Očima expertů: Kdo máš tlustý pas, nechoď mezi nás! Danit nezdravé potraviny?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 23. 10. 2015 | 21 komentářů
Milujete sladké? Bič na vás! Rádi si pochutnáte na grilované klobáse, škvarkové placce nebo slaďoučkém koblížku? Odnaučí vás to daň z cukru a tuku. A když neodnaučí, aspoň bude víc peněz na vaše léčení. Co na to ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček, kuchař Roman Vaněk, dietoložka Kateřina Cajthamlová, ekonom Aleš Michl a další osobnosti?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 10. 2015 10:56, Marcela

To by se muselo asi zdanit 90% potravin. Protože dnes není již nezdravé to ,že jím sladké, tučné, ale že jím vůbec. Protože co si přečtete za složení na potravinách je úděsné. A to nevíme čím je hnojena a jak pěstováná zelenina,vozí se skoro vše z ciziny, jak je krmena drůbež či prasátko? Odkud pochází se také nedozvíte, pouze kdo to zabalil.Ano určitě nyní namítnete nechoďte nakupvat do supermarketů,ale kam? U nás ve městě jsou pouze supermarkety a Vietnamci,kteří akorát přeprodávají to samé zboží.Farm.trhy jsou zde jednou za měsíc,ale tam také nenakoupím všechno. Včera jsem se zrovna dívala na "Bedýnky" ,zde by se asi dala koupit zelenina a nějaké potraviny z regionu,ale opět nekoupím vše co potřebuji.Navíc jsme důchodci ,tak hledíme na peníze, ale nekupuji nejlevnější potraviny,to si raději nekoupím nic.Proto by stát a všecny organizace k tomu určené udělat to ,abychom si mohli koupit kvalitní potraviny,ne z Polska ne z Číny,ale od nás nebo z Německa,protože supermarkety a nadnárodní společnosti zabývající se výrobou potravin si z východní Evropy udělaly dojnou krávu. Za šmejdy platíme víc ,než Němci ,kteří mají přeci jen ty potraviny o trochu lepší.

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 10. 2015 8:15, Alice

Místo zdanění cukru a tuku bych zakázala některé umělé preparáty, které se do potravin přidávají - třeba azobarviva, glutamáty, transmastné kyseliny a a další náhražky. Pokud by výrobci přestali tyto zlevňující a škodlivé přísady používat, lidé by se jimi přestali cpát. Každý totiž nečte etikety, a i když si je přečte, tak se v těch E-čkách stejně nevyzná.

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 21 komentářů)

30. 10. 2015 10:56 | Marcela

To by se muselo asi zdanit 90% potravin. Protože dnes není již nezdravé to ,že jím sladké, tučné, ale že jím vůbec. Protože co si přečtete za složení na potravinách je úděsné. A to nevíme čím je hnojena a jak pěstováná zelenina,vozí se skoro vše z ciziny, jak je krmena drůbež či prasátko? Odkud pochází se také nedozvíte, pouze kdo to zabalil.Ano určitě nyní namítnete nechoďte nakupvat do supermarketů,ale kam? U nás ve městě jsou pouze supermarkety a Vietnamci,kteří akorát přeprodávají to samé zboží.Farm.trhy jsou zde jednou za měsíc,ale tam také nenakoupím všechno. Včera jsem se zrovna dívala na "Bedýnky" ,zde by se asi dala koupit zelenina a nějaké potraviny z regionu,ale opět nekoupím vše co potřebuji.Navíc jsme důchodci ,tak hledíme na peníze, ale nekupuji nejlevnější potraviny,to si raději nekoupím nic.Proto by stát a všecny organizace k tomu určené udělat to ,abychom si mohli koupit kvalitní potraviny,ne z Polska ne z Číny,ale od nás nebo z Německa,protože supermarkety a nadnárodní společnosti zabývající se výrobou potravin si z východní Evropy udělaly dojnou krávu. Za šmejdy platíme víc ,než Němci ,kteří mají přeci jen ty potraviny o trochu lepší.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 10. 2015 21:56 | Fredy

Ano, ale to je snad kyselina glutamanová, nikoliv glutaman sodný. S tím ortodoxním přístupem k ledačemu máte pravdu. Je to stejné, jako tvrzení, že sůl/cukr zásadně doma nepoužívám. A přitom obě složky jsou v podstatě ve všem.
Jak se říká, všeho s mírou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 10. 2015 18:34 | Pavel

Já glutamát nepožívám, ale nesnáším, když někdo vyděšeně křičí "Pozor, to je chemikálie" a přitom neví, že všechno kolem něj je z chemikálií včetně jeho těla.
Pokud si doma vaříte masové vývary, luštěniny, a na ochucení používáte bylinky, tak si buďte jistý, že ten glutamát používáte a ani o tom nevíte. On totiž vzniká při tom vaření a je příčinou toho, že ty bylinky to jídlo ochutí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 10. 2015 11:40 | Miki

Mám už za sebou nějaký ten ,,pátek,,. Jako děti jsme pily mléko, chleba se sádlem , maminka pekla buchty a jedly jsme poměrně dost jídel tzv. nezdravých. Místo CocaColy jsme pily vodu čistou případně se sirupem. Nepamatuji si, že by někteří z mých kamarádů a kamarádek byli obézní . Jenže ... běhali jsme po loukách, chodili plavat, hráli různé hry a měly až nadbytek pohybu. To je ten obrovský rozdíl. Pokud si dítě mlsáním chipsů, různých čokolád a bonbonů ,, zadělá,, na obezitu a především tím, že většina dětí sedí na PC , tabletech a pod. a nemá dostatek pohybu , pak se není co divit, že v dospělosti jim tyto návyky zůstávají a současně i kila navíc . Ve škole jsme cvičili, měli jsme o přestávkách rozcvičky . Je to všechno o pohybu . V minulosti rovněž nebyla předražená zelenina a ovoce . Je pravda že nebyly pomeranče atd. ale byla jablka, hrušky, trnky a mnoho dalšího . Dnes ? Hnusná jablka která vypadají jako umělá jsou předražená a odporná. Konečně i všechno ostatní ovoce a zelenina. Tak mně něco povídejte o zdravé stravě , když lidé nemají dost peněz na to, aby tento předražený humus kupovali a ,,zdravě,, se tou umělotinou živili.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 10. 2015 9:46 | Fredy

Ještě jedna poznámka. Samozřejmě že glutamanu sodném se vyhnout nejde. Tudíž každý z nás jej konzumuje. Je obsažen v mnoha potravinách a běžně jej používají v restauracích a jídelnách. Dokonce ani ti, co by pili jen vodu, mají smůlu. Tedy pokud používají upravenou povrchovou vodu. I ta obsahuje malé množství glutamanu sodného, neboť lidské tělo není schopno jej zpracovat bezezbytku.
Co ale můžeme ovlivnit je, že to doma používat nebudeme. V naší kuchyni prostě toto nemá místo. Zrovna jako maggi, polévky v prášku apod. Mnoho z toho lze nahradit například pomocí bylinek. Ale, znáte to, kdo chce kam ....
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 10. 2015 9:24 | Fredy

Asi se glutaman používáte, ale je to Vaše věc. Jen je třeba se o tom více dozvídat z různých zdrojů. Ne jen těch, které ovládá průmyslový business, který tento přípravek vyrábí.
Koukněte třeba sem: http://www.msgtruth.org/contents.htm je tam i mnoho dalších odkazů na různé průzkumy, včetně toho, že velká část nádorových buněk obsahuje právě onen MSG .....
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 20:38 | krakatýr

Sůl se těží nebo sráží. Chemicky ji připravovat by byla kravina.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 17:22 | Pavel

No, to potom kuchyňská sůl je také koncentrovaná chemikálie, která se vyrábí pomocí dvou chemických žíravin, kyseliny chlorovodíkové a hydroxidu sodného.
Glutaman sodný je látka přirozeně se vyskytující v celé řadě rostlin (třeba ty japonské řasy, ze kterých byl jen tak mimochodem poprvé izolován), vzniká tepelnou úpravou řady potravin, dává masovou chuť Maggi, které se vyrábí z hrachu a nikdy žádný hydroxid sodný nevidělo, vzniká i fermentací a může se vyrábět i působením hydroxidu sodného (stejně jako ta kuchyňská sůl), jenže se tak opravdu, ale opravdu nevyrábí.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 15:33 | jezevec

paráda! vysolíme třeba stoprocentní daň. takže kilo čistého vepřového sádla bude namísto pěti korun stát deset korun/kilo. naprosto zdrcující!!! a co cukl z lídlu. namísto dvanácti kachlí za kilo bude se stoprocentní daní stát hnedle čtyřiadvacet. tak bohatý, aby sežral kilo cukru denně, nebude nikdo ....
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 10. 2015 11:39 | chemik

Uprimne nevim jak jste to myslela, pac nekteri lide to tak skutecne berou ! Lepsi je pouzivat: umela NEprirodni chemikalie ,vim, je to delsi, ale zato presne !
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 11:24 | Alice

Ano, smz. máte pravdu, ale moc dobře víte, že takto jsem to nemyslela.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 11:11 | chemik

Jen upozorneni: KAZDA potravina je chemicka, stejne jako clovek je slozen z mnoha chemickych prvku ! V nasem svete i celem vesmiru se absolutne VSE sklada z nejakych chemickych prvku, tzn. ze VSE je chemie !!
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 10:39 | Alice

A Vy si myslíte, že tyto margaríny se do potravin nepřidávají? Spousta potravin, hlavně těch levnějších, je jich plná. A jsou lidé, kteří mají nízké příjmy a něco jíst musí, tak si takovou chemickou nekvalitní potravinu koupí. A nebo děti na základních školách. Doma jim můžou rodiče říkat horem dolem, je to nezdravé a stejně si to koupí, protře kamarád se tím taky cpe a oni na to mají chuť.... Nejsem chemik, abych znala veškeré náhražky, které se používají a jejich přesný postup výroby. Pokud ale např. některá z těchto látek buď sama o sobě nebo v kombinaci s jinou náhražkou může způsobovat rakovinu, hyperaktivitu, atd., tak proč již dávno není zakázaná? Proč stát netlačí na výrobce, aby vyráběli kvalitní a neošizené zboží?
Pro pana Boba: Chleba se sádlem a třeba cibulí není nic špatného, moje babička a děda to takto konzumují co pamatuji. A oběma je 85 let a kromě stáří žádnými neduhy netrpí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 2:49 | Dalis

Není prokázáno, že tuk vyvolává tloustnutí nebo nemoci. Naopak netučná jídla plná sacharidů vyvolávají cukrovku a nadváhu, protože je po nich stále hlad. www.dobrotaprozdravi.cz/co-je-pravdy-na-tvrzenich-vyzivovych-poradcu/
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 10:10 | Fredy

Není to až tak pravda. Viz níže:
Glutaman sodný (E621) je druh koncentrované chemikálie, která se přidává do jídel, aby se zvýraznila jejich chuť. Nejde totiž o kyselinu glutamovou, patřící k aminokyselinám, které si tělo umí samo vytvořit. Glutaman sodný se z této aminokyseliny průmyslově vyrábí účinkem chemické žíraviny - hydroxidu sodného. E621 může způsobit mnoho nepříznivých reakcí, jako například kožní vyrážky, svědění, kopřivku, zvedání žaludku, zvracení, migrény, astma, srdeční arytmie, depresi a dokonce záchvaty (http://www.msgtruth.org/migra ine.htm). Od té doby, co si glutaman sodný získal neslavnou reputaci tím, že způsobuje migrény, potravinářský průmysl mu dal spoustu nových, nevinně znějících pojmenování, jako například autolyzované kvasinky, kvasničný extrakt, hydrolyzovaný protein, maltodextrin, kaseinát sodný, glutaman dihydorgenfosforečnanový a bílkovinný hydrolyzát. Takže spotřebitelé, kteří se mají na pozoru před glutamanem sodným, měli by znát i jeho možné jiné názvy.

