kvůli nízké traťové rychlosti zahraniční vlaky radši míjejí zajížďkou. Stavby a opravy veřejných budov bez architektonických soutěží. Radši se levně střelit do nohy, než si za draho koupit pořádné boty.

Podobně univerzální jsou nejčastější argumenty odpůrců přesunu, které lze najít třeba v blogu krajského zastupitele Jiřího Hlavenky. Odsun je drahý – vyčerpá celý roční rozpočet dopravního fondu. Ano, je a vyčerpá. Ale za prvé: srovnatelně drahé by bylo i nové nádraží blíž centru, mimo jiné kvůli komplikovanému napojení nové vysokorychlostní trati. Za druhé jde o nejzásadnější dopravní investici ve městě za posledních sto let a pravděpodobně i pro příštích sto let. V takovémto horizontu jde o půl procenta celkových investic do infrastruktury. Větší pozornost než absolutní náklady si zaslouží potenciální výnosy jedné nebo druhé varianty – a ty jdou v obou případech mnohem dál, než za Hlavenkovu kalkulaci, kolik lidé utratí za vlakové jízdenky.

Dále Hlavenka věští, že odsun nedopadne – přijde krize, některá budoucí politická reprezentace do něj hodí vidle. Varuje, že se na rozšiřování centra města směrem na jih nabalí spekulanti s pozemky. Odhaduje, že rychlovlaky Brno jen líznou na kraji, ale nebude to vadit, protože se k nim lidi dostanou za pár minut samořiditelným elektromobilem.

Servírujeme svět!

Chytré čtení na víkend

Nabízíme vychucený talíř duševní stravy. Chtěli byste každý pátek dostávat do e-mailu přehled nejlepšího inspirativního čtení, které z hlubin českého i světového čtení vyšťoural šéfredaktor Finmag.cz Michal Kašpárek? 

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Čtení na víkend

 

Test záměnou: nestavíme nádraží, bouráme hradby

Vraťme se do druhé poloviny devatenáctého století, kdy se ve střední Evropě rozhoduje o tom, jestli a jak snést městská opevnění a otevřít města rozvoji. Zasaďme do toho kontextu ty samé argumenty. Vždyť to vyčerpá rozpočet na celý jeden rok. Napakují se na tom spekulanti s pozemky a stavební lobby. Na papíře všechny ty parky a budovy oper vypadají skvěle, ale co když přijde krize? A vůbec bůh ví, co bude, Turek se může kdykoliv vrátit…

Taky si v té samé historické éře přehrajme dnešní ukrajování z projektu. Ano, chtěli jsme strhnout hradby a na jejich místě vybudovat okružní třídy s parky a budovami oper. Ale vlastně nám přijde líto utrácet za ty budovy oper, to se na vstupenkách nikdy nevrátí. S parkem je spousta problémů, město by si muselo platit zahradníky a nalezly by tam prostitutky. Prostě jen zbouráme hradby a dál se uvidí. Třeba se lidem budou líbit ty sutiny, nejsme přece sociální inženýři, abychom jim místo nich nutili zeleň, do které se přece za pár minut dostanou vzducholodí. – Pak už je asi opravdu lepší hradby nestrhávat, ostatně taková Polička je má dodnes a žije se tam hezky.

A ještě jedna věc mi na lokální diskuzi o nádraží přijde příznačná pro celou republiku: ideologická flexibilita všech zúčastněných stran.

Zatímco ODS, KDU-ČSL a TOP 09 tu přesvědčují pro idealistický a radikální skok do prázdna, nepopiratelné sociální inženýrství, Zelení a část Pirátů a Žít Brna bojuje proti „socialistickému plánování“. Kulturní válka není jednoduchý proces a ne každý se v něm dobře vyzná.

Nádraží v Brně fotil Hamik / Shutterstock.com

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Jakou cenu má vaše nemovitost?

Získejte na pár kliknutí jediná certifikovaná data o realitním trhu a rozhodujte se na základě správných informací.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+41
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 37 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 4. 2018 10:22, Ramesse II.

Sice to sleduji jen okrajově, v Brně jsem jen tu a tam jako turista na výstavě apod. a když tam nepojedu, nic se nikomu nestane - ale jako člověku jezdícího vlakem mi připadá logické mít nádraží v centru a ne někde za městem. Taxikáři by jistě měli radost, ale člověk co by do taxíku nevlezl jako jsem já by do Brna už prostě nejel. Mimochodem základ článku je asi v té větě, že "generace architektů si nebudou mít kde hrát" - takže así víme odkud vítr vane.

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 4. 2018 11:47

Se vším tedy vlastně ne - ještě je druhá sorta věcí, která je taky na ho*no, ale pro změnu drahá.
To je ta takzvaná "třetí cesta", kterou budujeme.
Jaká by to však byla nuda, kdyby bylo všechno stejné.

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (37 komentářů) příspěvků.

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo vám předepíše lázně a jak se schvalují? Návod od VZP

24. 3. 2025 | Pavla Adamcová

Kdo vám předepíše lázně a jak se schvalují? Návod od VZP

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) sestavila přehled, jak je to s nárokem na lázně. Takzvaná lázeňská léčebně rehabilitační péče se hradí z veřejného zdravotního pojištění tehdy,... celý článek

Zranění při dopravní nehodě: Jak na odškodnění krok za krokem

24. 3. 2025 | Zbyněk Drobiš

Zranění při dopravní nehodě: Jak na odškodnění krok za krokem

Dopravní nehoda může obrátit váš život naruby během mžiku. Kromě šoku, stresu a možných zranění přicházejí i otázky: Kdy a jak řešit odškodnění? Na co mám po dopravní nehodě nárok?... celý článek

Další plány Partners Banky? Balíček pro cestovatele, multiměnový účet nebo investice

21. 3. 2025 | Petr Kučera

Další plány Partners Banky? Balíček pro cestovatele, multiměnový účet nebo investice

Partners Banka má za sebou první rok ostrého provozu. Jak ho hodnotí a co chystá dál? Rozhovor s jejím šéfem Markem Ditzem.

Mototechna, mýdlo s jelenem a igráček. Vyznáte se v značkách, které přežily?

20. 3. 2025 | Gabriel Pleska

Mototechna, mýdlo s jelenem a igráček. Vyznáte se v značkách, které přežily?

Už jsme je odepisovali. Byly jednou nohou v hrobě, někdy snad i oběma. A pak se stalo něco, co slavné značce nebo výrobku vrátilo život. Některé jsou opět veliké, třeba Kofola. Jiné... celý článek

Co jste nakoupili, kde spíte a s kým. Tohle jsou největší šmíráci uživatelů

20. 3. 2025 | Pavla Adamcová

Co jste nakoupili, kde spíte a s kým. Tohle jsou největší šmíráci uživatelů

Obchodní řetězce, ale i státní instituce. To jsou čerstvě „ocenění“ ve 20. ročníku soutěže Ceny Velkého bratra, která v Česku každoročně upozorňuje na narušování soukromí občanů.

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services