Dosud neznámý obraz malířky Toyen, který byl hlavním lákadlem aukce, byl nabízen za vyvolávací cenu 1,2 milionu korun. Toyen, vlastním jménem Marie Čermínová, tuto kompozici vytvořila zřejmě krátce po dokončení studií na pražské Uměleckoprůmyslové škole, začátkem dvacátých let minulého století, ještě před tím, než se spolu s Jindřichem Štýrským vrhla na surrealismus. Ačkoliv se jedná o velice kvalitní dílo, obraz nebyl nikdy vstavován, ani publikován, a téměř padesát let odpočíval v soukromé sbírce jedné pražské rámařské rodiny.
Otec dosavadního majitele jej získal, když vyhledával zajímavé rámy pro svou práci. Jeden obchodník s obrazy mu jej nabídl spolu s dalšími plátny, kterých si nikterak nevážil. Za celých deset let pořádání aukcí v České republice se dosud na žádné dražbě neobjevil obraz z malířčina artificialistického období a pro sběratele se tak jednalo o hodně lákavou příležitost.
Na aukci přišlo kolem šedesáti lidí, ale jen dvacet jich zaplatilo pět seti korunový dražební poplatek. Dalších šest lidí dražilo s tzv. limitem a dva dražitelé se účastnili jen po telefonu. Jelikož jsem na žádné aukci nikdy předtím nebyl, udělal jsem tu chybu, že jsem si sednul dopředu, abych na dražené předměty dobře viděl. Viděl jsem sice velice dobře, co se draží, ale vůbec jsem netušil, kdo draží. Všichni vážní účastníci aukce se totiž posadili dozadu, aby měli přehled o svých konkurentech. Aukci jsem tedy vnímal jen jako vykřikování licitátora "poprvé, podruhé, potřetí", a vůbec jsem nedokázal říct, kdo draženou položku nakonec získal.
Všechno se odehrávalo velice rychle. Úvodních sedmdesát položek bylo draženo během půlhodiny. Licitátor se s ničím nezdržoval a hostesky chvílemi ani nestíhaly jednotlivá díla vyměňovat. Vedle obrazu Toyen se dražila především díla českého figurálního umění z šedesátých let a na závěr pak užité umění. Vydraženo bylo celkem 29 položek, nepočítaje v to Toyen. To je necelá třetina z původní nabídky, což už prý u aukce tvořené z velké částí díly žijících umělců lze považovat za úspěch. Celková dosažená cena přitom činila téměř 900 tisíc korun. Nejdráže byl prodán obraz Labutí jezero od Jiřího Načeradského, který se z původních 250 tisíc dostal až na 350 tisíc korun.
Před dražbou obrazu Toyen byla přestávka, takže jsem se mohl přesunout dozadu, abych mohl sledovat kolik lidí, se o něj utká. Bylo mi to ale houby platné. O obraz měli zájem dva zmiňovaní telefonní dražitelé, čísla 150 a 151, a v sále se nenašel nikdo, kdo by s nimi chtěl změřit síly. Celá záležitost tak netrvala ani minutu. Přihazovalo se po sto tisících a cena se v okamžiku vyšplhala až na 2,1 milionu korun. Pak se čísla 151 zeptali, zda dá 2,2 milionu, a když řekl, že ne, obraz byl přiklepnut číslu 150. Když k této ceně ještě připočítáme čtrnáctiprocentní provizi pro aukční dům a DPH příslušnou této provizi, zjistíme, že onen anonymní vítěz aukce byl za obraz ochoten zaplatit téměř 2 460 000 korun.
Máte doma nějaký výtvarný originál? Jakou hodnotu má váš nejcennější obraz? Je podle vás investice do Toyen riziková? Napište svůj názor.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 6. 2001 17:05, TGP
Co je to dražit s limitem?
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.