Jak ukončit smlouvu o stavebním spoření?

Blíží se vám termín ukončení vázací lhůty smlouvy o stavebním spoření a přemýšlíte, co se smlouvou dál? Pokud si myslíte, že po uplynutí této lhůty smlouvu prostě musíte vypovědět, mýlíte se. Možností, jak s ní v tuto chvíli naložit, máte několik. Poradíme vám, jaké řešení zvolit.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 1. 2006 22:16, Tomáš Marný

Z kterých obchodních podmínek které stavební spořitelny autor opsal výpovědní lhůtu? RSTS má třeba v OP z r. 1995 toto: "Výpovědní doba začíná běžet od 1. dne následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně a končí poslední kalendářního měsíce, v němž byla druhé smluvní straně doručena.".

+38
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 1. 2006 10:33, Kropacj

V článku je drobná nepřesnost - výše naspořené částky při výpovědi není včetně "přiznaného", ale "připsaného" státního příspěvku. To má velký význam, pokud se ve spoření blížíte cílové částce a nechcete přespořit se všemi negativními důsledky.

Proto je velmi výhodné podat výpověď v prosinci, možná by se to stihlo i v lednu, protože státní přípěvek bude připsán nejdříve v dubnu, což se za dobu mých stavebních spoření stalo v jediném roce. Obvykle to bylo v květnu.

Nezmínili jste se o tom, že pokud spoříte na starou smlouvu pravidelně 18000,-Kč/r, máte pro účely státního příspěvku v každém roce (mimo prvního) "přespořeno", a "přespořené" částky se převádí do dalšího roku jako vklad. Takže při výpovědi smlouvy v lednu 2006 vás může čekat milé překvapení, že dostanete státní příspěvek nebo jeho část i za rok 2006, i když jste v tomto roce nevložili ani korunu.





-45
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

19. 9. 2017 11:40 | Andrea

Mám stavební spoření založené 20.10.2011 platím minimální částku to jest 500 Kč Zaplatím 20.9.2017 poslední platbu. Kdy smlouvu mohu vypovědět,aby se mi nekrátil státní příspěvek?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 9. 2008 18:29 | Roman

Citace - Pavel / 08.02.2006 08:32

Dělám taky poradce stav.spořitelny. Tá podle mě dělá velkou chybu-bere každého. Staveb.spoření uzávírá i pošťák na poště, ale když jsem se jednoho zeptal, co o stav.spoření ví, tak mi řekl, že si veme Žádost a podle návodu na poště ho vyplní. Dále je mnoho lidí, kterí si přividělají pro staveb. spořitelnu,nesledují novinky, nechodí na školení a žijí z prvotních informací.Potom se stává, že klientovi špatně poradí a ten je nespokojen .
Od Vás bych také smlouvu nechtěl. Když si představím, jak viplňujete smlouvu (podle vzoru přividělají), šílená představa :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 2. 2006 8:32 | Pavel

Dělám taky poradce stav.spořitelny. Tá podle mě dělá velkou chybu-bere každého. Staveb.spoření uzávírá i pošťák na poště, ale když jsem se jednoho zeptal, co o stav.spoření ví, tak mi řekl, že si veme Žádost a podle návodu na poště ho vyplní. Dále je mnoho lidí, kterí si přividělají pro staveb. spořitelnu,nesledují novinky, nechodí na školení a žijí z prvotních informací.Potom se stává, že klientovi špatně poradí a ten je nespokojen .
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 1. 2006 20:04 | Tomáš Marný

Svatá prostoto... Mohl byste sem přihrát odkaz nebo citaci obchodních podmínek té spořitelny, která Vám může vypovědět smlouvu, když jim neoznámíte změnu bydliště? Nebo budet jen plkat jako obchodní ředitelka RSTS, která na otázku, na základě kterého konkrétního bodu obchodních podmínek chtějí vypovídat klientům staré přespořené smlouvy, stále jen mele "Máme na to právo"?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 1. 2006 7:17 | Pavel

Pokud vím, ve smlouvě je uvedeno, že změnu údalů uvedených ve smlouvě (adresa, číslo OP, ...) je nutné neprodleně oznámit. Takže pokud se přetěhujete a neoznámíte to, opravdu porušujete smlouvu a záleží jen na spořitelně, jaké důsledky z toho vyvodí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 1. 2006 0:39 | Tomáš Marný

Dle vaší logiky porušuji smluvní podmínky i tím, že se přestěhuji, že? Adresa je totiž také uvedena ve smlouvě, stejně jako cílová částka...
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 1. 2006 0:37 | Tomáš Marný

