Očima expertů: Neprodávejte jídlo moc levně!

| rubrika: Očima expertů | 20. 4. 2018 | 2 komentáře
Ministr zemědělství v demisi Jiří Milek by chtěl stanovením minimálních marží zabránit obchodním řetězcům, aby prodávaly potraviny pod cenou. Pomůže to v praxi českým zemědělcům a potravinářům, nebo by se měl stát v téhle problematice angažovat jinak, pokud vůbec?

Češi jsou národ slevových fetišistů. Vědí to i obchodní řetězce, které nás při každém nákupu bombardují akčními slevami. Kdo nenakupuje výrobky v akci 2+1, nemá věrnostní kartičku supermarketu a důkladně neprochází akční letáky s nabídkami zlevněného zboží, jako by nebyl.

Podle ministra zemědělství v demisi za hnutí ANO Jiřího Milka jsou ale slevové strategie obchodních řetězců něco, co poškozuje zemědělce a „prvovýrobce“. Řešením by podle něj mohlo být pevné nastavení minimálních marží (po vzoru Francie, která takové opatření zapracovává do legislativy), které by obchodníkům zabraňovalo prodávat potraviny pod cenou. V některých případech se totiž stává, že výrobci nezbývá nic jiného než prodávat své produkty i pod úrovní „nákladové ceny“. Odborníci se sice shodují, že je v Česku slevová politika řetězců problém, řada z nich ale upozorňuje, že Milkovo řešení nebude mít dostatečný efekt. Zvlášť pro malé zemědělce a výrobce, kterým by přitom mělo pomoci především.

Otázkou navíc zůstává, zda Milek dostane šanci svoje plány realizovat. Při prvním jednání ANO a ČSSD o případné vládní koalici bylo totiž Ministerstvo zemědělství jedním z rezortů, které Andrej Babiš sociálním demokratům nabídl.

Jak se na nápady ministra zemědělství v demisi dívají ekonomové, podnikatelé, zástupci obchodníků i zemědělců? Mělo by jít Česko ve francouzských stopách a snažit se obchodníkům nařizovat minimální marže, se kterými by mohli prodávat potraviny? Měl by tento krok v praxi skutečně pozitivní efekt? Dokázal by stát efektivně pomáhat domácím pěstitelům a výrobcům potravin nějak jinak, nebo to radši nemá vůbec zkoušet?

Karel Havlíček

předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Karel Havlíček
+21
+
-

Začínáme od konce, problém je přitom na začátku. Nejdříve vytvořme našim podnikatelům takové prostředí, ve kterém nebudou zatíženi nesmyslnými fixními náklady, odlehčeme jim od byrokracie, daní, odvodů za práci a nekonečných kontrol. Tím se sníží provozní režie a jejich konkurenceschopnosti pomůžeme přirozeným způsobem. Teprve poté má smysl diskutovat o omezování obchodníků, přičemž postačí to, aby se stanovil limit objemu prodeje za podnákladové ceny. V nich jsme evropští přeborníci a to skutečně likviduje malé pěstitele, producenty a v důsledku to snižuje i kvalitu služeb a výrobků.


Marta Nováková

prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR

Marta Nováková
+5
+
-

Pan ministr, podle svých vlastních slov, nemá představu, jak by regulace marží ve skutečnosti měla vypadat. Je to čisté politikum, protože i ve Francii je zákon zatím projednáván v parlamentu! Nicméně Francie chce chránit především malé a střední farmáře a taky malé obchodníky, kteří jsou v celém dodavatelsko-odběratelském řetězci dlouhodobě ztrátoví. Rozhodně nechce chránit, tak jako v Česku, velké zemědělské a potravinářské komplexy, jejichž velikost je i v Evropské unii raritní!

Stát má vyjednat férové podmínky zemědělských dotací jak z evropských, tak národních fondů, a nikoliv nařizovat pevné marže jako za socialismu. Legislativními tlaky na obchodníky nelze dlouhodobě vyřešit nižší konkurenceschopnost především zpracovatelského průmyslu. Nepovedené a nepromyšlené regulace obchodníků všechno jen komplikují, zvyšují administrativní zátěž a tím i ceny zboží spotřebitelům. Kromě vyjednání férových podmínek v Unii by stát měl pozitivně motivovat českého spotřebitele k nákupu kvalitní a cenově srovnatelné domácí produkce.


