Kdo byl na našich bankovkách? Ukažte, co si pamatujete
28. 4. 2024 | Gabriel Pleska | 1 komentář
Peníze se musí točit. V našem kvízu jsme je otočili lícemi dolů. A vy si teď podle zadní strany zkuste vzpomenout, co je vpředu.
Zdroj: Shutterstock
O Česku se říká, že je rájem e-shopů. Není to přehnané tvrzení?
Vůbec ne. Z pohledu počtu e-shopů na počet obyvatel je Česko bezesporu evropskou špičkou. Působí zde okolo 50 tisíc e-shopů. Zahrnuje to malé a střední firmy, stejně tak větší značky, které expandují. Z našich dat, které zahrnují více než 60 procent e-shopů v Česku, vidíme, že i když covidový boom je za námi, stále vznikají nové. Byť už v pomalejším tempu. Na druhou stranu v rámci celého retailu v tuzemsku se přes e-shopy prodá 15 až 16 procent zboží. Například ve Velké Británii a dalších západních ekonomikách to je okolo 30 procent z celého retailu. Takže stále je tu docela velký prostor pro to, aby e-commerce v Česku ještě rostla.
Projevuje se u nákupů přes internet zhoršená ekonomická situace?
To záleží na tom, jakou optikou se na to podíváte. Jak jsem již zmínil, na naší platformě vidíme data více než 60 procent e-shopů působících v tuzemsku. Co do objemu prodejů to představuje 25 procent, které přes Shoptet „protečou“. Data od velkých hráčů ukazují, že jako celek e-commerce letos klesá. V prvním kvartále trh podle nich zaznamenal pokles 13 procent, ve druhém kvartále osm procent. Současně ale vidíme z našich čísel, že e-shopy, které fungují přes naši platformu, stále rostou. A nejedná se o jednotky procent, ale o dvojciferný meziroční růst směrující k 20 procentům. Řeč je zejména o menších a středně velkých e-shopech.
Čemu takový vývoj přičítáte?
Zdá se, že malí a střední podnikatelé, přestože zde máme krizi a inflaci a přestože e-commerce jako celek klesá, se situaci dokázali přizpůsobit a vytěžit z ní pro sebe maximum. Patrně získávají na trhu podíl na úkor větších hráčů, kteří klesají.
Jak by mohl segment e-commerce uzavřít letošní rok?
Předpokládáme, že pro letošek skončí trh stagnací. Malí a střední e-shopaři porostou. Rok 2024 bude v e-commerce opět růstový.
Působí ve společnosti Shoptet od roku 2017. Z pozice provozního ředitele se na jaře 2021 dostal do řízení firmy. Vystudoval pražskou Vysokou školu ekonomickou a svou kariéru začínal ve startupech i větších technologických firmách, v nichž prošel různými pozicemi. Zkušenosti z byznysu nabyl i jako řídící partner venture kapitálového fondu Impulse Ventures nebo při řízení expanze cybersecurity firmy Safetica. Jako CEO Shoptetu se ve své pozici soustředí hlavně na růst společnosti v Česku a na Slovensku a zdárné provedení expanze do Evropy.
Co z toho plyne pro e-shopaře, na co by se měli připravit?
Mohli jsme sledovat, že když trh rostl, bylo pro e-shopy lehčí růst společně s ním. Teď když trh jako celek stagnuje, je zde větší citlivost na chyby, vyšší tlak na efektivitu. Jinými slovy, pro e-shopaře je klíčová práce na efektivitě, a to ve všech směrech. V tom, jak pracují se svými zákazníky, jak efektivně se jim je daří získávat. Neméně důležitá je práce s cash flow či optimalizace procesů ve skladě. Podstatné je i to, jak fungují při optimalizaci procesů, které mají vliv na jejich profitabilitu. Nebo na práci s vlastním brandem. Tou lze totiž docílit nižších akvizičních nákladů, tedy nákladů na získávání nových zákazníků.
Vedle e-shopů se v poslední době začínají více prosazovat také marketplaces, tedy online tržiště. Jakou roli vlastně hrají?
Pro firmu je marketplace jedním z prodejních kanálů. Někdo prodává čistě jen přes e-shop, někdo má k tomu i kamenné prodejny. A online tržiště je prostě další kanál, přes který může své zboží prodávat. Každý z těchto kanálů má svoji mechaniku, způsob fungování.
