Příspěvek na bydlení je myšlený jako pomoc sociálně slabším domácnostem. Spočítat, jestli na něj máte nárok, je v zásadě jednoduché, jen to znamená zorientovat se v celé řadě pojmů a časových skoků.
Normativní náklady na bydlení jsou vyšší
Počátkem roku 2012 se zvýšily takzvané normativní náklady na bydlení. Znamená to, že víc domácností dosáhne na nepojistnou sociální dávku zvanou příspěvek na bydlení. Jedna z podmínek pro získání příspěvku totiž říká, že nárok na příspěvek má ta domácnost, u níž částka 30 (v Praze 35) procent z čistého příjmu nepřesáhne normativní náklady na bydlení.
Příspěvek na bydlení pak představuje rozdíl mezi třiceti (pětatřiceti) procenty skutečných nebo normativních nákladů na bydlení, počítá se vždy s nižší částkou z těchto dvou.
Normativní náklady na bydlení jsou stanovené různě pro různě velké domácnosti, ale také různě v závislosti na velikosti obce a v závislosti na tom, zda je domácnost v nájmu, v družstevním, ve svém. Ani zvyšování normativních nákladů neproběhlo nijak rovnoměrně. Nejvíc se zvyšovaly v Praze, například jednočlenné domácnosti až o 11 procent, čtyř- a vícečlenné rodině o téměř 10 procent. Naopak k nejmenšímu zvýšení normativních nákladů došlo v nájemních bytech v kategorii nejmenších obcí do 9999 obyvatel. Zvýšení se tu proti loňskému roku pohybuje jen kolem dvou procent.
Od letoška „jen“ po dobu 84 měsíců
Nově je od 1. ledna 2012 omezena maximální doba, po kterou lze příspěvek na bydlení pobírat. Příspěvek bude domácnosti, která splní podmínky pro jeho přidělení, v období deseti kalendářních let vyplácen maximálně 84 měsíců (tedy 7 let).
Změna se ovšem netýká domácností, ve kterých žijí pouze lidé starší 70 let. Pokud splní podmínky nároku na příspěvek, bude jim vyplácen bez časového omezení. Bez omezení budou dostávat dávku i zdravotně postižení, kteří bydlí v bytech upravených speciálně pro zdravotně postižené.
Jednu z podmínek pro získání příspěvku na bydlení jsme pojmenovali na začátku článku. Tou druhou je, že 30 (v Praze 35) procent čistého příjmu vaší domácnosti nestačí pokrýt vaše náklady na bydlení, tedy nájem a služby. Při žádosti o příspěvek (žádá se na úřadech práce) musíte doložit příjmy domácnosti i náklady na bydlení za uplynulé kalendářní čtvrtletí.
Jak na to
Příspěvek na bydlení se vyplácí zpětně, nejšikovnější je žádat o něj na začátku kalendářního čtvrtletí. Řekněme, že žádost podáte na začátku dubna. Budete žádat o příspěvky na měsíce druhého čtvrtletí (duben až červen), doložit musíte náklady na bydlení a příjmy domácnosti za poslední kalendářní čtvrtletí, které jim předcházelo, tedy za leden až březen 2012.
Pokud vám příspěvek přiznají, budete ho dostávat vždy s měsíčním zpožděním: příspěvek za duben v květnu, za květen v červnu, za červenec v červenci.
Kam zajít a co doložit
Žádost o příspěvek na bydlení podejte na úřadu práce podle svého trvalého bydliště. Pro posouzení žádosti musíte předložit vyplněný formulář, doklady totožnosti všech členů domácnosti (u dětí do 15 let rodný list), u dětí starších 15 let potvrzení o studiu, doklady o výši všech vašich příjmů za minulé kalendářní čtvrtletí, doklad o typu bydlení (nájemní, vlastní, družstevní), doklad o zaplacených nákladech na bydlení (nájemné, energie, vodné, stočné odpady, vytápění…).
Do příjmů, které budete předkládat, musíte zahrnout nejen své čisté výdělky, ale i důchod, rodičovský příspěvek, přídavky na děti, případně podporu v nezaměstnanosti či nemocenské dávky. Zároveň si uvědomte, že pro nárok na dávku se posuzují příjmy všech společně žijících členů domácnosti. Tedy třeba i prarodičů, se kterými žijete v jednom bytě a kteří sice mohou mít vlastní domácnost, ale dělíte se s nimi o náklady na bydlení.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 9. 2012 15:20, Lenka
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat zda budeme mít nárok na příspěvek na bydlení,když žijeme s manželem ve vlastním bytě,společně s dvěma dětma ve věku do 6 let.Na byt máme hypotéku,platíme 3600 měsíčně,měsíční náklady na elektřinu činí 800 Kč,platba za služby spojené s užíváním bytu je 1500 Kč(fond oprav,elektřina spol.prostor,pojištění,správní výdaje a z toho měsíční záloha na vodu činí 767).plyn nemáme,topíme dřevem,které nás jednou za rok vyjde na cca.13000 Kč.Chci se tedy zeptat zda je možné toto všechno uplatnit i když máme pouze roční výdaj na topení a není stanoven na jednotlivé měsíce.Nebo zdali nám mohou alespoň nějak vyplatit cenu dřeva,protože vím,že našim nepřizpůsobivým spoluobčanům byla vyplacena plná výše za uhlí.Náš měsíční příjem celé domácnosti činní 19200 Kč.Děkuji za odpověď
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
8. 3. 2012 19:04
A co?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.