Darování versus dědictví: jak výhodněji přenechat nemovitost? Přehled a kalkulačky

Petra Dlouhá | rubrika: Jak na to | 25. 2. 2013 | 22 komentářů
Chalupa synovi, domek dceři. Přemýšlíte, jak rozdělit dědictví? Výhodnější může být vyřešit to už za života. Darování nemovitosti vyjde něco přes tisícovku, dědictví i na desetitisíce. Tedy pokud jde o děti. Ale nezapomeňte si jistit záda: aby s vámi holobrádci pěkně nevyběhli.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 2. 2013 20:55, notářská poradna

Pro účely stanovení odměny notáře v dědickém řízení není nutné zjištění ceny nemovitosti ke dni úmrtí zůstavitele znaleckým posudkem. Notář vychází z ceny obvyklé, kterou je možno doložit méně nákladným způsobem (např. realitní kancelář) nebo dohodou dědiců.

+38
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 2. 2013 10:43, Petr

Jak je to s daní z převodu nemovitosti? Té se asi nevyhnu v žádném případě? Nebo se v případě dědictví platí i daň z převodu nemovitosti?

-4
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 22 komentářů)

21. 1. 2017 5:37 | Pavlína

Dobrý den ráda bych se zeptala ják je to se zápisem do katastru a placením daně z nemovitostí pokud rodiče darují rovným dílem rodinný dům 2 dětem
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2016 19:58 | Lucie

Dobrý den, chtěla bych darovat dům pravnučce, do které patří skupiny - I. , II. nebo III. ? Děkuji
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 2. 2016 10:55 | Ulligová Milada

Darovala jsem synovi 2 roky před smrtí pozemky a ty byly teď zahrnuty notářem a soudem do společného jmění manželů a rozděleny dle 1. skupiny dědiců -- 1/3 na každého účastníka / snacha a 2 nezletilé děti./ Přitom byla ještě za života syna dohoda, že tyto pozemky připadnou jen dětem a to každému 1/2. Jak je možný takový rozsudek soudu v dědickém řízení ? Mohu podat námitku k soudu ?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 2. 2015 20:14

Děkuji
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 2. 2015 20:14

Děkuji
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

18. 2. 2015 10:46 | Petra

Pokud jste sezdaní, nezáleží na tom, zda jsou jeho děti vlastní či ne. V první třídě by po něm zákonnou posloupností dědily vaše děti.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 2. 2015 17:26 | Soňa

Dobrý den.Měla bych dotaz. Mám dům z jedné poloviny a manžel z druhé. Kdyby se mnou něco stalo, vím, že by dědil manžel a mé tři děti z prvního manželství. Ale chtěla bych vědět. Kdo by dědil po manželovi, který žádné děti nemá. Spolu jsme žádné neměli a on sám taky žádné neměl Mohli by moje děti po něm dědit, nebo jak by se to dalo udělat ,aby byl dům jejich a ne někoho od jeho rodiny, jako třeba sestra, nebo její děti?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 2. 2015 14:57 | Petra

Dary se nezahrnují do společného jmění manželů.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 7. 2014 8:36 | Dagmar Křížová

Dobrý den chci se zeptat jaké nároky na nemovitost ma manžel,když se budeme rozvádět a ja mám po rodičích na sebe napsaný domek -od rodičů to byl dar.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 2. 2013 7:17 | Pavel

Promiňte, ale z kterého palce si ten notář vycucá cenu, kterou je ochoten akceptovat? Nic jiného, než ten palec (nebo znalecký posudek) totiž k dispozici nemá. Co když v tom mnou uvedeném příkladu je ta vila na pozemku ohroženém sesuvem (pokud znáte Střešovice, tak jistě víte, že jsou většinou ve svahu) a po započítání prací na zajištění pozemku proti sesuvu opravdu vyjde cena koruna padesát.
A pokud se dědici shodnou na ceně, kterou potom znalecký posudek potvrdí, kdo ho platí? Pokud ho notář vyžadoval zbytečně, měl by to zatáhnout ze své kapsy, ne?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2013 16:30 | notářská poradna