Doporučoval bych prostudovat konkrétní obchodní podmínky. Liška v nich např. mělq uvedeno toto:
5. Překročení cílové částky není přípustné.
6. Je-li součet uspořené částky a připsané zálohy státní podpory vyšší než sjednaná cílová částka, může být sjednaná cílová částka zvýšena písemnou dohodou stran. Nedojde-li k dohodě, stavební spořitelna částku, o níž byla sjednaná cílová částka překročena, vrátí účastníkovi.
Naproti tomu RSTS žádný zákaz přespoření neměla, v případě, že součet uspořené částky a připsané zálohy státní podpory byl vyšší než sjednaná cílová částka, vyhražovala si právo inkasovat při ukončení spoření poplatek z rozdílu těchto částek.
Paní obchodní ředitelka RSTS ovšem dělá z klientů negramotné voloušky a vyhrožuje u starých přespořených smluv výpovědí. Bez opory v zákoně, bez opory v obchodních podmínkách. Na dotaz, na základě kterého konkrétního článku v OP tak hodlají činit, mele stále jediné "Máme na to právo".
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 1. 2006 18:16 | redakce Peníze.CZ

Zajímavá otázka! Problém "přespoření" cílové částky je ošetřen ve Všeobecných obchodních podmínkách konkrétní stavební spořitelny. Stavební spořitelna by platbu nad rámec výše cílové částky neměla přijmout. Klient přespořením de facto porušuje smluvní podmínky, tj.hrozí mu i výpověď ze strany spořitelny. Ovšem toto je teorie, jak to funguje v praxi se dočtete zde http://www.penize.cz/info/zpravy/zprava.asp?NewsID=3454
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 1. 2006 14:38 | Jana

Co se stane v případě přelrpčení cílové částky? Děkuji.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 1. 2006 13:19 | Tomáš Marný

Opsal jsem to z OP, které uvádím. Zrak mně ještě slouží. Proč se furt divíte? Že to RSTS má jinak? RSTS třeba v těch OP nemá zákaz přespoření cílové částky, má tam jen to, že při ukončení si zinkasují 1% rozdílu mezi skutečně naspořenými penězi a původní cílovou částkou, takže budu u RSTS spořit, dokud mně síly budou stačit, zatímco u jiných spořek máte smůlu... ;-).
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 1. 2006 10:33 | Kropacj

V článku je drobná nepřesnost - výše naspořené částky při výpovědi není včetně "přiznaného", ale "připsaného" státního příspěvku. To má velký význam, pokud se ve spoření blížíte cílové částce a nechcete přespořit se všemi negativními důsledky.
Proto je velmi výhodné podat výpověď v prosinci, možná by se to stihlo i v lednu, protože státní přípěvek bude připsán nejdříve v dubnu, což se za dobu mých stavebních spoření stalo v jediném roce. Obvykle to bylo v květnu.
Nezmínili jste se o tom, že pokud spoříte na starou smlouvu pravidelně 18000,-Kč/r, máte pro účely státního příspěvku v každém roce (mimo prvního) "přespořeno", a "přespořené" částky se převádí do dalšího roku jako vklad. Takže při výpovědi smlouvy v lednu 2006 vás může čekat milé překvapení, že dostanete státní příspěvek nebo jeho část i za rok 2006, i když jste v tomto roce nevložili ani korunu.



-45
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 1. 2006 8:25 | Kropacj

Tomáši, možná necituješ přesně, nebo má RSTS jiné OP, než ostatní stavební spořitelny. Obvyklá je formulace ve smyslu "Výpovědní doba začíná běžet od 1.dne měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně a končí nejpozději k poslednímu dni třetího měsíce od začátku výpovědní lhůty".
Ostatně, ten citát je naprosto nelogický, v Obchodních podmínkách RSTS je to určitě jinak.
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 1. 2006 8:25 | Kropacj

Tomáši, možná necituješ přesně, nebo má RSTS jiné OP, než ostatní stavební spořitelny. Obvyklá je formulace ve smyslu "Výpovědní doba začíná běžet od 1.dne měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně a končí nejpozději k poslednímu dni třetího měsíce od začátku výpovědní lhůty".
Ostatně, ten citát je naprosto nelogický, v Obchodních podmínkách RSTS je to určitě jinak.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2006 22:16 | Tomáš Marný

Z kterých obchodních podmínek které stavební spořitelny autor opsal výpovědní lhůtu? RSTS má třeba v OP z r. 1995 toto: "Výpovědní doba začíná běžet od 1. dne následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně a končí poslední kalendářního měsíce, v němž byla druhé smluvní straně doručena.".
+38
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 1. 2006 21:58 | Martina

