Spočítejte si, jak vám zdraží elektřina. Známe nové ceny za distribuci
30. 11. 2023 | Gabriel Pleska | 1 komentář

Energetický regulační úřad zveřejnil svou část ceny za elektřinu a plyn. Co to udělá s konečnou cenou pro domácnosti? Tady je přehled.
Zdroj: TadeasH/Shutterstock
Způsob, jakým vláda uzavřela některé obchody a služby kvůli šíření koronaviru, není v pořádku. Konstatoval to Ústavní soud, když vyhověl návrhu 63 senátorů a zrušil část usnesení vlády týkající se právě omezení maloobchodu a služeb.
Přestože nález Ústavního soudu platí okamžitě, uzavřené obchody a služby se hned neotevřou. Soudci totiž zrušili usnesení vlády z ledna. To už ale přestalo platit s koncem předchozího nouzového stavu. Vláda od poloviny února vydala nové usnesení, které obchody a služby omezuje podle nově vyhlášeného nouzového stavu. Protože je obsahem i formou téměř stejné, lze také u něj předpokládat, že není v souladu s Ústavou.
Vicepremiér Jan Hamáček už v reakci pro agenturu ČTK připustil, že vláda bude muset upravit svá opatření v souladu s rozhodnutím Ústavního soudu.
Když to zjednodušíme: Ústavní soud vládě vyčítá, že nikdy nevysvětlila, na základě čeho některé obchody zavřela, zatímco jiné nechala otevřené. Například proč květinářství nebo prodejci zbraní mohou mít otevřeno, zatímco třeba prodejny nábytku nebo kadeřnictví jsou zavřené.
„Ústavní soud si je dobře vědom toho, že na právní předpisy, vydávané v době vyhlášeného nouzového stavu, nelze klást stejné nároky jako za „klidného počasí“... Současně však nelze připustit ani opačný extrém: situaci, kdy vláda dokonce ani v řízení před Ústavním soudem, není schopna či ochotna uvést žádné relevantní a konkrétní důvody, proč je daný zákaz nezbytný, proč nelze vystačit s méně robustními zásahy do základních práv a v čem spočívá racionalita uvedených výjimek,“ říká Miroslava Číhalíková Sedláčková, mluvčí Ústavního soudu.
„Jakkoliv je totiž zřejmé, že některé z těchto výjimek jsou skutečně nezbytné (například prodej potravin, léků nebo pohonných hmot), vyžaduje řada jiných výjimek přesvědčivé vysvětlení, ze kterého by teprve bylo patrno, že se ze strany vlády nejedná o nepřípustnou libovůli (například květinářství nebo prodejny zbraní a střeliva). Toto odůvodnění přitom není jen nezbytným podkladem pro přezkum prováděný Ústavním soudem, nýbrž také pro společenskou akceptaci a tedy i legitimitu krizových opatření,“ upřesňuje Sedláčková.
O diskriminaci přitom nejde jen na straně podnikatelů, ale také spotřebitelů. Některé skupiny osob si totiž nedokážou nebo nemohou objednat zboží elektronicky v e-shopu, takže na dlouhou dobu ztratily přístup k určitému druhu zboží.
Soudcům se nelíbí ani forma, kterou vláda pro svá omezení opakovaně zvolila. Právním předpisem totiž nelze obecně a zcela neodůvodněně zakázat „vše“ a formou výjimek pak určité oblasti zasažené zákazem „zpětně povolit“ (opět bez jakéhokoliv odůvodnění). „Navíc je třeba při posuzování intenzity zásahu do práva svobodně podnikat a odlišného zacházení mezi jednotlivými subjekty vycházet i z toho, že v současné době již měla vláda dostatek času, aby přijatá opatření mnohem lépe promyslela a odůvodnila, než tomu bylo v době nastavení omezujících opatření v březnu 2020. Z pohledu plynutí doby je totiž třeba klást na odůvodnění zásahů do základních práv nyní vyšší nároky, než tomu bylo v okamžité reakci v počátku pandemie,“ připomíná Ústavní soud.
„Orgánům veřejné moci (u nás i v zahraničí) chybějí zkušenosti s řešením krize obdobného rozsahu, epidemická situace je velmi dynamická a ani mezi odborníky nepanuje úplná shoda na tom, jak ji hodnotit a co nejlépe regulovat. Je však zároveň nutné zdůraznit, že regulace práv a povinností jednotlivců, potažmo rozhodování o tom, které skupině obyvatel zůstanou práva zachována a která naopak ponese břemena spojená s jejich omezením, nesmí být v moderním ústavním státě pouze projevem politické vůle,“ zdůrazňují soudci.
„Každé krizové opatření je politickým rozhodnutím, které musí být založeno na odborných podkladech, nicméně odpovědnost za ně nese vláda, nikoliv její odborní poradci. Vláda proto musí zvažovat nejen konkrétní odborné podklady, kterými disponuje, nýbrž musí zohledňovat celkový kontext a dopady svých opatření i do dalších oblastí společenského života, a to v krátkodobém i dlouhodobém hledisku. Právě proto je nezbytné, aby byla schopna každé takové rozhodnutí racionálně odůvodnit a aby důvody těchto opatření byly navenek seznatelné. V opačném případě totiž postrádají odpovídající legitimitu,“ dodává Ústavní soud.
Podle šéfa Svazu obchodu Tomáše Prouzy by vláda měla co nejrychleji zrušit aktuální omezení. „Jeho protiústavnost je stejná jako u toho, které Ústavní soud zrušil,“ říká Prouza. Vláda také podle něj musí neprodleně přijít s nabídkou náhrady škody, kterou protiústavně uzavřeným obchodům způsobila.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 2. 2021 7:06
Citace - pag / 22.02.2021 21:57
narvany fabriky, narvany obchodni centra, narvany spitaly... jak jsi dospel k tomu, ze maly obchudky s omezenim 2-3 lidi by zvysili pocet nakazenych?? mas evidentne chorou mysl
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 2. 2021 21:57, pag
Takže, kdyby je protiústavně nezavřela, tak obchodníci vesele dál prodávají za cenu 3 milionů zbytečně mrtvých? Ten ústavní soud je doopravdy, až na tři členy, banda vlastizrádných škůdců.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.