Ilona Švihlíková

ekonomka a pedagožka

Ilona Švihlíková
+16
+
-

Jak jsem se dočetla, Evropská komise chce zakázat škodlivé nekalé obchodní praktiky, aby zajistila spravedlivější jednání s menšími zemědělci a výrobci potravin. V seznamu je například rušení objednávek na poslední chvíli nebo či opožděné platby za potraviny, které podléhají rychlé zkáze. Je to také, podobně jako u pana ministra Milka, reakce na to, že jedna strana transakce je podstatně silnější než ta druhá. 

Jedna z možností je proti koncentrované síle řetězců postavit koncentrovanou sílu zemědělců – tedy například družstevní kooperace ve formě odbytových družstev. Není překvapivé, že právě v sektoru zemědělství jsou družstva po celé Evropě i USA tak rozšířená. Ještě vyšší úroveň, o kterou se pokoušejí na Slovensku, je založit si vlastní odbytové sítě, které by prodávaly právě české potraviny a zemědělské produkty. 

Osvětová politika vůči spotřebitelům má také své místo: podpora lokální ekonomiky znamená, že peníze se točí v regionu a neodcházejí pryč. Stačí se podívat na Rakousko. Inspirace v tomto směru je dost a dost. 


Zuzana Holá

mluvčí Lidl

Zuzana Holá
0
+
-

Návrhy ministra zemědělství nekomentujeme. Obecně však v těchto otázkách souhlasíme se stanoviskem zástupců Svazu obchodu a cestovního ruchu.


Lukáš Kovanda

hlavní ekonom společnosti Cyrrus

Lukáš Kovanda
+26
+
-

Prima. Bereme si za příklad Francii. Zemi, jejíž veřejný dluh dosahuje takřka sta procent hrubého domácího produktu. Zemi, která se tak spolu s „přeborníky“ typu Řecka, Itálie, Kypru či Portugalska pomalu ocitá v partě několika států Evropské unie, které dluží víc, než jsou za celý rok schopné vyprodukovat. To všechno v době, kdy Evropská centrální banka za desítky miliard měsíčně nově vytvářených eur vehementně nakupuje i francouzské dluhopisy, čímž na účet stovek milionů obyvatel eurozóny uměle brání ještě závratnějšímu růstu francouzského dluhu (a to v případě zrovna Francie ECB nakupuje vyšší podíl dluhopisů, než odpovídá velikosti francouzské ekonomiky v rámci EU). Ten samý daňový poplatník tedy přispívá nejen na francouzskou vládu, ale dále i na nekonkurenceschopné francouzské zemědělce, skrze dražší ceny potravin. Pokud s tím volič souhlasí a volí to, prosím. A to platí i pro nás v Česku. Jen bych příště před volbami prosil heslo: Dražší potraviny? Prostě to zařídíme.


Josef Stehlík

předseda Asociace soukromého zemědělství ČR

Josef Stehlík
+15
+
-

Anketa

Kdo mluvil pěkně?

Ministr chce podle svých slov zamezit slevovým akcím a takzvaným podnákladovým cenám. Nápad je to veskrze špatný a navíc téměř nerealizovatelný. V prvé řadě jde o nepřijatelný státní zásah do privátních soukromých obchodních a prodejních vztahů, který je v rozporu se zásadami volnému trhu. Ani ve Francii takové opatření plošně nefunguje. Omezení slevových akcí by samozřejmě vedlo ke zdražení potravin, přitom spotřebitelé v Česku (bohužel) nakupují především podle ceny a slevové akce využívají nejvíc z celé Evropské unie.

„Poknákladová cena“ je různá nejen u různých výrobců, ale podle vývoje na trhu a cen vstupních surovin i v krátkém čase u jednoho výrobce. Pan ministr by tedy měl vysvětlit, jak by se „podnákladová cena“ stanovovala.

Domácím zemědělcům a potravinářům takový krok nepomůže. Pokud by jim chtěl stát skutečně pomoci, pak by se především měla snížit byrokracie, která u nás zemědělskou a potravinářskou výrobu provází. Česko sice musí dodržovat legislativu Evropské unie, regulační a další opatření jdou u nás ale často nad její rámec. Stačilo by, aspoň v prvním kroku, všechny povinnosti, které nám neukládá Unie, zrušit. Dalším nástrojem by měla být vyšší podpora drobného a středního podnikání, lokálních výrobců potravin a rodinných farem, které produkují české potraviny z českých surovin a vytvářejí přidanou hodnotu k zemědělské surovině. Současné programy jsou nedostatečné a opět – velmi složité.

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.