Musim take oponovat, co se tyka "tlaceni" klienta do neceho. Ja sama delam sest let financniho poradce pro jednu stavebni sporitelnu. S temi poplatky mate pravdu, meziuver je vetsinou spoplatnen cca jednim procentem z cilove castky a klasicky uver je zdarma. Podle toho mame i provizi. Ale protoze me tato prace velmi bavi a chtela bych se tak zivit az do smrti :), tak bych si nikdy nedovolila klientovi neco zamlcet, tak aby to vyslo v muj prospech. Tady v dikuzich stale nekdo nadava na poradce, ale nehazejte nas prosim do jednoho pytle. Ja sama bohuzel znam lidi, kteri to delali jen kvuli provizim, ale ti si jen jednorazove "nahrabali" a uz tady nejsou. Klienti brzy zjisti, komu na nic zalezi a kdo na nich chce jen vydelat. Nemyslete si, ze je to jinak.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2006 17:59 | Sikin

No nevím, já mám procenta i z řádného úvěru i když je pravda že za meziúvěr dostanu víc protože se ty procenta počítají z celé cílové částky = meziúvěr, ale nikdy jsem neměl potřebu klienta někam tlačit, protože by stejně časem poznal že sem mu poradil špatně a to já nechci z toho důvodu, že cca. 50% produkce ( jakékoliv ne jenom stavebko) mě dělá doporučení od spokojeného klienta ( dělám to už 9 let).
+34
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2006 16:18 | Gergi

Jojo, taky jsem mel podobnou smlouvu, z roku 1998, a taky jsem si chrochtal blahem jak jsem vyzral na lisku. Ale pak jsem potreboval uver... tak jsem se poradce zeptal, jestli mam prisypat penize a pockar na radny uver - byl jsem dost blizko, nebo snizit cilovou castu - potreboval jsem mene penez. Doporucil mi snizit cilovou castku, s tim ze o urokove zvyhodneni neprijdu a uver resit ihned meziuverem. Haha. V tom byl ten vtip. Sporitelna zinkasovala poplatky za meziuver a okamzite mi pridelila radny uver (meziuver trval presne 1 mesic). Slo prave o ty poplatky a doporuceni poradce bylo motivovano nasledujicim: (posleze se mi priznal): za radny uver nesmi chtit sporitelna poplatky a naopak poradci co uver zprocesuje plati fixni castu nehlede na vysi uveru. Naopak u meziuveru sporitelny inkasuji procenticka a poradci jsou placeni podle vyse uveru. Proto pozor - kazdy poradce vas bude tlacit do meziuveru.
-23
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2006 13:50 | Sikin

Mám takový pocit, pokud se to nezměnilo, smlouva ukončena v prvním pololetí roku, státní podpora dojde začátkem prosince téhož roku a smlouva ukončena v druhé polovině roku, státní podpora dojde v řádném termínu rok následující.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2006 13:48 | Sikin

Ano, ano, ale pozor ,v žádném případě nehýbat s cílovou částkou jinak dojdete o úrokové zvýhodnění popřípadě o třetinu připsaných úroků. Sám takovou smlouvu mám a divil byste se jak me stavení spořitelna bombarduje ( a to jsem poradce :) ať předělám nebo vemu úvěr. Cílovka 500.000.- naspořeno 210.000.- , ještě hodně dlouho je budu s touto smlouvou otravovat :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 1. 2006 13:23 | bousovak

Státní podporu za tento rok, tj. za rok 2006 obdržíte v řádném termínu až v roce 2007 (v dubnu). Peníze ze smlouvy vám stavební spořitelna vyplatí dříve (do 3 měsíců od výpovědi), každopádně na formuláři výpovědi smlouvy je obvykle kolonka, do které vyplníte, kam budete chtít dodatečně státní podporu poslat (např. číslo vašeho bankovního účtu).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 701 346 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Kolik musíte spořit na?

let
%

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Generace Z: Na porno koukají už od jedenácti, o sexu vědí ale pořád málo

Generace Z: Na porno koukají už od jedenácti, o sexu vědí ale pořád málo

Měla jsem možnost mluvit o sexu se spoustou teenagerů. Mnohokrát jsem proto slyšela, jak...více

Suchý únor, šťavnatý život. Kéž by to bylo tak snadné

Suchý únor, šťavnatý život. Kéž by to bylo tak snadné

Po prosinci plném oslav, podnikových večírků, vaječňáků u babičky a svařáku z trhu jsem...více

Upravování pohádek není cenzura, ale oživení. Věděla to už Němcová

Upravování pohádek není cenzura, ale oživení. Věděla to už Němcová

Pohádky jsou věc, na kterou se v Česku nesahá. Rodiče je vyprávějí méně a méně a na to,...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Ilona Švihlíková

ekonomka

Miloš Čermák

žurnalista

Ilona Švihlíková
ÚSPĚŠNOST
72,73 %

z 77 duelů
×
Miloš Čermák
ÚSPĚŠNOST
39,78 %

z 93 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.