Solus: Kvůli odkladu splátek se do registru dlužníků nedostanete

| rubrika: Aktuality | 23. 3. 2020 17:00

Lidem, kteří se kvůli dopadům koronaviru dohodnou na odkladu splátek s bankou, telekomunikačním operátorem či dodavatelem energie, nehrozí zápis do negativních registrů sdružení Solus. Informoval o tom tajemník sdružení Jan Stopka.

Podobně se už v pátek vyjádřily pro web Peníze.cz také některé banky. Případný zápis by totiž lidem znemožnil nebo přinejmenším zkomplikoval možnost získat v blízké době další úvěr.

„Klienti, jimž bude přiznán odklad splátek, protože jejich schopnost splácet byla omezena v důsledku pandemie koronaviru, nebudou v registrech dlužníků uvedeni jako takzvaní delikventní klienti. Jejich možnost žádat o další úvěr tak nebude nijak dotčena,“ potvrzuje třeba mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

U jiných bank to se zápisem může být komplikovanější. „V rámci České bankovní asociace stále probíhají diskuze o tom, jak postup bank v této věci ujednotit. Bude-li přijato nějaké řešení, budeme o tom informovat. Do té doby se v této věci musí klienti obrátit na svou banku, která jim úvěr poskytla,“ řekla ve čtvrtek mluvčí asociace Monika Petrásková.

Psali jsme víc

Zájem o odklad splátek kvůli koronaviru je obrovský, hlásí banky. Kdo má šanci, na jak dlouho a jaké jsou podmínky?

První banky řekly, jak odloží splátky. Řeší i paušál za účet


Když si jdete pro půjčku, ale třeba i pro novou smlouvu o dodávkách energie, prověří si vás v registrech. V Česku máme několik oficiálních a jednoho parazita, se kterým si úřady dlouhodobě nedokážou poradit.

Registry dlužníků: Jak se do nich dostanete, kudy vede cesta ven a na koho si dát pozor

Se sdružením Solus spolupracuje kolem 60 společností – vedle bank, operátorů či energetických firem to jsou i nebankovní poskytovatelé úvěrů nebo třeba stavební spořitelny. Ke konci loňského roku mělo v tomto registru závazek po splatnosti u 6,4 % dospělých občanů ČR (oproti 7,14 % ke konci roku 2018).

„Členové sdružení Solus vždy mají zájem aktivně se svými klienty řešit případné potíže s úhradou závazků, které vyplývají z uzavřených smluv. S ohledem na aktuální situaci přicházejí s dalšími vstřícnými návrhy. Je však nezbytné, aby klienti své věřitele o případných finančních problémech včas informovali,“ připomíná Stopka obecné pravidlo, aby případné potíže s úhradou závazků řešili klienti aktivně a včas.

Kvůli riziku epidemie a současným omezením by lidé měli dát přednost elektronické komunikaci s bankou, případně volat na zákaznickou linku. „Vyhněte se osobní návštěvě poboček, pokud to není nezbytně nutné,“ říká Stopka.

Lidé by podle něj neměli žádat o odklad plateb, pokud to skutečně není nutné s ohledem na jejich finanční situaci. „Nastavení změněných parametrů u jednotlivých smluv je na straně věřitelů časově náročné, procesy s tím spojené nelze dostatečně automatizovat a vždy do procesu musí vstoupit lidský faktor. Pokud odklad plateb skutečně nepotřebujete, nedělejte si „splátkové prázdniny“ – zabíráte kapacitu pracovníků na straně věřitelů těm, kteří odklad skutečně potřebují,“ dodává jednatel sdružení Solus.

Standardní pravidla pro zápis do registru Solus

  • Zápis provede členská společnost sdružení Solus zpravidla po neuhrazení tří po sobě jdoucích splátek (u telekomunikačních operátorů při prodlení trvajícím minimálně tři měsíce od data splatnosti faktury). Výjimky tvoří začátek smluvního vztahu, kde lze dlužníka zařadit do registrů již po dvou neuhrazených splátkách; na konci smluvního vztahu, kdy je dlouhodobě neuhrazena jedna poslední splátka; a v situaci, kdy věřitel v důsledku prodlení dlužníka odstoupil od smlouvy či zesplatnil úvěr.
  • U žádného z výše uvedených kritérií není doba prodlení před zápisem do registru kratší než 30 dní, byť zákon umožňuje zařadit dlužníka do negativního registru hned poté, co byl na svůj dluh po splatnosti upozorněn. Členové sdružení Solus vždy dávají dlužníkům dostatečný prostor pro to, aby na upozornění o dluhu po splatnosti mohli reagovat, své závazky po splatnosti uhradit, a tím se vyhnout zařazení do registru.
  • Výše neuhrazeného závazku musí dosáhnout minimálně 500 Kč, aby bylo zajištěno, že spotřebitelé nebudou do negativního registru zařazováni kvůli drobným dluhům v řádu jednotek či desítek korun.
  • Po uhrazení závazku po splatnosti je informace o úhradě dluhu v registru vedena jeden rok (u telekomunikačních služeb, distribuce elektrické energie nebo plynu) nebo tři roky (u finančních služeb, např. spotřebitelského úvěru, hypotéky apod.). I v tomto ohledu (výmaz jeden rok od úhrady dluhu) jsou pravidla Registru fyzických osob Solus mírnější, než umožňuje zákon.  

Zdroj: Solus

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.