Hotovost nebereme, jenom karty. Obchodníci chtějí jasnější zákon

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 17. 10. 2019 | 45 komentářů
Podle ministerstva financí se může obchodník rozhodnout, že chce přijímat jenom karty. Naopak podle ČNB musí podnikatelé až na výjimky vždycky přijímat i hotovost.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 10. 2019 11:43, Tomáš

Zdá se mi zvláštní, že by nějaký obchodník (kromě některých stánkařů na speciálních akcích), riskoval ztrátu obchodu jen proto, že chce zákazník platit v hotovosti.
A jak by se to řešilo v restauracích, kde se platí až po zkonzumování (jídla, pití)? Co když tam přijde někdo, kdo se nají a pak bude tvrdit, že nemůže platit kartou a jako jedinou alternativu nabídne hotovost, kterou ovšem ona restaurace nepřijímá? Nechají ho odejít bez zaplacení?

+54
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 10. 2019 12:32, Doktor

Citace - Tomáš / 17.10.2019 11:43

Zdá se mi zvláštní, že by nějaký obchodník (kromě některých stánkařů na speciálních akcích), riskoval ztrátu obchodu jen proto, že chce zákazník platit v hotovosti.
A jak by se to řešilo v restauracích, kde se platí až po zkonzumování (jídla, pití)? Co když tam přijde někdo, kdo se nají a pak bude tvrdit, že nemůže platit kartou a jako jedinou alternativu nabídne hotovost, kterou ovšem ona restaurace nepřijímá? Nechají ho odejít bez zaplacení?


Tak ztráta 200 Kč z jednoho zákazníka bude asi menší, než každodenní zdržování s hotovostí, starost o bezpečnost tržeb (hlídání, převoz) a riziko zpronevěry ze strany personálu.

Pokud jde o platbu až po jídle: Na začátku musí host dostat upozornění, že neberou hotovost. Koneckonců stejný problém - zjistit, že nemám na zaplacení - může nastat i s hotovostí, častěji než s kartou :)

Zobrazit celé vlákno

-35
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 45 komentářů)

12. 11. 2019 16:52 | Michal Kubeček

Třeba do kvality nabízených služeb zahrnuje i to, jestli lze zaplatit kartou. Za sebe můžu říct, že "pár set korun" sice v peněžence stále mám, ale čím víc platím hotově, tím častěji musím hotovost doplňovat, takže se placení v hotovosti snažím spíš omezovat. Stejně tak už jsem třeba přestal hlídat, jestli bych měl dost hotovosti na zaplacení, když jedu natankovat nebo na týdenní nákup.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 11. 2019 0:14

Opravdu Vám dělá takový problém mít v peněžence pár set korun a rozhodovat se podle kvality nabízených služeb?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 11. 2019 16:43 | Jana

dobrý den,tady máme taky nějaké buldočky,ale byl mráz a ti psi byli venku a klepali se zimou ,a byli,tak hladový,že když se jeden vykálel,tak se otočil a hned to sežral,tomu říkáte pomoc?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2019 16:56 | Jaroslav

Podstatou problému, kterému se článek vyhýbá, je nechuť s další byrokracií, kterou je EET. Nejen byrokracií, ale i dodatečnými náklady, starostí o hardware a hlídání za rohem číhajícího frustrovaného finančáka, který má za pokutu odměnu. Toť vše. Jde jen o malé podnikatele, které měli vyjmout. Všem ostgatním je tento problém ukradený.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2019 16:52 | Radek

Vyřeší to stejně jako když chci platit pouze kartou a obchodník nechce.Musím vytáhnout hotovost.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 10. 2019 15:35 | Luboš

A číšníci přijdou o tuzéry
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 10. 2019 20:05 | DS

V textu je napsáno že dle rozhodnutí EU je odvod bankám max 0,3%.Banky dávají nejlíp 0,9%.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 10. 2019 19:45 | flanér

Nenápadně a plíživě ke ztrátě svobody, ale trendy snobové k tomu radostně hýkají a mávají kartou, jak jsou in, vždyť přece hotovost je zastaralá záležitost. Všem těm přizvukovačům lze jen přát, aby poznali na vlastní kůži, co je to dostat se do úzkých a nemít si jak koupit ani chleba. Stačí malá chyba v systému a zablokovaný účet, nebo třeba při krádeži občanky, až si na ně někdo udělá dluh a exekutor jim obstaví účet, pak budou chodit po známých a žebrat, aby jim koupili večeři kartou. O zneužitelnosti této nesvobody přemýšlí jen ten, kdo má selský rozum.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 10. 2019 13:12 | Spravedlnost

Ano, přesně tak. Zákon nám nestanovuje povinnost zřídit si účet ani mít platební kartu. Proto taky nejsme povinni v obchodech platit bezhotovostně a ani obchodníci nám bezhotovostní platby nemusejí nabízet. S hotovostí je to jinak. Tou můžeme platit vždy (pokud cena nepřekročí 270 tis. Kč) a všichni ji jsou povinni od nás přijmout, ať se jim to líbí, anebo ne. Každopádně by nebylo od věci sankci do zákona doplnit, aby už měli obchodníci jasno a nemuseli být na pochybách.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 10. 2019 12:27 | pavel

Platba kartou Sice hezká věc ale zneužitelná.I když se říká ochrana osobních údajů apod., není to pravda. Denně se píše o nějakém zneužití. Pokud lidé budou mít veškéré platby v bankách na účtech a na kartách tak především stát má přehled kolik kdo vlastní peněz. A toho se dá strašně zneužít.Pokud mám hotovost nikdo neví jak si stojím. Nevím proč by měl mít někdo přehled o mém finančním stavu a tím pádem i o mém soukromí. Kdo bude chtít ( a časem to bude umět stále více mladých lidí) si zjistí kolik mám peněz, za co je utrácím apod.Já jsem rozhodně pro platbu v hotovosti.
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 10. 2019 2:37 | Petr

Osobně již obchody, které karty neakceptují, ignoruji a jdu nakoupit ke konkurenci, pokud je to možné. Žil jsem také v zahraničí a tam jsem bez hotovosti vydržel půl roku bez žádných problémů, spíš se lidé divně koukali, když jsem chtěl platit hotově (Skandinávie).
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 10. 2019 15:24 | Jarda

Toto je další příklad ztráty svobody. "Velký bratr" bude kontrolovat kde, kolik a za co utácíme peníze. Bojím se, že se blíží doba kdy bude v porodnicí každému dítěti implantován GPS čip. Neblbnětě a chraňte si soukromí!!!
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 10. 2019 11:54 | Vláďa

Zcela souhlasím. Se zavedením EET pro řemeslníky je to jedno z východusek. Zaplať předem převodem ,či kartou,nebo hledej jinde.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 10. 2019 11:53

Zcela souhlasím. Se zavedením EET pro řemeslníky je to jedno z východusek. Zaplať předem převodem ,či kartou,nebo hledej jinde.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 10. 2019 9:57

nejde jen o analyzování ale až se bankám a státu podaří vytlačit hotovost budou vás pomocí záporných úroků nutit utrácet buď utratíte nebo o část přijdete některé banky v Evropě už to zkusili
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 10. 2019 9:47 | Slastep

Lidí neblbnete bez hotovosti si s vámi bude stát i banky dělat co chtějí. V zemích kde se hodně platí kartami už to některé banky zkusili například v Holandsku nebo v Itálii.banky nasadí záporný úrok a vy buď peníze utratíte nebo z nich o část přijdete a není proti tomu obrany protože hotovosti se nebude dát platit. Platte hotové !!!
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 10. 2019 7:36 | Tomáš Marný

Citace - PavelFiala / 17.10.2019 15:06

Nechci, aby někdo mohl sledovat, vyhodnocovat a využívat informace jako co mám rád k jídlu, oblečení, kam chodím apod. a ještě s těmi informace kupčit jako Google, Facebook aj.
Jasně, obchodník posílá bance kopii účtenky a ty kopie pak v bance pečlivě pročítají a náramně se baví tím, že sis v Lidlu koupil 5 rohlíků a jedny špecky.
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 22:07 | vera

Proč je na tento příspěvek tolik záporných hlasů? Ten člověk má pravdu.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 19:59 | LP

Protože neexistuje zákonná povinnost přijímat platební karty, můžou je obchodníci odmítat. A protože existuje zákonná povinnost přijímat hotovost, musí ji logicky obchodníci akceptovat.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 19:52 | Hanz

Už 3 roky nic neplatím kartou a nikdy nebudu, nemám zájem, aby mě analyzoval nějaký jouda za stolem v bance a bonzoval všechny podezřele transance našemu státu. A to nemluvím o tom jak bude bezhotovostní společnost tak banky hnedka nasadí -2% úrok na veškeré peníze na účtech...
Ale jestli chtějí lidé vyměnit svoje soukromí a svobodu za to, že budou moct platit na pokladně o 10 sekund rychleji tak to je jejich problém...
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 234 607 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

30 let od revoluce. Společnost se odráží i v očích menšin

30 let od revoluce. Společnost se odráží i v očích menšin

Třicet let, které uběhly od revoluce, nezvou jen k ohlédnutí za událostmi Listopadu, ale...více

Alternativy pro všechny s periodou

Alternativy pro všechny s periodou

Trh s menstruačními pomůckami rozrostl. Do středního proudu se dostaly i alternativy,...více

Vít Samek Na vlastní otvor: Kolonoskopie

Vít Samek Na vlastní otvor: Kolonoskopie

Kolonoskopie čeká opravdu mnoho z vás. Už jenom proto, že od padesáti pěti let nabízí...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Martin Stropnický

umělec a politik

Dana Bérová

exministryně a podnikatelka

Martin Stropnický
ÚSPĚŠNOST
75,56 %

z 45 duelů
×
Dana Bérová
ÚSPĚŠNOST
51,35 %

z 37 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.