Pokud dědic nabývá nemovitost děděním, nejde o převod a proto se daň z převodu nemovitosti tohoto případu netýká. Podobně je to u darovací smlouvy, kde nemovitost nabudete darováním. Daň z převodu nemovitosti platí prodávající v případě úplatného převodu nemovitého majetku.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2013 16:23 | notářská poradna

Znalecký posudek nebude potřeba tehdy, pokud jsou dědicové osvobozeni od daně dědické a pokud se dědicové mezi sebou a rovněž i s notářem na ceně majetku v dědictví dohodnou. Jestliže nebude shoda mezi dědici a nebo se dědicové shodnou na ceně, kterou odmítne notář akceptovat - např. ve Vámi uvedeném případě, pak bude notář vyžadovat znalecký posudek.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2013 11:49 | Pavel

Promiňte, ale sám jste napsal, že (cituji): "Notář vychází z ceny obvyklé, kterou je možno doložit ... dohodou dědiců." Takže z toho vyvozuji, že dohoda dědiců může nahradit znalecký posudek.
To, co jste napsal, je jaksi zacyklené. Notář nebude vyžadovat znalecký posudek, když cena bude odpovídat ceně obvyklé, ale tu cenu obvyklou určí jak (že by znaleckým, posudkem)?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2013 10:43 | Petr

Jak je to s daní z převodu nemovitosti? Té se asi nevyhnu v žádném případě? Nebo se v případě dědictví platí i daň z převodu nemovitosti?
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 2. 2013 9:56 | notářská poradna

Citace - Pavel / 26.02.2013 07:11

Promiňte, to jako když se dědici dohodnout, že ta dvoupatrová vila ve Střešovicích s dvouhektarovým pozemkem má cenu korunu padesát, tak to notář akceptuje a ani nežbleptne?
Vyhláška mluví o ceně obvyklé. Cenu zjištěnou znaleckým posudkem bude notář akceptovat, cenu zjištěnou jiným způsobem akceptovat nebude, pokud se zjevně odlišuje od ceny obvyklé. Pak zřejmě dojde na znalecký posudek. Ten bude nutný i v případě, kdy dědic není osvobozen od daně dědické.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2013 7:11 | Pavel

Promiňte, to jako když se dědici dohodnout, že ta dvoupatrová vila ve Střešovicích s dvouhektarovým pozemkem má cenu korunu padesát, tak to notář akceptuje a ani nežbleptne?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 2. 2013 20:55 | notářská poradna

Pro účely stanovení odměny notáře v dědickém řízení není nutné zjištění ceny nemovitosti ke dni úmrtí zůstavitele znaleckým posudkem. Notář vychází z ceny obvyklé, kterou je možno doložit méně nákladným způsobem (např. realitní kancelář) nebo dohodou dědiců.
+38
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 2. 2013 13:58 | pritel

jestli tomu rozumim spravne, tak z 1.mil kc, ktery daruju kamaradovi, tak zaplati dar 68.000kc? Je nejaky jiny zpusob darovani nez takto zivit bandu uredniku?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 2. 2013 12:29 | Petra Dlouhá

Dobrý den, děkujeme za upozornění, samozřejmě máte pravdu, už je to opraveno.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 2. 2013 12:12 | Janka

Upozorňuji, že správní poplatek za vklad do katastru je 1 000 Kč, už ne pětistovka. Jinak zajímavý článek, k zamyšlení, jen tak dál.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  10 911 480 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2019

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Neschopná být mámou

Neschopná být mámou

Nový seriál porodní asistentky Alžběty Samkové se týká odvrácené strany období, kdy přichází...více

Jen si to -ová škrtněte, však ona si s vámi čeština poradí

Jen si to -ová škrtněte, však ona si s vámi čeština poradí

Jak vidím nepřechýlenou ženskou, otvírá se mně v kapse červené pero.

V Maroku zavřeli novinářku. Za předmanželský sex a nelegální potrat

V Maroku zavřeli novinářku. Za předmanželský sex a nelegální potrat

Osmadvacetiletá Hadžar Raissúníová čelí obvinění z nelegálního potratu a předmanželského...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Martin Roman

manažer, ČEZ

Jaroslav Pajonk

podnikatel, Centr Group

Martin Roman
ÚSPĚŠNOST
43,75 %

z 32 duelů
×
Jaroslav Pajonk
ÚSPĚŠNOST
64,52 %

z 31 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.