Zisková marže osmdesáti nejvýznamnějších světových firem, které prodávají zboží a služby luxusních značek je skoro 11,5 procenta. Koncern Moët Hennessy Louis Vuitton SA (LVMH) – světová jednička v segmentu, vlastní značky, jako jsou Louis Vuitton, Fendi, Bvlgari, Loro Piana, Emilio Pucci, Acqua di Parma, Donna Karan, Loewe, Marc Jacobs, TAG Heuer, Benefit Cosmetics – zvýšil mezi lety 2011 a 2015 tržby kumulativně o 46 procent. Fantastické tržby i zisky ale hlásí i další firmy z první desítky firem zaměřených na luxus pro majetné.
Vyplatí se do těchto firem investovat? Odpověď na tuto otázku zní: Ano, za předpokladu kvalitně diverzifikovaného portfolia. Sázet jen na pár výrobců luxusního zboží, nebo dokonce na jedinou firmu se nemusí vyplatit. A je také dobré počítat s tím, že investice by měla být dlouhodobější, v řádu desítek roků. A v neposlední řadě – nezapomeňte přitom na klasickou poučku, že člověk by neměl nakupovat to, co právě teď kupují všichni. Poptávka šroubuje vždycky cenu vzhůru, často do nereálných výšin.
Trojí možnost investice
Investovat do luxusu je možné třemi způsoby.
Ten první je kupovat přímo luxusní zboží a doufat, že čas jeho hodnotu zvýší. Je to ovšem disciplína podobně obtížná, podobně jako investice do umění. Důležitou roli zkrátka hraje kvalifikovaný výběr zboží. Platí, že kupovat by se mělo takové, které je ve své kategorii něčím výjimečné. Jsou to například omezené edice produktů od renomovaných šperkařských firem, hodinářských manufaktur nebo i třeba výrobců luxusních automobilů. A ne vždycky přitom musí jít vyloženě o to nejluxusnější a nejdražší zboží.
Čistě pro ilustraci: V sousedním Německu se aktuálně za 125 tisíc eur nabízí velice zachovalý model BMW M3 z roku 1988 s 24 tisíci najetými kilometry. Každý rok cena stoupá: před rokem byl stejný model prodán za 70 tisíc eur a před necelými čtyřmi roky dokonce „jen“ za 30 tisíc eur. Nejstarších em trojek je zkrátka rok od roku míň, ta právě nabízená je navíc ve výjimečně zachovalém stavu, jakých je zoufale málo.
Jednoduše řečeno trh s luxusními produkty se z pohledu investora chová obdobně jako trh s uměleckými a sběratelskými předměty. Na prvním místě je potřeba vědět, co kupuji a proč to kupuji. A další podmínkou je kupovat kvalitu, což například v případě investic do umění platí stoprocentně. Kouzlo výnosné investice spočívá v tom kvalitu rozpoznat v momentě, kdy je ještě za dobrou cenu.
Druhou, podstatně přístupnější (už proto, že nemusíte disponovat úplně miliony) možností je neinvestovat přímo do luxusu, ale sázet na to, že po něm bude bažit někdo jiný. Řeč je o nákupu akcií výrobců luxusního zboží do investičního portfolia. Buď tedy přímo akcií, nebo podílů ve specializovaných investičních fondech. Zejména podílové fondy umožňují investovat do luxusu i těm, kteří nesedí na velikém balíku hotovosti.
Ne všechny „luxusní společnosti“ jsou samozřejmě k dostání, ne všechny nabízejí akcie, ne všechny najdete v portfoliích fondů. Přesto ale je z čeho vybírat. Seznam stovky nejvýznamnějších luxusních firem světa naleznete například v reportu společnosti Deloitte.
Při takovéto investici je potřeba mít na mysli, že oproti řekněme luxusnímu šperku, který většinou funguje minimálně jako spolehlivý uchovatel hodnoty bez větších výkyvů, platí pro luxusní akcie a podílové listy, to co pro všechny ostatní cenné papíry tohoto typu: podléhají výkyvům trhu, jejich hodnota se může v čase měnit jednak rychle a jednak i poměrně výrazně.
Speciální odrůdou investičních fondů – a třetím možným způsobem investování dop luxusu je investice do oborově zaměřených burzovně obchodovaných fondů – ETF nebo třeba i fondů kvalifikovaných investorů. Na světě jich v tomto segmentu působí řada několik. Mezi nejznámější patří například fondy společnosti Amundi (The GLUX – Amundi ETP S&P Global Luxury, UXU - Amundi ETF S&P Global Luxury UCITS ETF - B USD), produkty společnosti SPDR (SPDR MSCI Europe Consumer Discretionary UCITS ETF), fond Dominion (Dominion Luxury Fund) a další.
Luxus dnes a zítra
Společnosti zaměřené na luxusní zboží a služby dnes v drtivé většině prosperují. K jejich hlavním odbytištím patří Německo, USA a samozřejmě Čína. Zájem o luxus mají ale i v Indii a stále rostoucí poptávka po luxusu platí i Blízký východ, Asii vůbec, ale také pro Latinskou Ameriku. Kvalitně řízené firmy zaměřené na luxus umějí tuto poptávku podchytit. A i když platí, že střednědobý investiční potenciál firem zaměřených na luxus zakolísal po nástupu finanční krize v roce 2009 až 2013, dnes už zase nabízí zajímavé investiční příležitosti možnosti.
Sdílejte článek, než ho smažem