Více informací na: http://www.celostnimedicina.cz/glutaman-sodny-e621.htm#ixzz3pNP3H1RH
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 9:01 | Bob

třeba umělé preparáty do podprsenek, tak zvané silikony
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 9:00 | Pavel

Transmastné kyseliny se do potravin nepřidávají, ty vznikají při ztužování rostlinných tuké při výrobě margarínů.
Glutamáty jsou látky zcela přírodní a vy si je v potravinách zcela záměrně vytváříte. Co myslíte, že dáva chuť takovému dlouho taženému hovězímu vývaru? No ano, je to glutamát, který v něm vznikne při tom dlouhém varu hydrolýzou bílkovin. A stejně tak - hdyrolýzou bílkovin - vzniká i ten "umělý" glutamát (jen se k tomu většinou používají bílkoviny z luštěnin, tedy vlasně ještě zdravější než to maso, že). A navíc znám spoustu lidí, kteří si místo glutamátem ochucují jídlo japonskou mořskou řasou, aniž by tušii, že tím důvodem, proč to jídlo pak lépe chutná, je vysoký přirozený obsah glutamátu v této řase. Proto ji taky Japonci pro ochucování pokrnů používají.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 8:15 | Alice

Místo zdanění cukru a tuku bych zakázala některé umělé preparáty, které se do potravin přidávají - třeba azobarviva, glutamáty, transmastné kyseliny a a další náhražky. Pokud by výrobci přestali tyto zlevňující a škodlivé přísady používat, lidé by se jimi přestali cpát. Každý totiž nečte etikety, a i když si je přečte, tak se v těch E-čkách stejně nevyzná.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 10. 2015 7:45 | Pavel

Skvělý nápad. A jak budete danit suroviny - cukr, olej, máslo, mouku, ... To budou do každé domácnosti před každým jídlem chodit inspektoři přemeřující jejich obsah v uvařeném pokrmu a podle toho doměřovat/odečítat daň? Nebo rovnou zakážete lidem vařit a všichni povinně budou jíst jen hotová jídla?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

23. 10. 2015 7:35 | Fredy

Řešit problém lidí jak se stravují pomocí daní je nesmysl. Což není málo příkladů, jak lze, při výrobě potravin, podvádět? Zrovna čerství příklad jsou "tradiční oplatky opávia", jež se už asi rok vyrábí v Polsku a složení je diametrálně odlišné. Ne málo případů je s klamavým textem na mnohých potravinách. Často je možné číst výrazy velkým písmem: "bez konzervantů", "bez éček" a pak malým je uvedeno třeba že obsahuje glutaman sodný, což je tuším E621. Mnoho věcí tam stejně není uvedeno. A i to, co tam je, nemusí odpovídat pravdě. Viz mnohá zjištění dTesu, či na streamu "A dost", "Jídlo s.r.o." a podobné projekty.
Tudy cesta nevede. Lepším řešením by bylo skončit s bezplatným zdravotnictvím. Zprivatizovat současné zdravotní pojišťovny, které jsou jedna, jak druhá a které si nekonkurují, neboť ani nemohou a nechat všechny pojišťovnám volnou roku. Nebo-li oni by výše pojištění stanovovali podle toho, jak se kdo staví ke svému zdraví. Oni by řešili prevenci a pomocí bonusů (a malusů) by vychovávali klienty. Jiná cesta není reálná. Jen ta, přes peníze každého z nás..... Vím že je to nepopulární, ale jednou k tomu stejně dojde.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Pavel Kohout

ekonom

Jan Světlík

podnikatel, Vítkovice Holding

Pavel Kohout
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Jan Světlík
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services