Charakteristika online tržišť sama o sobě předurčuje skupinu e-shopů, proto které jsou vhodné. Ze své podstaty jsou marketplaces levnější. Jejich pravidla určují například také to, jaké musí e-shop držet zásoby. Pro e-shop prodej jejich prostřednictvím znamená rovněž vyšší nároky na cash flow, protože peníze, které zaplatí zákazník na marketplace, se k e-shopu dostanou později. Za každou transakci navíc musí e-shop zaplatit online tržišti provizi. Nejzásadnější je ale fakt, že zákazník, kterého marketplace přinese, je v podstatě „půjčený“ zákazník. Kontakt s ním totiž nemá e-shopař, ale právě marketplace. Takový zákazník se poté nevrací nakupovat na e-shop, ale zase na online tržiště. A to z pohledu budování značky, dlouhodobého vztahu se zákazníkem, nemusí být například pro malé e-shopy nejvhodnější. Ale jsou segmenty, kde to svůj přínos mít může.
Mají digitální tržiště ve světě e-commerce budoucnost?
V našem regionu bych to přirovnal k tomu, co se odehrálo v retailu před 25 roky, když začaly do střední Evropy přicházet obchodní řetězce jako K-Mart či Carrefour a začaly zde otvírat hypermarkety. Něco podobného se odehrává i teď, marketplaces jsou takové „hypermarkety“ ve světě e-commerce. Zákazník může nakoupit široké spektrum produktů na jednom místě. Tím hlavním tahákem je ale cena, kterou online tržiště, stejně jako hypermarkety, stlačují.
Přesto vedle hypermarketů stále fungují tisíce malých obchodů a spousta specializovaných prodejen. A totéž se určitě odehraje i v oblasti e-commerce trhu. Ale nemyslím si, že by u marketplaces přišel nějaký boom, který nastal před desítkami let v některých zemích Evropy, kde jeden marketplace výrazně dominuje e-commerce trhu.
Před několika lety možná ještě platilo, že velcí hráči měli služby a technologie, které jim dávaly směrem ke koncovým zákazníkům výhody. Ať už jde o nákupní zkušenost, či zákaznický servis nebo platební metody. Ale ta hra, ty možnosti a služby se už hodně vyrovnaly. A to mimo jiné i díky technologiím, které dnes i menší hráči na trhu mají k dispozici, díky platformám, jako je Shoptet. Příkladem je naše platební brána. Technologie, na kterých je postavená, jsou stejné a mnohdy lepší, jako používají velcí hráči.
Menší e-shopy tedy mají v současné době stejně dobré nástroje jako velcí hráči?
Nejen to. Řekl bych, že ty výhody se víc překlopily na jejich stranu, a proto rostou. To je podle mě hlavně tím, že ti malí hráči dokážou ve svém segmentu zákazníkům pomoct, poradit či vyřešit problém daleko lépe než ti velcí. A těch menších jsou zde tisíce. Ukazuje se to i v číslech, která vidíme z minulého roku i letos. Menší e-shopy rostou, větší jako celek klesají.
Svět e-commerce se tedy hodně mění. Posouvá se dál i Shoptet?
Od samého začátku. Jsme technologická firma a v našem odvětví je změna, „adoptování“ stále nových a nových technologií něco, co je naším denním chlebem. Když přijde nějaká technologie, která je lepší, musíme s ní začít pracovat také. Protože to samé dělají ostatní firmy, konkurence, ať už ta česká, nebo globální. Jako firma jsme i díky tomu za těch 14 let hodně vyrostli a s námi i naši e-shopaři.
Rozšiřujete také spektrum služeb?
Samozřejmě. Například minulý rok to bylo naše už zmiňované platební řešení Shoptet Pay. Před pár měsíci jsme pak vstoupili i do offline světa se svými vlastními platebními terminály. Shoptet tak není už jen technologická platforma, která podniká v online světě, ale pronikáme také do „fyzična“. Protože i tam jsou naši zákazníci, mají kamenné prodejny, prodávají i v tom fyzickém světě.
Chystáte ještě nějaké novinky?
Momentálně spouštíme novou službu v rámci Shoptet Pay, která dostala název Shoptet Boost. Jde o financování pro malé a střední e-shopy, což je poměrně unikátní služba, protože přístup malých a středních podnikatelů k bankovnímu financování je poměrně omezený. A není tu nikdo, kdo by uměl tento segment obsloužit v rámci e-commerce. Toto financování dovolí malým a středním e-shopařům zrychlit jejich růst, financovat třeba už tuto sezonu Vánoc. A to je něco, co je takovou naší mantrou – pomáhat e-shopařům růst a být úspěšní.
Peníze BrandInsight: Partnerem článku je Shoptet
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem