Nové auto pod 190 000 korun. I s klimatizací. Hyundai i20 dokazuje, že se tento prvek výbavy časem dostal i do základních variant malých aut.
Klimatizace standardem
Jak ukazuje naše tabulka pětadvaceti nejžádanějších modelů českého trhu za první pololetí letošního roku, od nižší střední třídy je jednodušší verze – manuální klimatizace – naprostou normou a bez ní si ani tu nejlevnější verzi nedovolí automobilky představit: viz v našem výběru Škoda Octavia, Ford Focus, Kia Cee’d, Renault Mégane. Výjimku představuje pouze Hyundai i30. Zato třeba Volkswagen Golf se s manuální klimatizací ani neobtěžuje a v nejlevnější verzi auta Comfort Edition za 329 900 korun dává rovnou automatický Climatronic. I tuto lepší verzi klimatizace jsme si vzali u vybraných aut pod drobnohled a v našem žebříčku najdete ceny za ni ve sloupci vpravo.
Jak číst v tabulce
Pro velký přehled cen jsme vybrali pětadvacet nejžádanějších aut podle registrací za první pololetí 2012, jak je uvádí Svaz dovozců automobilů, a přidali k nim nejnižší cenu, za niž jdou uprostřed prázdnin tato auta koupit podle oficiálních ceníků.
V dalších dvou sloupcích vypočítáváme náklady na oba typy klimatizace: manuální a automatickou. Bez hvězdičky přitom uvádíme ceny za samotnou klimatizaci coby příplatkovou výbavu a s hvězdičkou, pokud ji získáte ve vyšší výbavě nebo v takzvaném paketu.
Sumy vždy sčítáme. Příklad: Ford Fiesta ve výbavě Ambiente stojí 199 990 Kč, ale nemá klimatizaci. Ta se dá přikoupit za 25 000 Kč. Ale ve verzi Celebration (214 990 Kč) disponuje Fiesta manuální klimatizací standardně, proto píšeme jen 15 000 Kč s hvězdičkou. K Celebration se pak dá dokoupit za 10 000 Kč automatická, proto sčítáme 15 000 Kč* za Celebration + 10 000 Kč příplatek = 25 000 Kč*.
| Cena auta | Manuální klimatizace | Automatická klimatizace |
Škoda OCTAVIA | 334 900 Kč | 0 Kč* | 122 000 Kč |
Škoda FABIA | 200 900 Kč | 10 000 Kč* | 51 200 Kč |
Hyundai i30 | 289 900 Kč | 20 000 Kč | 36 000 Kč* |
Škoda SUPERB | 544 900 Kč | 0 Kč | 15 000 Kč* |
Škoda YETI | 362 900 Kč | 0 Kč | 18 100 Kč |
Škoda ROOMSTER | 244 900 Kč | 0 Kč | 32 200 Kč* |
Ford FUSION | 239 990 Kč | 0 Kč | 6 000 Kč |
Volkswagen GOLF | 329 900 Kč | x | 0 Kč |
Hyundai i20 | 189 990 Kč | 0 Kč | x |
Hyundai ix20 | 259 990 Kč | 0 Kč | 10 000 Kč |
Kia CEE´D | 259 980 Kč | 0 Kč | 30 000 Kč* |
Ford FIESTA | 199 990 Kč | 15 000 Kč* | 25 000 Kč* |
Renault THALIA | 164 900 Kč | 27 000 Kč* | 60 100 Kč* |
Volkswagen PASSAT | 589 900 Kč | 0 Kč | 0 Kč* |
Hyundai ix35 | 439 990 Kč | 20 000 Kč* | 40 000 Kč* |
Nissan QASHQAI | 379 000 Kč | 0 Kč | 53 500 Kč* |
Ford FOCUS | 329 990 Kč | 0 Kč | 12 900 Kč |
Volkswagen POLO | 219 900 Kč | 16 200 Kč | 65 000 Kč* |
Seat IBIZA | 191 900 Kč | 18 000 Kč* | 86 000 Kč* |
Renault MEGANE | 249 900 Kč | 0 Kč | 35 000 Kč* |
Škoda CITIGO | 179 900 Kč | 16 000 Kč | x |
Dacia DUSTER | 259 900 Kč | 10 000 Kč | x |
Volkswagen TIGUAN | 519 900 Kč | 0 Kč | 7 900 Kč |
Peugeot 207 | 210 000 Kč | 10 000 Kč | 28 000 Kč* |
Kia RIO | 229 980 Kč | 5000 Kč* | 25 000 Kč* |
* Bez hvězdičky jsou uvedeny ceny za samotnou klimatizaci coby příplatkovou výbavu a s hvězdičkou, pokud ji získáte ve vyšší výbavě nebo v paketu. Auta řadíme podle registrací za pololetí 2012.
Zdroj: Ceníky automobilek na oficiálních stránkách.
Levná, takže špatná?
Pokud bychom měli vyčíslit cenu klasické obyčejné klimatizace, dostaneme se zhruba na 10 000 korun. Ostatně za takový příplatek pořídíte manuální klimatizaci u malých či levnějších aut, jak dokládá naše přehledová tabulka u Škody Fabia, Peugeotu 207 či Dacie Duster. Třeba před lety jste ji sehnali do Fabie za 30 000 Kč!
Znamená to, že je třikrát horší? Tak hrozné to nebude, ale mnozí odborníci v servisech upozorňují, že tak bytelné jako před lety klimatizace nejsou. Hlavně radiátory v přídi auta dnes zdaleka nedosahují úrovně obvyklé před patnácti lety. Stačí malý kamínek, který na klimatizaci vletí přes masku vozu, vznikne trhlina a chladivo začne pomalu mizet.
Na to pozor hlavně při koupi ojetiny. Nejrychlejší řešení je samozřejmě doplnit chladivo, ukázat při první jízdě, že klimatizace funguje – po pár dnech ale máte zaděláno na problém, když chladivo kvůli mechanickému poškození zmizí.
Náklady mohou zbytečně vyskočit
Ostatně hlavně kontrolovat by měl i ten, kdo chce ušetřit na vlastním autě s klimatizací.
Mnozí lidé ale spíš zbytečně vyhazují peníze za výměny, které nejsou nutné. Třeba v Česku hodně časté každoroční filtrování chladiva nebo i výměna vysoušeče je podle nás úplně zbytečná. Chladivo stačí ošetřit po dvou letech, vysoušeč výrobci doporučují vyměnit po pěti.
Největší náklad představuje kompresor. U starších aut včetně Škody Fabia či Octavia je nebezpečí v tom, že je kompresor stále v pohybu a klimatizace reguluje pouze množství chladicího média. Při nedostatku náplně se může kompresor zadřít a nový stojí sedm, ale u lepších typů klidně i patnáct tisíc.
Jednou za rok je v každém případě nutné vyčistit cestu vzduchu proudícího do kabiny. Tedy povrch výparníku a výdechy.
Pokud si necháte zkontrolovat klimatizaci v servisu, poptejte se, co všechno za určenou cenu dostanete. Někdy je v ní už zahrnuté chladicí médium, jindy ne. Pokud jde o preventivní prohlídku a technik vám doplní jen sto gramů, je to v pohodě. Ale při úplně prázdném systému už doplnění 800 g chladiva vaše peněženka pozná v řádu stovek. A pozor! Chladicí médium je recyklovatelné, měli byste tedy platit pouze rozdíl mezi odsátým a znovu dodaným množstvím. Pouhé naplnění a kontrola těsnosti přijde asi na tisícovku, s dezinfekcí a výměnou filtru zhruba na dvě.
Dezinfikovat klimatizaci si ale můžete i sami. Těžko to sice bude ultrazvukovým rozprašovačem jako v servisech, ale i čištění pomocí spreje či dezinfekční pěny odvede dobrou službu.
Ojetina se bez klimatizace těžko prodává
Díky tomu, že se klimatizace stále častěji objevují i v ojetých autech, je jí dnes vybaveno i tři čtvrtě aut na trhu ojetin. Dá se říct, že rok co rok zastoupení aut s klimatizací v bazarech stoupá o desetinu. „A roste i počet vozidel s dokonalejší automatickou klimatizací. Zatímco ještě před dvěma lety byl poměr manuální a automatické dvě ku jedné, dnes už je to na remízu. A obecně se stala běžnou součástí výbavy i u menších a levnějších vozů, jako jsou Škoda Fabia, Opel Corsa nebo Ford Fiesta,“ říká ředitel výkupu AAA Auto Petr Vaněček.
Větší a novější auta bez klimatizace už jsou podle něj obtížně prodejná, obzvláště pak teď ve vrcholném létě. „Pokud si dnes někdo koupí vůz velikosti Octavie bez klimatizace, za pár let ho zaručeně prodá s velkou ztrátou,“ vysvětluje. Ještě předloni se podle něj za vůz s klimatizací připlácelo v bazaru až o 20 000 Kč proti průměru, dnes už se bere u novějších aut jako samozřejmost – a při její absenci cena vozu „jen“ klesá.
Sdílejte článek, než ho smažem