Hotovost nebereme, jenom karty. Obchodníci chtějí jasnější zákon

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 17. 10. 2019 | 45 komentářů
Podle ministerstva financí se může obchodník rozhodnout, že chce přijímat jenom karty. Naopak podle ČNB musí podnikatelé až na výjimky vždycky přijímat i hotovost.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 10. 2019 11:43, Tomáš

Zdá se mi zvláštní, že by nějaký obchodník (kromě některých stánkařů na speciálních akcích), riskoval ztrátu obchodu jen proto, že chce zákazník platit v hotovosti.
A jak by se to řešilo v restauracích, kde se platí až po zkonzumování (jídla, pití)? Co když tam přijde někdo, kdo se nají a pak bude tvrdit, že nemůže platit kartou a jako jedinou alternativu nabídne hotovost, kterou ovšem ona restaurace nepřijímá? Nechají ho odejít bez zaplacení?

+54
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 10. 2019 12:32, Doktor

Citace - Tomáš / 17.10.2019 11:43

Zdá se mi zvláštní, že by nějaký obchodník (kromě některých stánkařů na speciálních akcích), riskoval ztrátu obchodu jen proto, že chce zákazník platit v hotovosti.
A jak by se to řešilo v restauracích, kde se platí až po zkonzumování (jídla, pití)? Co když tam přijde někdo, kdo se nají a pak bude tvrdit, že nemůže platit kartou a jako jedinou alternativu nabídne hotovost, kterou ovšem ona restaurace nepřijímá? Nechají ho odejít bez zaplacení?


Tak ztráta 200 Kč z jednoho zákazníka bude asi menší, než každodenní zdržování s hotovostí, starost o bezpečnost tržeb (hlídání, převoz) a riziko zpronevěry ze strany personálu.

Pokud jde o platbu až po jídle: Na začátku musí host dostat upozornění, že neberou hotovost. Koneckonců stejný problém - zjistit, že nemám na zaplacení - může nastat i s hotovostí, častěji než s kartou :)

Zobrazit celé vlákno

-35
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 45 komentářů)

17. 10. 2019 19:11 | Jirka

Ano, a proto už ji hodně obchodů třeba ve Švédsku vůbec nepřijímá, že :)
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 18:57 | jiprok

Souhlasím s vyjádřením ČNB. Až na vyjímky je povinné přijímat hotovost. Je to řešeno v zahraničí i zákonem. Jsou tam i postihy. A ne malé.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 18:26 | Mirka

Samozřejmě. Předpokládám, že tohle je hlavně "problém" Prahy a možná pár dalších měst, jinde by to obchodníky ani nenapadlo.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 17:48 | Paeris Kiran

Jsem zcela pro - za podmínky že veškeré obchody, restaurace a spol dostanou absolutní zákonnou povinnost prodávat v jimi nastavené pracovní době i v případě úplného výpadku internetu, telefonické komunikace a nefunkčnosti elektrického proudu.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 17:30 | Karel

Tak na takové případy jsou jako dělané platby kartou uloženou v mobilu. Odemknete mobil otiskem prstu a můžete platit i nad 500 Kč.
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 17:26 | Karel

Takové situace se občas stávaji i s hotovostí. Zákazník podepíše obsluze čerpaci stanice uznání dluhu a jede se dál. To samé s nezaplaceným obědem. Policajti toho člověka ztotožní a hospodo, vymáhej si to po něm soudně.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 16:57 | František Mlejnek

Je stále hodně lidí, kteří platební kartu nemají a ani ji mít nechtějí (třeba moje manželka). Nečiní mi potíže platby do 500 Kč, které jsou bez zadávání PINu. Ale jakmile je tato částka vyšší, musím si nasadit brýle nablízko, abych viděl na pokyny, které mi píše mašinka. I tak se občas stává, že se překlepnu (většinou se mi z nervozity klepou ruce) a pak nevím, jak situaci napravit,lidi ve frontě za mnou koukají jako na vola a já se nervově hroutím. Ano, chci vidět ve vstupu do zařízení, kde není možné platit hotově, upozornění, pak tam ani vstupovat nebudu. Doufám jen, že jednou nezemřu hladem. A pokud peníze zmizí zcela, pak spáchám harakiri.
+26
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 16:30 | Ivan Veselý

Když existuje možnost přijímat pouze hotovost je tak trochu proti tomu nemožnost rozhodnutí obchodníka přijímat pouze platby kartou. Když jeden může odmítat karty proč by neměl druhý mít možnost odmítat hotovost?
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 15:06 | PavelFiala

Zákaz hotovosti je jenom další krok ke sledování Velkým bratrem (Orwell 1984). Nechci, aby někdo mohl sledovat, vyhodnocovat a využívat informace jako co mám rád k jídlu, oblečení, kam chodím apod. a ještě s těmi informace kupčit jako Google, Facebook aj. Naordinovat mi takovou povinnost zákonem považuji za nesoulad s Ústavou. A takových hloupostí se objevuje čím dál více. Stát chce, aby jeho pravomoci rostly, stoupal počet úředníků, který bude mít údaje o každém z nás v maximální míře. Jděte už s tím do háje...
+32
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 14:43 | pavel

Magdo ,jde to a celkem bez problémů, dělá se o běžně, protože skoro žádné auto nekoupíte hned, když se rozhodnete, tedy kromě nákupu v bazaru. Nová auta prostě nejsou a čekací doba na ně je od 6 měsíců výše, jako za bolševika, takže se dohodnete a zaplatíte třeba 2 zálohy a pak doplatek, vše v hotovosti
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 14:39 | Pavel

No ono hlavně je to výhodné pro obchodníka, platby kartou totiž nemusí evidovat v EET a tak nemusí vynakládat dodatečné výdaje na pořízení tohoto jinak zcela zbytečného systému.
Ovšem u karet mohou nastat veselé situace - lidé si natankovali a šli platit, tam se u kasy dověděli, že systém platebních karet nefunguje. Stáli tam jak trubky, odjet bez placení nemohli, šlo by o krádež, protože pumpa za to nemohla, spadl systém. Tak jsem tam seděl a vesele se bavil
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 14:03 | Signum

Téměř 900 tis. Lidi je v exekuci. Tzn. nemohou mít bankovní účet s platební kartou. Pro ně je jediná možnost je platba v hotovosti. Jak se toto řeší při bezhotovostní placení? Asi nijak ...
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 13:53 | xls

"...pokud se sami s obchodníkem nedohodnou na jiném způsobu úhrady za zboží či služby". Takže buď se se mnou zákazník domluví na platbě kartou nebo převodem, nebo ať se dohaduje na službě jinde.
Kvůli pár tisícům hotovosti se přece nebudu zabývat EET, pokutami, zařízeními, datovým připojením atd. Se začátkem EET končí příjem hotovosti.
-7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 13:39 | josef

Citace - Magda / 17.10.2019 13:11


Ano, je to v článku :)

Jiste, ale ja reagoval na "RichardFuld"
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 13:31 | Doktor

A nikdo vás taky nenutí. Prostě si nakupujte tam, kde chcete.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 13:30 | Petr

Nikdo mne nemůže nutit k tomu, abych si pořídil kartu. Stejně tak mne nikdo nemůže nutit k tomu, abych si pořídil jakýkoliv účet u banky.
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 13:13 | Tomáš

Tak on to nemusí být jen jeden zákazník a nemusí jít jen o 200Kč. To, že v Praze 80% lidí platí bezhotovostně neznamená, že je tomu tak i ve zbytku země. Tam je to spíše naopak. A k restauraci, i po upozornění na začátku může nastat situace, že zákazník prostě nemá jinou možnost, než dát hotovost (karta zablokovaná, zapomenutá atd.) To pak bude restaurace volat policii, že zákazník nemá na zaplacení? Ale to je blbost, když má hotovost, že?
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 13:11 | Magda

Citace - josef / 17.10.2019 12:45

Treba zakon v nekterych pripadech prijimat hotovst primo ZAKAZUJE. Zkuste si koupit nove auto a platit hotove... Nejde to. Limit je myslim ekvivalent 10 tisic eur.

Ano, je to v článku :)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2019 12:55 | Ramesse II.

Hezké, že si jeden zákon vysvětlují MF a ČNB dvěma způsoby, to je asi dost typické pro tu naši zemi :) Nicméně setkávám se spíše s opačným problémem, kdy obchodník nebere karty, protože by si musel pořídit terminál, platit za datovou linku a ještě odvádět procenta do USA.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 10. 2019 12:45 | josef

Treba zakon v nekterych pripadech prijimat hotovst primo ZAKAZUJE. Zkuste si koupit nove auto a platit hotove... Nejde to. Limit je myslim ekvivalent 10 tisic eur.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 234 607 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

30 let od revoluce. Společnost se odráží i v očích menšin

30 let od revoluce. Společnost se odráží i v očích menšin

Třicet let, které uběhly od revoluce, nezvou jen k ohlédnutí za událostmi Listopadu, ale...více

Alternativy pro všechny s periodou

Alternativy pro všechny s periodou

Trh s menstruačními pomůckami rozrostl. Do středního proudu se dostaly i alternativy,...více

Vít Samek Na vlastní otvor: Kolonoskopie

Vít Samek Na vlastní otvor: Kolonoskopie

Kolonoskopie čeká opravdu mnoho z vás. Už jenom proto, že od padesáti pěti let nabízí...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Kamil Vacek

podnikatel a investor

David Ondráčka

ředitel Transparency International

Kamil Vacek
ÚSPĚŠNOST
37,93 %

z 29 duelů
×
David Ondráčka
ÚSPĚŠNOST
34,38 %

z 32 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.