Průměrná škoda z povinného ručení letos roste rychleji (meziročně o 7,2 %) než loni (o 5,2 %). Průměrná škoda na majetku letos dosahuje 51 tisíc korun, průměrná újma na zdraví skoro 390 tisíc. Ukazují to čerstvé statistiky České kanceláře pojistitelů (ČKP) – sdružení pojišťoven, které nabízejí povinné ručení.
Naopak cena povinného ručení letos roste nižším tempem než v předchozích letech. Letošní průměrné pojistné za všechna vozidla dosáhne podle odhadů ČKP dosáhne 3212 korun, což je o 91 korun (2,9 %) víc než loni. V předchozích dvou letech rostlo o 4,5 a 4,7 %.
„Pokračuje dlouhodobé rozevírání nůžek mezi cenou pojistného a finanční náročností škod,“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Ze statistik mimo jiné vyplývá, že průměrná cena povinného ručení je – navzdory inflaci a pravidelným zprávám pojišťoven o jeho zdražování – na nižší úrovni než před deseti lety.
Průměrné pojistné pro hlavní skupiny klientů u osobních automobilů |
Rok | Fyzické osoby | Firmy |
2010 | 3 643 Kč | 5 122 Kč |
2011 | 3 519 Kč | 4 864 Kč |
2012 | 3 174 Kč | 4 605 Kč |
2013 | 2 936 Kč | 4 078 Kč |
2014 | 3 083 Kč | 4 217 Kč |
2015 | 3 020 Kč | 3 937 Kč |
2016 | 3 000 Kč | 3 845 Kč |
2017 | 3 005 Kč | 3 856 Kč |
2018 | 3 016 Kč | 3 905 Kč |
2019 | 3 188 Kč | 4 074 Kč |
2020 | 3 364 Kč | 4 253 Kč |
2021 | 3 437 Kč | 4 347 Kč |
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů |
Takzvaná škodní inflace u škod na majetku aktuálně dosahuje 8 %, u škod na zdraví 4,3 %. Zdražuje naprostá většina materiálů, surovin, zboží a služeb. Vliv mají také horší dostupnost náhradních dílů a delší čekací lhůty.
U škod na zdraví je nutné počítat s dlouhou dobou výplaty při trvalých následcích – typicky jde o ztrátu na výdělku, náklady následné péče, ošetřovatelství, asistenci zraněnému a podobně. Jejich ceny rok od roku rostou, vedle zvyšování mezd hraje roli i nedostatek pracovníků téměř v celé ekonomice.
Takzvaná škodní frekvence loni dosáhla 2,93 %, to znamená v průměru mírně pod tři škody na sto pojištěných vozidel. Jestli se vývoj nezmění, dosáhne letos 3,1 % – to znamená 265 tisíc řešených případů škod z povinného ručení v celkovém objemu 17 miliard korun.
„Během letního období se celkové škody z autonehod navrátily na úroveň předcovidových let 2018 a 2019, což platilo nejen pro rok 2020, ale i pro rok 2021, kde navíc pokles škod během nejintenzivnějšího lockdownu již zdaleka nebyl tak hluboký, jak tomu bylo v roce 2020,“ upřesňuje Jedlička.
U škod vzniklých v zahraničí se jejich počet zatím stabilizoval na úrovni přibližně o pětinu nižší než před pandemií. Souvisí to s méně častými výjezdy osobních aut, zatímco nákladní přeprava se vrátila na předchozí úroveň.
Počet všech pojištěných vozidel v Česku aktuálně dosahuje 8,7 milionu, počet nepojištěných 149 tisíc. Případů takzvaných nepojištěných škod v posledních letech mírně ubývá, stejně jako škod s nezjištěným viníkem.
Nezjištěný viník nehody a škoda bez povinného ručení |
Rok | Nezjištěný viník nehody | Nepojištěná škoda |
2012 | 216 | 3 080 |
2013 | 203 | 2 932 |
2014 | 170 | 2 707 |
2015 | 127 | 2 449 |
2016 | 126 | 2 528 |
2017 | 129 | 2 690 |
2018 | 117 | 3 085 |
2019 | 115 | 3 168 |
2020 | 102 | 2 963 |
2021 | 91 | 2 605 |
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů |
Nehody cizinců v Česku a Čechů v cizině |
Rok | Zelenokaretní škoda (viníkem zahraniční vozidlo v ČR) | Tuzemské pojištěné vozidlo v zahraničí |
2012 | 4 887 | 1 007 |
2013 | 5 178 | 1 055 |
2014 | 5 303 | 982 |
2015 | 5 722 | 999 |
2016 | 6 373 | 964 |
2017 | 6 678 | 970 |
2018 | 7 184 | 927 |
2019 | 7 389 | 863 |
2020 | 5 549 | 651 |
2021 | 5 261 | 613 |
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů |
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem