Zásluhový penzijní systém podle vychovaných dětí

Jan Traxler | rubrika: Co se děje | 13. 3. 2019 | 90 komentářů
Základní myšlenka: Pokud do systému nepřispěju lidským kapitálem, dětmi, musím víc přispět finančně. Jinak si nemůžu nárokovat stejný důchod jako ti, kdo vychovají budoucí živitele.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 3. 2019 15:09, Marek

Tak v tom případě at se zruší přídavky a vše s tím souvesející.

+510
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 3. 2019 12:51

Ano, souhlasím s pisatelem.

Zobrazit celé vlákno

-12
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 90 komentářů)

13. 3. 2019 19:11

Martine, vy jste to vlastně nepřečetl. Vy si myslíte, že článek říká jenom to, že kdo má děti, bude platit míň na důchody. Jenže v jeho jádru je to, že by bylo fajn, kdyby děti platily na důchody rodičů. A pak by to samozřejmě vyhrál Cikán s pěti děckama. Kdyby těch pět děcek naučil pracovat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 19:05 | Martin

A zajímá mě jaky systém zohledňuje menšiny kteří už v 18 letech mají invalidní důchod a pracovat nebudou? Já nebudu mít děti a pracovat budu celý život. Oni budou v důchodu v 18. Žádná další pracovní síla jen nový parazit vaší reformy na které budeme za trest dávat více peněz. Shrnuto. Nepracoval a dělat děti je dle vás vlastně výnosy byznys. No jste až druhý na toto už menšiny přišly. Takže za mě jednoznačně NIKDY
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2019 18:47 | Mira

Vážení, státní kalkulanti. Ti, co nemají děti, nemají odpočty a odvádějí více na daních! Což se nebavime o stovkách, ale o tisících z průměrného platu. Kdyby jste nerozhazovali na státních zakázkách, platech poslanců a jiném rozhazovani, tak by ty peníze byly. Zapomínáte na to, že ti co vychovávají děti si náklady dělí ze dvou platů. Ten, kdo žije sám, tak si vše hradí sám z jednoho platu a převážně nemalá část je do státu! Tak nekydejte tady nesmysly a tahejte peníze někde jinde a ne z těch, co nemají děti.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2019 18:29 | TVK

3) Ano, překlep

4) Ne. Hrubá mzda - 30.000. Superhrubá 40.200, čistá 22.740. Delta 17.460 x 36 je 628.560 Kč.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 18:27 | Marek

Budte radši ticho.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 18:20 | Yokotashi

Na to je trivialni reseni. Pokud je clovek, z jehoz odvodu jdou penize jeho rodicum, zaroven rodicem, ktery se stara o svoje dite, tak by se tyto odvody mely zprumerovat, ne?
Ve vasem priklady 2 sestry si vezmou 2 bratry a maji s nimi hromadu deti. Pokud vsichni pracuji, tak sestry podporuji svym platem sve rodice a bratri zase sve. Pokud je nekdo na otcovske/materske dovolene, tak se odvody obou lidi starajicich se o dane dite sectou a rodicum kazdeho z nich pujde pulka. To se da v budoucnu rozsirit i na vice lidi starajicich se o jedno dite, pokud nekdy dojde k tomu, ze se stat prestane snazit pod vlivem par procent krestanu hrabat do toho kolik lidi jakeho pohlavi smi a nesmi mit rodina a zacne brat jako rodinu skupinu lidi, kteri se chteji z jakehokoliv* duvodu starat o dite.
*) jeden z duvodu muze byt treba ten, ze dite ma dve matky - jedna poskytla vajicko s cytoplasmou a mitochondriemi, druha polovinu bunecne DNA. Nebo jedna z matek ma recesivni genetickou chorobu (druha pripadne jinou) a tak si poridily zdrave dite, ktere je zaroven chimera. https://cs.wikipedia.org/wiki/Chim%C3%A9ra_(biologie) To se mimochodem bezne stava i bez umelych zasahu: https://www.quora.com/Is-it-possible-for-a-human-to-be-half-white-half-black-Not-mixed?share=1 (typicky spise s vice otci, nez s vice matkami).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 18:14 | josef

ad 3) Kdyz uz, tak zdravotni. SP nikdo za nikoho neplati. ad 4) 560520, To Vase cislo je nadsazene.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 18:07 | TVK

"Pokud do systému nepřispěju lidským kapitálem, dětmi, musím víc přispět finančně."

Ale to se samozřejmě děje, bezdětní přispívají do systému mnohem více, resp. jej zatěžují na druhé straně mnohem méně. Když budu brát ženu, která bere 30 brutto:

1) Peněžitá pomoc v mateřství - 6 měsíců. Vychází na cca. 90% předchozího čistého příjmu - 20,7tKč měsíčně, celkem 124tKč.

2) Rodičovský příspěvek - od příštího roku celkem 300tKč.

3) Za matku i dítě platí sociální pojištění stát (á 1.018 Kč měsíčně), takže za 3 roky jde o 73tKč.

4) Naopak žena, která nemá děti a nestráví 3 roky na mateřské/rodičovské, za tu dobu odvede ze svého 30K platu na daních a odvodech asi 630tKč.

Tzn. jen v tomto krátkém horizontu tří let (bez zohlednění veškerých změn, růstu platů atd.) je rozpočet při srovnání žena s dítětem/žena bezdětná v plusu přes 1.12M Kč u té bezdětné.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2019 18:06 | Platypus Norwegicus

Proto je lepsi ten navrh z clanku, ze by rodicum sla cast penez, co jejich deti odvedou a ne jen podle poctu deti. Pokud nekdo vychova 4 fetaky, tak z nich nebude mit nikdy nic, coz je presne to, co si zaslouzi.
Jinak bych si dovolil poznamenat, ze "cim vice otroku do systemu, tim lepe" a podobne napady jsou uplna pitomost. Kdyz nas nase zeme a zemedelstvi neuzivi, budeme vsichni chudi a budeme mit hlad. Kdyz naz tu bude moc, nebudeme mit rozumne kde zit (viz ceny pozemku ve velkych mestech). Optimum je udrzet zhruba stavajici populaci, nebo dosahnout pomaleho poklesu. Protoze rychly pokles vytvori nerovnovahu mezi vydelavajicimi a duchodci a tim male duchody bez ohledu na to, zda se zmeni danove zatizeni, nebo ne (viz. Laffairova krivka).
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 17:39 | czhunter

Proč mají tedy Japonci a Jihokorejci tak málo dětí, že to i jejich vlády považují za obrovský problém, když podle vás ten asijský model motivuje mít víc potomků?
Málo dětí je cena kterou platíme za bohatství, mír a poklid (a ač to mnoho lidí neví nebo popírá - i v bohatých muslimských zemích mají páry málo dětí, stejně jako ve vyspělé Evropě a Severní Americe), která nejde "narovnat" jakýmikoliv přídavky a úlevami a státní motivací. Zrovna Japonsko se o to snaží už dost dlouho a výsledky jsou mizivé.
Pokud stát chce aby měli lidé víc dětí, musí si jít pro radu k sociologům, ne k ekonomům - ti v této věci poradit neumí a nedokáží, protože (tam kde si to lidé vybrali dobrovolně) primárně nejde o ekonomické rozhodnutí.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 16:37 | Luban

Souhlasím, děti by měly v dospělosti slušně vydělávat, a ne se nechat živit od státu, ale kdo to může vědět při narození.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2019 16:32 | Jirka

A co takhle zrušit důchodový systém úplně a zavést asijský model, kdy pracující pár v rodině si nechá jednu třetinu výdělku pro sebe, třetinu vydá pro rodiče a třetinu pro svoje děti? To je pak motivace mít dost potomků a udržovat rodinné vztahy! Každý tam má přehled, jak jsou jeho peníze využity ve všech třech hromádkách (narozdíl od třetí hromádky pana Traxlera). Jiná věc je otázka pojištění ...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2019 15:30

To by měli. Pokud by jejich děti nejvíc vydělávaly.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 15:21 | denis

Autor zřejmě nechápe, že nejvíce odvádějí do státního rozpočtu bezdětní (vyšší daně, žádná státní mateřská atd.). A hlavně, každý pracující si na svůj důchod vydělává sám. To, že ho politici mezitím prošustrují, je jiný problém. Podle návrhu autora by měli nejvyšší důchod třeba obyvatele Chánova a to většina z nich nebyla nikdy v práci.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2019 15:09 | Marek

Tak v tom případě at se zruší přídavky a vše s tím souvesející.
+510
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2019 14:44

Díval jsem se po tom koutkem oka, na začátku roku 16 uvádělo MF, že se v roce 14 rodičům na daňových bonusech vyplatilo devět miliard.
Fakt je, že při maximální výši bonusu a minimální výši odvodů může bonus u OSVČ povinné pojistné úplně vymazat, ba může se takový poplatník dostat pár tisícovek do plusu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 14:29

Pisete nesmysly, odpocty maji vliv na SP a ZP. Vite co je negativni dan? Jak mi ji jinak vysvetlite? Z jedne ruky stat vyda 100 a do druhe dostane 80. Je to jeden ucet.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 14:04 | josef

Par, ktery nema deti, si musi nasetrit. Deti jsou velmi drahe, oni tyto naklady usetri.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 14:03 | josef

pisete nesmysl, odpocty NEMAJI vliv na SP a ZP.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 3. 2019 13:56 | Lucii

To je pravda. Čím víc socialismu a totalitních nařízení, tím mají slušní lidé méně chuť zakládat ridinu. Množí se jen paraziti kterým to prospívá. Utnout jim tipec nenechat se okrádat od státu a starat se o sebe a vlastní rodinu sami.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Adam Walach

podnikatel, Walmark

Senta Čermáková

manažerka

Adam Walach
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Senta Čermáková
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services